X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר יגאל ליבוביץ   |  מרכז רפואי תל-אביב
שברים, גידולים ומחלות בארובת העין, והטיפול בהם
▪  ▪  ▪
מחלת בלוטת התריס

ארובת העין הינה החלל בו נמצא גלגל העין ואשר מוקף ברקמת עצם. ארובת העין מורכבת משבע עצמות הגולגולת, ומשמשת מגן לרקמות העין העדינות, לשרירים המניעים את גלגל העין, ולכלי דם והעצבים המגיעים אליה.
סמוך לארובת העין נמצאים חללי אוויר שונים (סינוסים) וכן רקמת המוח. משום כך, מחלות הפוגעות בסינוסים או ברקמת המוח עלולות לגרום לתסמינים בעיניים או בארובת העין, ומצד שני מחלות ותהליכים שונים בארובת העין עלולים להשפיע על הסינוסים או רקמת המוח.
ארובת העין עלולה להיפגע מתהליכים שונים כגון: תהליכים דלקתיים וזיהומיים שונים כגון מחלת התריס הפוגעת בארובת העין, זיהומים חיידקיים ופטרתיים, חבלות הגורמות לשברים בעצמות, חדירת גופים זרים, וכן גידולים סרטניים שונים, שחלקם אף יכולים להיות מסכני חיים.
האוקולופלסטיקאי הוא רופא עיניים מומחה שעבר הכשרה נוספת (תת התמחות) בטיפול בסוגים שונים של מחלות אלו וטראומה בארובת העין. הוא מאבחן, ובמידת הצורך מנתח.

גידולים בארובת העין

גידולים שונים עלולים לפגוע בארובת העין: חלקם גידולים שפירים וחלקם גידולים ממאירים מסכני חיים. הגידולים עלולים להופיע בכל גיל, גם בילדים, והטיפול בהם צריך להיות מהיר ומדויק.
הערכה של חולה עם גידול בארובה כוללת בדיקה גופנית יסודית, שימוש באמצעי הדמייה כגון: MRI ו-CT, ובדיקות דם מיוחדות. לעיתים יש צורך לבצע ביופסיה של הגידול על-מנת לעמוד על טיבו. הביופסיה נעשית בדרך-כלל בהרדמה כללית, דרך חתך מיוחד הסמוך לאזור בו ממוקם הגידול בארובה.
גם כאשר הגידול הוא שפיר, חשוב להוציאו כיוון שהוא עלול לגרום ללחץ על גלגל העין או על רקמות חיוניות בארובת העין. גידולים ממאירים הם נדירים יותר בארובת העין, אך הטיפול בהם חייב להיות מהיר מאוד בשל הסכנה להתפשטות לאיברים סמוכים, למוח או לאיברים מרוחקים יותר.
חשוב לבצע ביופסיה כיוון שאת חלק מהגידולים לא ניתן לכרות בשלמותם והטיפול העיקרי בהם מבוסס על שילוב של הקרנות או כימותרפיה.
במקרים של גידולים בארובת העין, חשוב מאוד שהטיפול יתבצע במרכז רפואי גדול עתיר ניסיון. במקרים שונים יש צורך בטיפול משולב על-ידי בעלי מקצוע שונים כגון: אוקולופלסטיקאים, מנתחי פה ולסת ואף אוזן גרון, נוירוכירורגים, פלסטיקאים, אונקולוגים והמטולוגים.

הטיפול הכירורגי

הטיפול הכירורגי בארובה מבוצע בדרך-כלל לאחר שהמחלה הדלקתית נרגעת. עם השיפור באמצעים התרופתיים שיש ברשותנו, כמעט ולא נדרשת התערבות ניתוחית דחופה במחלה בשלביה החריפים. התערבות דחופה תתבצע במקרים חריפים של חשש לנזק בלתי הפיך לעצב הראיה או התייבשות בלתי הפיכה של העין.
לאחר שהמחלה החריפה דעכה, השלב הראשון בטיפול הכירורגי השיקומי הוא בעצם לנסות ולהחזיר את העין הבולטת למקומה המקורי על-ידי "פינוי מקום" בארובת העין (ניתוח דהקומפרסיה).
הניתוח מבוצע על-ידי הסרה או שבירה פנימית של חלק מעצמות ארובת העין, והסרה של שומן עודף. הניתוח מתבצע בדרך-כלל בהרדמה כללית ובאשפוז ודורש מספר ימים של החלמה בבית החולים ובבית.
השיטות הכירורגיות כיום הן מפותחות מאוד, וחלק גדול מהניתוחים שאנו מבצעים מבוצעים דרך חתכים קטנים בעור שלא משאירים צלקות הנראות לעין, והתוצאות התפקודיות הו מצוינות. לעיתים נדרשים מספר ניתוחים על-נת להשיג את המטרה הסופית של החזרת העיניים הבולטות למקומן.
שלב נוסף בניתוחי השיקום הוא תיקון מנח העפעפיים על-ידי הורדה מטה של עפעפיים המשוכים מאוד כלפי מעלה, העלאה של עפעפיים תחתונים המשוכים מטה, או הסרה של עור ושומן עודפים (בדומה לניתוחים קוסמטיים להרמת עפעפיים). גם אלו הם ניתוחים שמבוצעים דרך חתכים קטנים וסמויים, לא משאירים צלקות נראות, והתוצאות המתקבלות הו מצוינות.
במצבים של פזילה וכפל ראיה, ניתן לבצע ניתוחי פזילה מיוחדים על השרירים המניעים את גלגל העין. גם ניתוחים אלו מביאים לשיפור ניכר במראה ותפקוד החולים.
בסך-הכל, ניתוחי השיקום של ארובת העין בחולים מחלת בלוטת התריס המערבת את הארובה הם ניתוחים מתקדמים מאוד, עם אחוזי הצלחה גבוהים, ויחסית מעט תופעות לוואי כאשר הם נעשים במרכזים מנוסים. מטרתם היא לחזיר את העפעפיים וארובת העין לתפקוד תקין, לשפר את איכות חייו של המטופל, וכמובן גם לשפר את המראה הקוסמטי החיצוני.

טיפול

הטיפול במחלה הוא מורכב וממושך, ומשלב צוות רב-תחומי: רופא עיניים המתמחה בטיפול במחלות ארובת העין (אוקולופלסטיקאי), נוירואופטלמולוג, ורופא אנדוקרינולוג.
לאנדוקרינולוג תפקיד חשוב ביותר, כיוון שלעיתים די באיזון של הורמוני בלוטת התריס על-מנת להביא לשיפור משמעותי במצב מחלת העיניים. רופאי העיניים מטפלים במחלת העיניים, עוקבים אחרי תפקוד העין ועצב הראיה, וגם מחליטים על הצורך בהתערבות ניתוחית דחופה. לצד הטיפול התרופתי, המטופל מתבקש להפסיק לעשן, זאת משום שהוכח שקיים קשר בין עישון לבין החמרה במחלת העיניים.
בשלבים המוקדמים של מחלת העיניים, הטיפול מבוסס בעיקר על טיפול קבוע בטיפות של תחליפי דמעות ביום ומשחות בלילה. קומפרסים קרים ושינה עם ראש מורם אף הם יכולים לשפר את הסימפטומים ולהוריד את הנפיחות. לעיתים ניתן לנסות מכשירי אדים בחדר על-מנת למנוע התייבשות של העיניים. את כפל הראיה ניתן לשפר זמנית על-ידי כיסוי של עין אחת או שימוש בפריזמות מיוחדות המודבקות למשקפי ראיה.
סטרואידים או תרופות אחרות לדיכוי המערכת החיסונית יכולים להיות מאוד יעילים בטיפול בדלקת ובנפיחות סביב העיניים. מתן הסטרואידים יכול להיות בכדורים, דרך הווריד או בזריקה לארובת העין. בכל מקרה, קיים סיכון לתופעות לוואי בכל אחת מצורות הטיפול, ואלו בדרך-כלל מוצגים לחולים לפני הטיפול.
הקרנות אף הן יכולות להיות יעילות בטיפול במחלת העיניים. אולם גם כאן יש סיכון לתופעות לוואי שונות.

מחלת בלוטת התריס בארובת העין

דוגמה למחלה שמערבת את ארובת העין היא מחלת בלוטת התריס שמופיעה בחולים שיש או היתה להם הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, ובדרך-כלל במקרים של יתר פעילות של הבלוטה (היפרתירויאדיזם).
יש גם אחוז קטן של חולים המפתחים מחלה בארובת העין במצבים של תת פעילות של הבלוטה או אפילו מבלי שתועדה הפרעה כלשהי בתפקוד הבלוטה בעבר. הסיבה לקשר בין הפרעה בתפקוד הבלוטה (אם זה פעילות יתר או תת פעילות של הבלוטה) להופעת מחלת העיניים איננה ברורה.
מחלת העיניים המתפתחת היא מחלה "אוטואימונית", כלומר נגרמת ממצב שבו הגוף עצמו תוקף את רקמות ארובת העין על-ידי נוגדנים שונים וסוג מסוים של תאים לבנים (הנקראים לימפוציטים) הפוגעים ברקמות מסביב לעין: עפעפיים, שרירי גלגל העין והשומן הארובתי. כמו מחלות אוטואימוניות אחרות, המחלה שכיחה יותר בנשים מאשר בגברים, ופוגעת באנשים צעירים יחסית (סביב גיל 50-30).

שברים בארובת העין

מעבר למחלות שמערבות את ארובת העין, האזור חשוף לפגיעות ולחבלות בפנים כתוצאה מתאונות דרכים, נפילות, קטטות, או פגיעות ספורט. בחלק מפגיעות אלו, ובעיקר בחבלות הקהות, יכולות להיפגע עצמות הגולגולת, ובהן גם אלו הבונות את ארובת העין. השבר השכיח ביותר בארובת העין מערב את רצפת הארובה (הקיר התחתון), ונקרא Blowout fracture.
בחלק מהמקרים השבר מאפשר צניחה של חלק מרקמת ארובת העין לתוך הסינוס שמתחת לארובה (הסינוס המקסילרי), וניתן לזהות זאת בצילום סי-טי. התסמינים הראשונים כוללים נפיחות ניכרת בעפעפיים ובאזור שמסביב לעיניים, לעיתים גם שטפי דם תת עוריים ואף חתכים בעור. כאשר חלק מרקמות ארובת העין נכלאות בשבר שנפער, עלולים החולים להתלונן על כאבים משמעתיים וכפל ראיה, קושי בהזזת העין ובמקרים קיצוניים יותר אף ירידה בראיה.
במקרים של שברים גדולים עם חשש לנזק לאחד מהשרירים המניעים את גלגל העין, יש לעיתים צורך באשפוז החולה, ובהתערבות כירורגית מוקדמת. גם אם אין חשש לנזק ישיר לרקמות ארובת העין, יש לתקן את השבר בניתוח על-מנת למנוע שקיעה אחורה או מטה של גלגל העין, כתוצאה מהשבר הגדול.
בשנים האחרונות, התפתחו שיטות מתקדמות לתיקון השברים בארובת העין, וכיום ניתן לבצע ניתוח דרך חתכים קטנים וסמויים שאינם מותירים צלקות נראות. ניתן לבצע את הניתוח דרך צידו הפנימי של העפעף, על-ידי חשיפת אזור השבר, ותיקונו בעזרת שתלים סינטטים מיוחדים או בעזרת עצם הנלקחת מאזור אחר בגופו של המטופל.
לעיתים מדובר בשברים נרחבים יותר המערבים חלקים אחרים של עצמות הגולגולת ודורשים תיקון מורכב יותר ושיתוף פעולה עם מנתחים מתחום הפה ולסת, אף אוזן גרון וכירורגיה פלסטית.

תוצאות

המחלה פעילה בממוצע עד שנה וחצי, במהלכו מופיעים הסימנים הדלקתיים המשמעותיים. לאחר-מכן המחלה הפעילה נסוגה בהדרגה.
לצערנו, גם לאחר שהמחלה "נרגעת", נותרים סימנים מאוד משמעותיים כמו: בלט של העיניים, קושי בהזזת העיניים, פזילה, ומנח גבוה מאוד של העפעפיים.

תסמיני המחלה

באופן טיפוסי החולים מתלוננים על כאבי עיניים, אודם ודמעת, בעיקר בעת חשיפה לשמש או רוח. הרקמות שמסביב לגלגל העין הן בצקתיות ומודלקות, והעיניים נראות בולטות כלפי חוץ מתוך ארובת העין (מבט בוהה). בחלק מהמקרים העיניים מתקשות לנוע לכיוונים שונים והחולים מתלוננים על הפרעות שונות בראיה ועל-כך שהם רואים כפול.
במקרים קשים יותר, אף קיימת סכנה לעיוורון בשל לחץ על עצב הראיה שנוצר בגלל הבצקת והדלקת של רקמת הארובה. במקרים אלו נדרשת התערבות רפואית מהירה על-מנת לשחרר את הלחץ מעצב הראיה.
תופעה נוספת העלולה לפגוע בראיה היא התייבשות של קרנית העין בעקבות בלט העין הניכר והקושי בסגירה של העפעפיים, ולכן יש לעיתים קרובות לטפל בטיפות של תחליפי דמעות ומשחות סיכוך.
גורמי סיכון נוספים: עישון, סוכרת ומחלות אחרות שבהן הגוף תוקף את עצמו כגון: מייסטניה גראביס.

מחבר המאמר הינו מנהל השירות למחלות וניתוחי ארובת העין במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  07/06/2008   |   עודכן:  07/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
אני תוהה אם אי פעם שאלת את אהוד מאין יש לו כל-כך הרבה כסף למימון הטיסות שלו ושלך במחלקות ראשונות במטוסים, להתגורר איתך בסוויטות מפוארות במלונות יקרים בחו"ל. מי מממן לו את החליפות היקרות שהוא תופר, עניבות המשי המיוחדות, שעונים ששווים נאמד ברבבות דולרים, העטים הנדירים?
יהונתן דחוח-הלוי
מנכ"ל ארגון בצלם, ג'סיקה מונטל, אינה שוללת אפשרות להקמת מדינה דו-לאומית עם רוב פלשתיני, בטענה שהיא יכולה להבטיח זכויות אדם שוות גם ליהודים    ענת בילצקי, מבכירי הנהלת בצלם תומכת בשיבת מיליוני הפליטים ורואה בכך "ברכה" ולא איום, אשר "תעשיר את החיים והתרבות" בארץ
טובה ספרא
מאמצע החודש יתעוררו עימותים וקונפליקטים, חלקם סודיים בין כוחות גדולים המשפיעים על כל היקום, ושוב המזרח התיכון יהיה "תוסס"    וגם: אילו סיכויים מציבים הכוכבים למועמדים בבחירות הבאות
נסים ישעיהו
כאשר האדם מודע לכך שיש מעליו כח עליון המנחה אותו, והוא חותר להתחבר אליו ולפעול בהתאם להנחיותיו - הוא יגיע להשגות נעלות באין ערוך יותר מאשר אם יתרכז בכוחותיו המודעים בלבד
אברהם (פריצי) פריד
קדימון העגל למתן התורה    המכולת של טובה שטרסברג    מר"צ כחומר איטום. ראשו של השופט    תלמידים נבחנים בחשיבה    סיפור מוינה ועד רשם העמותות, ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il