X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יותר משהאדם ירא ממנו - פוחד הנחש ממפגש עימו. תנו לו לברוח בשקט ואל תתעמתו עמו הכל על אמצעי המניעה ואיך להתנהג עם מי שהוכש
▪  ▪  ▪
צפע ארצישראלי. הנפוץ ביותר [צילום: גיא חיימוביץ, ויקיפדיה העברית]

אחת הצרות המתרגשות עלינו עם בוא הקיץ, היא מכת נחשי הצפע, העלולים לרחוש בכל חלקה טובה. כבר עם גל החום הראשון הם מאיימים להגיח ממחילות מעמקי האדמה, העוטפת וסוככת עליהם במרוצת החורף הקר. או אז הם יימצאו בשדה הפתוח, בגינת הבית, ואפילו בקומה העליונה של בניין המגורים.
אמנם מדובר בחיה מוגנת, המבכרת להתעסק עם עכברים ולא עם בני אדם, אבל מפגש איתה עלול להסתיים במוות, אם לא נוקטים באמצעי הזהירות הדרושים, כפי שאירע בעצם הימים האלה.
בישראל מצויים 41 סוגי נחשים, כשרק תשעה מהם ארסיים. המסוכן והנפוץ ביניהם הוא הצפע הארץ ישראלי המצוי, השורץ באיזורים צפופים במיוחד, בישובים חקלאיים, אבל גם בעיר, כמו הרצלייה למשל, שיש בה שדות פתוחים לרוב.
כך תזהו
סימני הזיהוי: אורכו נע בין 135 ל-160 ס"מ, גופו גדול ועבה ומסתיים בפיסת-זנב קצרה ודקה. הקשקשים העוטפים את גופו מעניקים לו מראה מחוספס. ראשו משולש ונבדל מהצוואר ועליו, בצבע חום-כהה, משורטטת האות "וי" בצורה הפוכה. ראשו הרחב מכיל את בלוטות הארס הגדולות שלו. עיניו עגולות ואישוניו צרים ומאונכים כעיני חתול. ראייתו לקוייה והוא חרש לחלוטין. צבעו חום-צהבהב ולאורך גבו נמשך פס עקלתון רחב בצבע חום-כהה, או פס בזיגזג של מעויינים מחוברים. בצידי גופו כתמים חומים וצהובים, או חומים וכתומים. הוא אינו תוקף את האדם, אבל מזהיר אותו בנשיפת-אוויר חזקה כל אימת שהוא נתקל בו. רק דריכה עליו או מעבר בקירבתו, במרחק של פחות מחצי מטר, יגרום לו להכיש.
הצפע פעיל במיוחד מרדת החשיכה ועד לשעות הקטנות של הלילה, אבל הוא עלול להיות פעיל גם ביום, למשל בתוך מחסן אפל וקריר, כאשר יש בו פעילות של מכרסמים. רבים אינם מודעים לכך שהצפע, כמו כל נחש, ירא מבני-אדם וחומק מהם ככל שניתן לו. הוא יכיש רק אם יופתע, או כשיחוש עצמו מאויים.
אמצעי מניעה
כדי להימנע מעימות ישיר עם הצפע, מומלץ שלא להלך יחפים מחוץ לבית, להימנע מנעילת סנדלים בתוך סבך, לא לדחוף ידיים לבור באדמה, לנקיק של סלע ומתחת לאבן. למי שבכל זאת נתקל בצפע, מומלץ שלא להתגרות בו, לא לגלות סימני פאניקה, לא לעשות תנועות פתאומיות ולא, חלילה, לנסות לתפסו. המסר החד-משמעי הוא: לתת לו לברוח ואז הוא, אכן, יברח.
למי שבכל זאת הוכש על-ידי הצפע, מומלץ להימנע מתנועה מיותרת, כדי שלא להמריץ מדי את מחזור הדם; לא לקבע את האיבר הנגוע ולא לחסום אותו ואת כלי הדם הסמוכים, לא לשאוב את הארס או לשים קרח על מקום ההכשה, לא לטלטל את הנפגע, ולהחישו לבית החולים הקרוב, שבו כבר מצוי הנסיוב המושיע.
מי שאינו מיומן או מסוגל להתמודד עם ההכשה - כדאי שיזעיק אחד מעשרות לוכדי הנחשים המצויים בארץ. אחד מהם, בני מרום איש רעננה, שבו נעזרנו בעת צרה, יודע בחושיו המחודדים ללכוד את הצפע כהרף עין ובמיומנות רבה. היה זה כשבארון החשמל שמחוץ לדלת ביתנו הסתתר הזוחל האימתני, כשלא יכולנו להגיע אליו מבלי לפגוע במערכת החשמל של הבית.
בני, בידיו האמונות, הצליח תוך שניות, להפתיע את הצפע וללכדו חי, כשהוא לופת אותו מתחת לגרונו וחולב ממנו, תוך כך, את הארס המסוכן. זהו גם הרגע שבו חדל הצפע לסכן את הזולת.
למי שאין בידיו להגיע ללוכד-נחשים שכזה, מומלץ להחזיק חתול בקירבת הבית ולגדל אותו. החתול הוא אויבו הגדול של הנחש ויודע היטב להתמודד עימו, כשהוא זורה חול לעיניו, מטשטש אותו בכך, ולאחר מכן גם פוצע אותו וממיתו. אז, במטותא, תנו לחתול לעשות את המלאכה. הוא יעשה זאת, אינסטינקטיבית, במסירות ובחרדת-קודש במקומכם!

תאריך:  10/06/2008   |   עודכן:  10/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפגש האימתני עם הצפע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אגודלו החורץ גורלות של הקיסר
ע. סובול  |  11/06/08 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
מנהיגים עם לכלוך על הידיים לא יכולים לקבל החלטות הרות גורל    ממשלת ישראל לא יכולה להחליט על פתיחת מלחמה, וכל הטריקים העוקפים של מלחמת לבנון כושלת, לא יעבדו עכשיו
רות פורסטר
הרהורים נוגים על הצפור הלאומית
ד"ר צ'לו רוזנברג
למרות הכול ואף על-פי כן, מן האוב ומן התחתית עוד יתרומם העם ויקיא את אלה שהוליכו אותן בכחש. למרות שיש המלעיזים על הדמוקרטיה הישראלית, היא תנצח לבסוף כי המים הגיעו עד נפש
ד"ר דניאל שינהר
רוב דלקות העיניים הזיהומיות, מדבקות מאוד ועוברות מאחד לשני במגע ישיר, פיזור טיפתי ולכן יש לשמור על הגיינת ידיים טובה, להימנע ממגע ידיים בעין הבריאה, להימנע ממגבות משותפות ושימוש בכריות משותפות וכן הימנעות משחייה בבריכה/ים
עו"ד אברהם פכטר
האם יש מקרים של אזרחים חפים שמורשעים כתוצאה משקרים של עדי מדינה, מדובבים וחקירה חובבנית, רשלנות - לצערי כן. האם יש זיכויים של חשודים כתוצאה מחקירות רשלניות, חסרות דמיון, חפיפיות וחיפוש המטבע מתחת לפנס - בוודאי שכן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il