עוד לפני שאכנס ל"עובי הקורה" אדגיש כי:
1. לא צריך לדעת מתמטיקה כדי להבין את טיעוני.
2. אני לא ממתוסכלות המתמטיקה.
3. אני לא מורה למתמטיקה.
כתבות ענק מילאו בשבוע שעבר את העיתונים ערב הבחינה במתמטיקה, ולא בכדי - אחת ה'מכשלות' לקבלת "זכאות לבגרות" היא המתמטיקה, אולם את מה שאני עומדת לתאר הייתי מכנה 'זילות תעודת הבגרות' ו'זילות המתמטיקה', אין לי דרך אחרת לבטא זאת ואת המצב הזה צריך להפסיק.
זמן רב אני טוענת, וכך גם אחרים, שהיום נעשים כל המאמצים ל"זכאות לבגרות", הזכאות הפכה ל"עגל הזהב" שלו סוגדת מערכת החינוך, והאמצעים הננקטים לא מכבדים את התעודה, לא אותנו המורים ולמען האמת גם לא את התלמידים, ורק מעוררים תסכול של כ ו ל ם!
הדברים הבאים נכתבים בעקבות שני "אירועים" פשוטים שחוויתי, האחד - שמרתי בבחינת מתכונת במתמטיקה וקראתי את ההוראות. וכך נכתב (שאלון 002, אחד משלושת השאלונים אותם מרכיבה הבחינה של 3 יח"ל):
"בשאלון זה 6 שאלות
לכל שאלה - 25 נקודות
מותר לך לענות על מספר שאלות כרצונך,
אך סך כל הנקודות שאתה יכול לצבור אינו עולה על 100" (מתוך 150!).
קראתי שוב ושוב ולא האמנתי - בונוס של 50%! איזו מתמטיקה זו שבה אפשר לקבל 100 על-ידי כך שעונים על חלקי שאלות, האין זו קריאה לעשות "חצי עבודה"? (כך ב-2 מתוך 3 השאלונים).
האירוע השני קרה לאחר שראיתי שתלמידים מסוימים קיבלו ציונים בסביבות ה-40 (בשאלון השלישי) ונחרדתי - מה יהיה עם ה"זכאות"? אחת המורות הרגיעה אותי "אין דבר, מספיק שיקבלו 15 ותהיה להם זכאות". כשהבעתי פליאתי על המסר הנובע מכך, סיפרו לי שבשנה הבאה מתחיל ניסוי חדש שבו גם ה"מכשלה" הזו של 15 נקודות לא תהיה...
טרחתי וחיפשתי ומצאתי את המקורות, הנה הם כאן, אצטט: "...מבין יעדי התוכנית החדשה: ..."הגדלת שיעורי הזכאות לבגרות במתמטיקה: חלק מתלמידי 3 יח"ל שכיום אינם מצליחים להתמודד עם הקושי שבשאלון השלישי הקיים עד כה והמשותף גם לתלמידים ברמה של 4 יח"ל, יוכלו להשיג בשאלון החדש ציון עובר, בשל התאמת השאלון לרמתם".. . כאמור הסף של 15 נקודות הורד, והחלק היחסי של השאלונים שונה במקצת.
יותר מזה, במסגרת המאמצים לזכאות, תלמיד כיתה יא' שלא הצליח במועד א' יודע שיהיה לו מועד ב', ואם לא הצליח במועד ב' יכול לעשות "מחצית שלישית" (מושג מאוד לא מתמטי של משרד החינוך, לסמסטר קיץ), ואם לא, אז במועד חורף בשנה הבאה ושוב מועד א'... וכו' (על כך כבר דנתי ברשימה "השלם קטן מסכום חלקיו"), ובכל מקרה הציון הגבוה מבין כולם הוא הנחשב.
בלי מתמטיקה
אני שואלת את עצמי, דווקא בתור "צופה מהצד" - אם הורידו את הסף עד לשפל, אולי נשאל "בשביל מה הם צריכים את זה"? אולי בכלל צריך לאפשר זכאות לתעודת בגרות גם בלי מתמטיקה - מסלולים שונים לבגרות עם מתמטיקה ברמות לימוד שונות, כשאחת האלטרנטיבות תהיה בלעדיה.
באותה מידה שתלמיד לא חייב ללמוד היום ביולוגיה לאחר כיתה י', אלא רק אלו שמתמחים בכך, כך לא יהיה חייב התלמיד ללמוד מתמטיקה, או בכל מקרה להיבחן בבחינה חיצונית, אלא אם הוא רוצה לפתוח לפניו בעתיד אופציה ללמוד מקצוע הדורש מתמטיקה, ואז ילמד אותה ברמה נאותה, מתאימה לכישוריו, ובדרישות מכובדות.
ומה עם הטיעון שמתמטיקה חשובה לחיים - נו באמת? מי השתמש במכולת ב-sin או tan או בצורת פרבולה? אחוזים! את זה התלמידים לא יודעים לחשב (מניסיון), ואת זה כן צריכים בחיי יום יום - כדי לחשב את שיעור ההתייקרות או ההנחה...
מובן שתעלה מיד השאלה - איזו קולגיאליות זו? הרי אני עלולה לגרום לפיטורי מורים! אל דאגה, דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת אודות "טענות בדבר מחסור במורים" וכן התפלגות גיל המורים מחד, והמצב הקטסטרופאלי שבו נמצאים המכללות למורים מאידך, מראים על כך שהמחסור במורים למתמטיקה רק ילך ויחריף, הזמן יעשה את שלו ויפתור את הבעיה...
לחילופין אם יטענו, ובצדק, שהמתמטיקה חשובה, שלמתמטיקה יש ערכים גדולים בעיצוב דפוסי חשיבה והתמודדות עם בעיות מורכבות, שהשאיפה למציאת הפתרון, ההנחה הבסיסית שיש דרך נכונה לפתרון, "הרעש" המוחי המתאמץ לפתרון, כל אלו בונים מערכת מתפתחת לתלמיד בהמשך חייו, ולכן אין לפטור תלמיד מבחינת הבגרות במתמטיקה, אז בבקשה, תפסיקו ליצור אשליית הצלחה, תפסיקו לירות חיצים ואח"כ לסמן מטרות סביבן, תתמודדו עם המציאות, ותחשבו על דרכים חלופיות של הוראה, של נושאים, כל דרך שהיא, ובכל מקרה - בגרות במתמטיקה לא בכל מחיר, ואם כן, אז כזו המכבדת את כ ו ל ם!