X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחישוב הציון בבחינת הבגרות במתמטיקה 3 יח"ל נוהגים כיום בשיטה אותה אני מכנה 'זילות' המקצוע, כשהמטרה להעלות את ה"זכאות לבגרות" בכל מחיר. גילוי ה"שיטה" הביא אותי לחשיבה שאולי אפשר לקבל תעודת בגרות גם ללא מתמטיקה, ולחילופין - אם מתמטיקה אז לא בכל מחיר
▪  ▪  ▪
לא בכל מחיר

עוד לפני שאכנס ל"עובי הקורה" אדגיש כי:
1. לא צריך לדעת מתמטיקה כדי להבין את טיעוני.
2. אני לא ממתוסכלות המתמטיקה.
3. אני לא מורה למתמטיקה.
כתבות ענק מילאו בשבוע שעבר את העיתונים ערב הבחינה במתמטיקה, ולא בכדי - אחת ה'מכשלות' לקבלת "זכאות לבגרות" היא המתמטיקה, אולם את מה שאני עומדת לתאר הייתי מכנה 'זילות תעודת הבגרות' ו'זילות המתמטיקה', אין לי דרך אחרת לבטא זאת ואת המצב הזה צריך להפסיק.
זמן רב אני טוענת, וכך גם אחרים, שהיום נעשים כל המאמצים ל"זכאות לבגרות", הזכאות הפכה ל"עגל הזהב" שלו סוגדת מערכת החינוך, והאמצעים הננקטים לא מכבדים את התעודה, לא אותנו המורים ולמען האמת גם לא את התלמידים, ורק מעוררים תסכול של כ ו ל ם!
הדברים הבאים נכתבים בעקבות שני "אירועים" פשוטים שחוויתי, האחד - שמרתי בבחינת מתכונת במתמטיקה וקראתי את ההוראות. וכך נכתב (שאלון 002, אחד משלושת השאלונים אותם מרכיבה הבחינה של 3 יח"ל):
"בשאלון זה 6 שאלות
לכל שאלה - 25 נקודות
מותר לך לענות על מספר שאלות כרצונך,
אך סך כל הנקודות שאתה יכול לצבור אינו עולה על 100" (מתוך 150!).
קראתי שוב ושוב ולא האמנתי - בונוס של 50%! איזו מתמטיקה זו שבה אפשר לקבל 100 על-ידי כך שעונים על חלקי שאלות, האין זו קריאה לעשות "חצי עבודה"? (כך ב-2 מתוך 3 השאלונים).
האירוע השני קרה לאחר שראיתי שתלמידים מסוימים קיבלו ציונים בסביבות ה-40 (בשאלון השלישי) ונחרדתי - מה יהיה עם ה"זכאות"? אחת המורות הרגיעה אותי "אין דבר, מספיק שיקבלו 15 ותהיה להם זכאות". כשהבעתי פליאתי על המסר הנובע מכך, סיפרו לי שבשנה הבאה מתחיל ניסוי חדש שבו גם ה"מכשלה" הזו של 15 נקודות לא תהיה...
טרחתי וחיפשתי ומצאתי את המקורות, הנה הם כאן, אצטט: "...מבין יעדי התוכנית החדשה: ..."הגדלת שיעורי הזכאות לבגרות במתמטיקה: חלק מתלמידי 3 יח"ל שכיום אינם מצליחים להתמודד עם הקושי שבשאלון השלישי הקיים עד כה והמשותף גם לתלמידים ברמה של 4 יח"ל, יוכלו להשיג בשאלון החדש ציון עובר, בשל התאמת השאלון לרמתם".. . כאמור הסף של 15 נקודות הורד, והחלק היחסי של השאלונים שונה במקצת.
יותר מזה, במסגרת המאמצים לזכאות, תלמיד כיתה יא' שלא הצליח במועד א' יודע שיהיה לו מועד ב', ואם לא הצליח במועד ב' יכול לעשות "מחצית שלישית" (מושג מאוד לא מתמטי של משרד החינוך, לסמסטר קיץ), ואם לא, אז במועד חורף בשנה הבאה ושוב מועד א'... וכו' (על כך כבר דנתי ברשימה "השלם קטן מסכום חלקיו"), ובכל מקרה הציון הגבוה מבין כולם הוא הנחשב.
בלי מתמטיקה
אני שואלת את עצמי, דווקא בתור "צופה מהצד" - אם הורידו את הסף עד לשפל, אולי נשאל "בשביל מה הם צריכים את זה"? אולי בכלל צריך לאפשר זכאות לתעודת בגרות גם בלי מתמטיקה - מסלולים שונים לבגרות עם מתמטיקה ברמות לימוד שונות, כשאחת האלטרנטיבות תהיה בלעדיה.
באותה מידה שתלמיד לא חייב ללמוד היום ביולוגיה לאחר כיתה י', אלא רק אלו שמתמחים בכך, כך לא יהיה חייב התלמיד ללמוד מתמטיקה, או בכל מקרה להיבחן בבחינה חיצונית, אלא אם הוא רוצה לפתוח לפניו בעתיד אופציה ללמוד מקצוע הדורש מתמטיקה, ואז ילמד אותה ברמה נאותה, מתאימה לכישוריו, ובדרישות מכובדות.
ומה עם הטיעון שמתמטיקה חשובה לחיים - נו באמת? מי השתמש במכולת ב-sin או tan או בצורת פרבולה? אחוזים! את זה התלמידים לא יודעים לחשב (מניסיון), ואת זה כן צריכים בחיי יום יום - כדי לחשב את שיעור ההתייקרות או ההנחה...
מובן שתעלה מיד השאלה - איזו קולגיאליות זו? הרי אני עלולה לגרום לפיטורי מורים! אל דאגה, דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת אודות "טענות בדבר מחסור במורים" וכן התפלגות גיל המורים מחד, והמצב הקטסטרופאלי שבו נמצאים המכללות למורים מאידך, מראים על כך שהמחסור במורים למתמטיקה רק ילך ויחריף, הזמן יעשה את שלו ויפתור את הבעיה...
לחילופין אם יטענו, ובצדק, שהמתמטיקה חשובה, שלמתמטיקה יש ערכים גדולים בעיצוב דפוסי חשיבה והתמודדות עם בעיות מורכבות, שהשאיפה למציאת הפתרון, ההנחה הבסיסית שיש דרך נכונה לפתרון, "הרעש" המוחי המתאמץ לפתרון, כל אלו בונים מערכת מתפתחת לתלמיד בהמשך חייו, ולכן אין לפטור תלמיד מבחינת הבגרות במתמטיקה, אז בבקשה, תפסיקו ליצור אשליית הצלחה, תפסיקו לירות חיצים ואח"כ לסמן מטרות סביבן, תתמודדו עם המציאות, ותחשבו על דרכים חלופיות של הוראה, של נושאים, כל דרך שהיא, ובכל מקרה - בגרות במתמטיקה לא בכל מחיר, ואם כן, אז כזו המכבדת את כ ו ל ם!

מורה לביולוגיה ומחנכת בתיכון טשרניחובסקי, נתניה.
תאריך:  01/07/2008   |   עודכן:  01/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בגרות במתמטיקה - לא בכל מחיר!
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
בגרות
cvbfdgtrtged  |  1/07/08 13:49
2
כתבת ב'בגרות' מלאה.ראוי לשיקול
שמי.  |  2/07/08 03:27
3
תיקון קטן לכותבת הכתבה
משה 78  |  2/07/08 15:31
4
המחצית השלישית
שושי פולטין  |  2/07/08 20:54
5
שם הכתבה "בגרות במתמטיקה..."
משה 78  |  2/07/08 23:54
6
תיקון-מחצית שלישית
כלנית  |  4/07/08 22:07
7
המחצית השלישית
שושי פולטין  |  5/07/08 08:50
8
בגרות במתימטיקה
רחלה  |  14/07/08 15:20
9
לרחלה
שושי פולטין  |  27/07/08 14:24
10
הבגרות במתמטיקה
מישהי  |  13/01/09 20:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון מרום
תפישת האחר של הפילוסוף הצרפתי התקבלה בהתלהבות בעולם המערבי ומעצבת מאז גם את חיינו בישראל, אך אנו עדיין הרחק מאחור
ניר ברעם
לא באמת גדלנו, לא מספיק החכמנו, ובעיקר לא למדנו הרבה    היום ברחוב נשמעות בדיוק אותן מילים שנשמעו ב-58': אותן חרדות, אותם סיפורים, אותן שנאות ומבט יהיר ומפוחד בד-בבד על האחר
אדריכל שמאי אסיף
בלי הנגב, ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם. במצב הדברים הנוכחי הולך ומתפתח בציבור החשש שמי שלא יילחם על הקרקע - יפסיד אותה    פחד הוא המניע הגרוע ביותר. אנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה אחרת: אמונה שבכוח שלנו אנו יכולים לעשות את המעשה הנכון ולייצר כאן מקום לכולם
רו"ח שי באטון
הקמת עסק קטן היא אחת הדרכים הפופולריות ביותר להפוך ל"בוס של עצמך"    המשימה של הקמת עסק חדש היא מאתגרת ואינה קלה, אך התגמול עשוי להיות גבוה
אסמא אגבארייה-זחאלקה
'משטר זה שאינו אחד: כיבוש ודמוקרטיה בין הים לנהר (1967 - )', אריאלה אזולאי ועדי אופיר, הוצאת רסלינג    נאומה של אסמא אגבארייה-זחאלקה ב"תולעת ספרים" בערב לכבוד יציאת הספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il