X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
בקרב כ-33% מהגברים בגילאי 50 פלוס ורובם המוחלט של הגברים מעל גיל 80 מתגלים תאים סרטניים בבלוטת הערמונית. ביה"ח הפרטי "סניטס" בבית הרופאים בת"א מתמחה בביצוע ביופסיות לאבחון סרטן הערמונית
▪  ▪  ▪
ד"ר יצחק קוור [יח"צ]

בדיקת הביופסיה  [יח"צ]
אנטומיה של בלוטת הערמונית  [יח"צ]
"מדי שנה מתגלים בישראל כ-1500 מקרים חדשים של סרטן הערמונית ו-500 איש נפטרים מסרטן הערמונית בכל שנה. כיום מניחים שאחד מכל 6 גברים עלול לחלות בסרטן הערמונית במהלך חייו".
כך טוען ד"ר יצחק קוור,מומחה בכירורגיה אורולוגית ואבחון סרטן הערמונית בביה"ח הפרטי "סניטס" בבית הרופאים בת"א ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.
בעשור האחרון חל גידול ניכר בשיעור התחלואה בסרטן הערמונית - גידול ממאיר שמתפתח בתאי בלוטת הערמונית וכיום הוא הגידול הממאיר השכיח ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם המערבי (בדומה לסרטן השד בקרב נשים). כמעט שליש מן הגברים בגילאי 50 פלוס ורובם המוחלט של הגברים מעל גיל 80 לוקים בסרטן מסוג זה.
שיעורי התחלואה בסרטן הערמונית גבוהים יותר במדינות המפותחות מאשר במדינות המתפתחות ושיעורי התמותה בקרב גברים במדינות המפותחות גבוהים ב-21% מאשר במדינות מתפתחות.
בעולם, סרטן הערמונית מהווה 14% (903,500 ) מכל מקרי הסרטן שהתגלו בשנת 2008. 6%(258,400) מכל מקרי המוות הנגרמים ממחלת הסרטן הם תוצאה של סרטן הערמונית בשנה זו.
על-פי האגודה האמריקנית לחקר מחלת הסרטן, בשנת 2012 יאובחן סרטן הערמונית ב-241,740 גברים (850 יותר מאשר בשנת 2011). במקביל הם צופים כי בשנת 2012, 28,170 גברים ימותו מהמחלה ואילו כאן מדובר בירידה של 5560 מקרים זהים לעומת השנה הקודמת.
את הירידה בשיעורי התמותה מסרטן הבלוטה, זוקף ד"ר יצחק קוור, בראש ובראשונה לאבחון ולטיפול המוקדם של המחלה.
בהקשר זה תוצאות מחקר שנערך ע"י האגודה האוסטרלית לחקר הסרטן אודות רמת המודעות באוכלוסיה בנוגע לסוגי הסרטן השונים מקבל חשיבות רבה:
המחקר הראה, כי בעוד 78% מהנשים דיווחו על היכרות וחשיפה מספקת למידע בנושא סרטן השד,הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים, רק 52% מן הגברים דיווחו על היכרות וחשיפה מספקת למידע בנושא סרטן הערמונית,הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים.
בישראל על-פי נתונים של משרד הבריאות,בחמש השנים האחרונות אובחנו יותר מ-11,500 גברים כחולים בסרטן הערמונית. בשנת 2008 בלבד, אובחנו כ-3,000 חולים חדשים, מתוכם 93% מהמגזר היהודי.
שכיחות סרטן הערמונית עלתה בקרב יהודים וערבים גם יחד באופן מתון עד סוף שנות ה-80.
על-פי נתוני משרד הבריאות משנת 2011 עולה כי הסיכון לחלות בסרטן חודרני של הערמונית עומד על 11.6% בקרב גברים יהודים, כלומר אחד מכל 8 גברים ועל 6.6% בקרב גברים ערבים,כלומר אחד מכל 15.
למרות שכיחותו הגבוהה של סרטן הערמונית שיעורי התמותה מסרטן זה הם נמוכים יחסית וזאת משום שהמחלה מאובחנת אצל רבים בשלב מוקדם ובהתאם מקבלים טיפול מתאים המביא להחלמה מלאה ומונע את התפשטות המחלה .
במקרים אחרים, גילוי ואבחון המחלה באיחור או בגיל מבוגר יותר ואי מתן הטיפול בזמן לא בהכרח ישפיעו על תוחלת החיים באופן ישיר משום שחולים רבים בגיל מתקדם אינם מתים "מהמחלה עצמה " דהיינו מסרטן הערמונית ,אלא ממחלות נלוות אחרות . מסביר ד"ר קוור,
ד"ר קוור עונה על מספר שאלות בנוגע לגורמים לסרטן הערמונית, דרכי האבחון ודרכי הטיפול במחלה.
מה היא בלוטת הערמונית?
"הערמונית הינה בלוטה קטנה בגודל של אגוז מלך וצורתה כפרי הערמון". הבלוטה שייכת למערכת המין אצל הגבר ,ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ומקיפה את חלקה העליון של השופכה – הצינור שבו עובר השתן מהשלפוחית אל הפין והחוצה."מסביר ד"ר קוור, "בערמונית",הוא מוסיף,"עוברות תעלות הפליטה של הזרע, אשר מתרוקנות במהלך האורגזמה המינית".
מהם הגורמים לסרטן בבלוטת הערמונית?
גורמי הסרטן אינם ידועים. עם זאת, ישנם מספר גורמי סיכון אשר נקשרו עם התפתחות סרטן הערמונית,הכוללים:
היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית – גברים שבמשפחתם האב או האח חלו בסרטן מסוג זה.
גיל – לגיל יש קשר הדוק עם סרטן הערמונית. גילוי סרטן הערמונית בקרב גברים מתחת לגיל 40 הוא נדיר מאוד (0.1%) . רוב מקרי סרטן הערמונית מתגלים לאחר גיל 65 .
תזונה – גברים שתזונתם עשירה בבשר בעלי חיים וחלבונים. בנוסף, נמצא קשר חזק בין עודף משקל והשמנת יתר לבין הסיכויים לחלות בסרטן הערמונית בצורתו האגרסיבית יותר, בה מתפשט הסרטן לאיברים נוספים בגוף.
מוצא – למוצא אתני יש השפעה על התפתחות מחלת סרטן הערמונית .בעולם,גברים ממוצא אפרו-קריבי נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן הערמונית מאשר גברים ממוצא אסייאתי. לגבר אפריקני נטייה לחלות בגיל מוקדם יותר ובמחלה קשה יותר וכן התמותה מסרטן הערמונית גבוהה פי 2.5 בקרב השחורים לעומת הלבנים . בישראל המחלה נפוצה יותר בקרב גברים ממוצא אשכנזי.
מהם הסימפטומים (תסמינים) אשר בעקבות הופעתם רצוי לבצע בדיקה?
ד"ר קוור מבקש להבהיר: " במרבית המקרים, סרטן הערמונית אינו מלווה בסימפטומים אופייניים מקדימים".
במקרים אחרים, המחלה מלווה בסימפטומים של הגדלה שפירה של הערמונית (תופעה בעלת שכיחות גבוהה המופיעה בקרב 50% מן הגברים בני ה-50 פלוס) שכוללים : תכיפות ודחיפות במתן השתן, זרם חלש ודק וצורך תכוף להטיל שתן במהלך הלילה .
כיום במרבית המקרים "סרטן הערמונית " מתגלה בעקבות תשובת בדיקת דם פשוטה הנקראת (Prostatic Specific Antigen ) "PSA".
PSA הינו חלבון ספציפי של בלוטת הערמונית.כמויות זעירות של חלבון ה- PSA מגיעות גם אל מחזור הדם, ועל כן רמתו של חלבון זה ניתנת למדידה בבדיקת דם פשוטה.
באופן די שרירותי קבעו ערך נורמלי של 4 נ"ג/מ"ל וכל ערך אחר מעל מספר זה נחשב לחריג. אך, כיום אנו יודעים שערך זה אינו מדויק ובמקרים רבים בהם ה- PSA הנע ברמות בין 4-10 נ"ג/מ"ל אינו מצביע בהכרח על המצאות סרטן הערמונית.
את העלייה ברמת ה-PSA בדם ניתן לייחס לגודל הערמונית (נפח ערמונית גדול יפריש כמות גדולה יותר של PSA ), גיל החולה ולעיתים גם לנוכחות של זיהום כרוני בבלוטת הערמונית תהיה השפעה על רמות ה0- PSA בדם .
בדיקה נוספת המאפשרת אבחון ראשוני של הימצאות סרטן בבלוטת הערמונית הינה הבדיקה הרקטאלית – Digital rectal examination .
בבדיקה זו ממקם הרופא אצבע ברקטום בכדי לבדוק אם יש נוקשות או גוש על פני שטח בלוטת הערמונית המעוררים חשד להימצאות גידול סרטני.
על-פי המלצות המועצה הלאומית לאונקולוגיה בישראל, כמו גם בארצות אחרות, לגברים החל מגיל 50 מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקה רקטלית ובדיקת דם ל-PSA לאבחון מוקדם של סרטן הערמונית . לגברים עם היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית (הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הערמונית) מומלץ להציע את הבדיקות כבר החל מגיל 40 .
ככל שנעשה שימוש נכון בבדיקת הדם ל-PSA ובבדיקת האצבע -הרקטלית על בסיס קבוע כך נגלה את מחלת סרטן הערמונית בשלב מוקדם ובעל פוטנציאל לריפוי טוב יותר .
בכל המקרים הללו כאשר עולה חשד לסרטן הערמונית האבחנה תעשה על-ידי בדיקת ביופסיה של הערמונית בלבד.
מהי בדיקת ביופסיה של הערמונית?
ביופסיה של הערמונית הינה פעולה פולשנית שבמהלכה מוחדרת מחט דקה לערמונית,בה נלקחת חתיכת רקמה זעירה (דגימה) לשם אבחון הסרטן. הביופסיה מבוצעת דרך פי הטבעת תוך שימוש במכשיר אולטרא-סאונד רקטאלי .
על מתמר האולטרה-סאונד מחובר התקן ובתוכו נמצאת מחט דקה ומיוחדת שבעזרתה נלקחת הדגימה מרקמת הערמונית.
דגימות הרקמה נבדקות ע"י רופא פתולוג תחת מיקרוסקופ תוך חיפוש אחר תאים סרטניים.
כמה דגימות לוקחים בביופסיה?
ד"ר קוור מסביר כי בספרות המקצועית קיימים חילוקי דעות וויכוחים רבים לגבי מספר הדגימות שיש לקחת בעת ביצוע הביופסיה. בתחילת שנות השמונים היה מקובל לקחת 6 דגימות מהערמונית. בשיטה זו היינו "מפספסים" בכ-30% מהמקרים את גילוי סרטן הערמונית. כיום מקובל לקחת 12 דגימות מחלקיה השונים של הבלוטה.
ועדיין נשאלת השאלה האם זהו המספר האופטימלי ?
אחת העבודות בנושא בדקה את אחוז גילויי סרטן הערמונית בקרב 1491 חולים אשר עברו ביופסיות של הערמונית . מקבוצה אחת של חולים נלקחו 10 דגימות ומקבוצה נוספת לקחו 20 דגימות .בשתי הקבוצות ערכי ה- PSA היו דומים . אחוז הדגימות שהראו אינדיקציה חיובית לסרטן הערמונית בקבוצת החולים מהם נלקחו 10 דגימות עמד על 39.7% ובקבוצת החולים מהם נלקחו 20 דגימות עמד על 51.7% . תוצאות מחקר זה מעידות בצורה ברורה כי לקיחת 20 דגימות במקום 10 מעלה באופן משמעותי את אחוזי גילוי סרטן הערמונית .
בבית חולים "סניטס" בתל אביב ,מתבצעות מזה כ-7 שנים ביופסיות ערמונית על-ידי ד"ר קוור . ד"ר קוור לוקח באופן רוטיני 20 דגימות בעת ביצוע ביופסיות של הערמונית. בנוסף , מסביר ד"ר קוור: "מתוך 20 הדגימות שאני לוקח 4 מכוונות לאזור מיוחד בבלוטת הערמונית שנקרא "אפקס" –APEX ששם לעיתים מסתתר הסרטן ולכן אני מייחס חשיבות רבה ללקיחת הדגימה מאותו אזור ".
במקרים אחרים בהם חולים שעברו ביופסיות בעבר ונשלחים לביופסיה חוזרת בגלל המשך עליה של ערכי ה-PSA ,לוקח ד"ר קוור מספר רב יותר של דגימות - בין -24-30 דגימות.
האם בדיקת הביופסיה כרוכה באי נעימות או כאב?
ביצוע הביופסיה נערך באמצעות מחט מיוחדת ודקה,עם זאת הביופסיה על-פי רוב עודנה כרוכה בכאבים ואי נוחות משמעותית. אולם, מדגיש ד"ר קוור:" על-מנת למנוע את הכאב ואי הנוחות בזמן הביופסיה אני נוהג לבצע הרדמה מקומית סביב בלוטת הערמונית – בדומה להרדמה מקומית במהלך טיפול בשיניים".
בעזרת מחט עדינה המוחדרת דרך הרקטום לצידי בלוטת הערמונית מוזרק חומר ההרדמה מסוג לידוקאין, המשתק את העצבים סביב הבלוטה ומונע את תחושת הכאב. בנוסף,מדגיש ד"ר קוור את החשיבות להזרקת חומר הרדמה נוסף לאזור ה- "אפקס" שהוא האזור הכי רגיש וכואב בעת ביצוע הביופסיה .
מהם הסיכונים הכרוכים בביצוע בדיקת הביופסיה?
לאחר ביצוע בדיקת הביופסיה עלול להופיע זיהום או דימום במערכת השתן או במערכת העיכול אם כי מדובר בשכיחות קטנה. לשם מניעה, ניתנת אנטיביוטיקה לפני הפעולה ומופסק השימוש במדללי דם שבוע לפני הביופסיה. במקרים נדירים עלולה להיגרם תגובה אלרגית לחומר ההרדמה.
מהו דירוג גליסון של סרטן הערמונית?
"הדירוג (דרגת האגרסיביות) של סרטן הערמונית", מסביר ד"ר קוור: "מוערך ע"י שיטה הנקראת דירוג גליסון - GLEASON SCORE - המתפלג בין 2-10, בהתאם לאופי וסדר מבנה התאים הנגועים בסרטן .
דירוג גליסון 6 מעיד על סרטן בדרגת ממאירות נמוכה ,גליסון 7 מעיד על סרטן עם דרגת ממאירות בינונית ודירוגי גליסון 8-10 מעידים על הימצאות סרטן בדרגת ממאירות גבוהה.
מהן דרכי הטיפול הקיימות היום בסרטן ערמונית מקומי -ממוקד?
ניתוח – כריתה רדיקלית של הערמונית (Radical prostatectomy) .
טיפול בקרינה חיצונית Radiotherapy או פנימית Brachytherapy.
השגחה פעילה (מעקב פעיל) Active Surveillance – בחלק נבחר מהחולים בהם המחלה בנפח קטן ודרגת ממאירות נמוכה .
כיצד ממליצים על סוג הטיפול?
בעת קבלת החלטה לגבי סוג ואופי הטיפול, יש לשים דגש לא רק על מאפייני המחלה אלא גם על גורמים אחרים כמו : איכות חיים, גילו ובריאותו של החולה וכמובן תוחלת החיים.
סוג הטיפול נקבע על-פי מספר גורמים בהם :
שלב המחלה – סרטן מקומי ומרוכז בבלוטת הערמונית בלבד או סרטן שהתפשט לחלקים אחרים בגוף.
דרגת הממאירות לפי גליסון , רמות ה- PSA בעת גילוי המחלה.
גיל החולה.
מצב בריאותו הכללי של החולה.
עם זאת, את ההחלטה הסופית לגבי הטיפול המתאים ביותר יש לקבל על בסיס אינדבידואלי, תוך התחשבות ברצונותיו ובהחלטתו של כל חולה.
כיצד ניתן להפחית את הסיכויים ללקות במחלה?
במחקר שנערך, נמצא כי שימוש יומיומי בתרופות נוגדות-דלקת (NSAID) דוגמת אספירין,איבופרופן או נפרוקסן עשוי להפחית את הסיכון ללקות במחלה ושימוש בתרופות להורדת כולסטרול מסוג סטטינים (דוגמת ליפיטור, סימוביל וקרסטור) עשוי להביא אף הוא להפחתת סיכויי התפתחות המחלה. גורם נוסף בעל השפעה על התפתחות סרטן הערמונית הינן שפיכות זרע מרובות אשר עשויות להביא להפחתת הסיכון הנשקף לגבר ללקות במחלה. מחקר אחד הראה כי גברים שפלטו זרע חמש פעמים בשבוע בשנות העשרים לחייהם נהנו משיעור מופחת של התפרצות סרטן הערמונית.
החוקרים שיערו, כי שיעור מופחת זה של התפרצות סרטן הערמונית, עשוי לנבוע מהעובדה כי פליטת זרע שגרתית מפחיתה את הצטברותם של מרבצים קרצינוגנים (מסרטנים) דוגמת 3-methylcholanthrene המופק כתוצאה מהתפרקות כולסטרול ועשוי לפגוע בתאים המרכיבים את הערמונית. בנוסף,שיערו החוקרים כי הפליטה התדירה עשויה לגרום לערמונית להתפתח במלואה, גורם המפחית את רגישותה לגורמים מסרטנים. ישנה אפשרות,לפיה קיים גורם נוסף (כמו רמה הורמונלית) המהווה גורם משותף הן לרגישות מופחתת לסרטן הערמונית והן לקיום נטייה מוגברת לאונן. ישנן כמה ראיות המצביעות על כך שקיום יחסי מין בתדירות גבוהה מקושר לסיכון מופחת ללקות בסרטן הערמונית, הגם שתופעה זו מלווה בסיכונים הנובעים מהעברת מחלות מין הידועות כמגבירות את סיכוני התפרצות המחלה.
ביה"ח "סניטס"
בית החולים "סניטס" נוסד בשנת 1978 ופועל ברישיון משרד הבריאות. בית החולים ומתמחה בניתוחים גינקולוגים, פלסטיים ואסתטיים. צוות הרופאים הטובים בישראל מעמיד לרשות לקוחות בית החולים טיפול מושלם וכולל, החל מייעוץ ובחירת סוג ואופי הניתוח המתאים ועד ליווי והכנה לקראת הניתוח, ביצוע הניתוח ולאחר מכן שלבי הבקרה והפיקוח עד להחלמה.
לבית החולים הפרטי "סניטס" בבית הרופאים בת"א חדרי ניתוח משוכללים, חדרי אשפוז פרטיים, מוקד טלפוני המאויש 24 שעות ביממה וצוות חדור תודעת שירות, המעניק יחס חם ומקצועי לכל אורך הדרך.

תאריך:  08/08/2012   |   עודכן:  08/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחד מכל שישה גברים לוקה בסרטן הערמונית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה יפה מאוד וגם ברורה. ל"ת
אבנרברבי  |  8/08/12 14:46
2
מעניין
קרין ד  |  14/08/12 10:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד הראל
להקת AC/DC בביקור נדיר בכור בבושהר, מתקפת ענק נגד קהילת הגיימרים ובארץ נלחמים בפדופיליה. חברת ESET מסכמת חודש בגזרת הסייבר
קרן יפה - גדיש
איגוד המוסכים הוציא כללי "עשה ואל תעשה" בנושא איכות הסביבה כדי למנוע ממוסכים לזהם את סביבתם
שיא בכר
סטודנטים ממכללת שנקר זכו במקום הראשון בתחרות עיצוב בינלאומית של חברת בנטלי העולמית
שיא בכר
הקשר הישראלי: חלק ממערכות רכב החלל פותח במרכז הפיתוח של Siemens בישראל
ארקדי דייץ
לקראת החזרה ללימודים ותקופת אירועי סוף הקיץ ענקית חנויות האופנה רשת "ביג שופ" מעלה קמפיין אופנה בהשקעה של חצי מיליון שקלים בו נבחרה לככב ספיר מסיקה, משתתפת העונה העשירית של כוכב נולד. הקמפיין יעלה באמצעות משרד הפרסום 'לידור' ויציג כיצד ניתן להתלבש בסטייל בפחות מ-60 שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il