X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נכון שערביי ישראל צריכים להרגיש גם את נחת זרועו של שלטון החוק ישראלי (כשצריך). אבל הם גם צריכים לקבל את מה שאזרחי ישראל היהודים מקבלים
▪  ▪  ▪
פיגוע הטרקטור

בעקבות פיגועי הטרקטור בירושלים נשמעות קריאות לחיזוק השליטה שלנו באזורים הערביים בשטחי הקו הירוק. אז קודם כל, בוקר טוב אליהו. ועם זאת יותר טוב מאוחר מאשר לעולם לא. רק חשוב שההצהרות יתורגמו גם למעשים ולא יישכחו להן עם שכוך הסערה, כמו רוב הדברים שיוצאים מפיהם של הפוליטיקאים בימים אלה.
אמנם צירוף המילים "חיזוק השליטה" מעורר בנו אסוציאציות ימניות. אך לפי דעתי הוא הכרח בל יגונה ואיננו (לאו דווקא) נובע מתפיסת עולם ימנית. אומנם "שליטה" נשמעת כמו דבר מה כוחני, אך חשוב להזכיר שגם אזרחיה היהודים של המדינה נתונים למרותו של השלטון הישראלי. ולהיות כפוף לשלטון זהו מצב שטומן בחובו זכויות בצדן של חובות. ונראה לי, שהערבים הישראלים היום מרגישים פטורים מאי אלו חובות משום שיש להם פחות זכויות.
מערב פרוע
אז קודם כל, השאלה האם ערביי ישראל מרגישים מקופחים בצדק או שלא בצדק מעניינת אותי פחות. מה שמעניין אותי זה איך מתמודדים עם הסיטואציה שבה יש לך אזרחים של מדינת ישראל שבמובנים מסוימים הם אזרחים סוג ב' ובמובנים אחרים יוצאים נשכרים מכך ששלטון החוק באזורים בהם הם חיים רופף במקצת. אז התשובה הקלה היא - להתחיל להתייחס אליהם כמו אל שאר אזרחי ישראל. אבל ברור שזה לא כל כך פשוט כי שאלת ההשתייכות הלאומית תמיד נמצאת שם ברקע.
אז בואו ננסה להוריד את הדיון לקרקע. המצב היום בכפרים הערביים, במיוחד במזרח העיר ירושלים, נע בין סוג של "מערב פרוע" (במקרה שלנו מזרח) ובין מעורבות יתר של גורמים עוינים. המצב במזרח העיר ירושלים גרוע מבשאר המקומות, משום שהערבים בירושלים הם אומנם בעלי תעודה כחולה אך הם אינם אזרחים של מדינת ישראל. המשטרה נמנעת מלהיכנס לאזורים הערביים ולכן כמעט שאין אכיפה של שלטון החוק (אפילו של חוקי התנועה).
אבל נעזוב לרגע את החלק של ה"ימני" של "חיזוק השליטה". באזורים הערביים אין תשתיות ראויות. כשאתה נכנס לכפר ערבי או עובר באזור ערבי בתוך עיר (בתל אביב, ירושלים וחיפה... כמעט שאין עיר בישראל שאין בה אזור ערבי כלשהו) אתה מיד מרגיש במציאות אחרת. זו לא בדיוק ישראל. וזוהי כל הבעיה. אז נכון שערביי ישראל צריכים להרגיש גם את נחת זרועו של שלטון החוק ישראלי (כשצריך). אבל הם גם צריכים לקבל את מה שאזרחי ישראל היהודים מקבלים (כמובן במסגרת מה ששיקולי הביטחון של מדינת ישראל מאפשרים).
אני מכוון לדברים מאוד פשוטים, דברים שנכון שגם תושביה היהודים של הפריפריה לא תמיד מקבלים ברמה הראויה. דברים כמו תשתיות ראויות של מים, חשמל, תחבורה ציבורית, סלילה מחדש של כבישים, שילוט ראוי, גני משחקים, שתילה וטיפוח של עצים... הידעתם שבמזרח העיר ירושלים עובר רק קו אוטובוס אחד של אגד? הידעתם שבמזרח העיר ירושלים יש רחובות בלי שמות? אז נכון שזה כולל גם כמה דברים "רעים" מבחינתם של ערביי ישראל כמו פיקוח יותר הדוק על הבנייה - הפסקת הבנייה הבלתי חוקית. אבל כך זה אמור להיות במדינה מתוקנת, לא? ובטווח הרחוק נראה לי שזה גם לטובתם.
בעיני, זה דבר שלא יעלה על הדעת שאזרחים/תושבים של מדינה כלשהי מקבלים חינוך שאיננו בפיקוח של משרד החינוך של אותה המדינה. אחר כך אנחנו מתפלאים שהם לא יודעים עברית כל כך טוב ולא כל כך אוהבים אותנו. אז כן, אנחנו צריכים לחזק את השליטה שלנו בכפרים/שכונות ערביות. אבל אנחנו גם צריכים להבין שבמידה מסוימת זו גם אשמתנו שיש אנשים פה שמרגישים לא שייכים. אומנם אין פתרונות קסם אבל אנחנו אפילו לא עושים את המינימום הנדרש.
אז נכון שצריכה להיות גם תמורה להשקעה - לא יכול להיות שאנחנו ניתן והם יקבלו וימשיכו לדבר בשנאה על מדינת ישראל. אבל משפט זה מכיל בתוכו את מהות כל הבעיה, כל עוד הם "הם", אז הם ימשיכו לשנוא או רק להרגיש לא כל כך שייכים. והתפקיד שלנו הוא לנסות לגרום להם להרגיש קצת פחות "הם" וקצת יותר אנחנו. ולמרות שזוהי משימה קשה מאוד אפשר וגם צריך להתחיל בדברים הפשוטים, בשגרת היום-יום. כי לדעתי, העתיד של מדינת ישראל תלוי בכך (ממש כך). ההיגיון של ההינתקות היה לשמר את הרוב היהודי במדינת ישראל. אבל אל לנו לשכוח שחמישית מאזרחי ישראל הם ערבים. ואנחנו מוכרחים להתמודד עם המציאות הזו.
אנחנו צריכים לתת להם יותר אבל גם לצפות למשהו בתמורה. וב"לצפות" אני מתכוון שאם זה לא יקרה באופן וולונטרי אנחנו גם נכפה עליהם לתת משהו בתמורה. ואם תאמרו שבכך נגרום להם להרגיש עוד יותר לא שייכים וש"הם" בכלל לא מעוניינים בזה. אז התשובה שלי, שלפעמים מה שמתחיל שלא לשמה הופך בהמשך לשמה ושצריך להתחיל איפשהו.

© ידידיה ארגמן, 2008 כל הזכויות שמורות.
תאריך:  28/07/2008   |   עודכן:  28/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אזרחי ישראל לטוב ולרע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הגליל כבר מזמן מערב פרוע
מרק טווין  |  28/07/08 16:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
הסתמכות על כוחות זרים להגנה על גבולות ישראל היא גלותית, מעודדת אנטישמיות, ויש בה מן הסכלות הגלומה בלחזור על שגיאות העבר שוב ושוב
עו"ד יוסי דר
לא היה כאהרן ברק, במשך שלושים שנים תמימות, החל מתפקידו כיועץ המשפטי לממשלה וכלה בתפקידו כנשיא בית המשפט העליון - לא היה כמוהו לנצל את כוחו באופן מחפיר - ואף מושחת - לצבירת עוד ועוד כוח ולהשגת יעדים שהוא חתר אליהם
ד"ר ג'וזי פוטזניק, יאיר גניגר
השינויים בתקופת ההיריון כל-כך רבים, חלקם מלווים במחושים וכאבים שונים    מחקרים רבים מראים כי 60% מהנשים ההרות סובלות מכאבי גב תחתון    טיפול אוסטאופתי עדין יכול לסייע לגוף להסתגל לשינויים המתחוללים בו
שבתאי עזריאל
בינואר 2008 הוקמה ועדת חקירה לבחינת הסיוע לניצולי השואה בראשות דליה דורנר. מאז, מעל 100 פעמים היא מצוטטת כשהיא אומרת שהוועדה לא תערוף ראשים. יש למישהו מושג לראשיהם של מי היא התכוונה?
יוסי מטלון
הסיבה הפחות מודעת לרובנו שבגללה יש צורך לעשות שינוי פיזי בבית, היא שמירה על השלום בבית. השלום בבית יהיה נוכח אם המרחבים הסגורים והפתוחים בתוך ביתנו ישרתו נאמנה את כל אחד ואחת ממרכיבי התא המשפחתי ויספקו לכל אחד מהם את צרכיהם האמיתיים מבלי לפגוע אחד ברעהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il