X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גבולות הם לא רק עניין מדיני אלא גם חינוכי על מה מותר לוותר ועל מה לא? החופש הגדול בעיצומו ואליו מתלווים תחושות, רעיונות והתנהגויות חדשות האם יש מקום לגבולות? ובאיזו מידה?
▪  ▪  ▪
ילדים בחופש [צילום: יח"צ]

ביציאת הילדים לחופש הגדול הם מקבלים תחושה של יציאה מעבדות לחרות וכך, לפעמים, גם נראית התנהגותם - כעבד שרק עכשיו ניתנת לו ההזדמנות לפרוק כל עול.
אנו כהורים עומדים לפעמים חסרי אונים מול פרץ ההתלהבות של כל הפעילויות שמתכננים ילדינו. החופשה, שמונה חודשיים אך נראה כי ילדינו מתכננים פריקת עול ופעילויות של שמונה חודשים. לפיכך ועל-פי זאת כל סוג של התקשרות מאיתנו אליהם במהלך תקופה זו היא חסרת תועלת משום שחלילה לנו לגזול מהם זמן יקר.
לכל שכבת גיל מותאם אופי פעילות שונה אך לכל הגילאים משותפת התחושה של "אנחנו יצאנו לחופשי". לפני שנדון במושג החופש עלינו להבהיר לעצמנו את מושג "העבדות" שהיא הכרחית להתפתחות התקינה של הילד ולאחר מכן שומרת עלינו כאדם בוגר. הילד נולד לתוך מסגרת המקנה לו במהלך השנים ביטחון בכך שמספקת לו את הצרכים הבסיסיים של אהבה וצרכים בסיסיים. המסגרת הנ"ל מקיפה אותו ומשתנה יחד איתו. המסגרת, כפי שמשתמעת, היא סוגרת, תוחמת וקובעת לעצמה גבולות עד לאן אפשר להגיע. היא קובעת לו את איכות וטיב מזונו, שומרת על סדר יום קבוע ומגדירה את המותר ואת האסור. למסגרת המשפחתית תפקיד מכריע, ככל שהיא מבוססת יותר וברורה יותר כך נרכשים כלים טובים יותר לאהבה עצמית, אהבת האחר ועצמאות.
במהלך השנה ישנה מסגרת, ביציאה לחופש הגדול במקום שאנחנו ניכנס לחירות עם ילדינו נוצר מצב שבו ילדינו הם היוצאים לחירות ואנו, ההורים נכנסים לסוג של עבדות. הורים פוחדים להגיד לא בחופש, הרי זה החופש גם שלהם ואם הם יגידו לא הם ימצאו את עצמם במרכז מטווחי אש: בקניון כשהילד מבקש גלידה ולא מקבל את מבוקשו הוא מתחיל בסדרת צרחות שלא יביישו קריאה למאבטחי הקניון והזמנת עובדי רווחה לבית הילד. הנער חייב לצאת עד שעה מסוימת הנוגדת לבית כי אם לא ההורים שלו יהפכו להיות ההורים הגרועים ביותר מכל החברים, הבת תתלבש כיאה לחופש (ולא על-פי גילה) כי אם לא הוריה יחשבו לזוג זקנים שלא פתוח ומכיר את נורמות הדור הצעיר ונחשב זוג הורים "יבש" שאין לו תקנה. במסגרת ההסדר התקציבי, לילדים מסוימים שום תוכנית כלכלית אינה טובה דיה. הנתינה היא לא אוכפת גבולות היא עוקפת אותם.
המצב שנוצר הוא אינו גזרה משמים אלא נתון בידי אדם. הורים, הם ורק הם מסוגלים להפוך את "עונש העבדות" לחוויה משפחתית. הורים הרוצים גם ליהנות מהחופש, לחוות שקט אבל אסור שזה יהיה במחיר גבולות. אז מה אם הילדים לוחצים להגיע לסיפוקיהם. התזרים הכלכלי וההספקה השוטפת של מוצרים בסיסיים(גלידה, פיצה, צעצועים וכו') נקבעים לידי ההורים ולא להיפך.
אם מתעייפים נחים, ולא זורקים את הכללים דרך החלון יש לזכור כי אומנם לחופש אין גבולות אך אסור שלגבולות יהיה חופש. אם זאת מחויבים ההורים לזכור כי אומנם הילדים בחופש אך ההורים לא בחופש מחינוך ילדיהם. תמיד ניתן לקבוע שעת שינה שהיא שונה ממהלך השנה, תמיד ניתן לקבוע מסגרת הסדר כספי לבילויים, תקציב שנועד לעשות בו שימוש אחראי.
סמכות הורית באה לידי ביטוי ביכולת להשפיע באופן חיובי על תהליך חינוכם והתפתחותם התקינה והבטוחה של ילדינו בידי הורים השרביט עם הסמכות להשפיע על חינוכם כאשר מילות המפתח הם קביעת כללים. ניתן לקבוע סדר עדיפויות שונה לחופש. לקבוע כללים מיוחדים לחופש. חשוב שהורים יקבעו מראש את הכללים עליהם הם מתכוונים לשמור ולהתמיד בהם. קביעה מראש של הכללים תבטיח לנו ולילדנו חופש כיפי עם שילוב נכון של בילויים. בתקווה כי לא תוזמן לביתכם עובדת הרווחה על סירובכם לקנות גלידה לילדיכם ובברכת המשך חופש שקט ושלום בית.

מחברת המאמר הינה מאבחנת דידקטית בעלת Bed בחינוך מיוחד ומורה 30 שנה במשרד החינוך
תאריך:  10/08/2008   |   עודכן:  10/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם לחופש אין גבולות?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
זה נכון מאד מניסיון!!!!!!!!!!!
אמאמאמא  |  10/08/08 19:47
2
גמישות בגבולות -בחופש
אמא ירושלמית  |  10/08/08 20:02
3
התחייבות ועצמאות
אבא כייפי  |  10/08/08 20:14
4
מחויבות וחופש
אבא כייפי  |  10/08/08 20:31
5
חופש מהוויכוחים
אמא שפויה  |  11/08/08 15:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
במסדרונות האפלים של "צבע הכסף" לא ניתן לראות שום צבע, ואת הכסף כדאי לחפש מתחת לפנס אחר
בלפור חקק
בתוך תפילות יום תשעה באב כלולה תפילת "נחם", שחוברה בעת שירושלים הייתה חרבה, ויש בה ביטוי של צער על המצב הבזוי של ירושלים בימי גלות העם ממנה
ראובן לייב
53 שנה להפלת מטוס "אל על" בשמי בולגריה    כל 58 נוסעיו, רובם ישראלים, נספו באסון, שהיה במזיד, והובאו לקבר-אחים בארץ
אמיר גבאי
האם הנתונים שמספקות לנו קופות הגמל מאז ינואר 2008 ועד היום - נכונים?
ראובן לייב
ביום המר והנמהר בכו, במשך דורות, קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם על הגזירות הקשות שהומטו עליהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il