X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשטחים מתפתח לאיטו משבר פוליטי חריף סביב סיום כהונת הנשיא הפלשתיני בעוד שלושה חודשים. ארגון החמאס נחוש להודיע כי מחמוד עבאס סיים את תפקידו ולמנות לו מחליף מטעמו. ישראל וארצות הברית מודאגות אך עדיין לא גיבשו דרכי פעולה לטיפול במשבר הצפוי
▪  ▪  ▪
אבו-מאזן. מה יקרה אחריו?

האם תאריך התשעה בינואר 2009 עומד להיות יום חשוב בהיסטוריה הפלשתינית? נראה שכן, כך מעריכים פרשנים פוליטיים פלשתינים. בתאריך הזה תסתיים רשמית תקופת כהונתו כנשיא של מחמוד עבאס(אבו מאזן) וכל הסימנים מעידים על כך שמשבר פוליטי חריף סביב סוגייה זו התחיל להתפתח בשטחים.
ברשות הפלשתינית חוששים כי תנועת החמאס תודיע בתאריך זה כי כהונתו של הנשיא עבאס הסתיימה ותנסה לקבוע עובדות בשטח בהעדר אפשרות לקיים בחירות לנשיאות או למועצה המחוקקת, בגלל הנתק המתמשך בין הגדה לרצועה מאז שהחמאס השתלט על הרצועה בהפיכה צבאית לפני יותר משנה.
תנועת החמאס מתכוונת ככל הנראה להודיע כי על-פי החוק הפלשתיני מי שיחליף אוטומטית את מחמוד עבאס כנשיא הוא יו"ר הפרלמנט עזיז דוויק המזוהה עם החמאס. הבעיה של החמאס היא שדוויק עצור בישראל מאז חטיפתו של החייל גלעד שליט והוא משמש כקלף מיקוח בידי ישראל. בחמאס אומרים שאם דוויק לא ישוחרר עד התשעה בינואר 2009 תודיעה התנועה על מינויו של מנהיג החמאס אחמד בחר, סגן יו"ר הפרלמנט, לתפקיד הנשיא.
הרשות הפלשתינית מנסה כעת לגייס תומכים בקרב הציבור הפלשתיני בשטחים כדי ליצור שדולה הכוללת משפטנים ואקדמאים שיפעלו לטרפד את תוכנית החמאס להחליף את הנשיא מחמוד עבאס.
דוברים שונים מטעם הרשות הפלשתינית טוענים כי תנועת החמאס מעלה לסדר היום הציבורי את סוגיית סיום כהונתו של עבאס כנשיא מסיבות פוליטיות ולא מסיבות ענייניות.
לטענת משפטנים מטעם הרשות הפלשתינית, חוק הבחירות הפלשתיני מ-2005 קובע במפורש כי יו"ר הפרלמנט יחליף את הנשיא הפלשתיני רק במקרה של מוות, התפטרות או פיטורין ולא במקרה של סיום כהונתו. במקרה כזה יש לקיים מיד בחירות לנשיאות שאמורות להתקיים בו-זמנית עם הבחירות לפרלמנט (המועצה המחוקקת). הבחירות אמורות להתקיים בגדה וברצועה.
עוד טוענים המשפטנים כי החוק הזה קובע כי כהונת הנשיא הפלשתיני תימשך עד תום כהונת הפרלמנט הפלשתיני ולכן יש לאפשר למחמוד עבאס להמשיך בתפקידו כנשיא עד לקיום הבחירות בשטחים. תנועת החמאס דוחה את כל הפרשנויות האלה ועומדת על עמדתה שמחמוד עבאס יסיים את תפקידו בתחילת ינואר 2009.
דאגה בישראל
גם בישראל מודאגים מההתפתחויות האלה, שכן ישראל עלולה לאבד את הפרטנר שלה למשא-ומתן על הסדר הקבע הלא הוא מחמוד עבאס. ראש השב"כ יובל דיסקין מצא לנכון להתריע על ההתפתחות הזו בפני הממשלה.
מבחינת הפלשתינים קיימת תיאורטית האפשרות כי מחמוד עבאס יפרוש מתפקידו אך יודעי דבר ברשות הפלשתינית מעריכים כי הוא יודיע כי הוא "נקרא אל הדגל" בגלל חומרת המצב כדי "לסייע לבני עמו" וינסה למצוא פתרון חוקתי שיאפשר לו להמשיך בתפקידו עד לקיום בחירות בשטחים.
ברשות הפלשתינית גם לא מוציאים מכלל אפשרות רעיון להכריז על רצועת עזה רשמית כ"אזור מורד" ולפזר את הפרלמנט שרובו מאויש על-ידי פעילי החמאס דבר שיאפשר למחמוד עבאס להמשיך בתפקידו. צעד כזה יביא להסלמה גדולה ביחסי הפת"ח עם החמאס והחרפת העימות ביניהם. בקהיר התחדשו אומנם שיחות הפיוס הלאומי בין ארגון הפת"ח לתנועת החמאס בחסות מצרית אך נראה כי הסיכויים להגיע בשיחות אלה להסכמה על בחירות בשטחים הם קלושים.
ההערכות בירושלים הן שחמאס מעוניינת ביצירת המשבר הפוליטי הזה סביב הסוגייה של החלפת מחמוד עבאס ולכן על ישראל להיערך למשבר הזה.
דיפלומטים אמריקנים אומרים כי גם ארצות הברית עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות האלה וכי היא נחושה לתמוך בעמדת הרשות הפלשתינית כי על מחמוד עבאס להמשיך בתפקידו עד לקיום בחירות בשטחים.
אין להוציא מכלל אפשרות את התרחיש המדאיג כי בתשעה בינואר 2009 תודיע תנועת חמאס רשמית כי מחמוד עבאס סיים את תפקידו וכי אחמד בחר סגן יו"ר הפרלמנט הוא מחליפו או שתקרא לחילופין לבחירות לנשיאות ברצועת עזה בלבד דבר שיבטיח בחירת נשיא מטעמה.
אם כן, המשבר הפוליטי הצפוי בשטחים בעוד כמה חודשים הוא ככל הנראה בלתי נמנע וישראל עדיין לא גיבשה את כל דרכי הפעולה האפשריות. עד כה סייעה ישראל למחמוד עבאס בנשק ובתחמושת ובמחוות ביטחוניות כמו הסרת מחסומים ושחרור אסירים ביטחוניים כדי לנסות ולחזק את מעמדו. יקשה מאוד על ישראל להתערב ישירות בפוליטיקה הפנימית הפלשתינית אך כנראה שלא תהיה לה ברירה.
גורמים מדינים בכירים בירושלים מעריכים כי ארצות הברית תיתן לישראל את כל הגיבוי הדרוש לשמור על מעמדו של מחמוד עבאס כנשיא, גם האמריקנים אינם רוצים לאבד את עבאס כנשיא הפלשתיני ולהחליפו בפיגורה מהחמאס. "מעמדו של עבאס, אומר דיפלומט אמריקני בכיר, דומה למעמדו של פואד סניורה ראש ממשלת לבנון המאוים כל הזמן על-ידי החיזבאללה וארצות הברית תעשה הכל כדי לשמור על מחמוד עבאס בדיוק כפי שהיא שומרת על סניורה בלבנון".

תאריך:  03/09/2008   |   עודכן:  03/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשיא במשבר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
נשיא שנוי במחלוקת=המאמץ לא= ל"ת
נ.כהן  |  3/09/08 11:05
2
ממה ישראל מודאגת?.......
י.ש  |  3/09/08 13:13
3
טעות לעולם חוזרת
א. זרח  |  3/09/08 14:20
4
אומללמרט ישחרר אלפי מחבלים !
ישמעאל   |  3/09/08 16:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
כל הצדדים שותפים לכישלון, המורים שאינם מוכנים לצאת מביצת הנוחות, ארגוני המורים שכל מטרתם היא הישרדותם, שרי החינוך לדורותיהם שלא היוו מנהיגים, וההורים שלא הבינו כי זלזול במערכת זו חרב פיפיות שבסופו של דבר פוגעת בילדיהם. גם ילדי ישראל שותפים לכישלון, הם נידונו להתבגר עם חינוך לקוי ולימוד רע, וזהו דור העתיד
ד"ר צ'לו רוזנברג
ישאל כל אדם סביר מדוע יש צורך בפיטורי מנכ"ל "מקצועי" עם התחלפות השר הממונה? אם היו בודקים את המעשה לפי אמות מידה של המשפט הציבורי, הרי כלל לא סביר שהיו מיד מפטרים מנכ"ל וממנים תחתיו מנכ"ל "נאמן לשר" או מי שמוכן לבצע את המדיניות של השר
עו"ד טל נבו
בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה ופסק כי סעיף 17[א] לחוק זכויות החולה מחייב לתעד גם "הוראות טיפול". מאחר שעיתוי הפנייה לבירור יכול להיות, פשוטו כמשמעו, עניין של חיים ומוות, אין סיבה לפטור את הרופא מהתיעוד
אורי נטע
לפני מספר חדשים התארגנה קבוצה בעלת ערך סגולי היסטורי, מרביתם חקלאים מעמק יזרעאל. חלק מחברי הקבוצה שכבר ידע הפגנות בעד ונגד, כולל טיול פרות העמק למקום מושב "פרות הבשן" בכנסת ובממשלה, החליטו לעשות מעשה והקימו חוג רעיוני הנקרא "ועדת מעקב לבחינת מימוש ערכי הציונות בארץ ישראל".
אלון מרום
אפרופו ציפי לבני, האם לא התקבענו בתפישה שהתקשורת שמאלנית, ושכל מטרתה היא קידום תהליך השלום?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il