X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביסודה של אמנת האג ושל חוק אמנת האג, אשר נחקק בארץ כדי ליתן תוקף לאמנה, עומדת מטרה מרכזית אחת - להשיב קטין שנחטף, אשר בדרך כלל נפל קורבן לסכסוך בין הוריו, למקום מגוריו הרגיל במהירות האפשרית. וכן לפעול למען טובת הילד והחזרת הסטטוס קוו
▪  ▪  ▪

סעיף 3 לחוק אמנת האג - חטיפת ילדים קובע, מהי הרחקה או אי-החזרה, שלא-כדין: "הרחקתו או אי החזרתו של ילד תיחשב לא כדין כאשר - (א) יש בהן הפרת זכויות המשמורת המוענקות לאדם, למוסד או לכל גוף אחר, בין במאוחד ובין בנפרד, על-פי דין המדינה שבה היה מקום מגוריו הרגיל של הקטין סמוך לפני הרחקתו או אי החזרתו, וכן (ב) בעת ההרחקה או אי ההחזרה הופעלו אותן זכויות בפועל, בין במאוחד ובין בנפרד, או שהיו מופעלות כך אלמלא ההרחקה או אי ההחזרה. זכויות המשמורת הנזכרות בסעיף קטן (א) יכול שינבעו במיוחד מכוח דין, החלטה שיפוטית או מנהלית או הסכם בעל תוקף משפטי על-פי דין אותה מדינה. האמנה אינה קובעת את משמעות המונח "מקום מגורים רגיל" והוא אינו מוגדר בחוק, ככל הנראה במכוון, בכדי לאפשר לבתי-המשפט ליצוק תוכן למונח, באופן המתאים עצמו לנסיבותיו של כל מקרה לגופו.
כאמור, סעיף 3 לחוק אמנת האג קובע כי הרחקתו או אי החזרתו של ילד, תיחשב שלא כדין, כאשר יש בכך הפרת הדין במקום מגוריו הרגיל של הקטין. על-פי הגדרה זו, ועל-פי הפרשנות שניתנה לה בפסיקה, הרחקה שלא כדין של קטין, היא העברתו מהמדינה שבה נמצא מקום מגוריו הרגיל, למדינה אחרת ע"י הורה אחד, ללא שניתנה לכך הסכמה של ההורה האחר, תוך פגיעה בזכויות המשמורת של ההורה האחר, זכויות שהופעלו בפועל על ידו. על כן, קביעת מקום מגוריו הרגיל של הילד, היא תנאי מקדמי וחשוב לשם בדיקת תחולת אמנת האג על מקרה של "חטיפה".
למונח "מקום מגוריו הרגיל", אין פרשנות בחוק, אולם ניתן למצוא בפסיקה פרשנויות שונות למונח. ראשית-דבר, נפסק כי המושג "מקום מגורים רגיל", אינו מושג טכני - בשונה מהגדרת המושג "דומיסיל" (Domicile) ו"רזידנס" (Residence), שנקבעו במשפט הבינלאומי-הפרטי. זאת ועוד, פרשנותו של המונח "מקום מגורים רגיל", צריכה להיעשות ולהבחן מנקודת מבטו של הקטין ולא של ההורה.
גם בארץ התגבשו הלכות, ברוח-דומה. על-פי הפסיקה הישראלית נקבע כי "'מקום המגורים' אינו ביטוי טכני. זה אינו 'דומיסיל' או 'residence' הוא מבטא מציאות חיים נמשכת. הוא משקף את המקום בו גר כרגיל הילד עובר לחטיפה. נקודת המבט היא של הילד והמקום בו הוא גר. הבחינה מתמקדת בחיי היום יום של העבר ולא בתוכניות העתיד.
עוד נקבע כי בפסיקה נקבע, כי בבואו של בית המשפט לפרש את המונח "מקום מגורים רגיל", עליו לבחון את המצב עובדתי הפיסי הקיים. כמובהר, פרשנותו של המונח אינה מושפעת מתוכניותיהם, כוונותיהם או הסכמותיהם של ההורים.
בפסיקה נקבע, כי גם שהות קצובה וזמנית במדינה מסוימת, אינה מונעת מבית המשפט להגיע לכלל מסקנה כי מקום מגוריו הרגיל של הקטין נקבע במקום זה; ובלבד שבנסיבותיו של המקרה, התאקלם הקטין והתבסס במקום מגוריו הפיסי הנוכחי.
לאור האמור לעיל, גובשה בפסיקת בתי-המשפט הלכה, לפיה, כאשר הורים, או מי מהם, נוטלים ילד ממדינה למדינה, לא מתחייבת חובת ההחזרה, אם מוכח, כי המדינה ה"חדשה" הינה מדינת "מקום מגוריו הרגיל" של הקטין.

הכותבים הינם שותפים במשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - עורכי דין ונוטריון, המתמחה במשפט מסחרי ומיסויי.
תאריך:  09/09/2008   |   עודכן:  09/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון מרום
למרות אופיו התגרני והמתריס של רה"מ, ודליי הביבים שהוא שפך ושופך על אנשים הגונים אין ספור - יש להניח את רגש הנקמה הבוער בצד. כה רב הפיתוי להשיב לאהוד באותו מטבע אישי ושקרי, ולאורך אותה תקופת שנים, אך צודקים המתנגדים להתעללות בגופה פוליטית פאתטית. זה לא העניין
מוטי פלד
במשך כל ימי הנופש התבוננתי באנשים והתרגשותי גאתה, יותר מדי פעמים הדמעות איימו לפרוץ ללא שליטה. כאן ראיתי את הנתינה האמיתית, את השמחה האמיתית, את האהבה. הורים שמטפלים במסירות אין קץ בבן המוגבל, ילדים עוזרים להוריהם, בני זוג שתומכים באהבה בבני זוגם שלא שפר עליהם מזלם ועכשיו הם מוגבלים, אך לעומת זאת התמזל מזלם והם חווים נאמנות, מסירות ואהבת בני זוגם
אביתר בן-צדף
ספורטאי נכה הוא גיבור - כיוון שהתגבר על פגיעתו    ארון המדליות האולימפיות של השחיינית הנכה קרן ליבוביץ' גדול מזה של הנבחרות האולימפיות של ישראל לדורותיה - למרות שהתמיכה בה קטנה
בעז העצני
לאן נעלמה הקשיחות של השופטת פרוקצ'ה ששלחה נערה בת 12 למעצר עד תום ההליכים? איפה ניסו שחם? האם הוא יישאר יום אחד במשטרה אם יקלל את האנרכיסטים? איפה שי ניצן שיכריז על החוגים המסוכנים הללו כ"מכת מדינה" כפי שעשה לימין? לאן נעלמה ההקפדה המוטרפת של הפרקליטות כלפי הנוער הכתום?
גורי גרוסמן
"נחום ברנע, הוא עיתונאי שכמעט כל כתב צעיר נושא אליו עיניים", מנמקים השופטים שהעניקו לו את פרס ישראל בתקשורת. כנראה שברנע אינו משכיל להבין את כובד האחריות שהטילו על כתפיו נותני הפרס, עליו לרסן את מקלדתו ולהימנע מלעשות דה-לגיטימציה מבישה לעובד ציבור אמיץ שלא חשש להחשיד את ראש הממשלה במעשי שחיתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il