X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין כל הבדל בין הליכי-משמעת המושתים על עורכי דין על-רקע "כבוד המקצוע" לבין "רצח על-רקע כבוד המשפחה" כבוד המקצוע, ככבוד המשפחה, נבחן בעיני המסתכלים עליו "מבחוץ", ולא בעיני אלה הרואים אותו בעיני ה"משפחה" פנימה יש מקרים בהם כבוד המקצוע מחייב לפגוע בכבוד המקצוע
▪  ▪  ▪
מאיימים בהליכים משמעת על עו"ד שמבצעים את תפקידם היטב כדי להגן על יוקרת המקצוע

הקדמה
ה"מוסד" הקרוי "רצח על-רקע כבוד המשפחה" הומצא וכונן ע"י חלאות-אדם שטופות-אגו, במטרה להנציח את שלטונם של הזכרים על הנקבות בתוך המשפחה/חמולה/שבט. השאלה אם הרצח הזה אכן מוסיף כבוד למשפחה בעיני המסתכלים עליה מבחוץ, בעיני הציבור התרבותי – נאור יותר או פחות – מעניינת אותם כקליפת-השום.
כאשר מוסדות ה"אתיקה" של לשכת עורכי-הדין מנהלים הליכי-משמעת על פגיעה ב"כבוד המקצוע", שאלת כבוד המקצוע בעיני הבריות מעניינת אותם גם כן כקליפת-השום. איך אני יודע זאת?
אני יודע זאת משום שאני טענתי זאת אין-ספור פעמים בכל ערכאות ה"משמעת" – כולל בית המשפט העליון – ואף אחד לא קם להתייחס לטענה הזאת. הם יכלו לומר כי, בניגוד לטענתי, "כבוד המקצוע" נבחן דווקא במבט-מבפנים; הם יכלו לומר כי מעשה מסויים שבעיני מוסיף כבוד למקצוע בעיני הזולת, לדעתם אך גורע ממנו.
הם יכולים לומר דברים רבים, אבל הם לא רוצים ולא מעזים, כי בכך הם מסתכנים בביקורת ציבורית רחבה, המטילה ספק בלגיטימיות שלהם ושל פסיקותיהם, ולכן, כדרכם, הם העדיפו – ומעדיפים – להתעלם מהטענה הזאת ולטאטאה אל מתחת לשטיח, בתקווה שהציבור לעולם לא יתפוס מה הם עושים – ולמה.
אבל אפשר, כידוע, לרמות חלק מהציבור כל הזמן ואת כל הציבור חלק מהזמן – אבל לא את כל הציבור כל הזמן. ומי שבסוף פוגע בכבוד המקצוע הוא דווקא "כוהני האתיקה" שטופי האינטרס, השררה והאגו, אשר שותים ומקיזים בשקיקה את דמם של עורכי-הדין – בין להנאתם, בין כ"שלח לחמך" על פני "המערכת" – ואשר בינם לבין הרוצחים על-רקע "כבוד המשפחה" אין שום הבדל עקרוני: אלה גם אלה חלאות-אדם המה.
אמור מעתה: הרודפים את עורכי-הדין "על-רקע כבוד המקצוע" אינם פחות נתעבים ופחות נאלחים מהרוצחים "על-רקע כבוד המשפחה".
על פגיעה אמיתית בכבוד המקצוע
עורך-דין א' מפרסם מאמר בו הוא מגולל שורה ארוכה-ארוכה של עשרות מקרי שחיתות קשה ביותר, בה מילאו עורכי-דין תפקיד מכריע, וכולם הורשעו בדין.
עורך-דין ב' מפרסם מאמר דומה, בו הוא מפרט מקרים דומים, בהם עורכי-הדין כלל לא מועמדים לדין, כתוצאה מקשר מושחת בינם לבין עורכי-דין במשטרה ובפרקליטות – נושא לפרק נפרד באותו המאמר. שחיתות כפולה ומכופלת.
עורך-דין א' לא מועמד לדין פלילי או אזרחי, כי הוא התבסס על פסקי דין קיימים.
עורך-דין ב' מועמד גם לדין פלילי וגם למשפט אזרחי אבל זוכה בשניהם, כי הוא מוכיח גם "אמת דיברתי" וגם "עניין לציבור".
לשכת עורכי-הדין לא מתרשמת מכל אלה, ומעמידה את שני עורכי-הדין לדין משמעתי, על "פגיעה בכבוד המקצוע".
האם עורכי-הדין האלה פגעו בכבוד המקצוע? ללא ספק הם פגעו, לפחות בעיניהם של הקוראים אשר לא הכירו את הפרשות האלה, והתוודעו אליהן רק עם הפרסום של שני המאמרים.
האם עורכי-הדין יורשעו בדין המשמעתי? ייתכן מאוד, כי עצם המושג "כבוד המקצוע" משמעותו שעורכי-הדין חייבים "לצופף שורות" סביב מדורת-השבט, ולא להוציא שום כביסה החוצה.
על פגיעה שנויה במחלוקת בכבוד המקצוע
עורך-דין ג' מייצג נאשם אשר הורשע בדין ונידון למוות, "לביצוע מיידי". עורך-הדין מבקש את עיכוב-הביצוע של גזר-הדין, לצורך הערעור. אם השופט היה דן בבקשה ודוחה אותה, היה בכך נושא לביקורת אחרת, על תבונתו, יושרו והגינותו של השופט, אבל במקרה הזה השופט נוהג אחרת: הוא קובע את הדיון בבקשה לעיכוב-הביצוע למועד שהוא אחרי הביצוע, אחרי ההוצאה-להורג.
עורך-הדין מנסה להסביר לשופט (את מה שכל ילד מבין) כי ההוצאה-להורג היא בלתי-הפיכה, ואם מרשו יזוכה בערעור איש לא יוכל להשיבו לחיים, אבל השופט אזניו ערלות, והוא אינו אובה שמוע.
עורך-הדין אינו יכול לערער על ההחלטה, כי במשפט הפלילי אין ערעור על החלטות-ביניים, וכל ניסיון לעקוף את העיקרון הזה ע"י פנייה לבג"צ דינו לכשלון (מה גם שההוצאה-להורג נקבעה לביצוע מיידי, ברחבת בית המשפט). מה נשאר לעורך הדין כדי לאלץ את השופט לדון בבקשה, אחרי שכל הנסיונות המקובלים לא עזרו? להחריף את הטון, וגם להיכנס לפסים אישיים: אדוני עושה צחוק מהעבודה!
האם עורך-הדין פגע ב"כבוד המקצוע"? תלוי בעיני מי. ואם תשאלו אותי בעיני מי, אענה לכם, כיהודי, בשאלה: כאשר מדברים על "רצח על-רקע כבוד המשפחה" – בעיני מי אמור להיות ה"כבוד" הזה?
נסו לומר לרוצחים הנתעבים האלה שבעיני החברה הנאורה, המסתכלת על המשפחה מבחוץ, רצח כזה לא מוסיף למשפחה שום כבוד, אלא רק מבזה אותה... זה יעניין אותם כקליפת השום דאשתקד, כי בעיניהם ה"כבוד" נבחן בעיניים הפנים-משפחתיות, ולמעשה בכלל הם לא חושבים על "כבוד", אלא על שמירת שלטונם של הזכרים על הנקבות במסגרת המשפחה-פנימה. אידיאה-פיקס במחלצות "כבוד".
בדומה לכך, שאלו את הנוכחים באולם מה הם אומרים על עורך-הדין אשר אמר לשופט אדוני עושה צחוק מהעבודה! הם יגידו כל הכבוד! סוף-סוף אנחנו רואים עורך-דין אשר לא דואג רק לתחת שלו, ומגן ללא-חת על הלקוחות שלו – בלי להתרפס בפני השופטים!!!
אבל לשכת עורכי-הדין, זו אשר מתיימרת להיות ה"גילדה" המקצועית של עורכי-הדין, לא תעמוד לימינו של העו"ד האמיץ, אשר קיים ככתבה וכלשונה את מצוות ה"נאמנות ומסירות" למרשו ולמקצועו מול שופט רשע, ערל-אוזן ואטום-לב. ההיפך הוא הנכון: הלשכה תאמץ בחום את תלונתו של השופט, ותעמיד אל הקיר את עורך-הדין, והשאלה היא מי באמת פוגע בכבוד המקצוע!
אמרתי לעיל כי את הרוצחים הנתעבים "על-רקע כבוד המשפחה" מעניינת "כקליפת השום דאשתקד" השאלה אם בעיני החברה הנאורה, המסתכלת על המשפחה מבחוץ, הרצח הזה אכן מוסיף כבוד למשפחה, או שהוא רק מבזה אותה, וכי בעיניהם ה"כבוד" נבחן בעיניים הפנים-משפחתיות, ולמעשה בכלל הם לא חושבים על "כבוד", אלא על שמירת שלטונם של הזכרים על הנקבות במסגרת המשפחה.
והוא הדין גם בעסקני הלשכה: כבוד המקצוע בעיני הבריות מעניין אותם כקליפת-השום, וכל מעייניהם אינם אלא בסיפוק יצר השררה והתרפסות בפני השופטים, מולם הם מופיעים יום-יום, בתקווה שהם, השופטים "יזכרו להם את זה" (לטובה, כמובן).
במשפט הפלילי קוראים לזה שוחד, וזה הדבר הכי רחוק מ"רמת המקצוע וטהרו".
סיכום-ביניים
בפרק הראשון, לעיל, ראינו פגיעה בכבוד-המקצוע של עריכה-הדין, פגיעה אמיתית אבל מוצדקת, כי אם מקצוע עריכת-הדין שורץ נוכלים – הציבור רשאי וחייב לדעת את זה. האמירה הידועה כי 99% מעורכי-הדין מוציאים שם רע לכל היתר, מוגזמת ככל שתהיה, משקפת את מה שעורכי-הדין הרוויחו ביושר.
רופא-שיניים הפוגע בכבוד מקצועו, או בכבוד מקצועם של עורכי-הדין, לא תישלל ממנו הזכות לעסוק במקצועו, רפואת-השיניים; עורך-דין הפוגע בכבוד מקצועם של רופאי-השיניים לא תישלל ממנו הזכות לעסוק בעריכת-דין; אבל עורך-דין הפוגע בכבוד מקצועם של עורכי-הדין – ממנו תישלל ממנו הזכות לעסוק במקצועו, והשאלה היא באיזו חוצפה מטילים על אדם להגן על חבריו-למקצוע, כאשר הם ראויים – לדעתו או בכלל – לכל גינוי.
בפרק השלישי, לעיל, ראינו התנהגות של עורך-דין, אשר יש בה כדי לקזז חלק מהבוז (מוצדק או לא, זו שאלה אחרת) שהציבור רוחש לעורכי-הדין, אבל חבריו, רודפי-השררה ואכולי-החנופה, מגדירים אותו כ"פגיעה בכבוד המקצוע", מאותם הטעמים הנאלחים והמתועבים אשר מניעים אל גלגלי הרצח על-רקע "כבוד המקצוע".
מי שפוגע בכבוד המקצוע של עורכי-הדין אינו עורך-הדין אשר פעל "בנאמנות ובמסירות" למען שולחו, כמצוות החוק, אלא כל הנושאים-לשווא את שמו של "כבוד המקצוע", החל מהשופט המתלונן, חלאת-האדם, המשך ב"מוסדות האתיקה" של הלשכה, וכלה בבית המשפט העליון (ובהקשר דנן – השופטים איילה פרוקצ'יה, מרים נאור ויהונתן עדיאל).
מטרות הלשכה וחוק הלשכה
סעיף 1 לחלע"ה (חוק לשכת עורכי הדין), זה לשונו:
1. הקמת הלשכה
מוקמת בזה לשכת עורכי-הדין (להלן - הלשכה), שתאגד את עורכי-הדין בישראל ותשקוד על רמתו וטהרו של מקצוע עריכת-הדין.
סעיף 53 לחלע"ה, זה לשונו:
53. שמירת כבוד המקצוע
עורך-דין ישמור על כבוד המקצוע של עריכת-דין ויימנע מכל דבר העלול לפגוע בכבוד המקצוע.
וסעיף 61(3) לחלע"ה, זה לשונו:
61. עבירות משמעת
אלה עבירות-משמעת:
(1) - - -
(2) - - -
(3) כל מעשה או מחדל אחר שאינו הולם את מקצוע עריכת הדין.
והשאלה היא אם אפשר לפרש את הסעיפים 53 ו-61(3) לחלע"ה מעבר ל"רמתו וטהרו" של המקצוע, ואם כן – לשם מה הוספו המלים האלה.
עורך דין שרוצח, אונס, שודד, בועל קטינות או מנשק קצינות בעל-כרחן – זה לא יפה, וזה בושה למקצוע, ובושה גדולה עוד יותר היא למקצוע אם 50 עורכי דין רוצחים, אונסים, שודדים וכו' מדי שנה, בממוצע.
אבל רצח, אונס, שוד וכו' הם בושה גם למקצועם של רופאי השיניים, רואי החשבון, מהנדסי התוכנה ומתקני הנקרים, והשאלה היא מדוע לעבירות האלה אין קשר ל"רמתו וטהרו" של כל מקצוע אחר, זולת עריכת-הדין.
היסודות הפוזיטיביים והנגטיביים של "כבוד המקצוע"
סעיף 53 לחלע"ה קובע כי עורך-דין "ישמור על כבוד המקצוע" (יסוד פוזיטיבי, אקטיבי, של העבירה) ו"יימנע מכל דבר העלול לפגוע בכבוד המקצוע" (יסוד נגטיבי, פסיבי, של העבירה).
מה דינו של מי שמקיים כהלכתה את מצוות היסודות הנגטיביים – לא רוצח, לא אונס, לא שודד, לא בועל קטינות, לא אוכל זכוכית ולא שותה סולר – אבל לא מבצע שום דבר "אקטיבי"? האם הופעה בינונית ואפורה בבית המשפט היא "שמירה על כבוד המקצוע"? בעיני ממש לא, אבל אני לא רואה שום אפשרות להפוך ל"עבירת-משמעת" הופעה בינונית ואפורה של מי שזה המקסימום שהוא יכול לתת.
ואולי צריך עורך-הדין לצאת להפגנות כנגד הדעה הרווחת, אותה כבר הזכרנו לעיל, כי 99% מעורכי-הדין מוציאים שם רע לכל היתר? ואם כן – לכמה הפגנות הוא צריך לצאת בכל פרק-זמן נתון, כדי לקיים את המצווה "לשמור על כבוד המקצוע"?
"כבוד המקצוע" כ"סעיף סל"
השאלה בדבר הקשר בין רצח, אונס, שוד, בעילת-קטינות וכו' לבין "רמתו וטהרו" של המקצוע מעוררת את השאלה עד אנה אפשר לרדת, אם הולכים בכיוון הזה. כך, למשל, מה בדבר הריגה בתאונת-דרכים (שעונשה חמור מהעונש על אונס או שוד, אבל מרכיב הכוונה הפלילית נעדר ממנו)?
ואם הריגה, מה בדבר גרימת-מוות ברשלנות? ומה בדבר גרימת תאונה שתוצאתה "רק" חבלה חמורה, חבלה סתם, נזקי רכוש בלבד, או אפילו נהיגה רשלנית שלא גרמה תאונה?
ומה בדבר עבירת חנייה? ומה בדבר עורך-דין אשר מצפצף באופן שיטתי על איסורי-החנייה? האם כדי שהדבר ייחשב כפגיעה ב"כבוד המקצוע" צריך "לספור לו" את כל עבירות-החנייה, "אחורנית", או רק את אלה אשר עברו את "המסה הקריטית"?
מה לכל אלה – למרות ה"בושה-למקצוע" – ול"רמתו וטהרו" של המקצוע?
התשובה הבנאלית היא "תלוי בנסיבות" או "תלוי בחומרת המקרה", אבל השאלה היא איך המסתכל-מהצד על כבוד המקצוע יידע מהן ה"נסיבות" ואם החנייה שלא-כדין הייתה אירוע מקרי, עם צידוק זה או אחר, או אחת מרצף של מאות ואלפי חניות כאלה?
אבל כאשר מתחילים עם "שקלולי התחום האפור" – לעולם אין לדעת מהו הגבול בין מותר לאסור, וההפקרות חוגגת: להאשים את בית המשפט העליון ב"קומבינה" פוליטית עם הפרקליטות, המשטרה, השמאל הפוליטי, התקשורת ומי לא – זה בסדר, אבל לומר "מעיד כאלף עדים" – זה "סגנון בוטה ומשתלח" ...
חומרת המקרה רלוונטית, כידוע, לעניין העונש, אבל כאשר מתחילים להיזקק לה לצורך הגדרת העבירה גופה – אנחנו מקבלים "סעיף סל" אשר לעולם אין לדעת מה נמצא בו. ואם נוסיף, כמצוות הסיפא לסעיף 53 לחלע"ה, גם את החובה להימנע מכל דבר אשר "עלול" לפגוע בכבוד המקצוע, נמצא את עצמנו עם "סל בתוך סל".
"כבוד המקצוע" וסעיף "התקלה הציבורית"
לאחרונה ביטלה הכנסת, על-פי הצעת-חוק של ח"כ יואל חסון, את סעיף 198 לחוק העונשין, אשר לפיו "העושה מעשה העלול להביא לתקלה ציבורית, דינו – מאסר שלוש שנים".
מה זה "תקלה ציבורית" – קשה לדעת. מדובר בסעיף-סל אותו ירשנו מפקודת החוק הפלילי 1936, המנדטורית, אשר, מצידה, ייבאה אותו מצור מחצבתו – הקולוניאליזם הבריטי. ההסבר לביטול הסעיף הזה הושתת על כך שעבירת-הסל הזאת הותירה מקום רב לעמימות וחוסר ודאות משפטית, ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ פרופ' מנחם בן-ששון אמר: "אנו צריכים לשאוף כי החוק יאמר בבהירות מה מותר ומה אסור ולא יחסה בצלה הגדול של העמימות. ענישה בגין מעשים שמוגדרים בדיעבד כעבירות מסוכנת לחברה. יש לצמצם למינימום את מידת אי הוודאות העולה מן החקיקה".
וזו סיבה נוספת לכך שגם עבירות "כבוד המקצוע" צריכות לעבור מן העולם, באשר הסיבה הראשונית היא, כאמור, שהעבירות האלה אינן מוצדקות גם לגופן.
  • הערה: בגלל מדיניות ה-IP של האתר (אותה אני מכבד) לא אתייחס לתגובות הקוראים, אלא במאמר המקורי. תודה.

המאמר מוקדש לזכרו של בועז מושקוביץ, העורך הפוליטי של האתר של קימקא
תאריך:  13/09/2008   |   עודכן:  14/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כבוד המקצוע" ורצח על-רקע כבוד המשפחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעולה !!! פשוט מאמר מצויין !!!
יורם יהודה  |  14/09/08 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח"כ יוסי ביילין
שבע השנים הראשונות של ממשל בוש היו החמצה מדינית במזרח התיכון    הוא יצר בנובמבר אשתקד את תהליך אנאפוליס, שהיה אמור להוביל להסכם קבע בתוך שנה, אך הצדדים לא הרימו את הכפפה    הן אבו מאזן והן אולמרט עומדים בפני סיום תפקידם, אך אם תבחר לבני - עדיין יש תקווה שמסתיו 2008 ייצא הסכם עקרונות
גורי גרוסמן
בשעה שאנחנו מזדעזעים מסופם הבלתי נתפש של רוז, מיכאל והודיה, ואומללים אחרים שנרצחו לזוועתנו בידי הוריהם, אנחנו אטומים לגורלם הנורא של אלפי הילדים והילדות שרבים מהם נקטלו בכבישים באשמתם של מבוגרים, בהם הורים רבים המשתוללים בכבישים והורגים את ילדיהם, ילדי אחרים ולעיתים גם את עצמם
ד"ר חיים משגב
הקביעה שמי שנדון למאסר לא יוכל להציג את מועמדותו לבחירה לרשות מקומית במשך שבע שנים מיום שחרורו ממאסר, היא בגדר קיבוע של נורמה שחברי הכנסת רצו שתתקיים במועמדים לבחירה    הקביעה השרירותית של המחוקק, שפלוני או אלמוני אינו ראוי בעיניו של המחוקק להיבחר למשרה כזאת או אחרת, פשוט שוללת מראש את האפשרות מן האזרח להכריע בעצמו מה הוא חושב לטוב עבורו
דר' רון בריימן
למתפקדי קדימה ההולכים השבוע לסבך את ישראל עם ראש ממשלה בלתי ראוי נוסף, יש להבהיר כי בחירה בציפי לבני כמוה כבחירה בזהבה גלאון. מי שזאת העדפתו, מוטב שיילך אל המקור ויידע במה הוא בוחר, במקום לבחור בציפי גלאון, השילוב המשווק היום למצביעי קדימה ולאזרחי ישראל במסגרת תרגיל הונאה חדש
מנש דנמור
התרעמות הז'בוטינסקאים על "גילוי" ויתוריהם בעיר העתיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il