X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לשורש "ה.ל.ך" וממילא גם למילת "וילך" הפותחת את פרשת השבוע, וסביר להניח שגם במקורות נוספים בתנ"ך, ישנן שתי משמעויות עיקריות: פיזית ורוחנית
▪  ▪  ▪

פרשת "וילך" ייחודית ביותר מן ההיבט הטכני, כמו גם, מן ההיבט התוכני. טכנית, מספר הפסוקים הוא הקטן ביותר [30] מבין 54 פרשיות התורה ולעולם תיקרא לפני ר"ה כ"פרשה מחוברת" לפרשת "נצבים" או כ"פרשה נפרדת" בין ר"ה ליוה"כ ב"שבת שובה".
תוכנית, יש בפרשה מיגוון נושאים שאין זה המקום והזמן להרחיב והיא כוללת את שתי מצוות העשה האחרונות בתרי"ג מצוות התורה: מצוות הקהל במוצאי השנה השביעית [מצווה תרי"ב] ומצוות כתיבת ספר תורה על כל אחד מעם ישראל לשימושו העצמי [מצווה תרי"ג].
כבר מעיון ראשוני בתחילת הפרשה מזדקרת לעיני הקורא דרמה לא פשוטה המובילה למסקנה שפרשת "וילך" היא אחת מן הפרשיות המרגשות והמעניינות ביותר. משה רבנו, האיש שתורתנו מעידה שהיה "העניו מכל האדם" ושנחרט בפנתיאון השמות הנצחי בתולדותיו של העם היהודי עומד "ללכת בדרך כל הארץ", עומד להיפרד לנצח מבני עמו, מאותו "עם סגולה" שהוא הושיעם וגאלם מידיה של האימפריה המצרית הנוראית והאכזרית לאחר 210 שנים ולאחר מכן, הנהיגם במשך 40 שנה (!) ב"תקופות שפל", כמו גם, ב"תקופות גאות", כמו למשל: קריעת ים סוף, מעמד הר סיני ועוד.
ומה עושה משה ב"שעות האחרונות לחייו"? - הוא אינו מתפנה לעיסוקים פרטיים הנדרשים באופן הכי טבעי מאדם שעומד להיפטר מן העולם הזה. משה רבנו אינו מביע ייאוש, רוגז טרוניות ומענות כלפי הקב"ה וגזרתו הקשה שלא להכניסו לארץ עם בני עמו. אדרבא, משה, הגדול מכולם, הולך ואוסף... יהודים. משה הולך ואוסף את אחיו היהודים, ביום האחרון לחייו, כשהוא זקן מופלג, בן 120 שנים (!) כשהוא מכתת רגליו מ"שער לשער", משבט לשבט וממחנה אחד למשנהו והוא אינו עושה באמצעות "צווי קריאה" או באמצעות רמקולים רבי עוצמה. אלא, משה מכנסם ומקבצם למעמד נשגב ואדיר כדי לומר "דבריו האחרונים", כדי להוכיחם וללמדם תורת ה', כמו גם, לחזק ולעודד את "רוח העם" למרות שבאופן אישי, אין הדברים קלים כלל ועיקר.
ונשאלת השאלה, מה מלמדת אותנו הליכתו של משה כשנקודת השיא מתבטאת "הלכה למעשה" באותו מעמד אדיר ונשגב כנ"ל? - ונראה לנו לתרץ, שבהליכה לא שגרתית זו משה מוכיח, ראשית, את היותו ה"ענק שבענקים", מלאך ה' "מהלך על שתיים". שנית, הליכה זו משמשת מודל לחיקוי "לשעתה ולדורות הבאים אחריה" שהיא היא "הליכה פיזית גרידא, אלא היא גם "הליכה רוחנית" עמוקה ורחבת היקף. הליכה זו הובילה וגרמה לחידוש ולחיזוק הברית שבין עם ישראל ובין הקב"ה.
הליכתו של משה מלמדת, מנחה ומדריכה כל יהודי ויהודי, בכל זמן ובכל אתר, לעשות מאמצים אדירים, פיזיים ומטה-פיזיים, כשנקרית וכשמזמנת לו עשייה או פעולה חיובית, לשם שמיים/מצווה. במצב שכזה בל נקבל "פיק ברכיים". אדרבא, שומה על כל אחד מאיתנו לשנס מתניים, ללכת במסירות נפש ולתת את "הנשמה היתרה" שבתוכנו כדי להגיע לביצוע נאות וחיובי, ואין זה משנה מהו גילו של האדם או מהו מצבו הגופני [למעט מקרים של סיכון עצמי, כמובן].
לאור כל האמור לעיל ניתן לקבוע בוודאות שלשורש "ה.ל.ך" וממילא גם למילת "וילך" הפותחת את פרשתנו, וסביר להניח שגם במקורות נוספים בתנ"ך, ישנן שתי משמעויות עיקריות: פיזית ורוחנית.
ומכאן יובן, שכוונת קריאתו האלמותית של הנביא: "בית יעקב לכו ונלכה באור ה'..." - יש בה לא רק קריאה כפולה שבדרך כלל מורה על חיזוק, עידוד והעצמת המהות של עצם ההליכה (במקרה דנן), אלא, יש בה הרחבה של המסר האלוהי, כדלקמן: עם ישראל, אני קורא לכם לעלות את מקום הקודש ע"י הליכה פיזית, כמו גם, הליכה זו תלווה מתוך השקפת עולם, מתוך הסתכלות רוחנית, מתוך הליכה רוחנית. ודו"ק.
וב"שולי האדרת" הרשוני להוסיף כהאי-לישנא: כל בר-בי-רב מכיר את מימרת חז"ל בתלמוד [סוטה י"ד.]: "תחילתה של התורה בגמילות חסדים וסופה של התורה בגמילות חסדים". על משקל זה הרשוני להציע את המימרה הבאה: "תחילתה של התורה בהליכה וסופה של התורה בהליכה". כלומר: בספר בראשית, הספר הפותח את תורתנו, בפרשה השלישית מן ההתחלה, נאמר אצל אברהם אבינו: "לך... מארצך...". ובספר דברים, הספר המסיים את תורתנו, בפרשה השלישית מן הסוף, נאמר אצל משה רבנו: "וילך משה". לנו אין כל צל של ספק, שהפתיחה והסיום של תורתנו במוטיב החסד, כמו גם, במוטיב ההליכה, מלמדנו בצורה חד-משמעית מהו כוון הרצוי ביותר בחייו של היהודי, והוא: הליכה נכונה בעבודת ה' ע"י קיום וביצוע ערכים חשובים, כמו למשל: גמ"ח ועוד.
אנו תפילה שהקב"ה ידון אותנו בתחילתה של שנה זו לחן ולחסד ולרחמים. ובזכות קיום "אם בחוקותי תלכו" עפ"י רוח ישראל סבא מקדמא דנא, נזכה למימוש ואשרור הפסוק: "והתהלכתי בתוככם, והייתי לכם לאלוהים".

המאמר מוקדש לעילוי נשמתה הטהורה של לובה בת מרים ז"ל, מלבורן אוסטרליה. לובה הייתה ניצולת שואה שקוממה את הריסות ביתה בהליכה בדרך ה': בצניעות, פשטות, גמילות חסדים ואמונה עמוקה בכל מה דעביד רחמנא.
כמו-כן, המאמר מוקדש לעילוי נשמתו הטהורה של ר' אליהו בן-גורג'יה זצ"ל, פ"ת ישראל. ר' אליהו נתבקש לישיבה של מעלה לאחר שנות סבל וייסורי גוף מרובים ובכל זאת הלך בדרך ה': בצניעות, פשטות, גמילות חסדים ואמונה צרופה בגזרותיו של הקב"ה.
ת. נ. צ. ב. ה.
תאריך:  03/10/2008   |   עודכן:  03/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"וילך משה" כמוטיב מנחה לעם ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כמו כן מן הראוי להקדיש מאמר זה
מאיריקו  |  3/10/08 19:44
2
כנראה שלדניאלה וייס ולך אין
יהודי אמיתי  |  3/10/08 23:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
גלגלי קודש ליום הכיפורים    מאבק הומניטארי    הכפרה של דרעי    הגברים של רב נחמן    הפוליטיקאי שנאלם    חשבון נפש
ידידיה ארגמן
ביקורת על ההופעה של אייר בהאנגר אמש
עו"ד מנשה דנמור
"cherche la fame" – יצאה העליזה מן האהוד    ותהי אשתו, עליזה, מן השמאל הקיצוני אשר בעם הבחירה, ובכל הנוגע לתפיסת עולם ולהשקפות – מנוגדת לבעלה    ויכה מחנה השמאל בתוף ויכה במצילתיים, ויאמר: אהוי! אם ידוע ידענו כי כזה האהוד חובב מסירות הוא, היינו מאמצים אותו לחיקנו
נסים ישעיהו
נסתתמו ממשה מעיינות החוכמה ושוב אינו יכול להנהיג את העם או שמא פשוט אין לו עוד כוח להוביל את עם ישראל למלחמה? לכאורה, הנימוקים הללו יכולים להיות מובנים בפשטות כציון עובדה עניינית במסגרת דברי הפרידה של משה. מה שלא מובן זה הנימוק: לֹא-אוּכַל עוֹד לָצֵאת וְלָבוֹא
עו"ד משה גולדבלט
לאור התבטאויות השרה ציפי לבני שגם בממשלתה צפוי השר פרידמן לכהן כשר המשפטים נפל פחד כבד על מערכת עיתון הארץ ועל בעלי העיתון, עמוס שוקן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il