X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחשבה כאילו המשבר האחרון בשוקי ההון מסמל את סוף הקפיטאליזם הוא ההיפך מנכון
▪  ▪  ▪

בעת האחרונה, באימפריית הכלכלה החופשית1 התרחש משבר הגורם לממשלות הוצאות אדירות ולמשקיעים שחיקה ברווחים שהם גרפו בשנים האחרונות. בערך באותו זמן באימפריית העולם הסוציאל-קומוניסטי התרחש משבר הגורם למותם של תינוקות שמספרם הסופי לא ידוע. נחשו לאיזה משני משטרים אלה מנבאים הפרשנים סוף? רמז - היזכרו בנטייה הפוליטית של הפרשנים.
אולם האמת היא שבעוד שהמשבר המכונה "רמדיה הסינית" הגיע למימדים שהגיע אליהם בשל חסרונות המשטר הסוציאל-קומוניסטי, מקורו של המשבר בוול סטריט נובע דווקא מהבקיעים שבקעה הגישה הסוציאליסטית ביתרונות של הכלכלה החופשית. למרות שמאוד פופולרי להאשים את ממשל בוש, זרע הפורעות נזרע לפני הרבה עשורים.
פאני מאי נוסדה כסוכנות לאומית אמריקנית בשנת 1938 כחלק מתוכנית הניו דיל של הנשיא רוזוולט כדי לספק "משכנתא לכל פועל". בשנות השישים היא הופרטה אומנם, אך החסות הממשלתית עליה נותרה. כדי לבטל למראית עין את המונופול של פאני מיי הוקם ב-1970 הפרדי מאק. גם הוא בחסות ממשלתית. שתי החברות הללו היו השחקניות הראשיות של השוק המשני למשכנתאות בארה"ב. למרות שבאופן רשמי, עד לאחרונה, ממשלת ארצות הברית לא הייתה ערבה לאגרות החוב ששתי חברות אלה הנפיקו, החסות הממשלתית שהייתה רשמית (GSE - Government Sponsored Enterprise), יחד עם הגודל והמעמד הכמעט מונופוליסטי שהיא העניקה, גרמה לפעילים בתחום להאמין שהחברות הללו לא יכולות ליפול. מכאן ועד להפקרות שהשתררה, והאופן בו היא נוצלה לרעה, הדרך הייתה קצרה.
ספק אם המשבר הנוכחי היה מתחולל אם שוק המשכנתאות היה פרטי לחלוטין, נתון לתחרות חופשית נטולת מונופולים. ההפרטה ופירוק המונופולים מביאים את הניהול ההגיוני לכל פינה. היא מאלצת את הפעילים בשוק להפעיל שיקול דעת, במקום לסמוך על (או לנצל) אח גדול כלשהוא. אין זאת אומרת שהממשלות רשאיות להתנער מהאחריות החברתית שיש להן. אך הממשלות צריכות ליטול תפקיד של מפקח במקום תפקיד של מבצע. ראו לדוגמה את התוצאות המצוינות של הפרטת הטלקומוניקציה במרבית מדינות העולם (שלצערי עדיין לא התקדמה מספיק). גם בישראל כיום, אין מקום לשאננות. המשך הרפורמות המיועדות לצמצם את השפעתם הרעה של המונופולים, והעברת האחריות הביצועית למגזר עסקי רחב ככל האפשר, בצד שכלול מנגנוני הפיקוח, היא חיונית. לצערי אין בהנהגה הנוכחית שום אישיות שמסוגלת להוביל לכך.
האמת חייבת להיאמר, והיא שאין משטר כלכלי אידיאלי. אבל אחד היתרונות הגדולים של הכלכלה החופשית הוא, שהיא כל הזמן מתקנת את עצמה, בעוד הכלכלה הסוציאל-קומוניסטית פועלת להחביא את טעויותיה. זה קורה משום שהכלכלה החופשית פועלת בגלוי וכולם שותפים בה (ובטעויותיה) במידה זו או אחרת, בעוד הכלכלה האחרת נעשית בחדרי חדרים על-ידי מתי מעט. המשבר הכלכלי של וול סטריט כבר עבר תהליכי תיקון עצומים, בעיקר - סגירתם של בנקי ההשקעות שדגו במים העכורים של האשראי הבלתי מוגבל, וההשקעות חסרות האחריות. המשבר של רמדיה הסינית, לא מביא לתהליכי תיקון בכלכלה הסוציאל-קומוניסטית, ואיש אינו יודע אם ברגע זה התעשיה הסינית לא מייצרת פורענות חמורה מזו בדיוק באותה שיטה. להזכירכם, המשטר הסיני בעצמו טרח להעלים ולהתעלם מהמידע על אבקת החלב המסוכנת במשך חודשים, כדי לא לפגום במידת ההצלחה של האולימפיאדה.
ללא קשר לתהליכים שהביאו להתפוצצות בועת הנדל"ן, בנקי ההשקעות היו גורם לא אחראי בשוק. לא מבחירתם של האנשים שניהלו אותם, אלא מטבע הגדרתם, והצורך המתמיד שלהם להגדיל רווחים. מאמרים רבים ואף ספרים הזהירו מפני בנקי ההשקעות (להבדיל מבנקים וגופים פיננסיים מסוגים אחרים). אך מה שמילים מלומדות לא עושות במשך עשרות שנים, עושה השוק החופשי כהרף עין. המשך המשבר יאלץ את הרגולטורים של שוק ההון לעשות תיקונים נוספים, שהיו נחוצים בלאו הכי, אלא שכשהכל היה טוב איש לא טרח לפגוע בפרות קדושות. המשבר יאלץ את הרגולטורים להטיל הגבלות על שימוש בכלים ספקולטיביים המהווים גורם מערער ופוגעים בהתנהלות התקינה של שוק ההון. רמז לכך ראינו באיסור, בינתיים זמני, על שימוש במכירה בחסר. בסופו של דבר, מעז ייצא מתוק, והשווקים הפיננסים ייצאו מהמשבר מחוזקים.
אין זה מקרה שכלכלה חופשית הולכת יד ביד עם דמוקרטיה וזכויות פרט, בעוד כלכלה סוציאל-קומוניסטית חייבת להיעזר בדיכוי של הפרט. זו גם הסיבה שבגללה כלכלות חופשיות יוצאות מחוזקות ממשברים, מאחר והן לומדות ומתקנות את עצמן, בעוד כלכלות סוציאל-קומוניסטיות מתפוררות ממשבר למשבר עד שהן מתפרקות. להזכירכם - "הכישלונות" של הכלכלה הזו היו מדינות מזרח אירופה, ו"ההצלחות" שעדיין "משגשגות" הן קובה, צפון קוריאה וכעת גם ונצואלה.
בשנות השלושים, מהמשבר הגדול בתולדותיה, יצאה הכלכלה האמריקנית מחוזקת יותר מתמיד, וכעבור עשור היא הצילה את העולם במלחמת העולם השנייה. אין לי ספק שבטווח הבינוני ארה"ב תצא מחוזקת מהמשבר, כמו שאין לי ספק שהעולם עתיד להזדקק למישהו שיציל אותו בקרוב מאוד.

הערות

1. בכוונה אינני משתמש במונח "קפיטאליזם". לא משום שאינני מתכוון בדיוק לכך כשאני אומר "כלכלה חופשית", אלא משום שמצד אחד הוצמדו למונח קפיטאליזם על-ידי פרשני השמאל כל מיני הגדרות, שאינן קשורות לכוונה המקורית של מחולליו, ומן הצד השני אלו המאמינים בו כמו דת, מתייחסים אליו במשמעות התיאורטית שלו, ללא הרפורמות הליברליות שהוא עבר.

תאריך:  10/10/2008   |   עודכן:  10/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עולם חדש נחריבה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אכן צודק
Anochi.com  |  11/10/08 06:26
2
יש פגם בטענה
לא מתלהב  |  11/10/08 15:40
 
- תגובה בולשביקית אופיינית...
סוציאליזם צואתי  |  15/10/08 17:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
אינני מוצא שום סיבה טובה לסלוח להרבה מאוד אנשים, ביניהם אלו שהיו אחראים לתוכנית ההינתקות ולאלו שקשורים לתהליך אוסלו    דבר אחד בטוח: זחיחות דעת מרגיזה טבולה ביהירות ללא גבולות עמדה מאחורי כל אחת ואחת מן ההחלטות שקדמו למעשים אלו    אבל מה שמרגיז יותר מכל הוא התנערות מאחריות והעמדת פנים כוזבת בפני ועדות חקירה
איתמר לוין
המילים בהן פותח משה את שירת 'האזינו' משמשות למטרה כפולה: עדות על כריתת הברית ורמז למהותה של התורה
אביתר בן-צדף
כמעט בכל מלחמות ישראל הוכיח הפיקוד העליון, שאינו מבין בצבא, והכין את צה"ל רע למלחמה שפרצה    צה"ל אינו כשיר להתמודד עם האתגר היחיד, המצדיק את קיומו: הגנה על מדינת ישראל    חיילי צה"ל נשלחו לבצע תוכניות מטומטמות, שעלו דם רב, ולרוב לא הניבו כל תוצאה    גולדה ועמיתיה ויורשיהם לא היו אחראים לאי-הפקת הלקחים ממלחמות ישראל, אלא דדו, קודמיו, יורשיו וכל עמיתיהם לפיקוד צה"ל לדורותיו    כל מחדלי מלחמת יום הכיפורים נשנו בכל מלחמות ישראל מאז ועד היום
אורית שפיץ
הערבים מבצעים את תפקידם - הם רוצים את ישראל, הם רוצים לראות את יהודי עכו שוחים בים. התנהגות המשטרה מחזקת בהם את הביטחון שבקרוב הם אף יצליחו במשימתם. גם התקשורת שמיהרה בצאת החג להודיעה כי יהודים ביצעו לינץ' בערבים משחקת לאותן ידיים
אפרי הלפרין
פעם מו"מ קואליציוני היה חגיגה לתקשורת ואילו עתה, המו"מ הקואליציוני מתנהל כאילו מאליו    מאחר שהאינטרס של מרבית העיתונים ברור - המשך שלטונה המאד צולע ומסוכן של מפלגת קדימה - נמנעים מלפרסם או מצמצמים את הפרסום ככל שניתן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il