X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דרך התנהלות בית המשפט העליון בזירה הציבורית ממש לא מובנת המו"מ הכושל להקמת הממשלה החדשה היה מלווה בהצהרות על בסיס יומיומי שיש להדיח את שר המשפטים השואף להנהיג רפורמות במעמדו של בית המשפט העליון - לאן?
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון [צילום: פלאש 90]

בשנותיה הראשונות נשלטה ארצות הברית על-ידי המפלגה הפדרליסטית, מפלגתם של הנשיאים הראשונים ג'ורג' וושינגטון וג'ון אדאמס ושל אלכסנדר המילטון - שר האוצר המפורסם ומנהיג המפלגה. המפלגה הפדרליסטית ייצגה את אוליגרכיית העושר בארצות הברית ואת האינטרסים של המעמדות העליונים במזרח.
פיצול פנימי ואובדן התמיכה העממית הביאו למפלת המפלגה בבחירות לנשיאות ולבחירתו של תומס ג'פרסון לנשיאה השלישי של ארצות הברית. נהוג להבחין בארצות הברית בין דמוקרטיה עממית בנוסח ג'פרסון לעומת דמוקרטיה בנוסח המילטון הנשלטת על-ידי אוליגרכיית הממון והעילית החברתית. הדמוקרטיה בנוסח המילטון היא דמוקרטיה מוגבלת המתייחסת בחשד לעם ולדרכיו הנלוזות ואינה סבורה כי יש להעניק לו השפעה רבה מידי על מוסדות השלטון, או אפשרות לשותפות בו. ג'פרסון האמין הרבה יותר באדם הפשוט ובמוסדות הדמוקרטיים הנבחרים.
במידה ניכרת עוצב לדורות הבסיס ליחסים שבין בית המשפט העליון בארצות הברית לרשויות השלטון האחרות, במסגרת המאבק הפוליטי שבין הפדרליסטים לרפובליקנים-דמוקרטיים. כך למשל הסמכות שנטל לעצמו בית המשפט העליון, בראשו עמד איש המפלגה הפדרליסטית-מרשל, לפסול חקיקה של הקונגרס (בפרשת מרבורי נגד מדיסון) נועדה לרסן את הרשות המבצעת שנשלטה בידי מתנגדיו הפוליטיים.
מתוסכל מהמאבק הפוליטי בבית המשפט העליון כתב הנשיא ג'פרסון במרירות כי "הפדרליסטים, משהובסו בקלפי נסוגו אל הזרוע השיפוטית וממתרס זה הם מקווים לנתץ את כל סוללות המגן של הרפובליקניזם". המאבק של המוסדות הנבחרים ובמיוחד הנשיא בארצות הברית נגד מעורבות שיפוטית בהליכי חקיקה ובפעולות הרשות המבצעת נמשך עד עצם היום. במאבק זה נטלו חלק נשיאים דגולים כמו לינקולן ורוזוולט שפעלו בתקיפות נגד מעורבות יתר של בית המשפט העליון בנושאים החייבים, לדעתם, להיות מסורים בידי הרשויות המחוקקת והמבצעת הנבחרות על-ידי העם. כיום זכורה במיוחד מעורבותו של בית המשפט העליון בארצות הברית שהכריעה את תוצאת הבחירות בהתמודדות שבין בוש לגור בשנת 2000.
במדינה דמוקרטית יוקרתו של בית המשפט נובעת במידה רבה מהעובדה או, אולי, מהאמונה התמימה, כי מדובר במוסד מקצועי, האמון על אכיפת החוק, המפעיל אמות מידה משפטיות בלבד והוא נטול פניות ומעורבות בתהליכים פוליטיים ומפלגתיים. הטענה שבית משפט נוטה לכיוון פוליטי, או אוהד מפלגה פוליטית, מהווה בהכרח מהלומה קשה מאוד ליוקרתו. בית משפט המעורב כצד בתהליכים פוליטיים ומפלגתיים הוא בהכרח בית משפט שלא יזכה לאמון כלל הציבור.
יוקרה לעליון?
המו"מ הכושל להקמת הממשלה החדשה היה מלווה בהצהרות על בסיס יומיומי שיש להדיח את שר המשפטים השואף להנהיג רפורמות במעמדו של בית המשפט העליון, או למצער להבטיח בהסכם הקואליציוני (שהוא הסכם פוליטי מובהק בין מפלגות פוליטיות) שהרפורמות המוצעות לא יועלו כלל לדיון. הדברים הוצהרו ונתבעו על-ידי ראשי מפלגת העבודה ומרצ והם התפרשו, כפי שתמיד מתפרשת דרישה במו"מ קואליציוני, על-רקע יחסו הציני של הציבור לפוליטיקאים ולמחוייבותם האידיאולוגית.
כאשר מפלגה פוליטית מביעה תמיכה בבית המשפט העליון ופועלת פוליטית למניעת כל דיון בהצעות העלולות לדעתה לפגוע במעמדו, החלק החשדן בציבור שואל עצמו על שום מה ולמה ניתנת אותה תמיכה, האם התקבלה תמורה בקשר לתמיכה זו ומהי אותה תמורה?. אם ביחס לבית המשפט העליון קיימת חזקה, שאסור לסתור אותה, לפיה הוא פועל אך ורק ממניעים ענייניים, חזקה כזו אינה עומדת לזכות הפוליטיקאים וממילא נגזרות מכך תהיות ביחס להתנהלות בית המשפט העליון בפרשה.
ניתן היה לצפות כי נשיאת בית המשפט העליון תפנה מיד לראשי המפלגות המעורבות במו"מ הקואליציוני ותביע לפחות "משאלה" לפיה מעמדו של בית המשפט העליון לא ישורבב כלל למו"מ. פנייה כזו לא הייתה, ועקב כך הועלה החשד כי דרישותיהן של מפלגות העבודה ומרצ הן על דעת בית המשפט העליון וייתכן שהועלו בתיאום עמו. מכאן ועד לפרסום על מעורבות בפועל של בית המשפט העליון ושליחים מטעמו במו"מ הקואליציוני הדרך הייתה קצרה.
פרסום חמור יותר היה של נחום ברנע שרמז על עיסקה שבשתיקה בין בית המשפט העליון לאהוד ברק. היה מקום לצפות כי הפרסומים יזכו מיד להכחשה נמרצת וכן יגרמו לקריאה נוספת להוציא את בית המשפט העליון מהמיקוח המפלגתי. דבר מכל אלה לא התרחש.
לעיתים, יש להודות, דרך התנהלות בית המשפט העליון בזירה הציבורית ממש לא מובנת. מעמדו של בית המשפט העליון יקר לכל, המוסד חיוני מאין כמוהו לחברה הישראלית. יש הרואים את תפקידו באופן המסורתי השמרני בו דגלו שופטיו בעבר. אחרים מבקשים כי ימלא תפקידים נוספים בעיצוב דמותה של החברה הישראלית. אלו גם אלו אינם רוצים ברעתו של המוסד ובוודאי שאינם שמחים לראות בירידת האמון והתמיכה הציבורית בו. אף על-פי כן כיצד ניתן לעצור את הסחף ביחס הציבורי אם מעמדו של בית המשפט הופך לסעיף במו"מ קואליציוני?
היכן אנו עומדים כעת? לא תקום ממשלה חדשה ואנו צפויים לבחירות. זהותו של שר המשפטים הבא וגורל הרפורמות המתוכננות לא יוכרעו כעת במו"מ קואליציוני. שופטים חדשים לא ימונו לפחות בחצי השנה הקרובה. תועלת כלשהי לא צמחה לבית המשפט העליון מצירופו כנושא עיקרי במו"מ הקואליציוני האחרון. ניתן לומר כי נגרם למעמדו נזק חמור נוסף ומיותר לגמרי.

תאריך:  31/10/2008   |   עודכן:  31/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט העליון והזירה הפוליטית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
המיעוט הסמולני הקטן
פנחס  |  31/10/08 15:57
2
הבעיה:מינויים כושלים
איציק שפיציק  |  31/10/08 16:43
3
כתוב יפה ומדויק ל"ת
מרק  |  31/10/08 18:46
4
יש להפריד בין הבית לאנשים שבו
מרק טווין  |  31/10/08 21:41
5
שופט רואה את הנולד..?
השכן ממול  |  1/11/08 03:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
המסר הישיר של 'מגדל בבל' הוא אנטי אוניברסליות. יש בו אמירה אלוקית כנגד עודף יוזמה גלובלית
רוזט וייצמן
מספר עצות לטיפול העור בעונת החורף    רענונו, חידושו, רחיצתו, ספיגתו ועוד
עופר הירש
האף האדום, הנזלת, החום והחולשה עטפו גם אותי מיד עם גל הקור הראשון    כמו רוב האנשים גם אני התקררתי ועכשיו אני תקוע במיטה עם כוס תה חם ועז המון טישיו שלא מפסיק ללטף לי את האף    ניצלתי את הזמן הזה כדי ללמוד משהו על תרופות טבעיות ועל צמחים שונים שיש לי בגינה שיכולים לעזור לי לעבור את התקופה הקשה הזו...
אלעזר לוין
מבקשים פרטים על חשבון הבנק שלך, כביכול "לפי בקשתך", כדי לגנוב ממך כספים
צבי גיל
הסנטור הצעיר והמבריק ברק אובאמה הוא קרן אור לאמריקה    לנשיא אמריקני שחי בהרמוניה עם עמו ועם העולם, יש חשיבות רבה גם בכל הקשור באזורנו    במילים אחרות אני מאמין במנטרה: אובאמה טוב ליהודים, כלומר לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il