X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זו הפעם השלישית בחצי שנה האחרונה שאתם מוצאים את עצמכם רצים עם הילד לרופא בגלל דלקת גרון? לפני שאתם מעמיסים על ילדכם אנטיביוטיקה מיותרת או ממהרים לבצע ניתוח הוצאת שקדים, וודאו כי לא מדובר בפי-פאפא - תסמונת אוטו-אימונית שמאפייניה זהים לאלו של דלקת גרון
▪  ▪  ▪
תסמונת פי-פאפא בילדים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

התקף חום גבוה, שקדים מוגלתיים, בלוטות צוואר נפוחות והכל חוזר על עצמו פעם בכמה שבועות. הפעוט סובל, אתם מותשים, אבל משטחי הגרון נקיים מכל חיידק או וירוס והאנטיביוטיקה אינה משפיעה.
אם התיאור הזה מוכר לכם, יכול מאוד להיות שילדכם סובל מתסמונת פי-פאפא (PFAPA - And Aphtostomatitis Periodic fever Pharingitis).
פי-פאפא הינה תופעה קלינית מוכרת בקרב רופאי הילדים אשר הגורם לה עדיין לא ברור, ונימנית עם קבוצת מחלות החום החוזרות על-רקע ערעור מערכת החיסון בגיל צעיר.
המחלה מופיעה בדרך-כלל בגילאים שבין שנתיים לארבע שנים והוא מתבטא בהתקפים של חום גבוה, תפליטים בגרון הנראים כמו מחלת סטרפטוקוק, בלוטות צוואר נפוחות, אפטות ופצעים בפה וחוסר תגובה לאנטיביוטיקה. לרוב, אורכו של כל התקף הוא כארבעה ימים והוא חוזר על עצמו בטווחים של 6 שבועות לערך. כפי שצויין, בדיקת משטח גרון לא תבודד חיידקים ולא יאותרו וירוסים כלשהם. סימפטומים נוספים שעלולים להופיע הם חוסר תיאבון, כאבי בטן, כאבי ראש וכאבי שרירים.
החדשות הטובות הן שהמחלה חולפת ספונטנית, גם ללא טיפול, עד גיל 6 לערך, אם כי קיימים מקרים שהיא תימשך גם עד גיל 10. קיימים מצבים בהם המחלה תוקפת אוכלוסיה בוגרת, אך הם אינם רבים.

האיתור והטיפול בפי-פאפא

הסימנים למחלה הם, כאמור: התקפי חום מחזוריים, דלקת שקדים מוגלתית, בלוטות צוואר מוגדלות בזמן ההתקף, כיבים ואפטות בחלל הפה, חוסר תיאבון, כאבי ראש וכאבי בטן.
מכיוון שמדובר במחלה מחזורית, אבחונה נעשה על-ידי שלילת מחלות חיידקיות על-ידי נטילת משטח גרון ושלילת מחלות וירליות אפשריות.
כמו-כן, יתבקשו הורי הפעוט לבצע רישום של ההתקפים החוזרים. לאחר מעקב מדוקדק של מספר חודשים, ניתן יהיה להתחיל בטיפול נקודתי על-ידי מתן סטרואידים במינון שייקבע על-ידי רופא הילדים. מינון חד-פעמי הולם, מאפשר למנוע, פעמים רבות, התקפים עתידיים.
חשוב לציין, כי המחלה אינה מדבקת, אינה פסיכוסומטית ואינה עונתית. המחלה אינה מחייבת אשפוז ואינה מושפעת מגורמים סביבתיים. היא תחלוף מעצמה כעבור 4-3 ימים ותחזור מספר שבועות לאחר-מכן.
מכיוון שמדובר בתופעה שכיחה מאוד בגילאים שצויינו, ההמלצה היא להיות עירניים במקרה של מה שנראה כדלקות גרון חוזרות, ולבצע רישום שלהן על-מנת למנוע מתן אנטיביוטיקה ו/או הגעה למצב של ביצוע ניתוח לכריתת שקדים שעלול להיות מיותר.
בדרך זו, יהיה ניתן לאתר כי מדובר בתסמונת פי-פאפא וכך לקבל טיפול מתאים בסטרואידים שיימנע או יקטין את הופעת ההתקפים הבאים וימזער את הסימפטומים הנלווים להם.

מחברת המאמר הינה מנהלת מחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  04/11/2008   |   עודכן:  04/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה שהרבני
רן שמעון הוא לא הבעיה האמיתית במכבי ת"א    כמעט כל כוכב שמגיע לקבוצה, ישראלי או זר, יורד ביכולת בצורה תלולה. משהו שם גורם לשחקנים לאבד את הביטחון ואת שמחת החיים    רן בן שמעון הוא "שעיר לעזאזל" קלאסי. הוא לא ציני, ומוכן לקחת אחריות פומבית על החלק שלו    הוא חיכה לשמוע את הגיבוי אבל מסביבו היה רק שקט, ורק קול חלש לחש לו: הכישלון הוא יתום! יתום!
דפנה שמורק-נתניהו
לרגל הכתרת ירושלים בתואר "בירת התרבות הערבית" של אונסק"ו לשנת 2009
אירית אפק
המחלות הנפוצות בקרב אוכלוסיית הילדים בתקופת החורף הן מחלות האופייניות לדרכי הנשימה העליונות אשר מערבות את הלוע, הגרון, האף, הסינוסים והאוזן התיכונה    מומלץ לוודא שארון התרופות הביתי שלנו מכיל תרופות ותכשירים בסיסיים, שיהיו בהישג יד ויקלו עלינו להגיש סיוע מהיר וטוב לתינוק, בעת הצורך
עו"ד זיו שרון; עו"ד ניר הורנשטיין
קיזוז הפסדים כנגד שבח ממכירת מקרקעין דורש מחשבה תחילה, כאשר תכנון נכון עשוי לחסוך מס בלתי מבוטל    להלן מספר עקרונות מנחים
גליה לינדנשטראוס
בחירתה של טורקיה כחברה לא קבועה למועצת הביטחון של האומות המאוחדותמ סמלת את חשיבותה הגדלה במערכת הבינלאומית הנוכחי    עם זאת, קשייה בהתמודדות עם הבעיה הכורדית וכן קשריה עם אירן ייתכן ויקשו עליה לתפקד ללא חיכוכים במועצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il