סיפור גן הקופים
מדובר בבניין בשכונת מעלה הצופים הסמוך לגן הקופים, שנבנה תוך סטייה מהיתר הבנייה. על-פי התוכנית המקורית היה אמור להיבנות במתחם בניין בן 40 יחידות דיור קטנות, שישמש כמעונות סטודנטים של "שנקר", תוך שימור מבנה הבאוהאוס. אלא שבפועל, בתקופה האחרונה הלך והוקם שם בית דירות רגיל.
השופט לא חסך דברי ביקורת מהתנהלות עיריית רמת-גן בפרשה. על-פי תוכניתה אמור היה להישאר קיר אחד במבנה כשכל שאר חלקי בניין הבאוהאוס ייהרסו. כך, קיוותה העירייה, ייחשב הקיר כהותרת הבניין על כנו במסגרת תוכנית לשימורו. על מהלך זה כתב השופט: "מדובר בפרשנות מאולצת חסרת היגיון שאינה מתיישבת עם תכלית התוכנית".
בסיכום הדברים מבקר השופט אטיאס את התנהלות העירייה, ובכלל זה את הרעיון (שנגנז בינתיים) להקים חניה עבור הבניין על חשבון גן הקופים הסמוך: "הרשות התנהלה מבלי לתת משקל ראוי לשמירה על שלטון החוק ושמירה על האינטרס הציבורי בכללותו. הרשות ניהלה מו"מ בניסיון למצוא פתרון פרקטי לבעיית החניה באזור, אלא שהפתרון צריך להימצא במסגרת החוק וכל עוד הבניין מוקם בניגוד לתוכנית או ללא היתר, יש בפנינו מצב של 'הכשרת השרץ' שלא כדין".
פרויקט פרדס אברלה כדוגמה
מתוך "רשימת פרויקטי בינוי בשינויי תב"ע מקומיים ברמת-גן נכון ליום 14.07.2007": תוכנית מספר 1344, שישה מגדלים בני 47 קומות ועוד שני מגדלים בני 27 קומות.
פרויקט בנייה זה בו כ-1500!!! דירות מתוכנן בקרבת רחוב הירדן, ציר תנועה עמוס אשר בשעות הבוקר הינו פקוק לחלוטין. הפרויקט יוסיף לפחות עוד 2500 רכבים שיצאו בשעות שיא העומס לתוך צירי התנועה הפקוקים.
סטטוס הפרויקט "הוקפא בגלל לחץ ציבורי" גם הוא בעייתי, שמשמעותו כי הפרויקט לא בוטל אלא רק הוקפא עד שירד הלחץ הציבורי, או עד אחרי הבחירות לעירייה, והתושבים יופתעו לגלות כי הפרויקט חזר לחיים יום אחד.
וזהו רק המקרה הבולט מתוך כ-40 פרויקטים של בנייה הנמצאים בשלבי תכנון ברחבי העיר, של מגדלים בני 20 קומות או יותר, הרבה יותר.
לרמת-גן אין תכנון כולל
עיקר הבעיה נובע מכך שלרמת-גן אין תוכנית אב המגדירה צפיפות מגורים וגובה בנייה בשכונות העיר השונות. כך כל פרויקט בנייה נידון בנפרד ללא ראייה מערכתית כוללת. כך גם נידונים התושבים לנהל מאבקים אין-ספור על כל פרויקט בנפרד. חלק גדול מהפרויקטים הינם ממרחק מאות מטרים אחד מהשני והשפעתם מצטברת כבר בסביבה המיידית.
יש גם לקחת בחשבון את העובדה שרמת-גן הנה עיר ותיקה אשר לא ניתן להוסיף בתוכה צירי תנועה, ולא ניתן להגדיל את נפחי התנועה. בשעות בוקר כל צירי התנועה בעיר סובלים מעומס רב, וכל תוספת רכבים תוביל לקטסטרופה.
עיריית רמת-גן חלתה במגדלומניה
האינטרסים בעלי השטחים והקבלנים ברורים - רווח כספי. האינטרס של תושבי העיר ברור - בנייה שלא תהווה מועקה, ושלא תגרום עומס בלתי סביר על התשתיות, בעיקר תנועה. מדובר בבניה בעיר ותיקה אשר לא ניתן להוסיף בה צירי תנועה, עמוסה בתנועה, ושאין בה יכולת הוספת נפח תחבורה. כל מגדל כזה עם מאות רכבים היוצאים לעבודה בבוקר יהווה עומס בלתי נסבל.
אינטרס העירייה - ההכנסה ממיסים ואגרות שונות. יש לזכור כי לרמת-גן מאזן חיובי, כך שהשיקול של הגדלת ההכנסות הינו משני מול הנזק הבלתי הפיך של תוספת עומסי תנועה.
האם בנסיבות אלו צריך היה לאשר מגדלי מגורים כאלה? לדעת התושבים התשובה ברורה: לא. והעירייה הרי אמורה לשרת את התושבים... אז מדוע עיריית רמת-גן נאבקת בתושביה במקום לשרתם?