X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעבר לנטייה הפרובינציאלית שלנו לבחון כל נשיא אמריקני לפי מידת נטייתו לטובת ישראל, הנה ניתוח של אחד המאפיינים המשותפים לנשיאים הדמוקרטיים לדורותיהם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
תחילת תקופתו של הנשיא הנבחר החדש של ארצות הברית מתאפיינת בגל של פופולריות חסרת תקדים. כפי שהראיתי, גל זה עלול להביא לזחיחות שתוצאותיה השליליות, אם לא יהיו ברורות מיד, יתבררו בטווח הרחוק

הנטייה של מרבית אמצעי התקשורת האמריקנים לטובת המפלגה הדמוקרטית גורמת לכך שכל הנשיאים הדמוקרטיים הם טובים, כל עוד לא הוכח שהם גרועים, וכל הנשיאים הרפובליקנים הם גרועים, כל עוד לא הוכח שהם טובים. מסיבה זו, מתאפיינת תקופת הנשיאות של כל הנשיאים הדמוקרטיים בזחיחות שתוצאותיה לטווח רחוק עלולות להיות הרסניות.
התופעה החלה בתקופת כהונתו של הנשיא ג'ון קנדי, שהיה הראשון להפוך את תפקיד נשיא ארצות הברית ממשימת מנהיגות, טיפול במדיניות חוץ, כלכלה, חוקה ועוד כמה עניינים משמימים, לתופעה תרבותית שדומה לא במעט לתופעת כוכבי הרוק. קנדי הצטיין בנאומים מבריקים ומלהיבים, והפצת רעיונות ליברליים שחלקם באמת שינו לטובה את פניה של ארצות הברית. אולם הזחיחות מהפופולריות שלו גרמה לתפקוד לקוי בתחומים המעשיים ובמיוחד בתחום מדיניות החוץ. הביטוי הראשון לכשל זה היה משבר "מפרץ החזירים", אך הכשל העיקרי, היה תחילת המעורבות והמחוייבות האמריקנית בווייטנאם, שהחריפה בתקופת כהונתו של מחליפו הדמוקרטי - הנשיא ג'ונסון.
אך בעוד שניתן לחלוק על מידת הישגיהם של הנשיאים קנדי וג'ונסון, לא ניתן לחלוק על כישלונו של הנשיא הדמוקרטי הבא בתור. על כך יעיד כישלונו לזכות בנשיאות לקדנציה נוספת, שהיה הכישלון הצורב ביותר של נשיא מכהן אי פעם. מתוך חמישים מדינות ארה"ב הוא זכה רק בשש מדינות שהגדולות בהן היו ג'ורג'יה המדינה שלו עצמו, ומינסוטה המדינה של סגנו המיועד.
לשם השוואה, מקיין זכה בלא פחות מ-20 מדינות. קרטר, שנחשב כמי שהיה אמור לטהר את הממשל האמריקני מהשחיתות שדבקה בו בתקופת ניקסון, נכשל כמעט בכל תחום. בתחום מדיניות החוץ תיזכר תקופתו בשל הפלישה הסובייטית לאפגניסטן והמהפכה החומייניסטית באירן שלמדיניות של ממשל קרטר הייתה תרומה מכרעת להצלחתה. העולם כולו ממשיך וימשיך לשאת בתוצאות הכישלון המנהיגותי שלו לגבי אירן. בתחום הכלכלי הסתיימה תקופת קרטר באינפלציה של 12% ובאבטלה גואה.
אך אף אחד מהנשיאים הדמוקרטיים לא יכול להתחרות בזחיחות שאפיינה את תקופת ממשלו של הנשיא הדמוקרטי קלינטון. קלינטון הצליח לשרוד ולזכות בפופולריות למרות פרשת הניצול המיני של מוניקה לוינסקי, ופרשיות מין נוספות שיוחסו לו. בנוסף, שיחק לו מזלו ותקופת כהונתו התאפיינה בשגשוג כלכלי בזכות ההתפתחויות הטכנולוגיות שאירעו באותה תקופה - האינטרנט והתקשורת הסלולארית.
בדיעבד, התברר שהשגשוג הכלכלי שאפיין את תקופת כהונתו, ובמיוחד האינטרנט, היו בועה שהתנפצה וגרמה למשבר כלכלי. ההתעלמות מהתגברות הקיצוניות האיסלאמית בעולם ובעיקר באפגניסטן שלאחר סיום הכיבוש הסובייטי, הביאה את הטרור אל תוך אמריקה. למזלו של קלינטון שתי התוצאות האלה של תקופת ממשלו אירעו בתחילת תקופת כהונתו של הנשיא הבא, ולכן הן לא מיוחסות אליו.
תחילת תקופתו של הנשיא הנבחר החדש של ארצות הברית מתאפיינת בגל של פופולריות חסרת תקדים. כפי שהראיתי, גל זה עלול להביא לזחיחות שתוצאותיה השליליות, אם לא יהיו ברורות מייד, יתבררו בטווח הרחוק. יחד עם זאת, ייתכן שהפעם, דווקא בשל היותו של ברק אובמה נשיא יוצא דופן ביותר ממאפיין אחד, הוא ירגיש צורך מתמיד להוכיח את עצמו מעל ומעבר לכל נשיא רגיל בעבר. ברור לו שכישלון שלו לא ייוחס רק לו באופן אישי, אלא לכל בני גזעו, ויחסום את דרכם לבית הלבן ולתפקידים ציבוריים רמי-מעלה אחרים.
איש אינו יכול לפסוק לגבי העתיד, אך בהחלט יש מקום לדאגה, או לאופטימיות, איש איש לפי טבעו. המבחנים שבהם עתיד נשיא זה לעמוד ישפיעו על ההיסטוריה של העולם, כפי שלא היה מאז הנשיא הדמוקרטי המצליח ביותר של כל הזמנים - פ.ד. רוזוולט.

תאריך:  06/11/2008   |   עודכן:  06/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרן נהראל
בספר 1984 תוארה מציאות של שימוש מכוון בהיפוך היוצרות. כיום, התגוננות היהודים מאויב אכזר, מכונה כיבוש. אך דווקא היהודים בישראל חיים תחת כיבוש של הצורר המוסלמי ובעל בריתו האנטישמי במערב. כולם מחכים לרגע שבו ההפצצה האירנית תחסל את הבעיה היהודית, והאופוריה הגלובלית סביב בחירת אובמה צריכה להדליק אצלנו נורה אדומה
רות פורסטר
המיזמים הדמיוניים של ניר ברקת, כמו לחצוב מנהרה במעבה הר ציון ולהעביר שם רכבת תחתית, נראים לי, לא רק הזויים, אלא מסוכנים. כמו כן, הצהרתו כי ייתכן ויתמוך באביגדור ליברמן ממש לא מלהיבה אותי
אלי וינוקור
אולי הפעם אנחנו נגיד לנשיא איך אנחנו רוצים שהאג'נדה שלו תיראה?    הפעם, הנושא החשוב ביותר על שולחן הנשיא צריך להיות החינוך לחיים בעולם הגלובלי    האגו והחמדנות שמנוגדים לחיים בעולם שבו כולנו קשורים זה לזה, הם אלה שהביאונו לפתחו של המשבר הכלכלי הנוכחי, והטיפול בהם צריך להוביל את המדיניות האמריקנית החדשה
עו"ד שי רייכר, ערן בן ארי
מועמדים רבים אינם שוקלים את ההשלכות המשפטיות שיש להסכמים הפוליטים אותם הם כורתים    כך, רבים אינם מודעים לשינויים שחלו בחוק ובמערכות האכיפה, ולכן במקום לסלול את דרכם ללשכת ראש העיר, הם עלולים למצוא את עצמם בחדרי חקירות כאשר שמם הטוב מוכתם בעיתונים
יהודה שהרבני
זה לא קרה בבת אחת, אבל יוסי בניון נעלם    הוא כבר לא כוכב, לא שחקן מרכזי, לא מנהיג    זו לא בושה לשחק בווסטהאם, או בטוטנהאם    לא חבל לוותר על כזה כשרון רק בשביל להיות בסגל של ליברפול?
רשימות נוספות
עולם הספורט לצד אובמה: "אמריקאי גאה"  /  מערכת אתר ספורט 5
אובמה למען אובמה  /  משה ריינפלד
גילרמן: ישראל אינה בפוקוס של אובמה  /  אלעזר לוין
הערות למחרת הבחירות  /  איתמר לוין
פסיכוזת ברק (לא אהוד)  /  רות פורסטר
ברק או במה   /  ליאורה קוזלובסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il