X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד עמיחי ויינברגר   |  ויינברגר ברטנטל ושות
בעקבות פניות רבות ופרסומים מטעים בעיתונות הארצית והמקומית, מבהיר עו"ד ויינברגר את אופן החלוקה של המנדטים בבחירות ברשויות המקומיות. החישובים המוצגים להלן מובאים לשם הנוחות בלבד הכול על חלוקת מנדטים והסכם עודפים
▪  ▪  ▪

נניח כי בעיר מסויימת מסה"כ הקולות שהצביעו בכל הקלפיות יש 10,000 קולות כשרים. כמו כן, נניח כי במועצת הרשות של אותה עיר מכהנים 10 חברי מועצה בלבד.
בשלב הראשון, מחלקים את סכום הקולות הכשרים למספר חברי המועצה (מספר המנדטים) דהיינו: 10,000/10 = 1000. סכום זה הינו המכסה. על-מנת להשתתף בחלוקת מנדטים, על רשימה להשיג 75%מהמכסה, קרי עליה לקבל 750 קולות (הוא אחוז החסימה) של בוחרים.
בשלב השני, בודקים אילו רשימות לא עברו את אחוז החסימה. נניח ששלוש רשימות קיבלו 500 קולות כל אחת. קולות הבוחרים שלהן מתבטלים ומסולקים מהחישוב. בשלב הבא, לוקחים את סך כל הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות (8,500 קולות כשרים) ומחלקים שוב במספר חברי המועצה. יצא כי מנדט אחד = 850 קולות. טרם נדרש לשאלת הסכמי עודפים, נבהיר כי החלוקה בשלב זה מבצעת לפי ערך הקולות במספר השלם, דהיינו מתעלמים מהשבר וכל רשימה תקבל מספר שלם של מנדטים.
דהיינו אם הרשימות קבלו 2.4, 3.5, 4.3 יקבלו בהתאמה 2, 3 ו-4 מנדטים.
בשלב השלישי, יחולקו המנדטים הנותרים מהחלוקה לפי ערך השבר העשרוני הגבוה ביותר.
באשר לחלוקה כאשר ישנם הסכמי עודפים - כאשר מדובר בהסכם עודפים מחשבים את הרשימות המשתתפות כאילו מספר הקולות שלהן הוא של רשימה אחת, דהיינו, אם רשימה אחת קיבלה 1.7 מנדטים ורשימה שניה 1.4 מנדטים, יחשיבו את מספר המנדטים שלהם כאילו הם שווים ל 3.1. בשיטה זו, במקום שכל אחת הייתה מקבלת תחילה מנדט אחד ואחר כך "מתחרה" עם כל שאר הרשימות על מספר המנדטים הנותר, הסכם העודפים מקנה לה מנדט נוסף באופן ודאי. המנדט הנוסף הולך לרשימה החזקה יותר, כלומר שערך השבר העשרוני שלה הינו גבוה יותר. (חלוקת המנדטים בין רשימות שהתקשרו בניהם, תהיה לפי אופן החישוב של חלוקת המנדטים בין שאר הרשימות). בדוג' האחרונה, הרשימה שקיבלה 1.7 מנדטים, תקבל מנדט נוסף, הודות להסכם העודפים.
במידה ורשימות התקשרו בהסכם עודפים, אך אחת מהן לא הגיעה לאחוז החסימה, יבוטל הסכם העודפים.
רשימה שהצליחה להגיע לאחוז החסימה אך לא הצליחה להגיע למודד, קרי בין 750 ל-850, הרי שע"פ פסיקת ביהמ"ש היא עשויה בכל זאת לקבל מנדט, וזאת לפי עודף הקולות. לדוג' נניח כי רשימה א' קיבלה 800 קולות. רשימה ב' קיבלה 2,300 קולות. הרשימות התקשרו בהסכם עודפים. כלומר, הרשימות זכו יחדיו ב 3.1 מנדטים. 2 מנדטים ילכו לרשימה ב', מנדט אחד ילך לרשימה א'.
גם במידה ורשימה לא התקשרה בהסכם עודפים, אך היא נמצאת בין המכסה למודד, היא תשתתף בחלוקת המנדטים לפי ערך השבר העשרוני שלה והיא עשויה לזכות במנדט אחד בלבד.

הכותב הינו שותף במשרד ויינברגר ברטנטל ושות' המתמחה במשפט פוליטי ומנהלי.
תאריך:  10/11/2008   |   עודכן:  10/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מקבל כמה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ואיך שיטת חישוב המנדטים בכנסת?
Leibovitz  |  13/11/08 09:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
"לא להיות מעורב" הוא נוהג פסול במישור הציבורי, המוסרי, והחוקי - למי שלא מודע לכך    לעיתים הדברים מגיעים לידי כך שאירועים פליליים שונים כמו רצח אישה לעיניי שכנים, מתקבל באפתיה או במקרה בוטה יותר כאילו בישיבה ביציע בזירה של גלדיאטורים    אלא שכאן אין לוחמים אלא רוצח ונרצחת, ואנשים שעמדו מנגד. חמור מזה: חברה שלמה שעומדת מנגד
איתן אלחדז
הפילוסוף ד"ר אלי אילון לא רק מלמד פילוסופיה, אלא גם מאמין שאפשר להשתמש בחוכמה רבת השנים הזו כדי לעזור לאנשים בפתרון מצוקותיהם היום יומיות. בעקבות כך הוא פתח עכשיו מכון חדשני ללימוד וייעוץ פילוסופי, ובין לבין הוא מפרסם בימים אלו רומן "סמי ראיליסטי" המשלב עובדות היסטוריות וסיפורי פנטזיה    אלון גל - מאחוריך!
עו"ד אברהם פכטר
פרשת גולדבלט ועונש מאסר של 7 שנים שהוטלו עליו מעוררים שאלות לעניין העונש הראוי בעבירות מין    הכיסוי התקשורתי המאסיבי, התמשכות הדיונים בתיק ועדויות המתלוננות - תרמו את חלקם לעונש הלא קל במקרה הספציפי
משה איפרגן
אחת הטענות ש"מוכר" מאיר פרוש לציבור הדתי-לאומי הוא שניר ברקת הוא שמאלני, אלא שמה לעשות - העובדות מדברות אחרת
עליזה גרשון
אנחנו יודעים שדרך ההפחדה היא הדרך הקלה ביותר כדי להביא אנשים להצביע בקלפי, אך השאלה הנשאלת היא אם זוהי גם הדרך הנבונה והאחראית לעשות זאת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il