X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיסמאות ה"פרסומיות" של עמוס עוז מסברות את האוזן יותר מאשר את המוח, מתקשטות בגינוני הפרוזה אך מופרכות כמו קליפ אנימציה
▪  ▪  ▪
עמוס עוז [צילום: דני מכליס]
האפיפיור החילוני של הפוסט-ציונות הוא גיבור ראשי במחזה האבסורד של שימור המעמד שהשיגה השפה העברית בזכות האידיאה הרוחנית של המפעל הציוני, תוך כדי חתירה לערעור האידיאה הזאת ככלל

בשבוע שעבר, בהרצאה בבית כנסת רפורמי בטורונטו [קישור], קבע הסופר הישראלי עמוס עוז כי מרבית הישראלים והפלשתינים "עייפים מהמלחמות" ומוכנים לפשרה בדמות חלוקת הארץ, הקמת מדינה פלשתינית שאליה ישובו "הפליטים", וחלוקת ירושלים לשתי בירות - אחת של ישראל ואחת של פלשתין.
כל זה לא היה מעורר אצלי עניין מיוחד, אלמלא השתחלה לדברים האמירה: "ישראל היא אוסף של קולות צועקים. יש בה שבעה מיליון נביאים", שצילצלה לי מוכרת מאיזשהו מקום. ואכן, דפדוף חטוף בספרו של עוז "כל התקוות - מחשבות על זהות ישראלית" - לקט נאומים, מאמרים עיתונאיים שלו וראיונות עימו אשר פורסם (בהוצאת "כתר") בדיוק לפני עשור, העלה לפני את בת-דודתה של האמירה הזאת: "מדינת ישראל היא בעצם לא מדינה, לא חברה, לא עם - אלא אוסף של נימוקים" (עמ' 9).
ואז, אחרי ש"צילצל לי הפעמון" - גם "ירד לי האסימון": שתי בנות-הדוד האלה הן סיסמאות "פרסומיות" אופייניות לעוז: מסברות את האוזן יותר מאשר את המוח, מתקשטות בגינוני הפרוזה אך מופרכות כמו קליפ אנימציה.
והנה, מתברר ש"קסם הרקלמה של צירופי מילים", כמו שהגדיר אמנון לורד את תעתועי הסגנון הזה, מתעתע ב"יצרניהן" של אותן רקלמות לא פחות משהוא מתעתע בצרכניהן: אם באותו עמ' 9 קובע עוז, כאמור, ש"מדינת ישראל היא בעצם לא מדינה, לא חברה, לא עם - אלא אוסף של נימוקים", הרי שבעמ' 89 הוא קובע ש"הארץ הזאת היא בעצם פדרציה של חלומות שונים" - עוד בת-דודה של הרקלמה המפורסמת מטורונטו.
כמובן, אם בעיני עוז היהודים אינם אלא "אוסף של דעות", לא פלא שהוא מתקשה לראות בהם עם - במיוחד בהשוואה לפלשתינים, שאינם מצטיינים במיוחד ב"אוסף של דעות" ומדיניותם מתקבלת "פה אחד".

מטרנספרם בהבל פה

אמנם קשה להאשים את עוז בדלות רקעו הביבליוגרפי בתחום העברי, אך כשהוא לומד מהפסוק "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאום ה', כי גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבותי ממחשבותיכם" (ישעיהו נ"ה ח') את הלקח כי "אין לנו אפיפיור, וטוב שאין לנו" (עמ' 53), וכשהוא מאלתר גירסה חופשית על הלל הזקן בנוסח: "כל התורה כולה על רגל אחת היא דכא תדכאם וטרנספר תטרנספרם" (עמ' 63) – נראה כי רק מִבּשרם של הכתבים היהודיים לקח ולא מרוחם; הוא מכיר תכנים, שולט בסגנונות וזוכר מטבעות לשון אך משתמש בהם מצוות אנשים מלומדה – מטווח ביטחון "אנתרופולוגי", מבלי להסתכן במעורבות רגשית, חברתית, ואם תרצו – לאומית.
ומכיוון שבחר להתנכר למימד הרגשי-לאומי בעם ישראל, הוא אינו מסוגל להסביר - בראש ובראשונה לעצמו – את סוד הקיום היהודי הקולקטיבי היחיד במינו ונאחז ב"גחמות" אינדיבידואליות של יהודים כאלה ואחרים, אשר "במקרה" התלכדו להן יחדיו: "עם ישראל קיים זה אלפי שנים מכוח מיליוני החלטות אישיות שהחליטו מיליוני יהודים בעשרות דורות, יהודים אשר בחרו לקיים את זהותם. התורה והמצוות והלשונות שדיברו בהן והזיכרון הקולקטיבי ואורחות החיים והרגישויות ומעשי היצירה – כל אלה התקיימו מכוח הכרעה אישית ופרטית שהכריע אדם מישראל לעצמו: להישאר ולא לצאת. לזהות יש משמעות אך ורק כאשר דלת היציאה פתוחה לרווחה; אך ורק כאשר הרשות נתונה; אך ורק כאשר כל יחיד מכריע מרצונו, לאשר את זהותו ולא להמיר אותה" (עמ' 56). וכשהאינדיבידואליזם הוא חזות הכל, לא פלא שהיהודיוּת נדמית בעיניו כאוסף של מיליוני יהודים אישיים ופרטיים שעושים "הכרעות של יחידים", ושהוא מצהיר בטורונטו כי הסכסוך הישראלי-פלשתיני אינו מלחמה דתית אלא "ויכוח על נדל"ן".
אילו היה עוז מומחה גרידא לשפה וספרות עברית, כמו מומחים ישראלים לשפה וספרות צרפתית או יוונית, לא היה כל פגם בעושר העברית שבפיו וברוחב השכלתו בספרות העברית לדורותיה. אלא שעוז, מין אפיפיור חילוני של הפוסט-ציונות, מבקש לעשות מעשה פרדוכסלי ואבסורדי מבחינת ההיסטוריה התרבותית של עם ישראל: לרתום את סגולותיהן של השפה העברית ושל מקורות היהדות למאבק שתכליתו דלדול היהודיוּת ורידוד העבריוּת.
לפיכך, כשהוא מבטיח כי "בסוף התהליך לא תהיה לנו "ארץ-ישראל השלמה" – אבל תהיה לנו מדינת ישראל שלמה עם עצמה" (עמ' 84), העברית היפה וה"משדלת' שבפיו לא רק מוכיחה את אי-הכרחיותה של הזיקה בין כושר למידה וכישורים לשוניים לרגישות תרבותית ותודעה היסטורית, אלא גם את האפשרות למוטציה קטלנית בהתפתחות ההיסטורית של התרבות היהודית-עברית: נטילה מלוא החופן מפירותיהם של החזון התרבותי ושל השליחות ההיסטורית כדי "לפתות" בהם להתנער מן החזון ולערוק מן השליחות.

נדיב ב"מעוף", רב מעוף ב"נדיבות"

לא מקרה הוא שה"חרדה לעברית" הפכה לאנשי ספר ועט דוגמת עוז תחליף ל"חרדה למולדת", ובכל פעם שמתעוררת שמועה בדבר צמצום לימודי העברית בבתי הספר או ביטול מקצוע הספרות העברית – הם נזעקים. הם נאחזים בשפה שהם אוהבים כמו בחבל ארץ יקר, כמין מקבילה "ציונית" לאינטלקטואלים היהודים שדבקו בשפות ארצות גלותם, והצליחו לבטא בהן יותר משהצליחו לבטא עמיהן-בעליהן, גם כשהאדמה בערה תחת רגליהם.
ואולי יש כאן גם קורטוב של אנוכיות: אותם אלה שהשפה היא כישרונם ואהבתם ועולמם (שלא לדבר על פרנסתם) – אם בשל נטייה מולדת ואם בזכות חינוך ישן שדבק בהם – מבקשים עתה להגן עליה, גם לאחר שעשו כמיטב יכולתם להכשיל אותה בהגנה על המפעל שלשמו הוחייתה ועודכנה; מבקשים לשמור על מעמדה ועל יוקרתה, תוך שהם עושים כמיטב יכולתם לנתק את עם ישראל מכל שאר מורשתו. הם מתעקשים לשמר את המעמד שהשיגה העברית במסגרת האידיאה הרוחנית של המפעל הציוני, ובו בזמן להמשיך ולחתור לערעור האידיאה הזו ככלל.
ואולי הם מבקשים לשמר את מעמדה הייחודי כדי לשמר את מעמדם הייחודי שלהם התלוי ישירות במעמדה?
בשעתו, כשתקף מנחם בגין את דברי חבר הכנסת תופיק טובי בגנות הציונות – דחקו בו כמה מ"אוהבי השפה העברית" כדי שלפחות יתפעל מן העברית הרהוטה שבפי טובי. "כן", השיב בגין, "השפה יפה, אבל התוכן, התוכן". מאוחר יותר יצאה קריית ספר מגדרה כדי לפאר את רהיטות העברית שבה הריק הסופר הערבי-ישראלי אנטון שמאס את שנאת הציונות שלו אל הנייר; ועתה נותר בזירה עמוס עוז, לכשף את חסידיו במילותיו העבריות המתוקות כדי שיקימו לנו מדינה פלשתינית בחצר, כמו הנזל וגרטל ההולכים מוקסמים אחר ממתקי הבקתה שביער:
"צריך לגשת עכשיו אל העבודה הקשה באמת: להתמקח בחוכמה, במעוף, בזהירות וגם בנדיבות לב על קווי החלוקה. מהיכן עד היכן ישראל ומהיכן עד היכן פלשתין?" (עמ' 124), שכן "צפויים לנו עוד ימים רבים של עבודה קשה ומסובכת. לא הטרור ולא הדחפורים הם כלי העבודה המתאימים למלאכה הזאת. יש לעשות אותה במעוף ובזהירות, בנדיבות ובעקשנות על-פי הצורך, ובעיקר – בדימיון ובאמפתיה" (עמ' 127). כך, באבחת מקלדת, מסיר עוז מ"דרך השלום" את כל הטרור והדחפורים ומותיר אותנו בחברתם הנעימה של ה"מעוף", ה"זהירות", ה"דימיון" וה"אמפתיה", ממש כמו בתדריך לתלמידי סדנה לכתיבה יוצרת. שהרי מילים, כידוע, נועדו לא רק לגלות ולחשוף, אצל "מכשפים בלשון" הן משמשות דווקא כדי לכסות ולהסתיר.
וכך, אם "מדינת ישראל היא בעצם לא מדינה, לא חברה, לא עם – אלא אוסף של נימוקים" או "אוסף של קולות צועקים" – נראה כי הגותו של עוז היא לא תורה מוצקה, לא משנה סדורה, לא מצע רעיוני מגובש – אלא קואליציה של פעלולי לשון. ואם הנסיגה ופינוי המקום למדינה הפלשתינית מנוסחים אצלו בלשון הפיתוי "מוכרחים להתעורר סוף-סוף מן ההיפנוזה של המפה" (עמ' 57) – אולי כדאי להציע לחסידיו "להתעורר סוף-סוף מן ההיפנוזה של השפה".

שרית ילוב היא מבקרת תרבות, עיתונאית ועורכת במגזין "מראה".
תאריך:  19/11/2008   |   עודכן:  19/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יושב-ראש הקואליציה של פעלולי הלשון
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
החבורה הסמולנית הזאת
פנחס  |  19/11/08 15:41
2
מתי תתפכח עמוס עוז?!!!!!!!! ל"ת
מיכל מירושלים  |  19/11/08 16:14
3
לשרית ילוב
יהוידע  |  19/11/08 16:15
4
לא עוז ולא הדר-סיסמאות סרק-פרס
קורן נאוה,טבריה  |  19/11/08 16:21
5
על מה הקצף גבירתי?הוא לא יחודי
sailor  |  19/11/08 16:40
6
שרית ילוב
צנחן  |  19/11/08 16:48
7
עמוס עוז
cvsdfwee3w332  |  19/11/08 17:27
8
עמוס עוז אפס אחד גדול ל"ת
ריטה  |  20/11/08 10:30
9
שדה טריפה
לוי בנימיני  |  21/02/13 10:15
10
ספרות וחכמת חיים
לוי בנימיני  |  21/02/13 10:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
דר' אברהם בן עזרא
ישנם גם מחנות צבאיים פלשתינים ביהודה ושומרון, שבעזרת הג'י.פי.אס, לא פעם, הגיעו נוסעים תמימים לשטחים פלשתינים ולידי סכנה
אלעזר לוין
מושך 560 מיליון שקל מקופת המזומנים של אפי אירופה. יגייס עוד 190 מיליון שקל ממכירת מגרשים בסביון. גם הפיחות עוזר. יש עוד 370 מיליון דולר בלונדון. האם רוכשי האג"חים יכולים להירגע?    הקבוצה "מקצרת קווים"
עו"ד משה גולדבלט
ללא הרף שומעים מפה לאוזן על תופעות פליליות קשות של סחר בסמים, גביית דמי חסות ואלימות נגד רכוש ואדם. איש אינו חושב שיש טעם לפנות למשטרה. הכל משוכנעים שכל מה שהשוטרים מעוניינים בו הוא לחזור הביתה בשלום, לא להיפגע מעבריינים ולא להיחקר במח"ש
אליקים העצני
על ההתנחלויות בעבר ובהווה; על המנחילים מכה על המדינה - גם מאוייבינו וגם מממשלתנו; ועל ההתנחלות היהודית כחומת מגן
רשימות נוספות
מה שטוב לאובמה טוב גם ל"מחנה השלום"  /  שרית ילוב
הזכות לפהק  /  אודי לבל
ברית אסטרטגית בלי שום רומנטיקה  /  אדי אהרונוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il