X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל עוד אין בהפסקת ההספקה לרצועת עזה משום הרעבת האוכלוסיה האזרחית או פגיעה באחת מזכויות האדם הבסיסיות שלה - רשאית ישראל למנוע אותה כתגובה סבירה לירי טילים
▪  ▪  ▪
ישות עוינת ואין חובה לספק לה חשמל. עזה [צילום: פלאש 90]
בריטניה, בהצהרתה לפני כעשר שנים, שמרה לעצמה את הזכות לפעול פעולות צבאיות נגד אזרחים במדינת אויב, כדי לאלץ את האויב להפסיק התקפות על אזרחיה, אך הצהירה שלא תבצע פעולות תגמול נגד שבויי מלחמה, פצועים וחולים ואוכלוסיה אזרחית בשטח כבוש

מדינה אינה יכולה להשלים עם ירי טילים לשטחה, מה גם שכאשר מדובר במצב ברצועת עזה, זהו ירי טילים המכוונים ביודעין ליישובים אזרחיים, פעולה המוגדרת במשפט הבינלאומי כפשע מלחמה. באשר לשאלה האם המשפט הבינלאומי מטיל מגבלות על אפשרויות התגובה של ישראל, ניתן לשאול שלוש שאלות עקרוניות: האם המשפט הבינלאומי רלוונטי למצב זה? ואם כן, מה קובע המשפט הבינלאומי לגבי מעמדה של רצועת עזה ומה הוא קובע לגבי תגובה מותרת מטעם ישראל?
כללי היסוד של המשפט הבינלאומי משקפים את השכל הישר ואת ההגינות ביחסים בין מדינות. מרבית הכללים שהתגבשו במשך שנים רבות הם תוצאה של התנהגות מדינות ושל הציפייה שלהן ממדינות אחרות להתנהגות דומה. כללים אלה חלים גם בעת מלחמה, והם שומרים למדינה את הזכות להגן על עצמה. ישראל היא חלק מן המערך הבינלאומי ויש לה עניין להישאר ב"מועדון המדינות ההגונות". מבקרים עוינים יבקרו כל פעולה של ישראל, מבלי להתחשב במצב המשפטי האמיתי, אך במדינות ידידותיות דעת הקהל וקובעי המדיניות בוחנים את הפעילות שלנו, בין היתר, לפי מידת חוקיותן. כאשר פעולה מסוימת מקבלת חותם ותדמית של פעולה בלתי חוקית לפי המשפט הבינלאומי, גם מדינות ידידותיות לא תתמוכנה בפעולות, ואף ארה"ב עלולה להסס להטיל וטו מטעמנו, אם הנושא מועלה לדיון במועצת הביטחון של האו"ם. יש גם להביא בחשבון שיהיו גורמים במדינות אלו שינסו להביא קציני צה"ל בפני בתי משפט שם בטענות שווא שהם ביצעו פשעי מלחמה.
מרבית המשפט הבינלאומי, כולל דיני המלחמה, מהווה אוטומטית חלק מן המשפט הפנימי של מדינות בעלות מערכות משפט עצמאיות, בכללן ישראל, ובמדינות אלו נאכף המשפט הבינלאומי על-ידי בתי המשפט בתוך המדינה. מכל הסיבות האלו המשפט הבינלאומי הוא אכן רלוונטי למצב הנדון, וכלליו חייבים להיות שיקול מרכזי של ישראל בבחינת תגובות אפשרייות לפעולות חמאס.
מה שטוב לבריטים טוב גם לנו
ארגון הצלב האדום הבינלאומי ומספר משפטנים טוענים שמעמדה של רצועת עזה הוא עדיין של שטח כבוש ישראלי, ועל כן אין ישראל רשאית להגיב באופן שהייתה רשאית להגיב אילו מדובר היה בהתקפה הבאה ממדינה עוינת. הם מתבססים על כך, שלטענתם, ישראל שולטת על הגבולות, הים והמרחב האווירי של הרצועה.
אין ספק שרצועת עזה אינה מדינה עצמאית, אך היא מהווה גוף בעל ישות משפטית חלקית, והמשפט הבינלאומי מכיר בזכויותיה של ישות בינלאומית מסוג כזה, אך גם מטיל עליה חובות. ארגון חמאס, המנהל את רצועת עזה, פועל כארגון עוין לישראל ומאפשר ביצוע פעולות משטחה, שהן בגדר התקפה מזוינת על ישראל.
המשפט הבינלאומי מגדיר "שטח כבוש" כשטח של מדינה עוינת, שבמסגרת מלחמה נמצא בשליטה אפקטיבית של מדינה לוחמת אחרת. מבלי להיכנס לשאלה, אם רצועת עזה הייתה אי פעם שטח של מדינה אחרת, לדעתי ניתן לקבוע באופן ברור שכיום, להבדיל מן המצב שהיה לפני 2003, השטח אינו נמצא בשליטה אפקטיבית של ישראל. אין ברצועת עזה ממשל צבאי ישראלי, אין מערכת משפטית ישראלית, אין שם משטרה או בתי כלא ישראלים, אין כל סממן של ממשל ישראלי. כאשר צה"ל נכנס לשטח, הוא נכנס כצבא לוחם לשטח של מדינה עוינת.
ישראל אכן שולטת על הגישה מהים ועל המרחב האווירי, אך לא על כל גבולות הרצועה. ישראל כמובן שולטת על הגבול שלה עם הרצועה, אך לא על הגבול של הרצועה עם מצרים. שליטה במרחבי האוויר והים אינה הופכת את השטח לשטח כבוש. מעניין לציין, שגם בית המשפט העליון בבריטניה1 קבע לא מזמן באופן חד-משמעי שאין מדובר בשטח כבוש.
תגובות מותרות מטעם ישראל
כל מדינה רשאית להפעיל כוח לצרכי הגנה עצמית. בעקבות מתקפת ה-11 בספטמבר בארה"ב, הכירה מועצת הביטחון בזכות ההגנה העצמית של מדינות גם כנגד ארגוני טרור. אין ספק אפוא שישראל רשאית להפעיל כוח צבאי נגד משלחי הטילים וגם נגד התשתית התעשייתית המסייעת במישרין לייצור הטילים ולשיגורם. בפעילות כזו כפופה ישראל לכללים הרגילים, לפיהם יש להשתדל להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע, ופגיעה באזרחים הסמוכים למטרה צבאית חייבת להיות מידתית ביחס לתועלת הצבאית שבהתקפה. אומנם ירי טילים על-ידי חמאס נגד מטרות אזרחיות בישראל מהווה, כאמור, פשע מלחמה, אך אין זה פוטר את ישראל מהחובה לשמור על כללים אלו, ואכן צה"ל פועל על פיהם.
ניתן לשאול אם כשהחמאס מתקיף אזרחים שלנו, אנו רשאים להתקיף אזרחים שלו כפעולת תגמול. בעבר פעולות תגמול נגד אזרחים היו מותרות, אך המשפט הבינלאומי המודרני אוסר פעולות כאלה נגד אזרחים. עם זאת, מעניין לציין שבריטניה, בהצהרתה לפני כעשר שנים, שמרה לעצמה את הזכות לפעול פעולות צבאיות נגד אזרחים במדינת אויב, כדי לאלץ את האויב להפסיק התקפות על אזרחים שלה. בריטניה הוסיפה להצהרתה שפעולה כזו מטעמה תיעשה רק באישורו של גורם מדיני בכיר, לאחר מתן אזהרה לאויב ובאופן מידתי להתקפות שהיא באה למנוע. בריטניה הצהירה, שהיא לא תבצע פעולות תגמול נגד שבויי מלחמה, פצועים וחולים ואוכלוסיה אזרחית בשטח כבוש.
האם ישראל רשאית להפסיק לספק דלק, חשמל, מים ומזון לתושבי הרצועה? במצב רגיל בין מדינות בעימות, מדינה רשאית להפסיק לספק הספקה כזו למדינה המתקיפה אותה, גם אם יש הסכם קודם בדבר הספקה כזו. לפי המשפט הבינלאומי, מדינות הנמצאות בסכסוך מזוין פטורות מהחובה לקיים הסכמים כלכליים כגון הספקת חשמל, גם אם דבר זה יפגע באוכלוסיה אזרחית. יתר על כן, המשפט הבינלאומי אינו מחייב מדינה אחת לספק חשמל או משאבים אחרים למדינה שכנה, גם אם הדבר חיוני למדינה השכנה לצרכים הומניטריים.
בשטח כבוש המדינה הכובשת אחראית להספקה סדירה לאוכלוסיה ואינה רשאית להטיל עונש קולקטיבי על האוכלוסיה. לדעת אותם גורמים הרואים עדיין ברצועת עזה שטח כבוש, בהפסקת ההספקה מישראל יש משום ענישה קולקטיבית של אוכלוסיית שטח כבוש - פעולה שהיא בלתי חוקית. אבל בהנחה, המבוססת לדעתי, שהרצועה אינה מצויה תחת כיבוש ישראלי, האם לישראל יש עדיין מחויבויות כלשהי כלפי האוכלוסיה האזרחית שם?
התשובה סבוכה מעט. בעבר, בעת סכסוך מזוין בין מדינות, היה מקובל להטיל מצור כללי על מדינת האויב, גם אם דבר זה גרם להרעבת האוכלוסיה האזרחית. כיום, דיני המלחמה המודרניים אוסרים על הרעבת אוכלוסיה אזרחית כאמצעי לחימה. בנוסף לכך, בגלל השליטה הישראלית על רצועת עזה במשך עשרות שנים, הרצועה למעשה תלויה עדיין בישראל להספקת חלק משמעותי מצרכיה. עם זאת, כל עוד אין בהפסקת ההספקה משום הרעבת האוכלוסיה האזרחית או פגיעה באחת מזכויות האדם הבסיסיות שלה, כגון אילוץ לסגור בתי חולים - רשאית ישראל למנוע את ההספקה כתגובה סבירה לירי טילים.
הגבול בין הרצועה למצרים נמצא בשליטה מצרית מלאה. אם מצרים מסוגלת לספק את צרכיה של הרצועה אזי, לדעתי, על ישראל לא מוטלת כל חובה לפתוח גם את המעברים לישראל. מאידך-גיסא, כל עוד מצרים אינה מסוגלת לספק את צרכי היסוד של הרצועה בדלק, חשמל ומים, על ישראל מוטלת החובה למנוע את הרעבת האוכלוסיה. מדובר רק בצרכים הבסיסיים ביותר של תושבי הרצועה, וזאת רק עד שמצרים תוכל לספק צרכים אלו.
לסיכום, רצועת עזה אינה כיום בשליטה ישראלית, ודיני שטח כבוש אינם חלים עליה. הרצועה מנוהלת כישות בינלאומית עוינת לישראל, וישראל רשאית להגיב על ירי הטילים תגובה צבאית וכן בסגירת המעברים לרצועה ובמניעת הספקה. עם זאת, כל עוד מצרים אינה מסוגלת לספק הספקה מינימלית לרצועה, על ישראל להימנע מצעדים שיביאו להרעבת האוכלוסיה האזרחית ברצועה.

הערות

R (on the Application of the Islamic Human Rights Commission) v. Civil Aviation Authority, Foreign and Commonwealth Office and Ministry of Defence ([2006] EWHC 2465 (Admin)). England, High Court, Queen's Bench Division, 23 August 2006, reported in 132 International Law Reports 707
International Law Reports are also available on line for payment or on a temporary trial period at:
[קישור]

ד"ר רובי סיבל היה היועץ המשפטי של משרד החוץ וכיום מרצה למשפט בינלאומי באוניברסיטה העברית.
תאריך:  05/12/2008   |   עודכן:  05/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עזה, הטילים והמשפט הבינלאומי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מצרים מסוגלת לספק דלק ומזון
נחום שחף  |  6/12/08 07:10
2
כשדרות תבחר עבודה,תהיה תגובה?
ברק ורעם  |  6/12/08 10:54
 
- העבודה מייצגת את האינטרסים של
גדעון אמיר  |  6/12/08 18:18
3
לאחר ההיתנתקות קבע בג"צ שישראל
גדעון אמיר  |  6/12/08 18:28
 
- למה סתם לקשקש?
יורם 1  |  7/12/08 00:44
4
משפטית מותר להפגיז את עזה...
ירון זכאי  |  7/12/08 03:40
5
"החוק הבינלאומי........"
י.ש  |  7/12/08 11:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רות פורסטר
דבריה של הגברת לימור ליבנת על מפלגת העבודה, אשר הינה אותה גברת בשינוי אדרת, מחייבים אותי, לומר לגברת לבנת: אצלך, אפילו האדרת לא השתנתה
ד"ר יובל ברנדשטטר
מדינת ישראל התגייסה בחפץ לב לשירות הג'יהאד, השם לו למטרה לגרש את עם ישראל מדאר-אל-איסלאם ומדינת ישראל משתפת איתו פעולה מתוך תקווה ואשליה שאם יקריבו את תושבי ההר, תישאר השפלה לפליטה    יש דרך אחרת. עם ישראל ייקח את מדינת ישראל מידי כנופיית שלטון החוק, כנופיית התקשורת, יבחר לעצמו כנסת חדשה וממשלה חדשה שנאמנה אך ורק לעם ישראל, ותסרב לשרת את הג'יהאד
ד"ר אברהם בן עזרא
למרבה ההפתעה, מארגני פסטיבל עכו מבטלים באחת את הדבר הכי בסיסי בעבריינות, והוא העונש הטבעי    זאת הם עושים, על-ידי העתקת אירועי החג – לחנוכה... בכך הם מחקים את ממשלת ישראל והולכים שבי אחרי טיפשותה המדינית, אשר לאחר ירי קסאמים לעבר יישובי ישראל במטרה להרוג אזרחים יהודים – מקפיאים ליורים את המתנות ומעכבים להם את התשלומים, במקום לבטל הן את המתנות והמחוות והן את התשלומים...
ציפי לידר
בעקבות פרשת ויצא
יוני גרף
תתפלאו, אך יש עוד רבים וטובים במפלגת העבודה    פשוט צריך לדאוג שהאנשים שמייצגים את החברתי, את היוני, את התקני, ואת הציבורי - ייכנסו לצמרת המפלגה. אז תהיה זו מפלגה ראויה    אך לא די בכך; הדרך של מפלגת העבודה עדיין זקוקה לאנשים שילכו בה וימשיכו אותה, והאנשים האלה הפעם הם אנחנו
רשימות נוספות
ישראל תתיר מעבר כתבים לעזה  /  רן פרחי
חברון: נער יהודי נפצע קשה מפגיעת אבן  /  איציק וולף
הכיוון לפתרון לסכסוך: מחשבה דו לאומית  /  יהונתן דחוח-הלוי
הרשות הפלשתינית הבינה את הרמז  /  ד"ר אברהם בן עזרא
השלכות האיסלאמיזציה   /  ד"ר יובל ברנדשטטר
אפס הפתעות  /  דר' אברהם בן עזרא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il