X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיר הקיט של ארגנטינה יש מרכז לנגמלי-סמים, בית-חולים נייד וחופשי לתיירים ומפגש-תפילה מרתק של נוצרים, מוסלמים ויהודים בבית הכנסת המקומי
▪  ▪  ▪
נקודת מפגש לנגמלי סמים. מאר-דל-פלאטה [מיכל קהן]
בית הכנסת המקומי [מיכל קהן]

ספר התורה שהוברח בליל הדולח [מיכל קהן]

לאוטובוס המפואר, שעושה את דרכו היומיומית מהתחנה המרכזית בבואנוס-איירס למאר-דל-פלאטה, עיר הנופש הארגנטינאית, עולה בתחנת המוצא ריקרדו ונילו, נציג האגודה למלחמה בסמים של מדינתו. טרם הנסיעה, בת חמש השעות, הוא מסב, למשך דקות אחדות, את תשומת-ליבם של הנוסעים למגפת הסמים המשתוללת בארצו ולוחש לאוזנם שהוא עצמו נגמל מהם ברגע האחרון ממש. בתום דבריו הוא מתרים את מאזיניו ההמומים לקרן-סיוע לנפגעי-סמים, שהוא עצמו מתנדב למענה, ועושה את דרכו לאוטובוס הבא אחריו.
בתקופת הקיץ הארגנטינאי, שבין דצמבר למרס, הופכת מאר-דל-פלאטה, שעל חוף האוקיינוס האטלנטי, לנקודת-מפגש לנגמלי-סמים מכל רחבי היבשת הדרום-אמריקנית. בסיועה של העירייה המקומית הם נהנים מאירוח מוזל, מפעילויות-נופש ומאירועי-תרבות, האמורים להשכיח מהם את עברם השחור.
אבל, מאר-דל-פלאטה איננה רק מקום-מפגש לנגמלי-סמים. מעל לכל היא עיר הקיט האהובה ביותר על הארגנטינאים והם נוהרים אליה בהמוניהם בעונת השיא של הקיץ. חוף-ימה המקסים של עיר החוף האטרקטיבית מושך אליו בעונה זו גם תיירים רבים, הנהנים מבידור ושעשועים סביב השעון, מקולינריה במיטבה, מפעילות-ספורט עניפה. פסטיבל הקולנוע הבינלאומי, תחרויות הטניס על גביע-דייויס של אמריקה הלטינית, הדולפינריום וגן החיות רחב הידיים, מהווים מוקדי-משיכה המוניים. אטרקציה בפני עצמה הם גם שלושת בתי הקזינו המפוארים, הפרוסים על שטחים נרחבים והפועלים 24 שעות ביממה.
בעונת השיא של הקיץ המקומי הומים הרחובות בהמוני-אדם, עד שכמעט בלתי-אפשרי לפלס בהם דרך. בשל עומס המבקרים הרב הציבה העירייה, סמוך לחוף הים, בית-חולים נייד, המיועד לשרת, חינם אין כסף, כל נזקק לטיפול, אפילו הוא תייר.
הנקודה היהודית
יש גם נקודה יהודית. בית הכנסת המקומי, הממוקם במרכז העיר, משמש נוסף להיותו בית-תפילה גם כמקום-היוועדות חברתי ותרבותי ל-320 המשפחות היהודיות המתגוררות בעיר, בעיקר בשבתות ובמועדים. רב הקהילה והחזן שלה, דניאל סומרסטיין (48), נושא מזה עשר שנים, בהצלחה מרובה, באחריות לטיפוח הזהות היהודית של יהודי העיר.
מפעם לפעם נערכות בבית הכנסת חתונות, בר-מצוות ובריתות. מדי סופשבוע נושא הרב באוזני המתפללים דרשה על פרשת השבוע ובימי חול הוא מקיים שיעורים בשפה העברית וקורסים לתרבות יהודית בבית הספר הצמוד לבית הכנסת, שבהם נוטלים חלק, בין היתר, בני נוער, בגילאי 16-12, כשדגש מיוחד מושם על לימודי מאורעות השואה.
גאוות הרב על שני ספרי התורה, המאכלסים את ארון הקודש, ועוד אחד שהוברח בליל הבדולח מגרמניה על-ידי שני אחים, ולטר ואריך ישראל. לוח-שיש צנוע מציין את שמות התורמים למען הקהילה, כאשר בית הכנסת ובית המדרש הצמוד אליו ממומנים, דרך קבע, בתרומות המתפללים. סמוך לבית הכנסת מצויים גם מקווה ובית-קברות, שבו טמונים 700 יהודי הקהילה המקומית.
רב הקהילה הנמרץ יכול לזקוף לזכותו מפגש משותף, יוצא-דופן, של מתפללים יהודים, מוסלמים ונוצרים, תושבי מאר-דל-פלאטה, שנועד לטפח את השכנות והאחווה ההדדית. המפגש, שבו נטלו חלק כ-300 מתפללים, נערך באחרונה בבית הכנסת המקומי, בסיועם של הכומר הקתולי והשייח' המוסלמי של מאר-דל-פלאטה, שאף נשא תפילה מן הקוראן למען שלום ואחווה הדדית.
בחלקו הראשון של המפגש נערכה תפילת ערבית, בהשתתפותה של המקהלה העירונית, ובהמשך נישאה תפילה למען בני שלוש הדתות. בתום טקס התפילה נערכה ארוחה חגיגית משותפת, על טהרת המטבח היהודי הכשר, בניצוחה של רעיית הרב סומרסטיין, שהכינה את התבשילים, בנוסח המטבח המזרח-אירופאי הקלאסי, עם ורוניקס וגפילטע-פיש.
בעקבות המפגש המשולש החליטו פרנסי שלוש הדתות להמשיך ולקיים מפגשים נוספים גם בכנסייה ובמסגד המקומיים, בתקווה שיהיה בהם לתרום להמשך האחווה ההדדית גם להבא.

תאריך:  07/12/2008   |   עודכן:  07/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ברק
מדע חברי "הבית היהודי" עושים בדרך, לכאורה, כל שגיאה אפשרית כשלקו הסיום מגיעים תמיד אותם מועמדים?
גורי גרוסמן
כפי שיגאל עמיר גרם נזק עצום לימין, כך נוער הגבעות גורם נזק למתיישבים ביהודה ושומרון    אין להצדיק את ההשתוללות בקלות הבלתי נסבלת של פינוי יהודים בכוח - לעומת הרפיסות שבתגובה על ירי הקאסמים או בשחרורו של גלעד שליט, אך במעשי הוונדליזם שלהם המתפרעים הצעירים גורמים לאלה האוהדים את מפעל ההתיישבות להצטרף אל שונאי המתנחלים
אמיר חצרוני
טועה מפלגת הצעירים הישראלית בפרשנותה להצלחת אובמה כמשקפת "עידן חדש", שבו גימיקים, רוח נעורים ודיבור על שינוי די בהם כדי לרכוש את אהדת הציבור
ד"ר יובל ברנדשטטר
נראה כי אלה השופכים קיתונות של רותחין על ה"קפיטליזם", על "השוק החופשי" ועל ועדת בכר היו רוצים להחזיר את הגלגל לאחור    אולי באמת כדאי לשמוע בקולם
אריה אבנרי
על הדרדרות מקצוע העיתונות והסכנות שעוד צפויות לו    הערת אזהרה (13)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il