X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התמונות המייצרות בתודעה הבינ"ל דימוי עויין ודמוני של ישראל - נשארות ללא מענה ראוי מצד ההסברה הישראלית חסרת המעוף צה"ל לא פונה לאמצעי הפשוט והיעיל ביותר שיש ברשותו: רדיו בשפה הערבית לשידור לאוכלוסיה האזרחית הנמצאת בעזה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
גם אם ניתן להבין את המצוקה ההסברתית של ישראל בזירה הבינלאומית, אין לקבל כל תירוץ ו/או צידוק לתבוסה המהדהדת שלנו בכל הקשור להסברה בשפה הערבית, הן כלפי האוכלוסיה ואנשי החמאס בשטחי הלחימה ברצועת עזה, ולא פחות מכך דעת הקהל במדינות ערב

טבען של מערכות הוא שהן מתבשמות ממה שהן נוטות לזהות כהישגים חסרי תקדים של עצמן, מעין טפיחה עצמית על האגו. תכונה מוכרת זו היא בדרך כלל בעוכריהן של אותן מערכות, ולפיכך הן "נאטמות" מפני מבקריהן או כאלה המנדבים עצות מניסיונם.
האמור לעיל מתייחס במידה רבה למכלול ההסברה של ישראל במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', אשר זכה למידה בלתי מסויגת של שבחים, בראש וראשונה נוכח ה"הצלחה" חסרת התקדים של "האחדת" המסרים במסגרת מרכז ההסברה הלאומי. הישג זה, בלתי מבוטל כשלעצמו, מייצר אומנם סוג של שיפור ארגוני, אולם דומה שוב כי במבחן התוצאה מזדקרת לעין מציאות של כישלון מתמשך, ככל הנראה פרי חשיבה מקובעת והעדר מעוף מספק. על אף זאת, ספק אם בנמצא "פתרון קסם" הסברתי להתמודדות עם רצף התמונות המייצרות בתודעה הבינ"ל דימוי עויין ודמוני של ישראל – הצד החזק ללא עוררין בעימות זה.
האם המסקנה הנגזרת מכך חייבת להוביל למסקנה כי אין כלל סיכוי לארגומנטציה הישראלית בהתמודדות זו? דומה כי התשובה לכך חייבת להיות שלילי ; דהיינו יש ויש אמצעים, שיטות ותכנים העשויים לכרסם ברושם הכה חד-צדדי הנחקק בדעת הקהל הבינ"ל. יצויין בהקשר זה כי אחת הדרכים לשפר את תנאי היסוד של מאזן ההסברה, היא דווקא מבצעית, אם תופנם בצידנו התובנה כי התשתית העומדת לרשות ערוצי הטלוויזיה הערביים, ובראשם אל-ג'זירה ואל-ערבייה הם בבחינת יעדים החייבים להיכלל ב"בנק המטרות" של כוחותינו.
אולם בכך לא די; גם אם ניתן להבין את המצוקה ההסברתית של ישראל בזירה הבינ"ל, אין לקבל כל תירוץ ו/או צידוק לתבוסה המהדהדת שלנו בכל הקשור להסברה בשפה הערבית, הן כלפי האוכלוסיה ואנשי החמאס בשטחי הלחימה ברצועת עזה, ולא פחות מכך דעת הקהל במדינות ערב. מימד זה הוא בעייתי במיוחד, שכן במצבי לחימה בשטח האויב, ובפרט בתוככי אוכלוסיית פליטים צפופה ובעלת מאפייני מסכנות ודלות, העברת מסרים בשפת המקום חייבת להיעשות באמצעים היעילים והמובהקים ביותר, ובראש וראשונה באמצעות שידורי רדיו שנגישותם ברורה מאליה. דווקא בתנאי לחימה, בהעדר אספקת חשמל שוטפת, נצמדים המקומיים למכשירי טרנזיסטור כדי לשמור קשר עם "העולם החיצון".
בצידנו משתבחים ב"מעלליו" המופלאים של קצין דובר צה"ל, בהופעות תכופות בשפה ערבית עשירה ומדויקת בערוצי טלוויזיה המשדרים לעולם הערבי, כמעין "מכפיל כוח" משמעותי ביותר, וכמי שמצליח להזים את "מתקפות השטנה" של המראיינים הערביים. הופעותיו מעצבות דימוי של דוד נגד גוליית, מעין גיבור טרגי המוצא עצמו נאלץ להשיב מלחמה שערה, אף אם ידוע לו שדבריו נופלים על אוזניים ערלות, גם אם נאמרים בעוצמה ווקאלית עתירת דציבלים. תמוה להיווכח כי אלו הן ה"דיוויזיות" של חטיבת דובר צה"ל, גם בעיתות מלחמה ובפרט כאשר המדובר בלחימה שבה נודע לתקשורת מקום של כבוד.
מי שעוקב אחר רחשים ותשומות בכלי תקשורת בינ"ל וערביים, יכול להיווכח כי חרף הפעילות המאסיבית של צה"ל ברצועת עזה, עדיין שולט ברחוב העזתי הלך רוח המצביע על מעין הזדהות עם אנשי החמאס, בעוד מתעצמת המשטמה כלפי צה"ל. אלו הן נסיבות בעייתיות ביותר מבחינת הצד הישראלי, מאחר שדימויה של ישראל המושרש בתודעה הפלשתינית הוא דמוני ועוין, באופן העלול להקשות על כוחותינו בבואם לבצע פעילות רחבת היקף בתוככי מחנות הפליטים ברצועה. משום מה צה"ל טרם הפנים את לקחי הצבא האמריקני מניסיונו בלחימה בשטחים בנויים בעירק, ואינו מקדיש תשומת לב מספקת לשילוב מרכיבי לוחמה פסיכולוגית "לבנה" והסברה ממוקדת בשטח, גם כדי להעביר מסרי אזהרה לגורמים בלתי מעורבים. אחר הכול, קשה להסתפק בכרוזים ובמגאפונים כאמצעי הולכה של מסרים בעיתות לחימה.
מודגש כי קיימת תשתית זמינה לשיפור מהותי של מיצוב תקשורת רדיו בשפה הערבית, בהינף יד ממש, ע"י שינוי ייעוד של משדרים של קול ישראל הפרוסים בדרום. לטענת גורמים טכניים של 'בזק', נדרשת החלטת קברניטים כדי להסב משדר אחד או שניים המשרתים כרגע את 'קול המוזיקה' למשל, ולהעביר דרכם את שידורי קול ישראל בערבית באופן שייקלו בעוצמת שידור איכותית בעזה. בעיתות מלחמה אין מקום לשיקולים מיופייפים של שוחרי מוזיקה קלאסית, וסביר כי הדבר יתקבל בהבנה, מה גם שרשתות רדיו מקומיות כבר הוסבו למתכונת של "גל שקט".
מדינת ישראל מחויבת להעמיד לרשות צה"ל את מיטב הכלים שיש בהם כדי לשפר את תנאי היסוד לפעילות הקרקעית במחנות הפליטים ברצועת עזה, ובמסגרת זו נודע משקל בלתי נדלה לשידורי רדיו ישראלים בשפה הערבית. מחדל זה, שעליו מצביע כותב שורות אלה חדשות לבקרים, חייב לבוא על תיקונו, בוודאי כאשר אנו עומדים בפני שלב מכריע בלחימה במסגרת מבצע 'עופרת יצוקה'.

המחבר הוא אל"מ (בדימ.), שירת כקצין בכיר באמ"ן
תאריך:  08/01/2009   |   עודכן:  09/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע אנו נכשלים בהסברה ובפרט בשפה הערבית?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
למה להוריד את קול המוזיקה?
דה  |  10/01/09 23:27
2
Know your enemy or neighbor
Gilead  |  11/01/09 04:05
3
מצאת לך ממי לבקש "להתאמץ"
ולשנות את המצב  |  11/01/09 04:22
4
כי שמאלנים לא יכולים להסביר או
קורן נאוה,טבריה  |  11/01/09 05:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
הרתעה מושגת רק על-ידי גירוש האוכלוסיה שממנה יוצא הטרור מן השטח שממנו היא מפעילה את הטרור!
טל רבינוביץ'
אהוד ברק, מהנמנים על מחדלי 8 השנים האחרונות, בחר ממש ברגע האחרון לצאת למלחמה מוצדקת מתבקשת ונכונה שהייתה יכולה להימנע לו היה חושב ונוהג אחרת ב-8 השנים האחרונות
אלי אסף
אינסוף מידע סותר מתוך אינסוף כיוונים מנוגדים לתוך אינסוף מוחות שונים שאינם מסוגלים לעכל עוד מה אמת ומה שקר, מה רצוי ומה דחוי, מה טוב ומה רע, אפילו לפי תפיסתם שלהם, הצפת המידע הובילה לאובדן הידיעה
דמיטרי רייזמן
בשעות משבר, הערכים "הישנים" הם הערכים היחידים בני הקיימא, אשר למענם יהיו אזרחי ישראל מוכנים להגן על המולדת במסירות-נפש. ללא המוכנות הזאת העם נידון מראש לתבוסה
פרופ' ידידיה גפני
האם תפוחי אדמה או דלועים ישמשו כמקור לאינסולין? האם עגבניות או תפוחי עץ יהוו מקור לאינטרלאוקין? ימים יגידו
רשימות נוספות
חייל נפצע קשה בפגיעת פצצת מרגמה  /  עידן יוסף
אתר תפוז מפעיל שיעורים למען ילדי הדרום  /  רות שפירא
רב סרן רועי רוזנר נהרג מפגיעת טיל נ"ט  /  רובי שטיינברג
החלום מול המציאות  /  גרשון אקשטיין
השנאה לאן  /  יריב מני
לא עם ראש בקיר  /  ראובן לייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il