X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם לאור המשבר הכלכלי הגלובלי, נותר בעינו העיקרון שעל מנהלי המגזר הפרטי לנהל ארגונים שנועדו להביא רווח כלכלי, ועל מנהלי המגזר הציבורי לטפל בארגונים שמטרתם אחרת
▪  ▪  ▪
ברק אובמה הפנים את האמת הכלכלית הפשוטה: הממשלה היא מנהלת בינונית במקרה הטוב וגרועה במקרה הרע. במשרדי הממשלה לא נמצא הכסף הגדול, המכשולים הביורוקרטיים מאיימים להכשיל כל יוזמה מקורית ומשרדים אלה כפופים לאילוצים פוליטיים ומאוישים במינויים בלתי מקצועיים

החודשים האחרונים זימנו לאלה המכנים עצמם "חברתיים" הזדמנות מיוחדת לזעוק "אמרנו לכם": בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי "היד הנעלמה" הושמה ללעג, הביטוי "שוק חופשי" הפך לקללה שחורה והמילה "קפיטליסט" הייתה לכינוי גנאי. עד כדי כך הגיעו הדברים, שאפילו אהוד ברק גילה מחדש את הסוציאל-דמוקרטיה והעמיד למכירה את דירת היוקרה שלו במגדלי אקירוב.
בחירתו מעוררת ההשראה של ברק אובמה לנשיא ארה"ב בנובמבר אשתקד הנסיקה את האופוריה הסוציאל-דמוקרטית לגבהים חדשים: בן למשפחה מעורבת, שהקדיש שנים מחייו לטיפול באוכלוסיית מצוקה, אמרו לעצמם ה"חברתיים", ינהיג סדר כלכלי חדש בוושינגטון: לא עוד "השתוללות של השוק החופשי", לא עוד "קפיטליזם חזירי", לא עוד פערים חברתיים.
והנה, השבוע התבשרנו שהצעד הכלכלי המשמעותי הראשון שמתכנן להוציא לפועל אובמה, מי שיועד להיות נסיך הסוציאל-דמוקרטיה או לכל פחות שגרירהּ בבית הלבן, הוא דווקא קיצוץ מסיבי במיסים. על-פי הדיווחים, יפחית אובמה מיסים בסכום של לא פחות מ-300 מיליארד דולר, שיהוו כ-40% מכלל התקציב של תוכנית התמריצים הכלכלית שלו.
לשכיר האמריקני הממוצע משמעותו של צעד זה תהיה תוספת של 500 דולר בחשבון הבנק, תוספת שאין להמעיט בערכה. אולם המשמעות ההצהרתית הטמונה בתוכנית - חשובה לא פחות: הנשיא האמריקני הנבחר אינו מתכוון להגדיל את חלקה של הממשלה במשק האמריקני.
בניגוד לרבים מתומכיו בארה"ב ומחוצה לה, הפנים אובמה, כך מתברר, את האמת הכלכלית הפשוטה: הממשלה, בהגדרתה, היא מנהלת בינונית במקרה הטוב וגרועה במקרה הרע. במשרדי הממשלה לא נמצא הכסף הגדול (וזה טוב), המכשולים הביורוקרטיים מאיימים להכשיל כל יוזמה מקורית (וזה רע) ומשרדים אלה כפופים לאילוצים פוליטיים ומאוישים במינויים בלתי מקצועיים (וזה מכוער). כיוון שכך, מרבית המנהלים הכישרוניים והיצירתיים נרתעים ממילוי תפקידים בשירות הציבורי.
אם מוסיפים לכך את העובדה שבמשרדי הממשלה שעות העבודה הן קבועות (מי מאיתנו אינו מכיר את הפקיד שעטו נשמט מהיד כאשר מחוגי השעון מורים על השעה חמש), שהקידום הוא במקרים רבים פונקציה של ותק ולא של הישגים, ושבשירות הציבורי מעטים הם התמריצים הקושרים בין תרומתו של העובד לבין התגמול הניתן לו - לא מפתיע שהמנהלים השאפתניים, המצליחנים והמאמינים ביכולתם לקצור הישגים - מתרחקים משם.
כמובן, גם בשירות הציבורי יש מנהלים כישרוניים, הגונים ונמרצים, המונעים על-ידי תחושת שליחות ועל-ידי תמריצים אחרים שאינם כלכליים, ואין כוונת הכתוב לטעון כי על השירות הציבורי לאמץ את מערכת התמריצים של השוק הפרטי, שכן בכך יהיה פתח לשחיתות ולשיבוש מערכת השיקולים המנחה את המנהלים בהם.
גם אין בכך כדי לבטל את חשיבות השירות הציבורי במדינה דמוקרטית. דווקא בתחומים החשובים ביותר לקיומנו - צבא, ביטחון פנים, בריאות וחינוך - שמורה לו הבלעדיות, ולכן מתחומים אלה יש להרחיק את מנהלי המגזר הפרטי, שהמוטיבציה העיקרית שלהם היא להשיא רווחים.
אך מנגד יש להרחיק את מנהלי המגזר הממשלתי ממוקדים שבהם הכסף הוא המניע העיקרי - לא מפני שהם כישרוניים פחות או משכילים פחות ממקביליהם במגזר הפרטי, אלא משום שמערכת השיקולים שלהם כוללת גורמים מתערבים הפוגעים בתוצאות העסקיות.
לפיכך, גם לאור המשבר הכלכלי הגלובלי וגם בעקבות בחירת אובמה, העיקרון הפשוט שצריך להנחות את יחסי הכוחות בין המגזר הפרטי למגזר הממשלתי נותר בעינו: הראשונים ינהלו את הארגונים שמטרתם העיקרית היא רווח כלכלי, ואילו האחרונים יטפלו בארגונים שמטרתם העיקרית היא אחרת.

עידו שטרנברג הוא יועץ ניהולי
תאריך:  10/01/2009   |   עודכן:  10/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
היבט נוסף במושג "ברכותיו של יעקב" לבניו טרם הסתלקותו לגנזי מרומים
ענבל בר-און
בעתירה שהגישו לבג"צ ארגונים לזכויות אדם נטען: בעזה אין מים, וגם כשהיו מים, אלו היו מים שמנוניים ומלוחים    כוחות צה"ל ירו באמבולנסים על-אף שלא נטען כי מחבלים מסתתרים בהם    ראיון עם עו"ד פאטמה אלעג'ו מעדאללה (חלק א')
רות פורסטר
ארגוני זכויות האדם דואגים לפצועים בעזה    אך מה עם גלעד שליט?    שובו של גלעד - דרישה מוסרית ולגיטימית
ד"ר אברהם בן-עזרא
אהוד ברק יודע לעשות את העבודה הצבאית, אך השתייכותו האידיאולוגית לשמאל הקיצוני מונעת ממנו לקבל החלטות נכונות, וכך קורה כי בעצם ימי המלחמה הוא מנהל משא-ומתן עם כל העולם כדי לסחוט הפסקת אש – וכנופיות החמאס קולטות אותו במאמציו אלו ומפרשות את זה כחולשה ופחד
ד"ר יחיאל שבי
על ישראל לסמוך על עצמה בלבד, ולנצל את הזמן שנותר עד לחילופי השלטון בארה"ב כדי להעמיק את האחיזה בשטחי הרצועה שנפלו בידי צה"ל, עד להשגת הסכם אמיתי    כל עוד הפלשתינים בעזה לא מכבדים את ריבונות ישראל ופוגעים ביישוביה, עליה לפגוע בריבונותם וביכולתם לשלוט בשטחיהם
רשימות נוספות
לנסות להבין את הראש האמריקני  /  נמרוד לירם
לייבש את הבִּצָה במקום לשקוע בבוץ  /  יצחק קליין
זה האיסלאם ועוד איך  /  דוד בוקעי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il