X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשוך המלחמה עם החמאס תצטרך ישראל להתעמת עם שכנתה ואויבתה הגדולה שבצפון, אבל הפעם ליד שולחן הדיונים
▪  ▪  ▪
נכון להגיע להסכם בתנאי אביו. אסד הבן [צילום: AP]

כשיידום שאון התותחים בדרום לא תוכל עוד ישראל להימלט מעימות נוסף, הצפוי לה בצפון, אקוטי ומסובך לא פחות, אלא שהפעם לא בשדה הקרב, אלא ליד שולחן הדיונים.
יהיה זה עימות בלתי-נמנע עם סוריה, שכנתנו הקרובה מחד ואויבתנו הדומיננטית מאידך. זו שגוררת אחריה גם את החיזבאללה שבלבנון הקרובה, וגם את אירן, בעלת-בריתה הרחוקה.
סוריה, למי ששכח, נותרה, עדיין, שכנתנו הערבית היחידה, שאין לנו הסכם-שלום עימה. במשך 60 שנות קיום המדינה, ידעו היחסים של ישראל עם סוריה עליות ומורדות - אבל בעיקר מורדות. העימות המתמשך ביניהן אף הגיע, לא אחת, לאלימות של ממש.
הרעה משמעותית ביחסים המתוחים חלה בתחילת שנות החמישים של המאה החולפת, במבצע המודיעיני האומלל, "ליל הברווזים", בו גוייסו חיילי מילואים של צה"ל, שלא כמקובל, לתמרון צבאי, באמצעות סיסמאות ששודרו ברדיו. סוריה פירשה את שידור הסיסמאות כהכנה למלחמה מצד ישראל והעמידה את צבאה במצב הכן. רק לאחר שישראל הצליחה לשכנע את הסורים כי המדובר בתרגיל-מילואים בלבד, הוסרה הכוננות הסורית, אבל המתיחות בין שתי המדינות נותרה בעינה. שמן למדורה הבוערת סיפקה לסורים פרשת אלי כהן, שחדר לשורות צבאם, ושעם תפיסתו הועמד על-ידיהם לדין והוצא בסופו של דבר להורג על ריגול לטובת ישראל.
למרות היריבות הקשה בין שתי המדינות, לא חדלו מנהיגיהן לבחון אפשרות לדו-קיום, ואפילו להגיע להסדר-שלום. ניסיונות כאלה נעשו, בעיקר, בעקבות מלחמת יום הכיפורים. אז גם הסכימו ישראל וסוריה להפרדת כוחותיהן הצבאיים ברמת הגולן - הסכם שנשמר עד עצם היום הזה.
סתימת גולל
דווקא חאפז אל-אסד הקשוח, נשיאה הדומיננטי והכל יכול של סוריה, ששלט בה שלטון ללא מצרים, היה האיש שהגיע לסף-הסכם-שלום עם ישראל. היה זה בתחילת שנות ה-90, בדמדומי ימיו של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין. השניים הגיעו להסכם עקרוני, לפיו יוחזר הגולן כולו תמורת הסכם-שלום מלא. אלא שהסתלקותם של השניים מן הזירה הפוליטית, עם הירצחו של רבין ומותו של אסד, סתמה את הגולל על ההסכם הזה. בנסיבות החדשות שנוצרו בשטח, עם עלייתו של באשיר אסד הבן לשלטון, ירד כל ההסכם הזה לטמיון. סוריה חברה לאירן ותמכה תמיכה ללא סייג בחיזבאללה, ארגון הטרור הרצחני, בכל פעילותו הנפשעת נגד ישראל.
למרות ההקצנה ביחסים, חודשו תוך כך גם המגעים בין ישראל לסוריה כדי לנסות ולהגיע, סוף סוף, להסכם-שלום. באחרונה אף הודיע אסד הבן, בשיחות שניהל עם מתווך גרמני, על נכונותו להגיע להסכם כזה באותם התנאים שהציב בשעתו אביו.
כיום מתמקד העימות בין שתי המדינות במחלוקת על נסיגה מרוב שטח הרמה ועל שליטה בשטח של כ-1,200 קמ"ר, שנכבש על-ידי צה"ל במלחמת ששת הימים.
לפי כל הסימנים, במשא-ומתן העתידי, שנראה קרוב מאוד, תעמוד ישראל על כך שהגבול יעבור ברמה, בקו פרשת המים שבין הכינרת לירמוך, בין שטחים דומים זה לזה בערכם הטופוגרפי משני עברי הגבול. ישראל תדרוש אז שלא ייווצר מצב שבו הסורים יישארו מחד ברמה, בעוד שישראל תיוותר נחותה לרגלי הבקעה. נצטרך אז לשכנע את הסורים ואת העולם כולו כי קו הגבול שעליו יוחלט לא יהיה שלב ראשון מתוך שרשרת שלבים להרחבת שטחה של ישראל, אלא סוף פסוק לדרישותינו הטריטוריאליות מסוריה. בה בעת תצטרך סוריה לשכנע את ישראל, את העולם, ומעל לכל את עצמה, כי היא אכן תראה בהסכם הזה סוף פסוק וגם ויתור מוחלט על היעד שלה משכבר הימים, לחסל את ישראל כולה.

תאריך:  12/01/2009   |   עודכן:  12/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבאה בתור: סוריה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אתה משלה את עצמך, העם לא יתן
שלום בעד שלום  |  12/01/09 12:08
2
הגולן הופקד בידי ישראל לעולמים
בעל הנר  |  12/01/09 16:09
3
מדוע ישראל חייבת לנהל מו"מ
לא ברור  |  12/01/09 16:25
4
אתה לא שווה התיחסות...... ל"ת
י.ש  |  12/01/09 16:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
יש הבדל מהותי, ערכי, מוסרי ואתי - בכיסוי/תחקור אירועים בימי שלום לבין ימי מלחמה. יש הבדל - בין סיקור אירועים לבין יצירת אירועים או רמזים העלולים לקבל פרשנות רחוקה מהמקור. כשהתותחים רועמים - המוזות לא חייבות לשתוק
עו"ד אמיר מסארווה
העשן הלבן שיצא מחדרי הממשלה, עת קבלת החלטת המלחמה בעזה, עוד יהפוך לשחור, ואותם מנהיגים מפוקפקים ישלמו מחיר כבד, שלא ידעו מימיהם. ואז, ורק אז, הציבור יבין את מלכודת הבחירות שטמנו ברק ציפי ואולמרט
ד"ר יפעת ביטון
מרכז תמורה משתמש בשיח המשפטי הקיים בכדי למצב מחדש את מעמדן של קבוצות מוחלשות    המרכז מתמקד במניעת אפליה כמו גם באלימות נגד נשים וילדים
עו"ד משה גולדבלט
ישראל חייבת לנצל את הישגי המבצע על-מנת לחתור לגיבוש הסדר הפסקת אש ממושכת שבו תהיינה מעורבות מצרים והרשות הפלשתינית    אם אין בידי שרת החוץ לתרום כדי להגיע להסדר זה, מן הראוי לפחות שלא תפריע    כמו במלחמת לבנון השנייה, תפקודה של השרה לבני בעתות משבר מתגלה כבעייתי ביותר
תא"ל במיל. אמציה (פצי) חן
רק אם נשתחרר מכבלי החשיבה הצרה ניתן יהיה לזהות את המקור לרעה הפוקדת אותנו מזה שנים, שביטויה בפערי האיום מאז סיומה של מלחמת העצמאות, שצומצמו כמעט לאפס עד סוף 1982, ומשם עולים בהתמדה בשצף ובקצב מעורר חלחלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il