X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בדיקת העיניים לפני שימוש ראשוני בעדשות מגע הכרחית על-מנת למדוד את סוג ליקוי הראייה, עוצמתו והתיקון הנדרש שלב קביעת המרשם לעדשות המגע הוא מהותי ואין להרכיב עדשות מגע בלי בדיקה והתאמה של אופטומטריסט מוסמך
▪  ▪  ▪
להקפיד על בדיקות תקופתיות [פלאש 90]

בשנים האחרונות רופאי העיניים עדים לעלייה בנזק לעיניים שנגרם בשל שימוש בעדשות מגע לאורך שנים, ללא קיום בדיקה תקופתית מקיפה.
רבים ממרכיבי העדשות רוכשים במשך שנים עדשות מגע על-פי אותו המרשם, מבלי שרופא עיניים או אופטומטריסט בכיר מוודא שאין שינוי במספר או במצב הבריאותי של העיניים.
ביצוע בדיקת עיניים באופן שגרתי אצל רופא עיניים הינה חיונית לגילוי מחלות עיניים והטיפול בהן, באשר לבדיקת כושר הראייה לצורך התאמת משקפיים ועדשות מגע יש לבצעה אצל אופטומטריסט מומחה, שהינו בעל רישיון משרד הבריאות לעסוק באופטומטריה.
בדיקה אצל אופטומטריסט הינה חיונית, הן כאשר חלה ירידה בכושר הראייה והן כבדיקה תקופתית לצורך מעקב בעת רכישת עדשות מגע באופן קבוע.
בדיקת העיניים לפני שימוש ראשוני בעדשות מגע הכרחית על-מנת למדוד את סוג ליקוי הראייה, עוצמתו והתיקון הנדרש. שלב קביעת המרשם לעדשות המגע הוא מהותי ואין להרכיב עדשות מגע בלי בדיקה והתאמה של אופטומטריסט מוסמך.
מכיוון שקרנית העין שונה מאדם לאדם מבחינת הטופוגרפיה האופיינית לה (ישנן קרניות שטוחות וקמורות), הכרחי לבצע בדיקה מקיפה הכוללת סריקת המשטח הקדמי שלה, כך ניתן להתאים במדוייק את מבנה העדשה לתוואי הקרנית ולצילינדר הנדרש וכן לקבוע האם עדיף להשתמש בעדשות מגע יומיות או חודשיות, רכות או קשות והאם קיימת רגישות לחומר כלשהו. יש לציין, כי ההתאמה מבוצעת לפי פרמטרים נוספים הכוללים את גיל הנבדק, צרכיו ועיסוקיו לרבות ישיבה ממושכת מול מסך המחשב.
באופן כללי, ניתן לקבוע שעדשות המגע האופטימליות ביותר הן כאלה המאפשרות העברת חמצן אל קרנית העין ברמה הגבוהה ביותר וכן כאלו הנשמרות ברמת סטריליות גבוהה ככל האפשר.
כיום, ישנם פיתוחים של חומרים חדשים המשלבים העברת חמצן ברמה גבוהה יותר בשילוב עם נוחות גבוהה, יותר מבעבר. שימוש בעדשות מגע העשויות מחומרים אלה מפחית את הסיכון לסיבוכים הקשורים לשימוש בעדשות מגע ומגביר את הנוחות ואת משך הזמן שניתן להשתמש בעדשות מגע לאורך שעות היום.
מבחינת סוג העדשה המומלצת, ניתן לומר שהאופציה הטובה ביותר היא שימוש בעדשות מגע יומיות, כיוון שרמת הסטריליות היא הגבוהה ביותר מבין כל האופציות האחרות.
הכלל אומר: ככל שתדירות ההחלפה גבוהה יותר, כך הסיכון לסיבוכים הקשורים לשימוש בעדשות מגע קטן. כמובן שיש יוצאים מן הכלל וישנם מצבים רבים שבהם יהיה מומלץ להשתמש בעדשות מגע קשות, בעדשות מגע רכות קבועות או בסוגים אחרים שאינם עדשות מגע זמניות.
חשוב להדגיש, שגם הרכבת עדשות מגע זמניות (יומיות, דו שבועיות, חודשיות) מחייבת התאמה על-ידי אופטומטריסט מוסמך ומעקב לכל אורך שנות השימוש בעדשות מגע.
תפקידו של האופטומטריסט אינו מסתיים רק בהתאמת המרשם. האופטומטריסט מחוייב מקצועית לבריאות העין של המטופל ובהדרכה נכונה לטיפול בעדשות המגע, שמירת ההיגיינה והשימוש בתכשירים לניקוי העדשות.

מהו הנזק שיכול להיגרם מרכישת עדשות מגע ללא מרשם?

הרכבת עדשות מגע עם מספר לא מדוייק מובילה לאי נוחות בראייה. בעיה חמורה עוד יותר נובעת מעדשה שהיא צמודה מדי לקרנית. מצב כזה עלול לגרום לחוסר חמצן לקרנית אשר יוביל לדלקות שחלקן עלולות להסתיים בנזק לקרנית.
המלצתו היא כי בשימוש קבוע בעדשות מגע יש להגיע למעקב אחת לשלושה חודשים אצל אופטומטריסט מוסמך ואחת לשנה אצל רופא העיניים. חשוב לבדוק שהקרנית בריאה ולא קיימות תופעות לוואי סמויות אשר הנבדק אינו חש בהן בעצמו, לבדוק את מצב היובש בעין ועוד. אופטומטריסט מוסמך מסוגל לזהות בעיות אשר מצריכות הפנייה לרופא עיניים ומתן טיפול.

עשה ואל תעשה בשימוש בעדשות מגע

  • יש לשטוף ידיים במים וסבון לפני הרכבת או הסרת עדשות מגע;
  • יש להחליף את התמיסה שבה מושרות העדשות מדי יום;
  • יש לשטוף את המחסנית עם חומר המיועד לשטיפה (תמיסה רב תכליתית) ולייבשה;
  • יש להקפיד ולהחליף את המחסנית בתדירות גבוהה ככל האפשר (פעם בחודש-חודשיים);
  • אין להרכיב עדשות מגע במצב בו ישנם כאבי עיניים, אודם, הפרשות, דלקת וכיוב';
  • אין להרכיב עדשת מגע קרועה/סדוקה. שימוש כזה עלול לגרום לשריטת הקרנית ולהתפתחות זיהומים;
  • חל איסור חמור לשטוף עדשות מגע רכות עם מי ברז, רוק או כל נוזל אחר שאיננו ייעודי לשטיפת עדשות מגע. שטיפה כזו עלולה לגרום להתפתחות זיהום חריף בקרנית.

מחבר המאמר הינו מנתח בכיר במרכז הרפואי עיניים ובבית החולים קפלן
תאריך:  15/01/2009   |   עודכן:  15/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עדשות עלולות לפגוע בעיניים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עדשות מגע חד- פעמיות
gallgtz  |  15/01/09 15:18
 
- עדשות מגע חד-יומיות
תמולה  |  15/01/09 16:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
מכתב פרידה לנשיא האמריקני היוצא
דודו אלהרר
בטרם יבשה הדיו על ההחלטה לפסול את בל"ד ורע"ם-תע"ל כבר נמצאו זועקי חמס המציעים לנו ישועות בלי נחמות וקוראים להציל את הדמוקרטיה הישראלית מן הפח היקוש - קישקוש!
ראובן לייב
לפי כל הסקרים ינצח הליכוד בבחירות הקרובות וירכיב את הממשלה הבאה. אם נתניהו רק ירצה, הוא יוכל להסתייע ב"ישראל ביתנו", ב"איחוד הלאומי" וב"יהדות התורה", וישאיר את השמאל הרחק מאחור, באופוזציה
יהונתן דחוח-הלוי
יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג מאמץ לחיקו את הנרטיב הפלשתיני של הסכסוך ומאשים את ישראל בהחמצת כל ההזדמנויות לשלום ולהידברות מדינית עם חמאס    פעם נוספת בוחר בורג לשמש מליץ יושר לאש"ף וחמאס וקטגור לישראל
ענבל בר-און
הרעיון הציוני צודק דיו, ועל כן חסין מפני מי שמנסים לאתגר אותו    בכל מקרה, הסכנה לרעיון הציוני טמונה דווקא בימין הקיצוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il