X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפרים כהנא ראש המחלקה למדעי המדינה המכללה האקדמית גליל מערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מעמדה המשפטי של עזה איננו ברור מבחינת המשפט הבינלאומי הפומבי. עזה היא איננה מדינה. האם היא טריטוריה כבושה? האם היא מנדט?
▪  ▪  ▪
מבצע עופרת יצוקה - בצדק או שלא בצדק? [צילום: AP]

מספר ההפגנות הפרו-ישראליות בעולם בטל בשישים לעומת מספרן של ההפגנות המגנות את פעילותה הצבאית של ישראל בעזה כפשע מלחמה. יש המרחיקים לכת ואפילו דורשים הקמת טריבונל בינלאומי מיוחד כדי לשפוט "פושעי מלחמה ישראלים".
האם כך הדבר? האם ישראל מבצעת "פשעי מלחמה" במלחמתה בעזה? אילו היה ברשותי מטבע בן 10 אגורות על כל פשע מלחמה, המבוצע בעולם, שאיננו מובא בפני בין הדין הפלילי הייתי יכול להיות מיליונר. האם המלחמה (או בשמה הרשמי: "מבצע עופרת יצוקה") מוצדקת על-פי המשפט הבינלאומי? בעגה המשפטית המקצועית קוראים למלחמה מוצדקת Jus ad bellum ומלחמה אסורה או מוצדקת תקפה רק לגבי מדינות. מעמדה המשפטי של עזה איננו ברור מבחינת המשפט הבינלאומי הפומבי. עזה היא איננה מדינה. האם היא טריטוריה כבושה? האם היא מנדט? מעמדה המשפטי של עזה איננו ברור. המשפט הבינלאומי הפומבי מתייחס אך ורק למלחמות צודקות או אסורות בין מדינות בלבד. מכאן, שאת אמות המדינה המוסריות צריכים לבחון בדרכים אחרות. אפילו אם הייתה עזה מדינה, המשפט הבינלאומי איננו אוסר הכרזת מלחמה כהגנה עצמית והמלחמה בעזה היא אכן הגנה עצמית מובהקת.
האם יכולה להתקיים מלחמה בין מדינה ליישות שאיננה מדינה? התשובה חיובית. מעשית הדבר מתקיים, למרות שהמשפט הבינלאומי הפומבי איננו מתייחס לכך. האם במסגרת מלחמה שכזו יש הצדקה להרג אזרחים? התשובה היא שבמכוון אסור להרוג אנשים. אך במלחמה כמו במלחמה עלולים להיהרג אזרחים ובמיוחד אם מפקדות, בסיסי אימונים, מחסני אמל"ח ממוקמים בבתים של אזרחים ובשכונות אזרחיות. אם איסור על הרג אזרחים (שלא בכוונה), הדבר צריך להיות במידתיות. כולם מדברים על מידתיות ואיש איננו יכול לאמר במפרוש מהי מידתיות. זהו מושג מאוד מאוד עמום. ישראל נכנסה לעזה כדי להפסיק את שיגור הטילים לעבר אוכלוסיה אזרחית.
שאלות אלו בדבר הלגיטימיות של פעולותיה של ישראל החלו כבר עם פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה בשנת 2000. ארגוני זכויות האדם עתרו לבג"צ בטענה שישראל מבצעת פשע מלחמה. ארגוני זכויות האדם טענו שנגד "הטרוריסטים" צריכים לפעול באמצעים משטרתיים, לעוצרם כמפירי סדר ציבורי ולא לחסלם ממטוס חיל האוויר. בג"צ קבע כי אינתיפאדאת אל-אקצה היא "מצב של לוחמה" וכמוהו כמלחמה. במלחמה עלולים להיהרג אזרחים וכך גם במצב של לוחמה. בג"צ אינו מוסד העוסק במשפט הבינלאומי. זהו מוסד ישראלי הסבור כי ישראל פעלה כדין בנסינותיה למגר את הטרור בדרך צבאית. רצה הגורל ומספר חודשים לאחר פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה, אירע פיגוע ה-11 בספטמבר. ארצות הברית הגיבה נגד טרור הטאליבן באפגניסטן באמצעים צבאיים וטענה כי זהו STATE OF WARFAREN - מצב לוחמה וכמוהו כמלחמה. אם ארצות הברית טוענת כך זה כבר מעניק הגדרה משפטית בינלאומית למצב של מלחמה. מכאן שהאחריות לפגיעה באזרחים עוברת לצד הממקם מפקדות, בסיסי אימון ומחסני אמל"ח בבתי ובשכונות של אזרחים.
הדרך לטיפול בטרור מהסוג שפגע בנו בשנים האחרונות היא צבאית ולא משטרתית. בטרור לא ניתן לטפל באמצעים משטרתיים ולחכות לכך שהטרוריסט יבצע את זממו. נגד הטרור יש לפעול באמצעים צבאיים כדי לסכל כל ניסיון פיגוע טרם ייעשה. המלחמה הקרויה "מבצע עופרת יצוקה" היא הצודקת, המוסרית והחוקית ביותר שניהלה ישראל אי-פעם.

ד"ר אפרים כהנא הוא ראש התוכנית ללימודי ביטחון, המכללה האקדמית גליל מערבי.
תאריך:  17/01/2009   |   עודכן:  17/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמנם מבצעת ישראל פשעי מלחמה?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל ללא ספק פושעת מלחמה !!
אפריים האזע  |  18/01/09 00:14
2
נניח שפושע מאיים עליך
המפוכח התמים  |  18/01/09 00:34
3
אנשי זכויות אדם צבועים ביותר
מאירת עיניים  |  18/01/09 08:13
4
היהודים אשמים
אזרח מודאג  |  18/01/09 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק קצב
הוא אומנם נבחר בבחירות (כביכול דמוקרטיות) לאחר ששפך כסף, אך האם מטרותיו אינן כשל אירן?
דותן גורן
הכנסת המקומות הקדושים למוסלמים אל תוך מעגל הלחימה חורגת מייעודם המקורי ומטילה דופי בחשיבותם הדתית
רות פורסטר
חלק מן העיתונאים מכוונים במאמריהם למכנה המשותף הנמוך ביותר בדברי הסתה ובבוז אשר הם מרעיפים כל העת וברגשות שנאה אשר אין להם דבר וחצי דבר עם המציאות העכשווית
חיים ביבר
מילון מונחים לסכסוך הישראלי - פלשתיני    המחסום קדם לטרור או להיפך?    שאלת הביצה והתרנגולת    ולמה העולם אינו יודע על כך?
אריה דרוקמן
אם אומנם הנהגת משק המים של המדינה למגמת התפלה מצויה בעיקר בתחום אחריותו של שר התשתיות, מדוע לא ביצע את מלאכתו? מדוע לא הרעים בקולו, ולא הפך את המשימה לכורח לאומי, לתוכנית חומש שחובה לבצעה במהירות רבה לפני פתרונות של חוסר ברירה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il