X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במרבית הבירות המוסלמיות ההתנגדות לחמאס גדולה מן הצפוי, לא רק משום העובדה שהוא נוקט בשיטות נלוזות דוגמת מתאבדים, אלא דווקא משום הקשר בינו לבין פטרונו אירן
▪  ▪  ▪
נתמך פחות. חמאס [צילום: AP]

אחד המסמכים המעניינים מאוד שפורסמו בימים אלה ביחס לחמאס ומידת אהדתו הוא הסקר שנעשה על-ידי המכון היוקרתי Pew. הממצאים מעניינים למדי אך אינם בגדר הפתעה מרעישה בהתחשב במחקרים הקיימים עד עתה. החשוב שבממצאי המכון הוא שחאמס, באותן שמונה מדינות מוסלמיות או ערביות שנסקרו, נמצא בנסיגה מתמדת לעומת השנים הקודמות ומידת ההזדהות והתמיכה בו קטנה בהרבה ממה שבישראל נוטים לחשוב. יחד עם זאת, מובן מאליו שבבירות המוסלמיות השונות, הגינויים כלפי ישראל על מעשיה בעזה נשמעים היטב. הערבוב שבין הגינוי לישראל לבין התמיכה בפלשתינים גורם לכך שבאותן בירות בהן נערכות הפגנות, ניתן לראות היטב את דגלי חמאס מונפים. אין לפרש זאת, כפי שנראה בהמשך, שיש כאן תמיכה באמת בחמאס ובדרכו. אי-לכך, זהו מסמך שראוי להתייחסות רצינית. ולהלן אחדים מן הממצאים המרכזיים.
במרבית הבירות המוסלמיות ההתנגדות לחמאס גדולה מן הצפוי, לא רק משום העובדה שהוא נוקט בשיטות נלוזות דוגמת מתאבדים, אלא דווקא משום הקשר בינו לבין פטרונו אירן. יש לממצא זה חשיבות גדולה משום שמתברר שאירן מבודדת בזירה המוסלמית דווקא, מקום שהיה צפוי לתמוך בה בשיעורים גבוהים הרבה יותר. כנראה שהפחד מן האידיאולוגיה האירנית והחשש ממה שהיא מסמלת, גורמים ליחס עויין למדי כלפי אירן.
אם נתייחס לשכנותינו ממש, הממצאים מעלפים: בירדן, שיעור התמיכה בחמאס הוא 55% לעומת 37% מתנגדים. היות וירדן היא המדינה שבה יש רוב פלשתיני, אין בממצאים הפתעה גמורה.
במצרים, המדינה שמתווכת ורואה את עצמה כמובילה את התהליך המדיני בינינו לבין הפלשתינים, שיעור התמיכה בחמאס הוא רק 42% לעומת 50% מתנגדים. יש בכך בשורה טובה כי הרי המומחים מזהירים אותנו לבל נטעה ביחס לחוסנו של השלטון המצרי הנמצא בסכנה. אם הנתונים הללו נכונים, התחזיות של המומחים אינן כה שחורות.
את ההפתעה הגדולה מספקים לנו הנתונים לגבי לבנון: 72% מכלל האוכלוסיה אינם רואים בעין יפה את חמאס, לעומת 25% תומכים. אם כך, גם לאחות הגדולה של חמאס, סביר שאין תמיכה במהלכיה. יש כאן נתון מעודד ואולי הוא יתורגם ביום מן הימים גם למעשים יותר משמעותיים. לא מן הנמנע שגם תוצאות מלחמת לבנון השנייה, עם כל הבעייתיות שלה, שינו את היחס לחיזבאללה ולאירן.
עוד מדינה חשובה ביותר שנסקרה היא טורקיה הידועה כעומדת מאחורי פעילות מדינית אינטנסיבית לסיום המלחמה. על-פי הנתונים, 65% מן האוכלוסיה מתנגדים לחמאס, ואילו רק 6% אחוזים תומכים בהם. במדינה מוסלמית כה חשובה, חברה בכירה ביותר בנאט"ו, שיש בה כה מעט תמיכה בחמאס, חייבים להודות שזהו נתון מעודד.
מן הנתונים האחרים ניתן לראות ירידה משמעותית ביותר באותן מדינות מוסלמיות בפעולות ההתאבדות של אנשי חמאס והארגונים האחרים, עד כדי כמעט מחיקה בתמיכה. אין לזלזל בנתון זה כלל.
תהיינה התוצאות מעודדות ככל שתהיינה, התמיכה בפלשתינים לעומת ישראל, כצפוי, אין בה שום מגמה מפתיעה: הרוב המוחלט תומך בפלשתינים ובמאבקם.
שקלול הנתונים שלעיל מעודד בכל זאת. אם חמאס מזוהה עם הפונדמנטליזם האירני והארגונים הסמוכים אליו, הרי שבמדינות ערב עדיין ניתן למצוא רוב שפוי ותקווה לעתיד טוב יותר, לפחות לפי הממצאים של מחקר זה.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  20/01/2009   |   עודכן:  21/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם חמאס שנוא רק על ישראלים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה לא מלאה.....
מורה נבוכים  |  20/01/09 10:24
2
ומה אחוז התמיכה בחיסול ישראל?
גופי  |  21/01/09 22:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הרחק מאור הזרקורים הלך תא"ל (מיל.) אורי בן-ארי לעולמו. הקצין האיכותי והמוסרי ביותר של צה"ל נאלץ לפרוש משירותו הצבאי רק בשל... גניבת ארבעה שקי סוכר על-ידי פקודו. הלו אולמרט והירשזון: איפה יש היום מוסר כזה?
ד"ר אברהם בן עזרא
ועדות התכנון והבניה מקיימות דיוניהן בבתי מלון מפוארים ובמסעדות פאר    הן מהוות דוגמא לגוף אשר אחת מתכליותיו העיקריות הינה שימור עצמו
דמיטרי רייזמן
לאהוד ברק ולשמאל הישראלי "תפיסת ביטחון" משלו, תפיסה "יצירתית-מודרנית": הודנות-תהדיות ונסיגות חד-צדדיות, תפיסה המבוססת על "ההיגיון" האחר: אין פתרון צבאי לבעיית החמאס
אביתר בן-צדף
אובמה ניצח ברוב קטן מהחזוי, שעיקרו בניו אינגלנד, בחוף המערבי וברצועה הצפון-מזרחית של ארצות-הברית    זכה בניצחון סוחף בקרב המצביעים ההיספאניים ובקרב המצביעים היהודיים    נשיאותו לא תקדם, כנראה, דבר במעמדם של השחורים בארצות-הברית    מחר הוא יושבע לנשיא השחור הראשון בתולדות ארצות-הברית
יוסף פריצקי
מי שטוען להפרת זכויות אדם ולפשעי מלחמה - צריך להחיל על עצמו את הכללים מכוחם הוא טוען. אי אפשר גם לאכול את העוגה וגם לשמור עליה שלמה
רשימות נוספות
פצוע קשה בפיגוע בכוכב השחר  /  מחלקה ראשונה
השופטת: המתנחל גרם לעימות האלים  /  רותי אברהם
צה"ל עבר ממערך התקפי להגנתי  /  רובי שטיינברג
הסברה ככלי מידתי  /  ענבל בר-און
לא יוצאים מעזה בלי גלעד שליט  /  עו"ד יוסי דר
השלום עולה באש בעזה  /  אורן לוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il