X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפורם של ירמה וחואן הוא סיפור על בדידות כפולה לא את העתקת המציאות לבמה מבקשת הבמאית לעשות, אלא תיאטרון לשמו
המחזה מאלץ אותנו לחשוב על צורה ותוכן, הוא מקורי, עכשווי, אחר
▪  ▪  ▪

ירמה הוא מחזה מאת המשורר והמחזאי הספרדי פדריקו גרסיה לורקה, גדול משוררי ספרד, בתרגומו של שמעון בוזגלו ובבימויה של אופירה הניג, הנותנת לו פירוש מקורי, עכשווי ומודרני. היא עושה זאת באמצעים תיאטראליים אחדים כמו ליהוק שלושה גברים המגלמים תפקידי נשים. בכך היא משיגה אירוניה דקה, המזכירה לצופה כי אין מדובר כאן בחיים ממשיים ריאליים, אלא בתיאטרון. לא את העתקת המציאות לבמה מבקשת אופירה הניג לעשות, אלא תיאטרון לשמו.
הגברים על הבמה מיועדים גם להעצים את הדרמה בחברה הפטריאכלית שמדובר בה כאן, הלא היא החברה הספרדית שלורקה בא ממנה ודיבר עליה. חברה שבה האישה מקומה בבית, ותפקידה ללדת ילדים ולטפל בהם, ואילו הגבר תפקידו להיות בחוץ, במקרה זה בשדה, ולדאוג לרווחה הכלכלית של המשפחה. ליהוק הגברים במחזה מבטא את תפישת עולמם על הדימוי הנשי, וכן את דימוי האישה בעיני עצמה. באינטרפרטאציה המודרנית, על-פי תפישת אופירה הניג, נשאלת השאלה האמנם?
ירמה מרגישה כלואה בבית, נפשה יוצאת החוצה. היא רוצה לדבר עם אנשים ומתעכבת לשוחח איתם (האישה הזקנה, ויקטור, האיש שאהבה בילדותה), דבר המרגיז מאוד את חואן בעלה, הרואה בכך פגיעה בשמו הטוב. הוא אף חושד בה בחוסר נאמנות וכדי הסיר ספק מלבו, מביא חואן אל ביתו את שתי אחיותיו, שישמרו על אשתו ויתלוו אליה לכל אשר תלך. כדי להמחיש את כניעותן של השתיים על הבמה, מכוסות האחיות ברעלות שחורות על פניהן, הן לא פוצות פה, גם מפני כבודו של הגבר-האח, המאכיל אותן לחם חסד. האחיות גם מקבלות את פניו בבואו הביתה בערב מן השדה, ואף משפשפות את גבו (בזרדים), בעוד אשתו נמצאת מחוץ לבית, מתמהמהת להגיע.
סיפורם של ירמה וחואן הוא סיפור על בדידות כפולה, הן מצד האישה, שאינה מתמלאת ברצונה האובססיבי להביא ילד לעולם, והן מצד הגבר, שאינו מקבל בביתו יחס חם ואהבה. אשתו הצעירה ממנו בשנים, ואף חסרת חוכמת חיים, רואה בו כלי שרת למילוי רחמה ולעיבורה. היא אינה מוכנה להשלים עם מצבה ומקוננת עליו כל הזמן. האובססיה הזאת מעצימה והולכת עד כדי הריגתו של בעלה, בתמונת הסיום. ירמה בשיגעונה אומרת: הרגתי את בני. כלומר לא יהיה לה יותר זרע מבעלה שנחנק על ידה.
ירמה הוא מחזה אחר, הדורש מהצופה מחשבה וניתוח. זה אינו מחזה פולקלוריסטי, ואף אינו מחזה פמיניסטי. זה מחזה המתעסק בתכנים. דימוי הפריון כאן מופרך. ירמה היא קורבן לעקרות, לחוסר מיצוי נשיותה. היא יכלה לבחור אחרת. האישה הזקנה במחזה מציעה לה ברמזים על מספר דרכים אפקטיביות לעקוף את גורלה, כמו למשל: לקחת מאהב, לאמץ ילד או לברוח מן הבית, אך ירמה באובססיה שלה אינה מוכנה להניח לכל אלה. היא אף לא נעתרת לבעלה לחיות איתו בשקט, בנוחות, באהבה. ירמה אינה מעוניינת בפתרון הבעיה, אלא מרוכזת בכל גופה ונפשה בבעיה עצמה. ירמה רוצה לממש את נשיותה אך ורק בתחום התא המשפחתי. בכך היא בעצם חורצת את גורלה האומלל, והכבוד שהיא מייחסת לו חשיבות כה גדולה, כפי שגם בעלה עושה זאת, בעצם מכריע את שניהם.
המחזה מתרחש על במה כהה, שרוב הזמן האור בה קלוש. החלל ריק, עצוב, נזירי, מינימליסטי. צורה ותוכן מתאחדים בו. בצד מוצבים שלושה כיורי נירוסטה מודרניים, שהמים לא זורמים בהם, ואיש אינו משתמש בהם. הם מסמלים את יובש רחמה של ירמה, את חוסר החיים, שאינם זורמים בה. רמז סמלי אחר על הבמה הן שלושת מכונות הכביסה. הנשים שהם בעצם גברים, באות לכבס ולרכל על ירמה ובעייתה. מכונות הכביסה המודרניות מחליפות את מרכז הכפר הפולקלוריסטי, בו פיכה מעיין ולשם הלכו הנשים לכבס ולרכל.
כאמור, אין במחזה שמץ של פולקלור. הוא שולל את קטעי השירה היפים, ההופכים למונולוגים ארוכים של פרוזה דיבורית, המנסה לחקות דיבור יום יומי, לעיתים מייגעים במידת מה.
כאמור, המחזה מאלץ אותנו לחשוב על צורה ותוכן, הוא מקורי, עכשווי, אחר, אך דומני שהוא מחמיץ את מהותו, הדרמה הלירית שבה הוא נכתב (אפילו המוזיקה של יהודה פוליקר אינה מספיקה), ומשאיר את הצופה ללא קתרסיס רגשי וחווייתי.

המחזה ירמה (פירושו בספרדית: יבשה), מוצג ע"י אנסמבל הרצליה בביתו החדש והיפה במרכז הרצליה, רחוב בן-גוריון 5.
תאריך:  26/01/2009   |   עודכן:  26/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לבנת שאובי
הקמת תיאטרון קהילתי טיפולי לנוער שדרות
יהונתן דחוח-הלוי
תוך כדי הלחימה בעזה הוציא חמאס להורג 16 פלשתינים ופצע בירי ובאלימות עשרות נוספים בטענה ששיתפו פעולה עם ישראל    אחד הנרצחים היה בעבר תחקירן של ארגון בצלם, ששימש במקביל כסוכן שב"כ והיה מקרוב לגורמי טרור    בשנת 2000 נעצר תחקירן אחר של בצלם שהיה פעיל בחזית העממית
פרופ' ציון בן-רפאל
מטרת המאמר הינה ליידע נשים העומדות בפני החלטה או המלצה לעבור כריתת רחם לבחון את מצבה מול הגישות החדשות והמידע העדכני המאפשר להימנע מכך
עו"ד אברהם פכטר
החלטת בג"צ המבטלת את פסילת המפלגות הערביות אך במיוחד את בל"ד - היא החלטת כל אזרחיה ולא הכרה במדינה, כיהודית וציונית. רק שופט אחד מתוך 9 בעל כיפה סרוגה, היה בעד פסילת בל"ד - וזה אומר דרשני. נמאס להיות "אור לגויים" - נהיה קודם אור ליהודים
אביתר בן-צדף
מסוממת השלום, התופסת עדיין את כס שרת החינוך, פסקה, שיש להתאים את הזמר העברי לפמיניזם המשתולל שלה    יולי תמיר אינה שורפת שירים, אלא גודעת אותם    האם זה חלק ממלחמותיה ארוכות השנים בעד האג'נדה שלה?    האג'נדה שלה, דרך אגב, כוללת גם הגנה על המנהג הנורא של מילת בנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il