X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטענה כי עוני מוליד טרור מבוססת על כשל מתודולוגי של הצגת קשר מִתאָמי, הנתון מטיבו לפרשנויות שונות, כקשר סיבתי חד-משמעי
▪  ▪  ▪
לא כל העניים גדלים להיות טרוריסטים [AP]
לא כל העניים עוסקים בטרור, ואפילו לא כל העניים בעולם הערבי הם טרוריסטים. אילו היה הקשר בין עוני לטרור קשר סיבתי - היו אמורים היהודים, שחיו בעוני רב בגלויות השונות, לעסוק כולם בטרור. מצד שני, לא כל הטרוריסטים עניים

מדי פעם עולה בחוגים פוליטיים ואקדמיים מסוימים הטענה, אשר לעתים מוצגת במובלע ולעתים במפורש, כי עוני הוא גורם עיקרי לטרור. הטענה נשמעת הגיונית, אך היא משקפת אי-הבחנה מתודולוגית בין סיבתיות למִתאמיות, ועל כן אולי ניתן למחול עליה כשמדובר בפוליטיקאים - אך כשמדובר באנשי אקדמיה ורוח, זוהי טעות מביכה.
הטענה כי עוני יוצר טרור או מוליד טרור היא טענה סיבתית. כלומר, היא קובעת כי מצב של עוני יוצר תמיד טרור, ובהכללה: מצב א' גורם תמיד לתוצאה ב'. כמו למשל, חימום מים בגובה פני הים בטמפרטורה של 100 מעלות צלזיוס - מביא אותם תמיד לנקודת הרתיחה. טענה מִתאמית, לעומת זאת, קובעת קשר סטטיסטי בין שני משתנים. למשל: יש מִתאם חיובי בין אכילת ברוקולי לבין תוחלת חיים גבוהה. כלומר, כיוון שמספרם של המשתנים הפוטנציאליים המשפיעים על תוחלת החיים הוא רב, לא ניתן לקבוע קשר סיבתי חד-משמעי בין משתנה יחיד כלשהו לגובה תוחלת החיים, והחוקרים מסתפקים במציאת קשרים מתאמיים, שהם סטטיסטיים בטבעם - לא חד-משמעיים ולא סיבתיים.
מספרים לבן-לאדן שהוא בעצם מרקסיסט
ובחזרה לעוני ולטרור: האם ניתן לטעון כי עוני מוליד טרור? אין להתכחש לאפשרות שקיים קשר סיבתי כזה, אבל נדרשת הוכחה אמפירית לכך. והנה, גם אם יש מספר לא מבוטל של עניים בקרב טרוריסטים, אי-אפשר לקבוע בודאות כי העוני הוא הגורם היחיד והאולטימטיבי לבחירתם בדרך פעולה כזו. הקשר הסיבתי הזה לא הוכח, ואינדוקציה, כפי שלימדנו קרל פופר בספרו "על הלוגיקה של תגליות מדעיות", היא בסיס רעוע מאוד להכללה.
יתר על כן, כדי לשלול קשר סיבתי בין עוני לבין טרור, די בהבאת מקרה אחד שבו קשר זה אינו מתקיים, ואכן, לא כל העניים עוסקים בטרור, ואפילו אין לומר כי כל העניים בעולם הערבי הם טרוריסטים. אם אכן היה מתקיים קשר כזה, היו אמורים היהודים, שחיו בעוני רב בגלויות השונות, לעסוק כולם בטרור. מצד שני, לא כל הטרוריסטים עניים. יש בהם שהם בני המעמד הבינוני והבינוני-גבוה, משכילים, שזמנם בידם לעסוק בטרור. כזכור, פעילי תנועות הטרור האירופיות "באדר מיינהוף" ו"הבריגדות האדומות" לא היו בדיוק עניים, שלא לדבר על בן-לאדן המולטי-מיליונר וחבורת הטרוריסטים שתקפה את מגדלי התאומים ב-9.11 בהנהגת מוחמד עטא, מצרי בן המעמד הבינוני. לכל היותר ניתן לטעון כי העוני הוא אחד הגורמים או המשתנים, אשר יחד עם משתנים אחרים עשוי להשפיע על אדם להיות טרוריסט. אבל זוהי טענה מתאמית בלבד, שממעיטה מאוד מכוחו הסיבתי של מימד העוני בטרור.
את הפופולריות של השימוש בטיעון הסיבתי השגוי כי עוני מוליד טרור, אפשר לתלות בניסיון להסביר את תופעת הטרור - גם זה האיסלאמי - בכלי ניתוח מערביים, שמתאימים לבחינת חברות ליברליות מערביות, אך אין בהם כדי להבין את פעולתן של חברות לא-מערביות ולא-דמוקרטיות. כידוע, בהקשר התרבותי המערבי, נעה הפרשנות החברתית הרווחת בין מרקסיזם לליברליזם - כלומר, כזו הרואה במרכיב הכלכלי גורם מפתח.
כך, הטיעון המרכסיסטי המרכזי הוא שבמציאות יש קונפליקט קבוע בין כוח מדכא למדוכא, אשר יביא בהכרח למהפכה, שבה ישתלט המדוכא על אמצעי הייצור. מאוד קוסם להשליך את התאוריה הזאת על הטרור בן-ימֶינו ולטעון שהוא שלב במאבק בין מדכאים ומדוכאים בדרך לשוויון כלכלי. אולם טענה זו מתעלמת מכך שהטרור האיסלאמיסטי הוא תיאולוגי ולאומני בטבעו, ואפילו הטרוריסטים האיסלאמיסטים עצמם אינם טוענים ששאיפתם היא לייסד חברה אל-מעמדית שאין בה מדכא ומדוכא. ואילו הניסיון להסביר את הטרור בן-זמננו באמצעות התאוריה הליברלית - כושל לא פחות. מושג מפתח במחשבה הליברלית הוא ההתקדמות האנושית, המושגת על-ידי שיפור המצב הכלכלי. כלומר, שיפור מצבם הכלכלי של העניים, מפחית את תוקפנותם ואת נטייתם לאלימות ולפשע. ייתכן שבמציאות מסוימת יש לטיעון הזה בסיס, אבל כשמדובר בטרור האיסלאמיסטי, מערכי האמונות והשאיפות לאומיות הם בעלי כוח רב לא פחות מן המצב הכלכלי. וכבר כתב זאב ז'בוטינסקי, במאמריו על "קיר הברזל", ביקורת על ניסיונותיהן של מפלגות הפועלים לשכנע את הערבים לקבל את הציונות בטענה שזו תביא קדמה ורווחה כלכלית לאזור. ז'בוטינסקי עמד על השגיאה הפאטרנליסטית הזו, כאילו ניתן "לקנות" שאיפות לאומיות בכסף.
לפיכך, על ההתבטאויות בסוגיית הטרור, ובמיוחד הטרור האיסלאמי הג'יהאדיסטי, שהוא תופעה מורכבת ביותר, להיות זהירות יותר בשימוש בטיעונים סיבתיים, לאפשר שקיפות רבה יותר של המגמה הפוליטית שמאחוריהן, ולהסכין עם העובדה שטיעונים מתאמיים נתונים מטיבם לפרשנויות מחקריות שונות.

ד"ר גבריאל בן-עמי הוא מרצה במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, מכללת ספיר.
תאריך:  31/01/2009   |   עודכן:  31/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכסף לא יענה את הכל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הטענה ההפוכה יותר הגיונית
גדעון אמיר  |  31/01/09 21:47
2
תראו את הסרט הזה ואז תבינו
חובה לראות!  |  1/02/09 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהוקטומבי רמן
אם הודו מעוניינת שפקיסטן והטרוריסטים שבהם היא תומכת יתייחסו אליה ברצינות, עליה להגיב - במכה צבאית, בדיפלומטיה או בפעולה חשאית מוכחשת
אריה אבנרי
ההיסטוריה המסואבת של השחיתות הציבורית עלולה לחזור על עצמה בחודשים הקרובים, אם יתמנה ליברמן לשר בכיר, וציבור הבוחרים התמים יחכה לבחירות הבאות    אם ליברמן לא יישב עד אז בכלא, הוא יוביל את כולנו לתהום מדינית ולגיהנום מוסרי    הערת אזהרה (21)
ראובן לייב
עם החלפת בעלותה, ירדה המסעדה ההרצליינית מגדולתה: לא עוד מסעדת צמרת, אלא עממית לכל דבר    היא גם רחוקה מלהיות "גריל האוס דרום-אפריקני מקורי", כפי שהיא מתיימרת להציג את עצמה
ד"ר אברהם בן-עזרא
מעל הזכויות של האזרח לשמור על ערך המקרקעין שלו ולהתנגד לתוכנית העלולה לפגוע ברכושו, לא מרחף איום של תביעת פיצויים, בתנאי שההתנגדויות נעשות בתום לב ובהתאם לדין, אף על-פי שמדרך הטבע פעילות מעין זו גורמת נזק לבונה, ואיחור בתחילת הבנייה
ענבל בר-און
לשכת המדען הראשי של משרד החינוך יצאה בקריאה לחוקרים מתחום מדעי החברה להתגייס כדי להילחם בהגבלות אשר מוטלות על מחקרים אלו, וזאת בהשראת אמנת הלסינקי
רשימות נוספות
צילה של הרוח הרעה  /  נמרוד לירם
שליח עם רקורד מפוקפק  /  דוד בדין
מחירה של שאהידיות המונית  /  מוטי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il