X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת מעשר שירות שנאמרו בעולם, שירה אדירה ועצומה זו שבקעה מגרונם של משה ועם ישראל הרעידה והרטיטה אף את "ליבם המלאכי" של משרתי ה'
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "בשלח" היא פרשה ייחודית ביותר משני היבטים חשובים: מן ההיבט הטכני ומן ההיבט התוכני. מן ההיבט הטכני, פרשת "בשלח" היא אחת מן הפרשיות הארוכות והיא כוללת קי"ז פסוקים [וסימנך: "שירת משה וישראל הבריקה כזיק של אש בעיצוב האמונה בבורא עולם"] וזמן קריאתה יחול (כמעט) תדיר בסמיכות ליום ט"ו בשבט, קרי: בסמיכות ליום המכונה "ראש השנה לאילן" כדבריהם של בית הלל [במסכת ראש השנה א', משנה א'] ועל יום זה כתב מי שכתב "כי הוא יום ההלל והשירה של האילן לבורא עולם". ודו"ק. ומן ההיבט התוכני, פרשת "בשלח" כוללת מצוות לא תעשה אחת בלבד, מצווה כ"ד במניין המצוות על-פי "ספר החינוך" שעיקרה "לא לצאת בשבת מחוץ לתחום".
כמו-כן, מספר נושאים ועניינים חשובים ביותר כלולים בפרשתנו, למשל: יציאת מצרים, קריעת ים סוף, חוק ומשפט, המן, הבאר, מלחמת עמלק ועוד. ברם, ייחודה של שבת זו נקבע ונצרב בתודעה היהודית לדורותיה בזכות "שירת הים" הכלולה בפרשתנו שעל כך אומרים חז"ל במדרש [מכילתא לפרשת בשלח, סימן ט"ו]: "זו היא אחת מעשר שירות שנאמרו בעולם". שירה אדירה ועצומה זו שבקעה מגרונם של משה ועם ישראל הרעידה והרטיטה אף את "ליבם המלאכי" של משרתי ה', מלאכי השרת המשמשים כ"פמליה של מעלה" ובכך, "נתרוממו נפשות ישראל למדרגה עליונה שאין למעלה הימנה" [ספר התודעה].
מספר פרשנים, ראשונים ואחרונים, עוררו שאלות ותמיהות למשמעותה של "שירת הים", כגון: מדוע רק עכשיו, רק לאחר שיצאו ישראל ממצרים והיו עדים למעמד הלא טבעי של "קריעת ים סוף" נתעוררו ו"נזכרו" לומר את "שירת חייהם"?! אתמהה. ותמיהה נוספת: כיצד התאפשר ו"הותר" לעם ישראל ולמשה מושיעם לומר שירה כאשר ראו את "מצרים מת על שפת הים", בו בזמן, שמן המלאכים נמנעה ההזדמנות לומר שירה לפני הקב"ה כפי שחכמינו ז"ל לימדונו בכמה דוכתי במדרשיהם הנפלאים, כגון: "באו המלאכים להקדים שירה לפני הקב"ה. אמר להם: יקדמו בני תחילה" [שמות רבה כ"ג, ז'] או במקור אחר: "ביקשו מלאכי השרת לומר שירה. אמר להם הקב"ה: מעשה ידיי טובעין בים ואתם אומרים שירה?!" [מגילה י':].
ועוד שאלה: האם "שירת הים" הייתה שירת הודאה והלל להקב"ה אך ורק על מפלתם של המצרים "על הים" או ששירה זו הייתה שירת הודאה והלל להקב"ה וכללה גם הודאה והלל על נס "יציאת מצרים", כמו גם על שאר הניסים הנלווים?! ואולי, תמיהת התמיהות תהיה תמיהה אשר עצם העלאתה על הכתב היא משום שיש בה מן העכשוויות, מן הרלוונטיות לימינו אנו ממש, וזאת בעיקר מפני שנמצאים אנו מספר ימים לאחר הניצחון הצבאי האדיר של חיילי צה"ל הי"ו על ארגוני הטרור הרצחניים אשר מושבם בעזה, העיר הצמודה והשוכנת לא הרחק מתחומיה של אותה "ארץ מצרים" הכתובה בתורתנו, והיא: כיצד עם ישראל העומד לקבל את התורה המחנכת לערכים של אהבה, חמלה, סלחנות וכו' יכול לבטא ולהביע "שמחה לאיד" באמצעות שירה, כאשר אויבו (ואפילו הוא לא יהודי) נופל? והרי פסוק מפורש צווח ואומר [משלי כ"ד, י"ז]: "בנפול אויבך - אל תשמח. וביכשלו (=ובהיכשלו) - אל יגל ליבך"?!
עיון מעמיק בכל הקשור לסוגיית "שירת הים" מלמדנו שישנם היבטים חשיבתיים שונים, כמו גם תירוצים ותשובות רבות ו"נהרא נהרא ופשטיה". לצערנו, בגין "קוצר היריעה והזמן" לא נוכל להרחיב ולפרט. מכל מקום, לנו נראה להשיב ולסכם עניין חשוב זה, כדלקמן: אומנם "שירת הים" נאמרה על ים סוף ועיקרה היה הלל, שבח והודאה לבורא עולם על הנס שנעשה על הים. אבל, שירה זו כללה גם את ההודאה לה' על הגאולה ופדות הנפש של עם ישראל ממצרים על-ידי ובאמצעות ניסים, אותות ומופתים גדולים. ומחמת שישראל, ורק ישראל [ולא המלאכים] "חוו" את חווית הנס, פיזית ורוחנית, הם ורק הם הרגישו את הצורך להודות ולהלל לבורא עולם. מן המלאכים נמנעה האפשרות "להצטרף אל מעגל החוגגים" כי הם לא היו חלק אינטגרלי מן "החוויה" ולא היה מן הראוי שהם יודו על מה שלא שייך להם.
כמו-כן, חייבים אנו לציין ולהדגיש שאמירת שירה על נפילת האויב היא לא, חלילה, מפני שעם ישראל הוא עם וולגרי, ברוטלי, צמא דם ונקמה. אלא, אדרבא! עם ישראל הוא עם מוסרי, נקי וטהור נפש מכל האומות. בשירתו האדירה, הוא מבטא את נפילת "מהות הרוע", את נפילתו של "מותג הרשע", מותג שקיים ושורר בעולם, כמעט כל צעד ושעל ולא בגלל "נפילתם הפיזית של אנשים", ואפילו הם אוייבים, שונאים ורשעים. "שמחה זו, לא רק שמותרת, אלא - היא אף מצווה", כך כותב הרה"ג ר' יעקב אריאל בספרו "מאהלי תורה". בשירתו האדירה הבוקעת ארץ ושמים מודה עם ישראל ומושיעו להקב"ה, על עזרתו הגדולה בדיכוי הרוע והרשע, במאבק המתמיד והנצחי, בין הרוע והיפוכו, הטוב.
אנו תפילה, שכשם שזכו אבותינו לומר את "השירה הראשונה" ביציאתם ממצרים, נזכה אנו כולנו וביחד, מתוך שמחה של מצווה ומתוך אחדות לבוא בקול גול ולומר את "השירה האחרונה" בגאולתנו הסופית (פיזית ורוחנית), "בעגלא ובזמן קריב", אמן!

המאמר מוקדש לעילוי נשמתה הטהורה של אחותנו ויקירתנו הגב' רומייה בת משה יעקב זצ"ל. רומייה הייתה אישה פשוטה עם חיוך ולב רחבים מיני ים, אהובה ונאהבת על-ידי משפחתה ומכיריה. נלקחה מאיתנו לאחר שנזככה בייסורים כי "ניצחו אראלים את מצוקים". ת. נ. צ. ב. ה.
תאריך:  06/02/2009   |   עודכן:  06/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
הקמת מדינה פלשתינית תהווה חממה לטרור ומיקום אידיאלי לצבירת נשק שיופנה אומנם גם נגד האזרחים של מדינה זו, אך גם נגד תושבי מדינת ישראל. ובהצטברותו, לא תרד מסדר היום של מדינת ישראל המלחמה הבאה וזו שאחריה
ראובן לייב
תעריפי השיא שגובים מהם המלונות, אפילו בתקופה שלאחר החגים, מעוררים בהם תחושה של פשיטת עור בלתי-מוצדקת
יוסף אגמון
אם לא די בכך שארה"ב היא זו המובילה את כל המהלכים בישראל, תוצאות הבחירות הבאות רק יקבעו מי יהיה המנהיג הבא שייהנה מביצוע מעשי שחיתות נוספים
ד"ר אלון דהן
על ההמרה של תהליכים חינוכיים בסמים נרקוטיים, על השימוש המופרז ברטלין ועל הסכנות הטמונות בו
ד"ר רון בריימן
מאז 1993 יזמה ישראל במו ידיה את השקרים כאילו השלום מותנה בהקמת מדינה פלשתינית וכאילו אין הבדל בין היעדים של החמאס לאלה של רשות הטרור הפלשתינית. למרות שההונאה גלויה ומדממת, השמאל בישראל מסרב להכיר באחריותו למלחמות שהביא, ו"העולם" אינו יכול להיות יותר ציוני מ"מנהיגי" ישראל. הסכנה המאיימת על אובמה היא שיאמין אף הוא בשקרים הללו, יתחיל את דרכו ברגל שמאל, וייכשל כמו קודמיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il