X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההנחה שראש ממשלה ישראלי אינו יכול לעמוד מול לחץ של נשיא אמריקני משוללת יסוד - הרי ההכוחות
▪  ▪  ▪

ערב פתיחת ועידת וואי באוקטובר 1998 נפגשה ההנהגה הדמוקרטית של בית הנבחרים האמריקני עם מזכירת המדינה, מדלין אולברייט, והבהירה: "אם הנשיא קלינטון יפעיל לחץ על ראש הממשלה נתניהו, יתייצב הרוב הדמוקרטי בקונגרס, יחד עם המיעוט הרפובליקני, נגד הנשיא [הדמוקרטי]". בספטמבר 1982 הצהיר ראש הממשלה בגין ש"ישראל אינה רפובליקת בננות", ודחה על הסף את תוכנית הנשיא רייגן לנסיגת ישראל מיו"ש. למרות זאת, ואולי עקב זאת, תקופת רייגן שידרגה את יחסי ישראל-ארה"ב באופן חסר-תקדים.
ההנחה שראש ממשלה ישראלי אינו יכול לעמוד מול לחץ של נשיא אמריקני משוללת יסוד, כמו ההנחה שמחלוקת בין ירושלים לוושינגטון פוגעת בהכרח באינטרס הישראלי. הנחות אלו מבטאות אי-הבנת המבנה השלטוני והלך הרוח בארה"ב. הן מנותקות מההקשר הרחב של יחסי ישראל-ארה"ב, מתקדימי העבר הקרוב ומתהליכים גלובליים המשפרים את מעמדנו בארה"ב. הן מעוותות את מהות מוסד המנהיגות.
הנשיא האמריקני חזק, אך לא כל-יכול. הקונגרס הוא הנציג האותנטי ביותר של הציבור האמריקני, המעריך פטריוטיות, מסורת, קוראי-תיגר מנצחים, ורואה במדינה היהודית נושא פנימי-ערכי-חיובי ולא רק נושא חוץ. שני בתי הקונגרס - "בעלי המאה" בוושינגטון - מהווים מבצר תמיכה שיטתית בישראל, השווה בעוצמתו לנשיא, שאינו יו"ר מפלגה וראש סיעה ואינו קובע את סדר היום בקונגרס. נאמנות המחוקקים היא בראש ובראשונה לבוחר/ת, לעקרון הפרדת הרשויות ולעצמאות הרשות המחוקקת. תוחלת חייהם הפוליטיים (בחירות מדי שנתיים) שונה מתוחלת חיי הנשיא. ברצותם יבלמו, יקצצו, ירחיבו, או יזמו מדיניות.
ב-1992-1991 העניק הקונגרס לישראל - למרות התנגדות עזה של הנשיא בוש - מענק חירום בסך 650 מיליון דולרים, מערכות נשק בסך 700 מיליון דולרים בנוסף לסעיפי שיתוף פעולה נוספים. הקונגרס סיכל את כוונת בוש לקצץ בסיוע החוץ השנתי בסך 3 מיליארד דולרים ויזם - למרות התנגדות הנשיא - את הערבויות להלוואות בסך 10 מיליארד דולרים. אילו פעלה ישראל לפי עצתו של ג'ורג' מיטשל, שהיה אז מנהיג הרוב בסנאט ("ארה"ב אינה מונרכיה והנשיא אינו מלך"), לא היה הנשיא מצליח לעכב את קבלת הערבויות. עד 1992 ראו ראשי הממשלה בקונגרס מוקד לעיצוב היחסים עם ארה"ב. מ-1992 רואים ראשי הממשלה בקונגרס "שחקן
ספסל", ולכן פוגעים באינטרס הישראלי.
הציר המרכזי של יחסי ישראל-ארה"ב אינו ציר הסכסוך הערבי-ישראלי, אלא ציר הערכים, האינטרסים והאיומים המשותפים. הקונגרס (תמיד) ונשיאי ארה"ב (בדרך כלל) לא מניחים לחילוקי דעות עם ישראל בהקשר הצר של הסכסוך הערבי-ישראלי להאפיל על - ולמנוע את פירות - ההקשר הרחב של היחסים. לכן נחתמו הסכמים אסטרטגים ב-1981, 1983 ו-1988, למרות העימות החריף והאמברגו הצבאי בעקבות הפצצת הכור הגרעיני בעירק, על אף הדחייה הבוטה של "תוכנית רייגן" וחרף מלחמת לבנון והאינתיפאדה הראשונה. ההסכמים נחתמו עקב תרומה ייחודית של ישראל להרתעת משטרים רדיקלים, ליציבות משטרים ערביים חלשים פרו-אמריקנים, למאבק בטרור המוסלמי, לבלימת השפעת ברית המועצות במזרח התיכון, להשבחת המודיעין האמריקני, לפיתוח הגנה נגד טילים בליסטיים, לשדרוג המחקר והפיתוח של התעשיות הביטחוניות והאזרחיות ולהרחבת בסיס התעסוקה והייצוא של ארה"ב. תודעת הגורל והאיומים המשותפים משתרשת בארה"ב מאז ה-11.9.01, הדיווח היומי על קורבנות אמריקנים מידי הטרור המוסלמי בעירק ובאפגניסטן, והחרפת האיום המוסלמי על אירופה וארה"ב כאחד.
מנהיגות ראויה מבינה שעמידה בלחץ הוא חלק הכרחי ובלתי-נפרד מהחתירה למימוש היעד, בעוד שבריחה מלחץ מלמדת על זניחת היעד. הדיפת לחץ מחייבת לעתים שינוי הטקטיקה, אך לא שינוי היעד האסטרטגי. בן-גוריון, אשכול, גולדה, בגין ושמיר הבינו שהדיפת לחץ כרוכה בפגיעה בפופולריות האישית ובמחיר לאומי קצר-טווח, אך משדרגת את ההערכה והביטחון הלאומי ארוכי-הטווח. עד 1992 דחו מנהיגי ישראל, בדרך כלל, תכתיב ולחץ אמריקנים, ובכך תרמו לשיפור דרמטי של היחסים. מ-1992 הופכים ראשי ממשלה את החשש מלחץ אמריקני לעילה לשינוי/נסיגה אסטרטגים, ובכך מכרסמים בתדמית ישראל בארה"ב ובמזרח התיכון.

תאריך:  09/02/2009   |   עודכן:  09/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב גלילי
אם ציפי תגיד "לא" ישאלו "למה את מתכוונת"    לאהוד ברק יגידו "כבר שמענו עליך"    היחיד שיש סיכוי כי ינווט נכון את המדינה הוא נתניהו    כי הוא היחיד כנראה שנגמל מן הסם הקרוי "תהליך השלום"
משה כרמל
אני תומך בביבי. בגלל הדרך, בגלל היכולת, בגלל ההגינות, בגלל הנבחרת, בגלל היריבים ובגלל תקשורת לא הגונה
ד"ר אברהם בן-עזרא
בעבר, במערכות בחירות קודמות, השיא היה ספי ריבלין שחיקה את שמעון פרס ב"כן" ו"לא", בכישרון קומי רב אשר העלה חיוך, ואילו כיום, העיוותים שמוצגים לצופה באמצעות טכניקה של עיבודי מחשב מעוררים דחייה וסלידה
בעז העצני
רשימת "ישראל ביתנו" כוללת מעט מאוד אנשי ימין מובהקים, דוגמת עוזי לנדאו ודודו רותם, לעומת הרבה מאוד אלמונים, שזיקתם לימין מעורפלת. לפיכך, עלול השמאל לנסות להפוך את ליברמן לאתרוג הבא
עו"ד אברהם פכטר
עיתונות לא מפרגנת, לא מאוזנת, מעצבנת, לפעמים מגמתית, מאתגרת, לוקה בחד-צדדיות. במיוחד בתקופת הבחירות. דיונים, כתבות, פאנלים - לרוב מאוישים ע"י אנשי שמאל - חוכמולוגים, יהירים ומנופחי דעת    להזכירכם: פרשת "ווטרגייט" שהפילה את ניקסון, נשיא ארה"ב, הייתה ממקור אנונימי וכך גם פרשת מסמכי "הפנטגון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il