X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שינוי שיטת הממשל כמוהו כפגיעה חמורה באשיות הדמוקרטיה. הוא ישליט, באורח מלאכותי, מפלגות גדולות וכוחניות בלבד. צמצום מספרן של המפלגות, או איחוד סיעות קטנות עם גדולות רק יוליד אנדרוגינוס
▪  ▪  ▪
ליברמן. דורש שינוי השיטה [צילום: פלאש 90]

למען הגילוי הנאות ייאמר מייד: מעולם לא הייתי חסידה של מישהי מהמפלגות הקטנות בארץ. בכל זאת, כתלמידו הנאמן של מדע המדינה, אני רואה חובה לעצמי להלחם על זכותה של כל מפלגה קטנה להשמיע את קולה, גם אם אינה לרוחי. במיוחד כאן, בישראל, שבה על כל יהודי יש שתי מפלגות.
הצרה היא שבכל מערכת בחירות בישראל חוזרת ונשמעת הקריאה לשנות את שיטת הבחירה; על אחת כמה וכמה עם סיומה של מערכת הבחירות הנוכחית, כשנושא הדגל לשינוי, הפעם, הוא לא אחר מאשר אביגדור ליברמן, שבוודאי איננו ממייצגיו הנאמנים של משטר דמוקרטי.
אלא שתביעתו של ליברמן לשינוי השיטה הפרלמנטרית אינה נובעת מאהבת מרדכי וגם לא באה להגן על אופיו של המשטר הדמוקרטי. היא נועדה רק להגביר, ביתר שאת, את כוחה של מפלגתו הדורסנית כבר בבחירות הבאות. מה שברור הוא ששינוי השיטה.הפרלמנטרית יאפשר לו להגשים את תיאבון השליטה שלו.
זכות המיעוט
בלהט התביעה הזו, אם אכן תתקבל, יורה לעצמה הדמוקרטיה ברגל. אך טבעי הוא שנאחזות בה גם כל אותן מפלגות גדולות יחסית, כמו הליכוד, קדימה והעבודה. הן רק שוכחות, משום מה, שמאז קיומה של המדינה איפיינה אותה אינפלציה של מפלגות, חסרת תקדים בעולם כולו. למרבה הצער אופיינית האינפלציה הזו למדינה כמו ישראל, שהמנטליות הטבעית בה היא שתי מפלגות על כל יהודי. מי שינסה להחניק את המנטליות הזו באורח מלאכותי, באמצעות חקיקה פרלמנטרית, של העלאת אחוז החסימה, רק יצא מופסד: היא תפעל נגדו כבומרנג, כשזמן קצר בלבד לאחר סיומה של כל מערכת בחירות כבר יתחולל במפלגה הגדולה פילוג שיצור עימו מפלגה חדשה. ניסיון העבר הוכיח זאת על כל צעד ושעל, ועדיין זכורים לרע הפילוגים של מפא"י ורפ"י, של מפ"ם ואחדות העבודה, של מק"י וחדש. אז מה יועילו חכמים בתקנתם?
מנטליות שונה
אחד מסממניה המובהקים של הדמוקרטיה הוא מתן ביטוי לדיעותיו של כל מיעוט קטן, גם אם הוא יריב. הרצון להחניק את המיעוט הזה ולהפחית את מספר המפלגות, כפי שהוא נוהג בארצות-הברית, בריטניה וגרמניה, אינו מתאים לישראל. בשלוש הדמוקרטיות האלה, ובמיוחד בבריטניה - מאז ומתמיד סמל המשטר הדמוקרטי - שוררת מנטליות שונה בתכלית מזו שלנו. ומאחר שמנטליות, הטבועה באופיו של עם, אינה ניתנת לשינוי מלאכותי, יש להשלים עם רוע הגזירה, הגם שאיננה נוחה כלל ועיקר במערכת השלטונית. אפילו ניסיון לצמצם את מספר המפלגות, באמצעות איחוד סיעות, לא יעלה יפה. הוא לא יהיה יותר מניסיון עקר ורק יוליד בעקבותיו אנדרוגינוס.
אחרי ככלות הכל אסור לשכוח כי ישראל היא דמוקרטיה פרלמנטרית. כל הנהגה של שיטת ממשל אחרת בה רק תפגע ברקמות הכי רגישות של החברה שלה.

תאריך:  14/02/2009   |   עודכן:  14/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכות ביטוי גם למיעוט
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
השיטה הנוכחית היא הרע במיעוטו
רובינא  |  14/02/09 11:13
2
שטויות ! ארה"ב ? בריטניה ?
ישמעאל  |  14/02/09 11:14
3
אבל מה הפיתרון למצב ....
כרמיאלי  |  14/02/09 11:50
4
נו אז מה הפיתרון
אלמוני  |  18/02/09 11:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
עו"ד מחליט לעכב כספים שהגיעו לידיו בנאמנות    בינו ובין הלקוח לא נחתם הסכם שכר טירחה    עתה, דורש עוה"ד שכר מופרז ובלתי הגיוני, ובינתיים - הכסף אצלו    מה אומרת הפסיקה, ומה היא לשון החוק?
ד"ר אברהם בן-עזרא
לא בית המשפט וקל וחומר - לא המומחה שמטעמו, מוסמכים לאתר ולאלתר פתרונות חליפיים לליקויי בנייה אשר הם בחזקת אי התאמה - לתקנות, לתקנים ולמסמכי המכר
ציפי לידר
לפרשת יתרו    כהן העבודה הזרה בגדולתו
אריה אבנרי
פרס הוא אלוף התרגילים המסריחים ולא סתם זכה בכינוי "חתרן בלתי נלאה    מאז שהפסיד לנתניהו לפני למעלה מתריסר שנים את ראשות הממשלה, בוערת בו הנקמה והוא יעשה הכל כדי למנוע את מינויו של ביבי לקדנציה שנייה בתפקיד רם דרג זה    ועוד: חשדות חדשים מתבשלים לכתבי אישום נגד אולמרט    וגם: עתיד ליברמן בבחירות הבאות מאחורי סורג ובריח?    הערת אזהרה (23)
עו"ד משה גולדבלט
הפעם אין לי טענות מיוחדות למסע הבחירות שניהלו האדלרים עבור קדימה. הם הסתירו כמתבקש את הרשימה העלובה של המפלגה והבליטו את "הפוליטיקאית האחרת" וזה עבד לא רע    ועוד: שלי יחימוביץ' ממשיכה להטיל אימתה
רשימות נוספות
הרעיון של לבני: בחירות תוך חצי שנה  /  יואב יצחק
ניצן הורוביץ: מרצ צריכה להפוך כיוון  /  עידן יוסף
ניצני התפשרות בין שס לישראל ביתנו  /  עידן יוסף
אולי נעשה בחירות?  /  אוריאל בן-עמי
הטור של פריצי  /  אברהם (פריצי) פריד
מה ליברמן רוצה  /  עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il