X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המרכז מצטיין בחנק כל נטייה לשינוי. במרכז הנוח, הבטוח, הזהיר, הממושמע - אין קידמה, אין התפתחות, אין חיים. לפיכך, מעצם הגדרתה, מפלגת "מרכז" היא אנטיתיזה ל"שינוי"
▪  ▪  ▪
לשוב לשורשים הרעיוניים במקום להידחק ל'מחוך' הרעיוני של המרכז
מיטת סדום אידיאולוגית?
כשהנעליים אינן מתאימות, לא מחליפים את הרגליים, אלא את הנעליים. רגלי ה"ליכוד" נטועות ב"שתי גדות לירדן", אך לדאבוננו, בשלב זה אנו נלחמים על שארית אחת הגדות. אבל גם הרגל האחת הזו היא רגל ימין. אסור לנעול עליה נעל שמאל כדי שתצעד במרכז

בבחירות הקודמות הדהים אותי מספר האנשים האינטליגנטיים שהצביעו עבור קדימה - אשר נחשבה אז מפלגת מרכז מובהקת - כדי להביא שינוי. זה היה מגוחך בעיני כמעט כמו הצבעה במערכת הבחירות שקדמה לה עבור מפלגת "שינוי", כדי להיות במרכז. הפיכת מיקום טופוגרפי לעניין אידיאולוגי היא סוגייה סוציולוגית מעניינת: כיצד ומדוע קרה שבחברה הנאורה הוחלף העולם הערכי בכישורי ניווט בינוניים? בעוד מכשירי ה-GPS צריכים נקודת התחלה ומטרה כדי לתפקד, מה ניתן לומר עלינו אם את נקודת ההתחלה - ההיסטוריה המשתמעת מעצם זהותנו הלאומית - טישטשנו לבלי הכר, ואם קבענו כמטרה, כלומר כאג'נדה לאומית בלעדית, להיות במרכז?
עוד אין לי GPS והמומחיות הטכנולוגית שלי מוגבלת, אבל ההיגיון הפנומנולוגי אומר לי שלהגדיר "מרכז" ניתן רק בתנאי שלמרחב יש גבולות ברורים ובלתי משתנים. כשהגבולות אינם ברורים וקבועים, והנך מטייל במרחב בעל גבולות נזילים, המרכז אינו אלא כאותה לילית מתעתעת, כמו האופק. בחיים, שלא כמו על נייר גיאומטרי, הגבולות אינם ברורים, אינם קבועים. העולם של אתמול אינו דומה לזה של היום. במציאות הנזילה של הפוליטיקה הישראלית, אשר בה מפא"יניק, איש שמאל של שנות ה-50', נחשב היום לימני מובהק - ברור ששום GPS אינו יכול למצוא "מרכז" ואינו יכול ולנווט אליו.
גם תקווה, גם פרידה מהמוכר
כמו לא מעט מילים בעברית עשירת הרבדים, השורש ש.נ.ה הוא בעל משמעויות מנוגדות: האחת - החלפת דבר באחר, ואילו האחרת - חזרה על אותו דבר עצמו. בתרבות האירופית שינון הוא חזרה שאינה מציעה שינוי, ומקובל לחשוב שמי שרוצה לשנות אינו יכול לישון. אבל בתרבויות המזרח, כגון הבודהיזם, בשינון קיים כוח שיכול לשנות סדרים קוסמיים, ויש שהשינוי הגדול ביותר קורה דווקא בזמן שינה - דוגמת השינוי שחל בעולם כשאלוהים הרדים את האדם הראשון וברא את האישה. זהו סוד אחדות הניגודים (ובנושא זה אפשר להזכיר את הרצאותיה המרתקות של ד"ר שלי גולדברג). "שינוי" בהכרח מזמין גם חדשנות וגם הרס הקיים. הוא נושא את התקווה, אך גם את הפרידה מהמוכר. בשינוי יש מידה של חוסר ודאות, אי-סדר וחוסר שליטה אבל "מי שמונע שינוי - חוטא בריקבון" (מישהו בוודאי אמר פעם משהו כזה).
לעומת המונח "שינוי", המונח "מרכז" מעלה אסוציאציות נעימות של "בשלות", "דרך המלך", "שיווי משקל", "יציבות" וכיוצא באלה. מרכז הוא אומנם המקום היותר מוגן, אבל הנוף הנשקף ממנו הוא "לא משהו". מהמרכז אי-אפשר לראות את המרחבים הנצפים מן הקצוות. ומרכז, במובן של יציבות, ממש אינו מזמין שינוי. להיפך: הוא מצטיין בחנק כל נטייה לשינוי. החיים הם בתנועת הנדודים הבלתי פוסקת שבין הקצוות. במרכז הנוח, הבטוח, הזהיר, הממושמע, באקוויליבריום נעדר התנועה - אין קידמה, אין התפתחות, אין חיים. לפיכך, מעצם הגדרתה, מפלגת "מרכז" היא אנטיתיזה ל"שינוי".
המהפכה הצרפתית לא התחוללה במרכז המפה הפוליטית. גם לא המהפכה הקומוניסיטית ולא שחרור העבדים או המהפכה הפמיניסטית. מטבען, מהפכות חברתיות אינן נובעות מהמרכז, וכמותן גם מהפכות מדעיות, תעשייתיות, פילוסופיות ואפילו אמנותיות, דוגמת האימפרסיוניזם שהיה בתקופתו חוד החנית המרגיז של עולם האמנות. השינוי, כל שינוי, לטוב ולרע, תמיד מתחיל מהקצוות, מהגבולות.
התעלמותו של נתניהו מההשתוקקות של רוב רובם של הבוחרים (מימין ומשמאל) לשינוי, לטובת פזילה וקריצה למרכז וטיוח בכל מחיר של קצוות חדים - וזאת בעזרת שמו של מרידור ודחיקת רגליו של פייגלין ממקומו הראוי - עלתה לו באותם מנדטים שהתפזרו בין מפלגות גוש הימין. מנדטים קובעים. כשהנעליים אינן מתאימות, לא מחליפים את הרגליים, אלא את הנעליים. רגלי ה"ליכוד" נטועות ב"שתי גדות לירדן", אך לדאבוננו, בשלב זה אנו נלחמים על שארית אחת הגדות. אבל גם הרגל האחת הזו היא רגל ימין. הניסיון לנעול עליה נעל שמאל כדי שתצעד במרכז יגרום לצליעה מוקיונית במקרה הטוב - אם אכן תוטל הרכבת הממשלה על נתניהו, ולמעידה ונפילה גרוטסקית במקרה הפחות טוב.

ניבה פון וייזל עוסקת בימים אלה במחקר היסטורי על סבה, ד"ר בנימין זאב פון-וייזל, ממייסדי התנועה הרוויזיוניסטית
תאריך:  14/02/2009   |   עודכן:  14/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לנעול נעל ימין על רגל ימין
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
2 גדות לירדן.זו שלנו,זו גם כן
ביבי בום בום  |  14/02/09 12:11
2
לא לשכוח מה הימין עולל לימין !
ישמעאל  |  14/02/09 17:50
3
נשארו רק שמות הרחובות
michael123  |  14/02/09 19:44
4
ארץ ישראל כוללת את לבנון,סוריה
כל מילה אמת!!!  |  14/02/09 21:01
5
הבלטת מרידור - התכחשות ללכוד
אברהם שלום  |  15/02/09 00:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
לא בטוח שההתפכחות הגדולה מרעיון "שטחים תמורת שלום" כבר הגיעה - אבל אין ספק שמרצ והעבודה, שלפני 16 שנה הובילו מהלך פוליטי בלתי אחראי, הצטמקו באופן בולט
ראובן לייב
שינוי שיטת הממשל כמוהו כפגיעה חמורה באשיות הדמוקרטיה. הוא ישליט, באורח מלאכותי, מפלגות גדולות וכוחניות בלבד. צמצום מספרן של המפלגות, או איחוד סיעות קטנות עם גדולות רק יוליד אנדרוגינוס
יוסי עבדי
עו"ד מחליט לעכב כספים שהגיעו לידיו בנאמנות    בינו ובין הלקוח לא נחתם הסכם שכר טירחה    עתה, דורש עוה"ד שכר מופרז ובלתי הגיוני, ובינתיים - הכסף אצלו    מה אומרת הפסיקה, ומה היא לשון החוק?
ד"ר אברהם בן-עזרא
לא בית המשפט וקל וחומר - לא המומחה שמטעמו, מוסמכים לאתר ולאלתר פתרונות חליפיים לליקויי בנייה אשר הם בחזקת אי התאמה - לתקנות, לתקנים ולמסמכי המכר
ציפי לידר
לפרשת יתרו    כהן העבודה הזרה בגדולתו
רשימות נוספות
הרעיון של לבני: בחירות תוך חצי שנה  /  יואב יצחק
ניצן הורוביץ: מרצ צריכה להפוך כיוון  /  עידן יוסף
ניצני התפשרות בין שס לישראל ביתנו  /  עידן יוסף
נשיא על "הכוונת"  /  אריה אבנרי
הפעם - אדלר לא אחראי  /  עו"ד משה גולדבלט
אולי נעשה בחירות?  /  אוריאל בן-עמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il