X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צעדים מסוימים במבצע 'עופרת יצוקה' תוכננו תוך התחשבות בדעת הקהל הבינ"ל היוזמה הסעודית לא תשרור לנצח בכדי למנוע את השתלטות החמאס על הגדה יש לחזק את המתונים ברשות הפלשתינית
▪  ▪  ▪
מועצת הביטחון של האו"ם [צילום: AP]
התחשבות בדעת הקהל הבינ"ל
עיתוי המבצע הצבאי בעזה וסיומו מוכיח שממשלת ישראל היוצאת נתנה את הדעת לשיקולים בינלאומיים. הסגת החייל הישראלי האחרון מעזה לפני שהושבע נשיאה החדש של ארצות הברית היא דוגמה לכך.

חמאס בגרון
החלטת מועצת הביטחון 1860 לא הזכירה את חמאס, אבל מאמצי השיקום בעזה יחייבו הידברות עם "השלטון" שם, ונראה כי הרצון לחזק את משטר הפסקת האש יגרום לכמה ממדינות האיחוד האירופי לשקול הקלה בתנאי הסף להידברות עם חמאס.

לא לעולם חוסן (או יוזמה סעודית)
מדינות ערב המתונות, ובייחוד מצרים, גילו נכונות בפומבי להתעמת עם אירן וגרורותיה. יש להניח שהן יתבעו מארצות הברית בתמורה תמיכה איתנה יותר ביָזמה.

שלוש סוגיות ימשיכו להעסיק את הקהילה הבינלאומית גם לאחר שהסיגה ישראל את החייל הישראלי האחרון מרצועת עזה. הראשונה היא מידתיות תגובתה לירי הקאסם; השנייה היא השימוש בסוגי נשק ותחמושת מסוימים; והשלישית היא הירי על מבנים של מוסדות בינלאומיים הפועלים ברצועה. העיסוק בהן יהיה המחיר שתצטרך ישראל לשלם כדי לקבע, ככל שהדבר ניתן, משוואה חדשה בדעת הקהל הבינלאומית בכל הקשור להתנהגותה במלחמתה הא-סימטרית בארגוני טרור, הפועלים מולה מתוך אוכלוסיות אזרחיות תמימות ותמימות למחצה.
במלחמה בעזה נפרצו כמה סייגים שהטילה ישראל על עצמה במלחמות הקודמות. כך למשל פגעו כוחות צה"ל ובמתכוון במסגדים ובבתי ספר על סמך מידע שבאתרים אלו מצויים נשק, תחמושת וגם חמושים מאנשי חמאס. בהקשר זה ראוי לציין את התגובה המזערית, גם בעולם המוסלמי לפגיעות אלו. יש להניח שהיא משקפת "הודאה" לא ישירה בשימוש שנעשה במבנים אלו לצורך הפעילות נגד ישראל. סייגים מסוימים אחרים נוספו, כגון אי-השימוש בפצצות מצרר, בין השאר בשל הביקורת בעולם ובארצות הברית לאחר השימוש הנרחב בהן ב-2006.
במלחמת לבנון השנייה ב-2006 היה אפשר להבחין במגבלות שהטילו על עצמם הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הפוקד בשלושת התחומים שצוינו לעיל, ואילו במבצע "עופרת יצוקה" הוסרו כמה מהן. הסרתן נבעה להערכתי משלוש סיבות. הסיבה הראשונה היא הרצון למזער ככל הניתן את מספר הנפגעים בקרב הכוחות הלוחמים הישראלים, כתגובה צפויה למלחמת לבנון השנייה; הסיבה השנייה נבעה מהמידע המוצק על השימוש במבנים אזרחים, היינו בתי הספר, מסגדים ומתקנים של ארגונים בינלאומיים; והסיבה השלישית קשורה לזהותו של האויב במקרה זה, היינו חמאס. מותר היה לדרג המדיני שהחליט על מבצע "עופרת יצוקה" להניח כי הקהילה הבינלאומית תגלה מידה רבה יותר של "סלחנות" כלפי ישראל במלחמתה נגד ארגון שאינו מקובל על מדינות אירופה, ארצות הברית ואחרות. גם כמה מהממשלים בעולם הערבי מתייחסים אל מנהיגי חמאס כמי שכפאם שד.1

תגובת הקהילה הבינ"ל תלויה במספר גורמים

עיסוקה של המנהיגות הפוליטית הבינלאומית בסוגיות אלו יושפע מכמה גורמים, ובהם עיסוקה הפנימי של ישראל עצמה בחקירת השאלות האלו, ובייחוד השימוש בסוגי תחמושת מסוימים, מהירות השיקום ההומניטרי ושיקום התשתיות בעזה ומידת שיתוף הפעולה שתגלה ישראל בפעילות זו, ולבסוף - באווירה הפוליטית הבינלאומית שתשרור בעקבות הבחירות בישראל, הקמתה של הממשלה החדשה והתייחסותה לחידוש התהליך המדיני עם הפלשתינים.
עיתוי המבצע הצבאי בעזה וסיומו מוכיח שממשלת ישראל היוצאת נתנה את הדעת לשיקולים בינלאומיים. הסגת החייל הישראלי האחרון מעזה לפני שהושבע נשיאה החדש של ארצות הברית היא דוגמה לכך. גם יצירת המסדרון ההומניטרי במהלך המבצע מצביעה על הרגישות (המוצדקת) לנושא ולדרישות הבינלאומיות. הממשלה הבאה בישראל תאלץ לגלות יכולת תמרון מורכבת יותר מול הלחצים שתפעיל הקהילה הבינלאומית בסוגיות השונות שמקורן במבצע צבאי בעזה מצד אחד והסוגיה הרחבה יותר של קידום התהליך המדיני במזרח התיכון מצד אחר.
בביקורם של ששת המנהיגים האירופים (ראש ממשלת צ'כיה, הנשיאה הצ'כית התורנית של האיחוד האירופי, נשיא צרפת, קנצלרית גרמניה, ראש ממשלת בריטניה, ראש ממשלת איטליה וראש ממשלת ספרד) בירושלים ב-18 בינואר 2009 הם נמנעו מלדון בשאלות של המידתיות, השימוש בנשק מסוים והפגיעה במוסדות בינלאומיים ברצועת עזה, אך כולם הדגישו את רצונם לראות התקדמות בתהליך המדיני.
ראש ממשלת צ'כיה, שמדינתו היא בין המדינות הידידותיות ביותר לישראל באיחוד האירופי, אמר בהתייחסו לפסגה בשארם א-שיח', שעות אחדות לפני המפגש עם ראש הממשלה אולמרט: "המשתתפים קראו כמובן לכל הצדדים הנוגעים בדבר לחדש את תהליך השלום מוקדם ככל שניתן. הם הסכימו כי תפקידו הפעיל של הממשל האמריקני החדש בתהליך חיוני לחלוטין והביעו את התקווה שהתהליך יהיה הנושא המועדף של הממשל במדיניות החוץ שלו". נשיא צרפת הזדרז באותו מפגש להציע פסגה שתדון בשאלה "כיצד המדינה הפלשתינית תשכון בשלום עם מדינת ישראל". 2
אכן, הסימנים הראשונים מצדו של הנשיא אובמה, ובכללם שיחות הטלפון שניהל עם מנהיגים במזרח התיכון מיד עם כניסתו לתפקיד, מצביעים על כוונת הממשל להעניק עדיפות לתהליך המדיני. הנשיא החדש ייאלץ להמתין עד אשר תכריע ישראל אשר למנהיגותה הפוליטית החדשה ובמידה מסוימת גם עד אשר תתבהר התמונה הפוליטית הפנימית בזירה הפלשתינית. יטעו אלו שיניחו כי הממשל החדש יירתע מלעסוק בנושא בשל הצורך לעסוק במשבר הפיננסי הגלובלי או בשאלות, כגון המלחמה באפגניסטן וההחלטה להוציא את הכוחות האמריקניים מעירק.

למנוע מהגדה להפוך לעזה שניה

בתהליך קבלת ההחלטות בממשל החדש בוושינגטון אשר לדרך שארצות הברית צריכה לטפל בה בסוגיות הסכסוך הישראלי-פלשתיני והישראלי-סורי יצטרכו משתתפיו להתמודד עם החולשות של המערכות המדיניות באזור ועם הבעיות שהתגלעו וחודדו במבצע "עופרת יצוקה". בישראל, ברשות הפלשתינית ובין המשתתפים הנוספים בתהליך המדיני בין ישראל ובין הפלשתינים למשל תתעורר ההשוואה בין רצועת עזה ובין השטח שבשליטת הרשות הפלשתינית. במילים אחרות, השאלה היא כיצד למנוע את העתקת המצב ששרר בעזה ליהודה ושומרון, היינו יכולת ארגוני הטרור למיניהם לייצר ולשגר רקטות, פרימיטיביות ככל שיהיו, והאם ישראל יכולה להסכים לתחליפים פלשתיניים או בינלאומיים לפעילותה היא באזור זה.
המבצע החריף את מערכת היחסים הפנימית בין חמאס לפתח, והיא תפחית עוד יותר את יכולתו של אבו מאזן (או של יורשו) לנהל באפקטיביות משא-ומתן עם ממשלת ישראל שיעסוק בכל סוגיות הליבה. החלטת מועצת הביטחון 1860 לא הזכירה את חמאס, אבל מאמצי השיקום בעזה יחייבו הידברות עם "השלטון" שם, ונראה כי הרצון לחזק את משטר הפסקת האש יגרום לכמה ממדינות האיחוד האירופי לשקול הקלה בתנאי הסף להידברות עם חמאס. תוצאה אפשרית של הקלה זו תהיה ערעור נוסף במעמדו של אבו מאזן. המבצע חידד עוד יותר את מערכת היחסים בין המשטרים המתונים בעולם הערבי ובין אירן. לא קשה לנחש למי התכוון הנשיא מובראק בנאומו בוועידה בכווית ב-19 בינואר 2009 כאשר אמר שאין להניח לכוחות חיצוניים לנצל את הטרגדיה של הפלשתינים כדי לפלוש לתוך העולם הערבי. 3 אין להניח שאירן תזנח את גרורתה חמאס ולא תסייע לשיקומה הכלכלי, הצבאי והמדיני.

לחזק קשרים עם המתונים במזה"ת

שאלה נוספת שיצטרך הממשל החדש להתמודד עמה, בייחוד אם יחליט להיכנס לעובי קורת המשא-ומתן בין ישראל וסוריה, היא מערכת היחסים עם טורקיה. במהלך המבצע נקטו ראשיה של מדינה זו שפה בוטה וביקורתית על ישראל. ייתכן שהתבטאויות אלו משקפות כעס על שראש ממשלת ישראל, שביקר באנקרה ימים אחדים לפני תחילת המבצע, לא רמז לעמיתו על כוונת ישראל לתקוף בעזה, ועל שטורקיה נדחקה, תוך כדי הניסיונות להביא להפסקת אש, ממרכז הזירה המדינית כאשר מצרים קוטפת את מרבית הפֵרות המדיניים. דחיקתה הצפויה של טורקיה גם מתפקיד המתווך המדיני במסלול הסורי-ישראלי עלולה להביא להחרפה נוספת ביחסי אנקרה-ירושלים. על ממשלת ישראל החדשה להשקיע מאמץ בבקרת נזקים הן עם ממשלת טורקיה והן עם ירדן, שכל עימות ישראלי-פלשתיני מעורר בה חרדות קיומיות כמעט. אם נכונה ההערכה שראש המודיעין הכללי של ירדן סולק לאחרונה על-רקע ניסיונו לשפר את היחסים עם חמאס-חו"ל, הדבר מצביע על ההתרוצצות הפנים-ירדנית בנושא.4
עבדאללה מלך ערב הסעודית אמר בנאומו בוועידה בכווית: "על ישראל להבין כי הבחירה בין מלחמה ובין שלום לא תישאר פתוחה לעד וכי יזמת השלום הערבית המונחת היום על השולחן לא תישאר שם לעד".5 החלטת מועצת הביטחון 1860 מ-8 בינואר 2009 על האירועים בעזה מציינת את חשיבות יזמת השלום הערבית בקריאתה לחידוש המאמצים להשכנת שלום.6 גם בשאלה זו, של שילוב היזמה הערבית במשא-ומתן הישראלי-פלשתיני, ייאלץ הממשל החדש לדון ולהכריע בטרם יחליט להתניע את חידוש המשא-ומתן בראשותו. מדינות ערב המתונות, ובייחוד מצרים, גילו נכונות בפומבי להתעמת עם אירן וגרורותיה. יש להניח שהן יתבעו מארצות הברית בתמורה תמיכה איתנה יותר ביָזמה.
אלו הן רק מקצת השאלות המדיניות המתעוררות ומתחדדות בעקבות מבצע "עופרת יצוקה". קיימים ביניהן יחסי גומלין מסועפים כמו שקיימים בין שחקנים ראשים (או הרואים בעצמם כאלו) בזירה המדינית שעניינה פתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. ממשלת ישראל החדשה תזדקק לכושר תמרון ותחכום מרבי כדי להתמודד עם הסוגיות המידיות של המבצע ועם השאלות שיש להן השלכות עמוקות על ביטחונה ועל מעמדה הבינלאומי.

מקורות

1. בכינוס הפסגה הערבי בכווית, ב-19 - 20 ינואר 2009 אמר מלך סעודיה: "עם כל הכבוד, אני חייב לאמר לאחיי הפלשתינים שהסכסוך הפנימי שלהם מאיים עליהם יותר מהמבצע של ישראל.
2. מברק ממשרד החוץ לשגרירויותמה-18 בינואר 2009.
3. Egyptian State Information Service, January 19, 2009
4. ג'רוזלם פוסט, 30 בדצמבר 2008.
5. Arab News, January 20, 2009
6. S / Res / 1860 (2009), (Section 8).

פורסם במקור במסגרת גיליון מיוחד של עדכן אסטרטגי "עופרת יצוקה - המבצע והשלכותיו".
עדכן אסטרטגי, כרך 11, מס' 4, פברואר 2009
תאריך:  14/02/2009   |   עודכן:  14/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מרטין שרמן
מכיוון שאיש לא הצביע לקדימה בשל מצעה הרעיוני, עקרונותיה המדיניים או דרכה המדינית - שהרי כל אלה אינם ידועים לאיש - נראה כי כל בוחריה הצביעו לעומדת בראשה. אכן, תופעה מוזרה
עמוס גורן
תרבות השלטון בכנסת ישראל דומה לזו של ועד קהילה יהודית. כדי לתקן את המשטר, על העם בישראל להחזיר לעצמו את הריבונות שנתן ב-1948 לאסיפה המכוננת
ד"ר יהודה פרל
אנשים שב-2002 ביכו את דניאל פרל קיוו אז כי הפגיעה בחפים מפשע לשם העברת מסר פוליטי תהפוך לזיכרון מביך מעידן שחלף. אולם בהדרגה זכתה הברבריות ללגיטימציה
ד"ר שאול רוזנפלד
כשהתקשורת מוציאה לעצמה באורח וולונטרי צו 8, ומיטב הספינולוגים נרתמים למאמץ המלחמתי, חלקים גדולים בציבור קונים את הלוקש של "מנהיגות אחרת"
ניבה פון וייזל
המרכז מצטיין בחנק כל נטייה לשינוי. במרכז הנוח, הבטוח, הזהיר, הממושמע - אין קידמה, אין התפתחות, אין חיים. לפיכך, מעצם הגדרתה, מפלגת "מרכז" היא אנטיתיזה ל"שינוי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il