מבצע "עופרת יצוקה" נערך בסוף חודש דצמבר 2008 ובמהלך חודש ינואר 2009 .
במהלך מבצע זה ולפניו נגרמו לאזרחים ולעסקים נזקים, חלקם ישירים, כמו פגיעות במבנים ובכלי רכב, וחלקם עקיפים (במובן של אובדן רווחים כתוצאה "מאי יכולת לנצל נכס"- עפ"י לשון החוק).
חוק מס רכוש וקרן פיצויים התשכ"א - 1961 מסדיר את עניין הפיצוי בגין נזקי מלחמה.
נזקים ישירים מפוצים בכל רחבי הארץ לעומת זאת, נזקים עקיפים מפוצים רק באזור שהוכרז "ישוב ספר" כהגדרתו בחוק.
החוק כולל רשימת ישובים שהוכנסו אליו בתחילת שנות ה- 90 של המאה הקודמת ובמהלך השנים האחרונות, כך הוכנסו ישובי גוש קטיף למסגרת החוק. כך בשנת 2006 הוכנסו ישובי הצפון עפ"י הצרכים שהתעוררו למסגרת החוק, כך במהלך 2007 הוכנסה העיר שדרות למסגרת החוק.
בתאריך ה- 8.2.2009 אישרה ועדת הכספים של הכנסת את הוראת השעה שהעביר שר האוצר, אשר אליה מצורפת מפה המגדירה "ישובי ספר" בתקופה המופיעה בהוראת השעה, הינו בין 27.12.2008 ועד 19.1.2009.
ההגדרה כוללת ישובים המרוחקים עד כ-40 ק"מ מגבול רצועת עזה.
ככלל, הוראת השעה דומה במהותה להוראות דומות וקובעת מספר מסלולי פיצוי (המוגדרים "ירוקים") כלומר, מתבססים על נוסחאות, אשר משתמשות ברכיבים מסוימים בלבד לצורך חישוב הפיצוי.
קיימים מסלולים נוספים לענפים כלכליים ספציפיים כמו אולמות שמחות, חקלאים, חברות אשר עיסוקן במסחר בדלק, קבלנים ועוד.
הוראת השעה מגדירה כאמור את נוסחאות הפיצוי ואת מסלולי הפיצוי, להלן בקצרה המסלולים הקיימים בהוראת השעה:
מסלול שכר עבודה
מסלול זה נותן מענה למעסיק אשר עובדיו נעדרו מן העבודה "בשל המצב הביטחוני" כמוגדר בהוראת השעה.
במסלול זה קיימת הגדרה לשכר העבודה שיהווה בסיס לצורך פיצוי ותקופת ההיעדרות הרלוונטית. שכר זה מוכפל ב-132.5% ומהווה את הפיצוי למעביד.
יש לציין כי קיימת למעביד חובת תשלום שכר עבודה לעובדיו (עפ"י תיקון מקביל שנעשה בדיני עבודה).
עוד יש לציין כי קיימות מכפלות שונות לגבי מעביד שהוא קיבוץ, מעביד שהוא קבלן כוח אדם ומעביד שהוא מוסד ציבורי.
תקרת "השכר המרבי" עליו משולם הפיצוי, הוא בעיקרון השכר הממוצע למשרת שכיר כפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מוכפל ב-2.5.
במסלול זה יש לבדוק את השפעות ההגדרות השונות על סוגי המעבידים השונים ובמקביל לבדוק את חלופות המסלולים הנוספים.
מסלול מחזורים
מסלול זה נבנה מן ההנחה כי קיימת ירידה במחזור עסקותיו של הניזוק, אך גם קיימת ירידה בהוצאות התפעול המשתנות (דוגמא: הוצאות חשמל בעסק עתיר מכונות שמפסיק לעבוד).
בשונה מהוראות שעה קודמות, הכליל המחוקק גם מקדם האטה שכמובן עלול להקטין את הפיצוי, מקדם זה אמור לקזז ירידה במחזורים שאינה נובעת מהמצב המלחמתי (מקדם זה נבנה מהשוואת מחזור העסקות נובמבר, דצמבר 2008 עם זה של 2007).
שינוי נוסף בהוראה זו, יחסית להוראה קודמת, שאף הוא יגרום להקטנה בפיצוי הוא הגדלת ההוצאה הנחסכת ב-5%.
סכום הפיצוי יחושב אם כן כך: סכום הפיצוי יהא משלים ההוצאה הנחסכת כפול התחשיב המופיע בסוגריים אלו: [מחזור העסקות בתקופת הפיצוי מינוס מקדם ההאטה כפול מחזור העסקות בתקופת הבסיס].
קיימות בהוראות השעה הבחנות בין ניזוק המדווח בשיטה דו חודשית לבין המדווח בשיטה חד חודשית. כמו-כן, קיימת הבחנה בין ניזוק לניזוק שעסקו בהפעלת בית מלון/חדר אירוח/ אולם שמחות או גן אירועים. לגביו קיימות מספר חלופות להגדרת "מחזור עסקות".
למסלול זה קיימת תקרה לגובה הפיצוי והיא 2.5 מיליון ש"ח.
מסלול הוצאות
מסלול זה נבנה תחת ההנחה שמחזור עסקותיו של הניזוק, נמוך מהוצאותיו בגין תקופת הנזק,כלומר, עסקו של הניזוק בהפסד תפעולי.
קיימת התניה כי הימצאותו בהפסד נובעת מן המצב הביטחוני ולא מנסיבות אחרות המוגדרות אף הן בהוראת השעה.
סכום הפיצוי = [התשומות בתקופת הפיצוי + תשלומי השכר בתקופת הפיצוי] כפול 1.1 - מחזור העסקות בתקופת הפיצוי.
לעניין התשומות, ללא תשומות על ציוד.
גם למסלול זה תקרה שהיא הסכום הנמוך מבין:
א. 2.5 מיליון ש"ח
ב. מחזור עסקותיו של הניזוק כשהוא מוכפל במקדם ההאטה (כפי שחושב במסלול המחזורים).
עפ"י הוראת השעה, לא כל הניזוקים יכולים להיכנס לכל מסלול שיבחרו.
הוראת השעה אף מגדירה את הניזוקים עליהם אינה חלה כלל הוראה זו כמו המדינה, גופים מתוקצבים, חברות ממשלתיות, קופ"ח ועוד.
כמו-כן, ההוראה אינה חלה על עסקים שנסגרו לפני תקופת ההכרזה או שלא היו פעילים לפני תקופת ההכרזה.
מסלול הוצאות לא חל על העוסקים במסחר סיטונאי או קמעונאי בדלק, על חקלאים , על מי שרכש נכס להגדלת עסקו במהלך חודש ינואר ועוד.
חשוב לציין כי ניזוקים אשר עליהם חל החוק הראשי (הם "ישובי ספר" מתחילת שנות ה- 90) או חלה עליהם הוראת השעה שהוארכה עד לסוף שנת 2009 יכולים להגיש תביעה באופן שבו יחושב הנזק הממשי שנגרם להם ללא הסייגים שהוזכרו לעיל ובכלל זה בגין נזקים שנגרמו ע"י צה"ל.
לאור ריבוי החלופות והמסלולים השונים, מומלץ להתייעץ ולבדוק את המסלול הראוי ביותר לכל ניזוק וניזוק.