X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משרדי הפרסום יצרו הרושם כי מדובר במאבק אישי בין מספר מועמדים ובעניין זה, הרושם של מפלגה שקיבלה יותר מנדטים כמי שמבטאת רצון העם יכול להסביר את כעסה של לבני
▪  ▪  ▪
מעשה המרכבה [צילום: פלאש 90]

השלטון בישראל מוגדר כשלטון פרלמנטרי; לכן, אין זה עניין לחישוב מתמטי מדוייק, כפי שציינה הגב' לבני, שכן במשטר פרלמנטרי - העם בוחר פרלמנט (רשות מחוקקת); מתוך הפרלמנט מורכבת ממשלה (הרשות המבצעת) - הפרדת רשויות פחות ברורה; הרשות המבצעת מקבלת את האמון באופן עקיף מהעם ותלויה באמון ישיר של הרשות המחוקקת. דהיינו: העניין תלוי ביחסי קואליציה / אופוזיציה בתוך הרשות המחוקקת היא הכנסת, זה טיבו של המשטר הפרלמנטרי, בייחוד במערכת רב-מפלגתית כשלנו.
קיימת אפשרות למשטר פרלמנטרי בשיטת בחירות שונה, אזורית, נוסח בריטניה, אשר למעשה התייצבה כשיטה דו-מפלגתית, עם מספר מועמדים עצמאיים. בעבר, בבריטניה היו שלוש מפלגות: השמרנים (טורים, קונסרבטיבים), הליברלים והלייבור (הסוציאליסטים) ברם, במשך השנים ירדה המפלגה הליברלית מכוחה, ונשארו שני גושים עיקריים.
במדינת ישראל כיום, ההסדר החוקי הקבוע בסעיף 7(א) לחוק-יסוד: הממשלה בכל הנוגע להטלת התפקיד להרכיב ממשלה. כיום החוק קובע, כי "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך".
לפי הצעת החוק החדשה שהונחה על שולחן ועדת חוק חוקה ומשפט ההצעה היא: כי התפקיד יוטל "על חבר הכנסת העומד בראש רשימת המועמדים אשר זכתה במספר הקולות הגדול ביותר, לפי הידוע במועד הטלת התפקיד". חשוב לציין כי בישראל התקיים הדגם הטהור של משטר פרלמנטרי עד להנהגת הבחירה הישירה של ראש הממשלה בבחירות לכנסת ה-14.
המשטר הפרלמנטרי מבוסס על איזון בין ארבעה גורמי יסוד: א. ציבור הבוחרים (העם) ב. המפלגות ג. הפרלמנט ד. הממשלה. בדגם זה, הממשלה או העומד בראשה, זקוקים לאמון הפרלמנט, או ליתר דיוק, הרוב בפרלמנט (שנבחר על-ידי העם). הממשלה "אחראית" בפני הכנסת, שכן באפשרות הכנסת לקצר ימיה ולהדיחה באמצעות מכשיר - הצבעת אי-אמון.
הממשלה נשענת על הכנסת ביוזמות החקיקה שלה ובפעילות החוקית העוברת דרך מסננת ועדות הכנסת. במשטר מסוג זה, הממשלה "צומחת" מתוך הפרלמנט, נהנית מאמון רוב ואחראית כלפיו, אלא שברוב המדינות ראש הממשלה והשרים אף חייבים להיות חברי פרלמנט. בישראל קובע החוק, כי ראש הממשלה חייב להיות ח"כ, אך אין חובה זו חלה על השרים. למרות זאת, השתרש נוהג שרק מיעוט מבין השרים אינו חבר כנסת, וזאת בניגוד לנהוג במשטר הנשיאותי נוסח ארה"ב, שם הנשיא ממנה את מזכירי הממשלה השונים בהתאם לתחומי אחריותם.
במשטר פרלמנטרי הממשלה יכולה להיות מורכבת ממפלגה אחת (ממשלה חד-מפלגתית) או מקואליציה של מפלגות, שלהן רוב בפרלמנט (ממשלה קואליציונית). מולה ניצבת - אופוזיציה, המורכבת ממפלגה אחת (במשטר דו-מפלגתי) או ממפלגות אחדות (במשטר רב-מפלגתי). במקרים נדירים, תיתכן גם ממשלת מיעוט, כשחלק מהרוב שאינו שותף בממשלה מוותר מראש על הצטרפות ליזמות להדחתה.
הבעיה בישראל הינה בעיית מיתוג לקוי דהיינו: כשהוחל חוק הבחירה הישירה לראשות ממשלה ב-1992 כאשר הציבור בחר בשני פתקים מועמד לראשות הממשלה ואת הרשימה לכנסת, הרי שנוצר הרושם בציבור, כי הבחירה הישירה נשארה גם כאשר היא בוטלה.
יתרה מכך, משרדי הפרסום יצרו הרושם כי מדובר במאבק אישי בין מספר מועמדים ובעניין זה, הרושם של מפלגה שקיבלה יותר מנדטים כמי שמבטאת רצון העם יכול להסביר את כעסה של לבני. ברם, החוק מתייחס אחרת, או למעשה, איננו מתייחס לתמורות שחלו ב"מיתוג הפוליטי" או במסעות הבחירות הפוליטיות שנוהלו בזיקה אישית. כך נוצר פער בין המשטר הפרלמנטרי כפי שהוא על-פי המודל הקלאסי שלו ועל-פי חוק ייסוד הממשלה, לבין הטעות הרווחת בקרב הציבור שנוצרה כתוצאה מ"הטיה קוגניטיבית" של משרדי הפרסום ואנשי יחסי הציבור.

תאריך:  16/02/2009   |   עודכן:  17/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרכבת הממשלה - בין מציאות לדמיון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
החוק הוא ברור וחד !
ישמעאל  |  16/02/09 18:26
2
מילים מכובסות ל"ספין"
ש. עליון  |  16/02/09 22:50
3
בגלל זה צריך לשנות את החוק
אריהס  |  17/02/09 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
חבר מפלגה הסבור שעמדותיה של מפלגתו שגויות, עליו לנסות לשכנע את חבריה לשנות את דרכה של המפלגה ולהתייצב לבחירות על בסיס מצע מעודכן, או לפרוש ממנה, אם אינו יכול לשנות את מצעה ואינו יכול לתמוך בו
עמוס שנער
נתניהו, זכור: החוכמה היא לא רק לשרוד קדנציה מלאה, כי אם גם להיבחר פעם שנייה. לצורך כך צריך: יציבות שלטונית ומחיקת קדימה - המאיימת המרכזית
אלי אבידר
ביקורו הראשון של ג'ורג' מיטשל, נציג הממשל האמריקני החדש, הכניס את הפוליטיקאים הישראלים לסרט    חשש מופרך מפני נשיא אמריקני לא מוכר    השמאל טוען שרק הוא יכול לשמר את הקשר    מזכירת המדינה קלינטון אמרה את ההפך
צביקה רוזנטל
רוצים לקפוץ לקניות? האם הקניון היא הבחירה הנכונה ביותר עבורכם כצרכנים? הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת אודות המקום אליו אתם רוצים להגיע, לפני שאתם מוציאים את בת הזוג והילדים מהבית ואת הארנק מהכיס
גיא חזן
אומנם יש קוסם אחד בכדורגל הישראלי, אייל ברקוביץ' שמו, אך האם יש אחד כזה גם בשוק ההון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il