X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האמנם בג"צ מתערב בפעולת הכנסת כפי שטען ללא הרף בקדנציה הקודמת שר המשפטים, הפרופ' פרידמן? למעשה הוא מיעט להתערב מאמר ראשון בסדרה
▪  ▪  ▪
בזהירות, במתינות [צילום: בוצ´צ´ו]

הכנסת ה-18 אשר נבחרה הינה כנסת לעומתית: מחד, רוב חברי הכנסת משתייכים ל'גוש הימין'. מאידך, הסיעה הגדולה ביותר משתייכת ל'גוש המרכז/שמאל'. בכנסת כזו צפויים, מטבע הדברים, מאבקים מרים בין גושים ובין סיעות, כמו גם הצעות אי אמון רבות מימין ומשמאל. בקנדנציה הקודמת כיהן פה שר משפטים אשר הביע תרעומת כלפי בית המשפט העליון כי הוא "מתערב התערבות יתר בפעילות הכנסת", התערבות אשר לכאורה פוגמת ב"עקרון הפרדת הרשויות".
עיון מדוקדק בכל אותן פעמים שבהן בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, נאלץ להתערב בהחלטות הכנסת מלמד שניים אלו: א. בניגוד לתדמית אשר הקפיד פרידמן לייצר, בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ נמנע ככל יכולתו מלהתערב בהחלטות הכנסת. ב. "אין לה להלין אלא על עצמה" - מי שמבקשת את התערבות בג"צ היא הכנסת בכבודה ובעצמה: כאשר ח"כ נכשל בהפלת הממשלה, כאשר ח"כ מועמד להדחה, כאשר ח"כ מתעמת עם יריבו: בכל המקרים הללו הוא יפנה כטובע הנאחז בקרש הצלה, וכנשוך נחש לבג"צ.
הגם שנשמעות טענות, אם כן, כלפי בית המשפט העליון כי הוא מתערב "התערבות יתר" בכנסת, בפועל, מי שמזמין (ומקבל) התערבות זו הם חברי הכנסת עצמם.
בסדרת מאמרים אבחן היבטים שונים של התערבות בג"צ בפעילות הכנסת: התערבות בג"צ בהצעות אי אמון (רלוונטי מאוד לכנסת אשר הסיעה הגדולה שבה היא משמאל, והגוש הגדול בה הוא מימין), התערבות בג"צ בניסיון הכנסת להדיח אחד מחבריה שסרח (רלוונטי מאוד לימינו בהם הכנסת מלאה כרימון במי שבמעשיהו כבר מכינים להם סט מצעים ומשחת שיניים), התערבות בג"צ בהצעות חוק גזעניות מבית מדרשו של כהנא-חי ודומיו (רלוונטי מאוד כאשר כהניסט מטעם האיחוד הלאומי מכהן בכנסת, והליברמניזם הפך למוקד עלייה לרגל מצד ביבי וציפי), והתערבות בג"צ בחקיקת הכנסת (הנושא ה"אהוב" על פרידמן).

התערבות בג"צ בהצעות אי-האמון של הכנסת

לממשלה הבאה צפויות הצעות אי אמון רבות: אם נתניהו יקים ממשלת ימין צרה, הוא יעמוד תמיד תחת האיום של הצעות אי אמון משמאל, אם יקים ממשלת אחדות, כפי שהוא כמעט מתחנן לעשות בימים אלו, סיעות הימין הקיצוני עלולות לנשוך אותו בהצעות אי אמון מימין. בכל מקרה, למרות הטענות כנגד בית המשפט העליון כי הוא "מתערב", מי שתוצאות הצעת אי האמון לא תמצאנה חן בעיניו, כבר ימצא את העילה-לא-עילה לפנות לבג"צ. בדיוק כפי שהתרחש לפני כך וכך שנים בכנסת אחת במדינה אחת ובה סיעות לרוב...
1981: דייקנות יקית: שריד מנסה
בשנת 1981 סיעת העבודה הגישה הצעת אי אמון כנגד הממשלה, אולם יו"ר הכנסת דחה את הדיון מן המועד המקובל לישיבת הכנסת, היינו, יום רביעי בשעה 11:00 בבוקר, לשעות אחה"צ של אותו יום, וזאת בכדי שיהא סיפק בידי חברי הקואליציה לשוב מחו"ל ולהתנגד להצעה. העותרים, ובראשם ח"כ שריד, טענו כי יו"ר הכנסת פוגע בעקרון שלטון החוק בכך שמזניח את שעת הדיון, וזאת בניגוד לסעיף 36(א) לתקנון הכנסת.
השופט ברק (כתוארו אז) קבע כי הערכים המתנגשים הינם מחד, עקרון שלטון החוק אשר גם המחוקק כפוף לו, ומאידך, ריבונותה של הכנסת, בייחוד כאשר מדובר בפועלה של הכנסת בכובעה המנהלי וביחסי הגומלין שלה עם הממשלה. בעוד שלבג"צ הסמכות להתערב בפעולת הכנסת מכוח סעיף 7(ב)(2) לחוק יסוד השפיטה, קרי יש לו סמכות "ליתן הוראות לרשויות המדינה", הרי שעולה השאלה באם ראוי כי בג"צ יתערב.
השופט ברק קבע באותה פרשה (בניגוד לדימוי אשר מנסים להדביק לו כמי שפלש לגבולות סמכותה של הכנסת ועיקר מתוכנו את עקרון הפרדת הרשויות) כי לא ייתכן שבג"צ יתערב התערבות רבה מדי בנהלי הפנים של הכנסת, כי אז לא זו בלבד שתופרענה דרכי עבודת הכנסת אלא גם בית המשפט יוצרף בעתירות. ברק קבע כי רק כאשר הפגם משמעותי ופוגע באופן מהותי ביכולת סיעות האופוזיציה להגיש הצעות אי אמון, יגבר השיקול של עקרון שלטון החוק, אך כל עוד הפגם הוא בבחינת 'זוטי דברים', יגבר עקרון ריבונות הכנסת.
ככלל, קובע ברק, כאשר הכנסת פועלת בכובעה כמחוקק וכגוף מנהלי המסדיר ענייני פנים פרלמנטריים, ימעיט בית המשפט להתערב: הוא יטה יותר להתערב מקום בו הכנסת ממלאת תפקיד מעין שיפוטי. אין לקבוע מסמרות באשר להיקף השפיטות של פעולת הכנסת, ויש לילך ממקרה למקרה בזהירות רבה ועם הזמן. [בג"צ 652/81 שריד נ' יו"ר הכנסת, פ"ד לו (2) 197].
1990: אלוני מנסה
בשנת 1990 הגישה סיעת ר"ץ הצעת אי אמון בממשלה, ויו"ר הכנסת קבע את מועד הישיבה לכ-48 שעות מרגע הגשת הצעת אי האמון, וזאת בניגוד לסעיף 36(א) לתקנון הכנסת אשר קבע כי הצעת אי אמון בממשלה תידון בישיבה הקרובה הבאה. המשיבים טענו בתגובה כי מאז כהונת הכנסת העשירית נוהג הנוהג ולפיו דיון בהצעת אי אמון ידון כעבור כ-48 שעות ממועד הגשתה ולא בחלוף 24 שעות ממועד הגשתה, ברם, העותרים גורסים כי במקרה דנן נדחה הדיון בהצעה לצורך הפעלת מניפולציה פוליטית והיא רצונו של ראש הממשלה לפטר שר מסוים טרם הדיון בהצעת אי האמון. המשיבים הוסיפו וטענו כי העותרים מושתקים מלקבול כנגד נוהג אשר הסכינו עימו כל השנים, מקום בו התוצאה, במקרה הספציפי הזה, אינה לרוחם.
בית המשפט קבע כי הגם שאכן הופר סעיף 36(א) לתקנון, והגם שאין בכוחה של הסכמה בין סיעות הבית לגבור על הוראותיו, הרי שלאור אמות המידה אשר נקבעו ואשר הותוו בבג"צ שריד נ' יו"ר הכנסת, אין להתערב בהחלטת הכנסת.
הנה אם כן, למרות התדמית האקטיביסטית, בית המשפט העליון מרסן את עצמו תוך כבוד לעיקרון הפרדת הרשויות, לעיתים קרובות מדי – למורת רוחם של חברי כנסת אשר סימנו לעצמם תוצאה רצויה וקיוו כי בית המשפט העליון ישמש אותם במאבקם ביריביהם הפוליטיים. [ בג"צ 1179/90 סיעת ר"צ ואח' נ' עובדיה עלי ואח', פ"ד מד(2)31].

בג"צ ופרשת ההצבעות הכפולות

שאריות של 'פרשת ההצבעות הכפולות' מלוות אותנו עד עצם היום הזה, לאחר שהוצגה לתקשורת לא מזמן קלטת וידאו של שר האוצר רוני בר-און לוחץ 'פעם אחת יותר מדי' על כפתור ההצבעה.
פרשת ההצבעות הכפולות אשר התרחשה במהלך כהונת הכנסת ה-16 בשנת 2003, הובילה את ח"כ ליצמן, חושף הפרשה דאז, לעתור לבטלותו של חוק ההסדרים אשר הושג בהצבעה כפולה.
הנשיא (בדימ.) ברק קבע כי התשובה לשאלה מה דינה של הצעת החוק – להיבטל או להיוותר על כנה? תוכרע על-פי שתי אמות מידה אשר הינן שני צדדים של אותו המטבע: האחת: מהות הפרת עקרונות היסוד של פעילות הבית, והשנייה: היקף הביקורת השיפוטית. ככל שמהות הפגם יורדת לשורשם של הליכי ההצבעה וקבלת החלטות תקינים בכנסת, כך היקף הביקורת השיפוטית יגדל, ולהפך: מקום בו הפרת הכללים אינה יורדת לשורשו של עניין יש להעדיף את עקרון ריבונות הכנסת.
הואיל וככל שערכי היסוד אשר מונחים ביסוד הליך החקיקה נפגעו יותר, כך יוגבר היקף הביקורת השיפוטית, יש לבחון את אמת המידה של הפגיעה בערכי היסוד אשר מונחים ביסוד הליך החקיקה לאור ארבע שאלות: א. מהם ערכים אלו? ערכים אלו הם ייצוג לכל חברי הבית, שוויון בין הקולות, עקרון הכרעת הרוב.ב. היכן מעוגנים ערכים אלו? בחוק יסוד הכנסת. ג. איזה סוג פגם יוביל לבטלות מכוח חוק הכנסת ומכוח תקנון הכנסת שכמוהו כדין? אך ורק פגם מהותי, וזאת בשל תורת הבטלות היחסית. ד. כיצד יקבע בית המשפט באם הפגם יורד לשורשו של עניין? אם לכאורה הוא פוגע בערכי היסוד של הליכי הכנסת. במקרה דנן עדיין נשמרה הכרעת הרוב בסופו של יום, ועל כן לא נפגעו ערכי היסוד של השיטה הפרלמנטרית, ועל כן יש לדחות את העתירה.
הנה אם כן, שוב, בניגוד לתדמיתו, נוקט בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק ריסון שיפוטי. באותה פרשה קבע בית המשפט כי "בבואו של בית המשפט לבקר פגמים בהליכי חקיקה של הכנסת יש לילך בזהירות" וכן כי "בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ ינהג בריסון שיפוטו בהתערבותו בהליכים פנים פרלמנטריים, ועל כן אין להתערב לא בסעדים שנקט יו"ר הכנסת כדי לרפא את הפגם ולא ב'צעד המנע' אשר יינקט כבכדי שפגם זה לא יישנה". [ בג"צ 5131/03 ח"כ יעקב ליצמן נ' יו"ר הכנסת ואח' (טרם פורסם, ניתן ביום 17.8.04)].

תאריך:  23/02/2009   |   עודכן:  23/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התערבות בג"צ בפעולת הכנסת
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הכותבת שבעיניה כינוי הנאצה
יופיטר  |  23/02/09 17:46
2
ספרי את כל האמת על מינוי המבקר
בשם יואב יצחק  |  23/02/09 17:56
 
- באופן מצטבר יש הרבה תלונות כנג
כנגד החונטה המשפט  |  23/02/09 19:40
3
בעיה בעליון אינה קשורה להתערבו
אריק גונן  |  23/02/09 17:58
4
את ושכמותך מיעוט קטן וצעקני...
י.ש  |  23/02/09 19:53
5
ומי שפוט את בג"ץ?
פנחס  |  23/02/09 22:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרית ילוב
ספר חדש לד"ר דניאל שליט - "פרקי טבע: מדעי הטבע ודמות האדם" - הוא הזדמנות לשוחח איתו על "תקופת המבול" שלנו, שבין "שקיעת עולם הרציונליות" לבין "זריחה שעוד לא באה"
מרדכי קידר
האם כשחללינו - חס וחלילה - ייפלו שוב באוטובוסים ובמסעדות, ייזכרו לחזור ולומר כאן שמחיר שחרורו של גלעד היה גבוה מדי, כפי שאמרו לאחר שחרור קונטאר, עובייד ודיראני?
עידו שטרנברג
הייתכן שלבני המשפטנית נכשלת בהבנת הנקרא, או שמא היא מיתממת בטענה כי "לא היה פתק בקלפי שנקרא 'גוש'"? האם זו "הפוליטיקה האחרת" שהיא הבטיחה לנו או אותה פוליטיקה ישנה של אדלר, ארד ופורום החווה?
עידן חיים
טיפים לקראת הבחינה הפסיכומטרית
שרון דידי
בעת משבר כלכלי עולמי האם שווה ונכון להשקיע בקידום אתר החברה? אם כן, כיצד תבחר בחוכמה בחברה שתעשה את העבודה בשבילך?
רשימות נוספות
למרות הפגישה - אין התקדמות  /  עידן יוסף
"לא נמעל באמון הבוחרים"  /  איציק וולף
אולמרט האיץ בנתניהו והסתייג משליין  /  עידן יוסף
חוסר מנהיגות ואובדן האמון  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
דיקטטורה "דמוקרטית" נוסח לבני  /  עמי דור-און
הערות בעקבות הבחירות  /  ד"ר רון בריימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il