X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן גרעינית היא סיבה לאי–יציבות אזורית, העלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים אי לכך, יש לטפל בסוגיה האירנית בשום שכל ולא בהתלהמות
▪  ▪  ▪

מכון וושינגטון למחקרי מדיניות במזרח התיכון פרסם לאחרונה מחקר חשוב ביותר הסוקר את הסכנות הטמונות בהמשך מדיניותה של אירן להצטייד בנשק גרעיני. היות והמדובר במסמך בעל חשיבות, מן הראוי להתייחס לממצאיו ברצינות. ראוי שגם קברניטי ישראל יקראו אותו וינתחו את משמעויותיו השונות יחד עם הגורמים הרלוונטיים.
הנחת היסוד של המחקר היא שאירן גרעינית היא סיבה לאי–יציבות אזורית, העלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים. אי לכך, יש לטפל בסוגיה האירנית בשום שכל ולא בהתלהמות. המחקר מצביע בבירור על כך שלא רק ישראל נתונה בסכנה אלא גם מדינות אחרות באזור, אך יחד עם זאת, ישראל היא המדינה המאוימת ביותר. לכן, אין תמה בכך שישראל כה רגישה לכל התפתחות מדווחת או בלתי מדווחת בתקשורת. אין ספק גם שגם יחסי ישראל והפלשתינים, בעיית עזה, לבנון וסוריה - הכול תלוי בהתפתחויות לגבי אירן. המחקר מצביע על הצורך לא להזניח את תהליך ההידברות עם הפלשתינים ועם הסורים. ההזנחה עלולה להחריף את המצב לגבי ישראל.
הנחת היסוד השנייה היא שארה"ב היא המפתח לפתרון הבעיה האירנית. ללא ארה"ב ובנות בריתה, קשה לדמיין ניצחון על אירן, בין אם צבאי ובין אם מדיני. המחקר מצביע גם על הצורך של ארה"ב להגיע להידברות עם רוסיה וסין המשמשות, לעת עתה, משענת בהמשך הפרויקט הגרעיני האירני.
הנחת היסוד השלישית חשובה ביותר: ארה"ב מחויבת באופן אמיתי ביותר לקיומה וביטחונה של ישראל, במיוחד לאור ההצהרות של נשיא אירן לגבי גורלה הצפוי של ישראל אם וכאשר תהיה לה יכולת גרעינית.
מן הסיבות הללו, על-פי החוקרים, קיים צורך לדיאלוג אסטרטגי בין ישראל לארה"ב כפי שמעולם לא היה (כך לפי החוקרים עצמם). אלא אליה וקוץ בה: הדעות בארה"ב חלוקות למדי בין אלה הרואים בישראל גורם אשר עלול לסבך עוד יותר את ארה"ב באזור, בה בעת שגם כך היא מתבוססת בבוץ העירקי מזה שנים ומשלמת מחיר גבוה ביותר; מאידך, יש הרואים בישראל נכס אסטרטגי ממדרגה ראשונה.
כדי לתחזק את היחסים הטובים, על שני הצדדים - ישראל וארה"ב - לנסות ולהגיע לתיאום ציפיות, אך גם לתיאום בכל הקשור למדיניות המחויבת כלפי אירן. אלה אינם נושאים פשוטים לפתרון, במיוחד לאור העובדה שבארה"ב ישנו ממשל חדש המנסה לקדם מדיניות הנראית כשונה מזו של הממשל הקודם, ואילו בישראל עומדת לקום ממשלה שככל הנראה תנסה גם היא לקדם מדיניות אחרת מזו שהייתה נהוגה עד עתה. אין ודאות ששני הממשלים החדשים רואים עין בעין את הפתרונות, אך ההידברות היא חיונית. יש להדגיש היטב שהחשש האמריקני הגדול היותר הוא שישראל תנקוט פעולה צבאית עצמאית העלולה, לדעת החוקרים, לגרום להידרדרות האזור כולו לאי–יציבות מסוכנת ביותר. אי לכך מציעים החוקרים כמה הצעות להידברות ישירה בין ישראל לארה"ב:
1 . קביעת מדיניות מוסכמת, כולל לוח זמנים להידברות דיפלומטית בין ארה"ב לאירן.
2 . לחץ כלכלי ומדיני על אירן שבו ישראל תהיה מעורבת יחד עם הפורומים הבינלאומיים הרלוונטיים.
3 . חרם על ייצוא הנפט האירני.
4 . פעולת מניעה צבאית.
כדי לקדם את הרעיונות הללו, חוקרי המכון מציינים שיש חשיבות גדולה להקטנת המעורבות האירנית בעזה, לבנון וסוריה, על-ידי יצירת תמריצים שיוציאו את הגורמים הללו ממעגל ההשפעה האירני.
מאמר זה מסתפק בחלק זה של המחקר היות והמדובר בעיקרו. אם ננסה להעריך את מידת חשיבותו, הרי שניתן לומר שיש בו נקודות למחשבה מעמיקה ורצינית. לא כל הנקודות ודאי מוסכמות על מנהיגי ישראל, ומאידך האמריקנים ודאי אינם מסכימים עם כל משתני המדיניות הישראלית. יחד עם זאת, דומה שקיימת חובה עליונה של המנהיגים משני הצדדים לנסות ולהגיע לעמק השווה. לאלה אשר סבורים שישנם פתרונות בלתי מוגבלים - נכונו אכזבות. או שאירן תיענה ללחץ הבינלאומי ולסנקציות כלכליות, או שמא לא תיוותר ברירה אלא לפעול צבאית. האם ישראל לבדה צריכה ומסוגלת לעשות זאת, זו שאלה נכבדה בפני עצמה והתשובה לה אינה פשוטה. לעומת זאת, לשאלה האם, בעת הצורך, ישראל יחד עם ארה"ב ומדינות נוספות תצטרכנה לפעול צבאית יחד כי כך טוב יותר, התשובה הרבה יותר פשוטה.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  11/03/2009   |   עודכן:  11/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן - סכנה לאי-יציבות אזורית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תחליט
humanape  |  13/03/09 08:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים זנדברג
לצופה המערבי ובוודאי מנקודת מבט פמיניסטית, נראית המציאות של נשים ערביות המוותרות על חלקן בירושה לטובת אחיהן, כמציאות שאינה מתיישבת עם מעמדן הראוי של נשים בחברה המודרנית    אך לכל מטבע יש שני צדדים
אריה דרוקמן
נדרש מנהיג שידע לשכנע ידידים ויריבים כי לכל בעיה ישנה אלטרנטיבה נאותה, ולא להתבסס בחוסר החלטיות    היש לנו מנהיג כזה?
איתמר יזדי
אם גם לכם נמאס מהשיגרה השוחקת, אם גם לכם מתחשק להחזיר את שאבד וכה חסר בחיי הזוגיות שלכם, כל מה שנדרש מכם לעשות, זה לבחור את הצימר הרומנטי שלכם
איתמר יזדי
פרחים הופכים אותנו, את כולנו, המעניקים אותם ומקבליהם, רכים יותר, נוחים ונינוחים, סבלניים יותר, אנושיים. מתנת פרחים – מתנת אוהבים    להלן יחסי האנוש והפרח
עפרה ליאור
להורמונים שנוטלים בעת טיפולי הפוריות אין עורכי דין ויחצ"נים
ולכן אפשר להאשים אותם בתופעת ההשמנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il