X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
היות שהאח האלים ערך סולחה עם אחיו והשתקם הפחית בית המשפט העליון בעונש המאסר וזאת למרות רטוריקה הדורשת החמרה בענישה
▪  ▪  ▪
שובר הראש. עשרה חודשי מאסר. בלבד.

אין צורך להרחיב את הדיבור על חומרת מעשיו של המערער. כאשר חמתו בערה בו להשחית, הוא לא היסס לקום על אחיו ולהכותם במוט ברזל, תוך שהוא שובר את ידו של אח אחד ומנחית מוט ברזל על ראשו של האח האחר, דבר שהסב לאותו אח נזק חמור, שחייב את אשפוזו המיידי. המדובר בהתנהגות משולחת רסן, אשר אך דרך נס לא הסתיימה בפגיעה חמורה יותר באותו אח שנפגע בראשו. בית משפט זה ביקר לא אחת את "נוהגם של מקצת אנשים ליישב חילוקי-דעות ביניהם במוטות ברזל, בקרשים ובסכינים". נוהג זה מצדיק ענישה ביד קשה. כך קבע (יום ב', 9.3.09) שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, תוך שהוא משית על הנאשם עשרה חודשי מאסר בלבד(!).
מבין הנימוקים אשר ציין מלצר להקלה בעונשו של המערער הוא התייחס לרקעו המשפחתי הקשה של המערער (אותו נמנע מלפרט בגזר הדין עקב שיקולים של צנעת הפרט), לעובדה שביצע "סולחה" עם אחיו, כמו גם לעובדה כי זה עתה המערער נישא, ומאז שנישא חזר לדרך הישר (האם השופט מלצר העלה בדעתו שאולי כעת, משנישא המערער, הוא כלל לא השתקם אלא אפשר שאשתו היא שק האגרוף החדש שלו, אולם בשל נורמות בחברה הערבית, היא שותקת, אינה מתלוננת ואינה פוצה פיה?). הגם ששירות המבחן באותה פרשה המליץ, בערכאה הראשונה, על עבודות שירות בלבד, לא הלך מלצר כל כך רחוק בציינו כי למערער עבר קשה של עבירות אלימות, אשר כל ניסיונות השיקום לא סייעו במיגורן.

עובדות המקרה

בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע את המערער, על-פי הודאתו, בביצוע עבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות (עבירה לפי סעיפים 333 ו-335(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, ופציעה בנסיבות מחמירות (עבירה לפי סעיפים 334 ו-335(א)(1) לחוק העונשין). בית המשפט גזר על המערער 14 חודשי מאסר בפועל, בניכוי 12 ימי מעצר, ו-18 חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים, כאשר התנאי הוא שהמערער לא יבצע כל עבירת אלימות, למעט עבירה של תקיפה סתם, כאמור בסעיף 379 לחוק העונשין.
בכתב אישום שהוגש נגד המערער, נטען כי בחודש יולי 2006 התפתח ויכוח בין המערער לבין שני אחיו. במהלך הוויכוח בערה חמתו של המערער, הוא נטל מוט ברזל ותקף באמצעותו את אחיו. לאחד מהם נגרם שבר בקדמת הגולגולת, שטפי דם בראשו ונזקים נוספים, והוא אושפז. לאח השני נגרם שבר בידו וגם הוא נזקק לטיפול רפואי. המערער הואשם בקשר עם האמור בביצוע עבירות של חבלה בכוונה מחמירה (עבירה לפי סעיף 329(א)(1) לחוק העונשין), חבלה חמורה בכוונה בנסיבות מחמירות, ופציעה בנסיבות מחמירות. הצדדים קיימו הליכי גישור במהלכם הגיעו להסדר טיעון, לפיו תוקן כתב האישום במובן זה שנמחק האישום המייחס למערער עבירה של חבלה בכוונה מחמירה, המערער חזר בו מכפירתו והודה בכתב האישום המתוקן, והורשע על יסוד הודאתו.
היות שהסדר הטיעון שתק בשאלת העונש נדרש בית המשפט לתסקיר מבחן. תסקיר זה תיאר את רקעו המשפחתי של המערער, והוסבר שנראה שעל בסיס זה הוא פעל מתוך דחפים, יצרים וחסכים רגשיים עמוקים. עם זאת הומלץ שלא לשלוח את המערער למאסר בפועל, כי אם להסתפק בצו שירות לתועלת הציבור, בנוסף לעונש מותנה ולהתחייבות כספית, כל זאת לאור מערכת היחסים עם אחיו, שהשתפרה והשתקמה, העובדה שאחיו אינם חשים עוד מאויימים ממנו, ובשל היותו אב למשפחה צעירה.

טענות הצדדים

ב"כ המשיבה הדגיש את חומרת מעשיו האלימים של המערער, שבוצעו תוך שימוש בנשק קר, ואת התוצאות הקשות של מעשים אלה. כן צוין עברו הפלילי המכביד של המערער – הכולל שש הרשעות (ישנות יחסית – האחרונה שבהן בשנת 2003) בעבירות שונות, בהן: חטיפה, תקיפה בתנאים מחמירים, שלוש עבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ותקיפה סתם, שבגין חלקן נשלח כבר המערער פעם אחת למאסר בפועל והוטלו עליו בעבר מספר מאסרים על תנאי. ב"כ המשיבה טען לפיכך כי יש להטיל על המערער – שמצטייר כמי שאינו ירא את מערכת אכיפת החוק – עונש מאסר בפועל, דבר שיהווה מסר למבצעי עבירות אלימות מסוג זה.
ב"כ המערער הדגיש מאידך-גיסא בפני בית המשפט המחוזי, כי מאז הרשעתו האחרונה של המערער לפני שנים אחדות, הוא נישא ומנהל מאז אורח חיים נורמטיבי. כן נטען כי אירוע התקיפה, נשוא כתב האישום, התרחש כתוצאה מכך שאחיו של המערער הם שהגיעו לביתו ותקפוהו, ומעשיו בוצעו אך בתגובה להתנהלותם זו. ב"כ המערער הוסיף כי בין הצדדים נערכה בינתיים "סולחה", יחסי האחים כיום הם טובים, וכי כעולה להבנתו מן התסקיר – אין סיכוי שהמערער ישוב על מעשיו.

קביעות בית המשפט

  • גזר דינו של בית המשפט המחוזי: - בגזר דינו קבע בית המשפט המחוזי כי בעבירות אלימות דוגמת אלו שבהן הורשע המערער, יש ליתן לאלמנט ההרתעה משקל בכורה, ולהעדיפו על פני שיקוליו האישיים של המערער. בית המשפט ביקר את התנהגותו של המערער, שהביאה לפגיעה פיזית קשה באחיו, וקבע כי המערער נוקט בעת דחק בדרך אלימה. מאידך-גיסא, ציין בית המשפט כי הוא שוקל לזכות המערער מגוון שיקולים, שביניהם: הודאתו במסגרת הסדר הטיעון, הבעת החרטה מצידו, הסכם ה"סולחה" הנטען, שינוי אורחותיו של המערער מאז שביצע את העבירות נשוא האישום, ובפרט מאז שנישא והפך לאב, מעצר הבית בו שהה, טענת המערער לפיה אף הוא הוכה בידי אחיו ונזקק לטיפול רפואי, והמלצת שירות המבחן שלא למצות עימו את הדין (הגם שלא ניתנה המלצה להליך שיקומי). בית המשפט קבע כי בנסיבות העניין, ולאחר שערך איזון בין השיקולים השונים, יש להטיל על המערער עונש מאסר בן 14 חודשים.
  • תוצאות התסקיר המשלים של שירות המבחן - שירות המבחן הגיש לבית המשפט תסקיר משלים, בו צוין כי נעשה ניסיון נוסף לגייס את המערער להליך שיקומי שיסייע לו בהבנתה ובזיהויה של מערכת הערכים המניעה אותו בהתנהגותו התוקפנית, ובמציאת פתרונות חלופיים לסכסוכים, אך ניסיון זה לא צלח.
  • חומרת מעשיו של המערער - אין צורך להרחיב את הדיבור על חומרת מעשיו של המערער. כאשר חמתו בערה בו להשחית, הוא לא היסס לקום על אחיו ולהכותם במוט ברזל, תוך שהוא שובר את ידו של אח אחד ומנחית מוט ברזל על ראשו של האח האחר, דבר שהסב לאותו אח נזק חמור, שחייב את אשפוזו המיידי. המדובר בהתנהגות משולחת רסן, אשר אך דרך נס לא הסתיימה בפגיעה חמורה יותר באותו אח שנפגע בראשו. בית משפט זה ביקר לא אחת את "נוהגם של מקצת אנשים ליישב חילוקי-דעות ביניהם במוטות ברזל, בקרשים ובסכינים".
  • שיקולים להקלה בעונשו של המערער - אלו כבר נשקלו בידי בית המשפט המחוזי. נכון שהמלצת שירות המבחן קבעה כי יש להשית על המערער עבודות לתועלת הציבור, אך המלצת שירות המבחן כשמה כן היא - אך ורק המלצה. זאת ועוד, מסתבר כי בעבר, מאסרים מותנים והזדמנויות חוזרות ונשנות שקיבל המערער ממערכת המשפט לא הבהירו לו את הגבולות בין מותר לאסור, ומכאן שאין מנוס מהטלת עונש מאסר בפועל על המערער במקרה שלפנינו. כמו-כן, לקראת הדיון בבית המשפט העליון הוגש תסקיר מבחן שלילי יותר. גם הסולחה שנערכה אינה יכולה להוביל להקלה בעונשו של המערער: נכון, בנסיבות מסוימות עריכת סולחה יכולה להישקל לקולא בבואו של בית המשפט להשית עונש על הנאשם, אולם אין בכוחה של "סולחה" לאיין את חומרתה של העבירה. בשים לב להתנהגותו התוקפנית של המערער, והיעדר מוכנותו להתמודד עם מאפייני התנהגותו זו, ספק אם אותה "סולחה" אכן יהיה די בה – בלא הטלת עונש מאסר בפועל – כדי להרתיע את המערער מלשוב ולנקוט באמצעים אלימים כלפי אחרים בפעם הבאה שחמתו תבער, כפי שהיה במקרה דנן. ולמרות כל האמור לעיל, בהינתן נסיבותיו האישיות של הנאשם יש להקל בעונשו, וזאת בעיקר על-מנת לעודד את המערער להתמיד במסלול החדש של חזרה לדרך הישר, אשר אכן נראה כי המערער בחר בה לאחר נישואיו.

תוצאת ההליך

עונשו של המערער יופחת לכדי עשרה חודשי מאסר בפועל.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים
- בפני השופטים אליעזר רבלין, אשר גרוניס, חנן מלצר
- בשם המערער: עו"ד לידאוי ויסאם
- בשם המדינה: עו"ד אבי וסטרמן

ע"פ 9468/07 ראגב שלאבנה נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 9/03/09).
תאריך:  11/03/2009   |   עודכן:  12/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עשרה חודשי מאסר לשובר גולגולת אחיו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עונש קל מדי לאלימות קשה ל"ת
אתי ל.  |  12/03/09 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אילה בירגר
על-פי פסק דין תקדימי של השופטת מלכה אביב מבית משפט השלום בירושלים נקבע כי עצם הצבת האנטנות בסמיכות למקום מגורים מהווה סיכון בריאותי
ענבל בר-און
השופט עודד מודריק בגזר דינו הדגיש את התחכום, התכנון והתעוזה אשר אפיינו את מעשי הנאשם, כמו גם את האימה שהטיל על קורבנותיו    עם זאת, לא הושת כל פיצוי כספי
ענבל בר-און
ביטחה בביטוחי חיים הגם שלא היה לה רישיון לבטח בסוג ביטוחים זה    גל רונן וחיים ביילי הורשעו בתיווך בניגוד להוראות חוק הביטוח בין הסוכנות לבין המבוטחים
ד"ר אברהם בן עזרא
האם פער בין מסקנות חוות הדעת של המומחה מטעם התביעה לבין מסקנות חוות הדעת של המומחה שמינה בית המשפט צריכות להיזקף לחובת התובע? לא בהכרח
ענבל בר-און
בית המשפט העליון ביטל את פסק הדין שניתן בפרשת הלחמים הלוחמים - והשיב את הדיון לבית המשפט המחוזי, בכדי שיבדוק את מכלול הראיות שהוצגו    לא על כתבי הטענות לבדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il