X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ספר חדש בסדרת יהדויות. הוצאת הספרים של מכון הרטמן בשיתוף עם הוצאת כתר
▪  ▪  ▪
יהדות ללא אשליה

אליעזר גולדמן (2002-1918) הוא אחד הפילוסופים היהודיים המקוריים והמעמיקים בדורנו.
הגותו כוללת מחקר ויצירה פילוסופית עצמאית, והיא פורשת קריאה מחודשת ששל מקורות היהדות לאור המחשבה הפילוסופית בת זמננו.
יצירתו הענפה, שפורסמה בחלקה בבימות שאינן נגישות לציבור הרחב, וחלקה האחר נותר גנוז, הולכת ונחשפת בהדרגה אחרי מותו.
הספר "יהדות ללא אשליה" מקבץ מאמרים ומחקרים מתקופות שונות ובנושאים מגוונים מאפשר לקורא לעמוד על המקוריות והרב-גוניות של יצירתו. קולו הצלול, השקט והבהיר של גולדמן זורה אור חדש על מגוון שאלות ישנות וחדשות ועם כולן הוא מתמודד בדרך חדשה, יסודית ובהירה.
ספר זה הוא המשך לספר קודם: מחקרים ועיונים - הגות יהודית בעבר ובהווה (ירושלים תשנ"ז) שראה אור בחייו. הספר הנוכחי מאפשר לקורא להיכנס אל המעבדה שבה נולדו הרעיונות מתוך התמודדות עם חיי המעשה אל מול שאלות החיים בקיבוץ, בחברה הדתית, ובמדינה הולכת ונבנית. הספר הוא מופת לעיצובה של מחשבה המשלבת את הרעיון אל תוך מציאות החיים היהודית בזמננו. אופיו הפתוח של הספר הוא הזמנה לקורא להיות שותף לשיחה יהודית חדשה ומקורית.
עורכי הספר הם: פרופ' דני סטטמן מהחוג לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה ופרופ' אבי שגיא ראש התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות והמחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן, שניהם ערכו גם את אוסף המאמרים הקודם של גולדמן.

מתוך הספר: מוסר מבוסס על הדדיות?

הרשני להעיר על פסקה במאמרו של אפרים יעיר "חזק ואמץ כי אתה תנחל", המגלה לפי דעתי מבוכה מחשבתית ובלבול מוסרי המחייבים תגובה.
הכוונה לאותו חלק מדיונו המסתכם במילים: "כל האזהרות וההנחות אשר יסודם בהתחשבות בזולת הן מבוססות על ההדדיות".
האומנם?
האם התחשבותנו בגר, ביתום ובאלמנה מבוססת על הדדיות? והרי, מטבע הדברים, בינינו לבין החלש לא תיתכן הדדיות. האם כל עקרונותינו המוסריים בטלים ומבוטלים במגעינו עם שבטים שאינם מכירים בהם; לפחות לא בצורה שבה מבינים אנו אותם? בדרך זו אפשר, כמובן, למצוא צידוק לכל מעשי הזוועה שבוצעו על-ידי אירופים ביבשות האמריקנית והאפריקנית. בשעתו, היה צידוק כזה מקובל למדי. הטענה הייתה שסוף־סוף הילידים אינם נוצרים. אין לצפות מהם להתנהגות נוצרית אלא להתנהגות ברברית. לפיכך, אין צורך להתחשב בהם. יש אולי שתי סיבות שטענה כזאת עלולה להתקבל על הדעת במבט ראשון:
א. יש, אמנם, סוג חיובים המבוססים על ההדדיות. כשראשי המדינה מכריזים שהפסקת האש מחייבת אותנו רק במידה שהצד שכנגד שומר אותה, צודקים הם ללא ספק. הפסקת האש היא מעיקרה הסכם המבוסס על הדדיות. חיובים הנובעים מהסכמים, או שרגילים לתפוס אתם כתלויים בחיוב נגדי, הם מסוג זה. לעומת זאת, בחלקם הגדול חשובים עקרונות ההתחשבות בזולת דווקא משום שתופסים הם במצבים אשר בהם אין לצפות להדדיות.
ב. במקרים מסוימים, עלול חוסר ההדדיות מצד הזולת לסכן את קיומנו. "הבא להרגך השכם להרגו", בנסיבות אשר בהן הוא כלל תקף, מבוסס על העיקרון של פיקוח נפש - לא על העדר הדדיות. עובדת היות השני זומם להרגך מצדיקה את השיקול: "מאי חזית דדמא דההוא גברא סמוק טפי, דילמא דמא דידך סמוק טפי" - אף על-פי שבמקרים רגילים אין פיקוח נפש דוחה שפיכות דמים. קובעת הסכנה בפועל - לא חוסר ההדדיות כשלעצמו.
הבאתי את הדוגמה ההלכתית, לא משום שאני סבור שסוג השיקולים שיש לשקול לגבי בעיה מוסרית זהה תמיד לסוג השיקולים שיש לשקול לגבי בעיה הלכתית. אבל במקרה הזה השיקולים הם מאותו סוג בדיוק. סיכון הקיום העצמי בגלל שמירת עקרונות מוסריים תקיפים עבורנו ומשום שהזולת אינו נוהג לפיהם הוא שיקול העשוי להצדיק דחיית העיקרון. אבל לכך לפחות שני תנאים:
א. שהסיכון הוא אקטואלי, לא תאורטי, זאת אומרת צפוי בנסיבות הקיימות;
ב. שאין דרכים אחרות למניעת הסיכון.
לעומת זאת, אם הסיכון נובע מהתעקשותנו אנו להשיג מטרה מסוימת, בשעה שוויתור חלקי או מלא מצדנו היה מסלק את הסכנה, ספק רב אם מוצדק לדחות עיקרון מוסרי ששמירתו באותם תנאים מסכן את הקיום. על כל פנים, עומס ההוכחה מוטל על מי שבא לטעון, כי מטרה זו דוחה את העיקרון.

תאריך:  24/03/2009   |   עודכן:  24/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי מינץ
קשה לך עם מי שמנהל אותך? הוא לא מבין? לא נותן לך גיבוי? לוקח את כל הקרדיט לעצמו?    "הרווח הכפול" - ספר חדש המכשיר עובדים בכל דרג להתמודד עם הקושי והאתגר של בנייה וניהול מערכות יחסים מוצלחות עם הבוס
זאב גלילי
בספר היסטורי חדש נחשפת מערכת קבלת ההכרעות שהביאו למרחץ הדמים הגדול בהיסטוריה    הספר מעורר מחשבה שאנו נמצאים בתקופה דומה לזו שקדמה למלחמת העולם השנייה
עו"ד עדי לויט
לבלוע את אלוהים היא היצירה הראשונה ש עו"ד עדי לויט ובה הוא מתאר חוויות מבית המשפט ומחוצה לו    האם ניתן לתמצת את אלוהים בכמוסה?
עו"ד יובל אלבשן
תמיד פלורה הוא הרומן הראשון של יובל אלבשן    הוא מסוג הספרים שגורמים לקורא לעצור את נשימתו    להלן פרק מהספר
בני דון-יחייא
סיפור מתוך ספרו של בני דון יחייא - "במשפחות הכי טובות"    במשפחות הכי טובות מגיש עשרות סיפורים, מז'אנר סיפורי הפואנטה, המסתיימים במפנה המותיר את הקורא מופתע, מחייך או מתרגש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il