X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לפי מחקר, החרם על ישראל יעלה 50 מיליארד דולר בעשור המשך האלימות יוביל לנזק של 250 מיליארד דולר לישראל, והתמ"ג לנפש של הפלשתינים יצנח ב-46%
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הנזק המצטבר למשק הישראלי מקמפיין החרם הבינלאומי יכול להגיע, בתרחיש הקיצוני ביותר, ל-50 מיליארד דולר, עד שנת 2024 - כך מעריך תאגיד ראנד, ממכוני המחקר המובילים בארה"ב.
מדובר אומנם בסכומים גדולים מאד, אך יש לזכור כי הם מתפרסים על-פני עשור שלם, וכי הם קטנים ביחס לגודל התוצר של המשק. כך למשל, ב-2024 צפוי התוצר המקומי של ישראל להיות קטן יותר ב-2% בלבד בתרחיש של חרם מלא, לעומת התוצר הצפוי בתרחיש של היעדר חרם.
לדברי חוקרים במכון, "הניסיון ממדינות שהוחרמו בעבר כמו דרום אפריקה ומיינמאר מראה שעיקר הפגיעה היא בהשקעות זרות במדינה, בעוד שהסחר כמעט ולא מושפע מהחרם, למרות הבולטות הרבה שיש להחרמות בכלי התקשורת".
התאגיד, הפועל במימון פרטי וממשלתי, פרסם הבוקר בירושלים את ממצאי הדוח המקיף שערך על השפעות כלכליות שיהיו לתרחישים שונים בסכסוך הישראלי-פלשתיני על המשקים של שני העמים. המסקנה הברורה שאליה הגיעו חוקרי ראנד, היא שתרחיש של שתי מדינות הנמצאות ביחסי שלום הוא הכדאי ביותר מבחינה כלכלית לישראלים ועוד יותר מכך לפלשתינאים. באופן דומה התרחיש ההפוך של סכסוך אלים, בנוסח האינתיפאדות הקודמות, יגרום את הנזק הרב ביותר לשני הצדדים.
לעומת זאת, להערכת החוקרים, לתרחישים של נסיגה ישראלית ללא הסכם להקמת מדינה פלשתינאית - לא תהיה כמעט השפעה על המצב הכלכלי באזור. אחת הבעיות המרכזיות במסקנות האלה היא ההנחות שעומדות בבסיס התרחישים ובהן ההשערה שהקהילייה הבינלאומית בראשות ארה"ב תסכים לממן את פינויים של 100 אלף מתנחלים משטחי יהודה ושומרון בעלות כוללת של 30 מיליארד דולר וכן שגופים ציבוריים ופרטיים יסכימו להשקיע כ-60 מיליארד דולר בפיתוח הכלכלה הפלשתינאית בתרחיש של הקמת מדינה פלשתינית.
המחקר, שהחל ב-2013 המחקר שהחל בסוף 2013 מומן על-ידי דייוויד ריצ'רד, בנקאי שהיה חבר בחבר הנאמנים של המכון. המחקר התבסס על ראיונות ואיסוף מידע כמו גם ניתוח של מחקרים קודמים בנושא, אך לדברי השגריר צ'רלס ריס, מראשי ראנד "זהו הניסיון הראשון לערוך דוח מקיף ומקצועי על הנושא הזה".
תרחישי הפינוי
במסגרת המחקר ניתחו חוקרי המכון 5 תרחישים אפשריים. התרחיש הראשון היה של שתי מדינות הנמצאות ביחסי שלום. בתרחיש זה יפונו מיהודה ושומרון 100 אלף מתנחלים המתגוררים בהתנחלויות מבודדות בעוד שחצי מיליון אזרחים ישראלים המתגוררים בגושי ההתיישבות העיקריים - לא יפונו. החוקרים העריכו כי העלות הכוללת של פינוי המתנחלים תעמוד על 300 אלף דולר לנפש, או 30 מיליארד דולר. להערכתם, בתרחיש של הסכם שלום תמומן עלות פינויים של המתנחלים במלואה על-ידי הקהילייה הבינלאומית בראשות ארה"ב.
בנוסף העריכו החוקרים כי המדינה הפלשתינית הצעירה תמשוך אליה השקעות בהיקף של 59 מיליארד דולר מגופים פרטיים וציבוריים בעולם. בשורה התחתונה מעריכים החוקרים כי אם יתממשו הערכות אלה יעמוד התוצר הישראלי ב-2024 על 462 מיליארד דולר, ויהיה גבוה ב-5.2% או 22.8 מיליארד דולר מהתוצר הצפוי של המשק ב-2024 בתרחיש "עסקים כרגיל".
הגידול המוערך בתוצר - העומד כאמור על 22.8 מיליארד דולר - מורכב מהשקעות נוספות במשק (9.1 מיליארד דולר), גידול בתיירות לישראל (1.1 מיליארד דולר), זינוק של 200% בהיקפי הסחר עם העולם הערבי (5.58 מיליארד) ועם המדינה הפלשתינית (5.58 מיליארד) וגידול בהיקף התעסוקה של פלשתינאים בישראל (1.32 מיליארד דולר).
התרחיש השני של נסיגה ישראלית מתואמת מניח שישראל תקבל סיוע חוץ בהיקף 13.5 מיליארד דולר למימון עלויות הנסיגה ופינוי המתנחלים - בתרחיש זה עתיד התוצר הישראלי לעמוד להערכת החוקרים על 439 מיליארד דולר - סכום זהה לסכום המשוער בתרחיש של 'עסקים כרגיל'. במלים אחרות להערכת ראנד לישראל אין מה להרוויח או להפסיד מנסיגה חד-צדדית שתיעשה בתיאום עם הפלשתינאים והקהילייה הבינלאומית.
לעומת זאת לישראל יש מה להפסיד ואף הרבה בתרחישים גרועים יותר החל מנסיגה חד-צדדית (הפסד תוצר של 4 מיליארד דולר ב-2024 שהם 0.9% תוצר באותה שנה), המשך בתרחיש של התנגדות לא אלימה (הפסד תוצר של 15 מיליארד דולר ב-2024 שהם 3.4% תוצר באותה שנה) וכלה בתרחיש של התקוממות אלימה - שבו ייגרם להערכת למשק הישראלי הפסד תוצר של 45.1 מיליארד דולר בשנת 2024 לבדה, שיהיו שווים ל-10.3% תוצר נכון לאותה שנה.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  08/06/2015   |   עודכן:  08/06/2015
+קריאת תיגר על שלטון חמאס ברצועה
00:36 09/06/15  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

ארגונים שונים ברצועה מנסים לסחוט מתנועת חמאס את מילוי דרישותיהם באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל. לחמאס יש כרגע אינטרס לשמור על המשך הרגיעה עם ישראל אך היא עדיין לא מצאה את הדרך לעצור את הירי לעבר ישראל

חייל מצרי בגבול רפיח [צילום: עאדל חנה/AP]
+ארגון ה-BDS עולה לכותרות
12:55 08/06/15  |  עמוס גלבוע   |   לרשימה המלאה

הארגון הזה, שחזונו הוא ביטולה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, נחל עד כה הצלחות צנועות, בעיקר בתחום האקדמיה. אבל, הוא מצליח ליצור בעולם אווירה אנטי ישראלית. תורמים לכך האירופים במהלכי החרם שלהם; ארגוני שמאל וימין קיצוניים וגם ממשלת ישראל במחדלה במאבק נגד הארגון

פועלים להחרמת ישראל [צילום: AP/Mahmoud Illean]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם עם הפלשתינים יזרים 120 מיליארד דולר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עלות פינוי
רמי רצון  |  8/06/15 15:09
2
הסכם עם רוצחים=חיסול היהודים! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  8/06/15 15:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמוס גלבוע
הארגון הזה, שחזונו הוא ביטולה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, נחל עד כה הצלחות צנועות, בעיקר בתחום האקדמיה. אבל, הוא מצליח ליצור בעולם אווירה אנטי ישראלית. תורמים לכך האירופים במהלכי החרם שלהם; ארגוני שמאל וימין קיצוניים וגם ממשלת ישראל במחדלה במאבק נגד הארגון
רבקה שפק ליסק
ה-BDS מביא את הגדר שבנתה ישראל כדי למנוע חדירת מחבלים שתכננו לרצוח אזרחים ישראלים כדוגמה לחומת אפרטהייד. אין כל קשר בין החומה לאפרטהייד. זהו שקר גס שה-BDS מטפח נגד ישראל
יצחק דנון
עו"ד ותעשיין תובעים 100,000 שקל בטענה שעברו בדיקה גופנית בידי אנשי אל-על בלרנקה, הוחזקו בחדר נפרד במשך שעה והועלו למטוס סמוך להמראה
אורי שרגיל
הערבים מנהלים ברחבי העולם מסע דה-לגיטימציה נגד ישראל ויהודים רצוף שקרים, עיוותים, הסתה ושנאה תהומית
עידן יוסף
ראש הממשלה אמר כי מערכת המשפט תישאר עצמאית והתקשורת חופשית    על ההסכם עם אירן: מאות מיליארדי דולרים שיגיעו לאירן בשנים הקרובות ישמשו לטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il