X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ה'שופט הדתי' של בית המשפט העליון מודע לכך שהיווה עלה תאנה הוא סבור כי חוק ההינתקות היה חוק רע, וגם מתנגד למדינת כל אזרחיה טל: "לא יעלה על הדעת שמיעוטים יכולים לדרוש הגדרה עצמית"
▪  ▪  ▪
חוק פינוי פיצוי אינו ראוי לשיטתו
עם זאת, כאשר מדובר בפרט אל מול השלטון, באזרחים מוחלשים אשר נעשקים או נלחצים בידי השלטון, פה הוא דוגל באקטיבים שיפוטי, המאפשר פניה לבג"צ אשר יכול להוציא סעד "בתוך יום" (שלא כמו ערכאות אחרות). הוא גם סבור כי אגרות מהוות חסם עבור אוכלוסיות מוחלשות.

הדיונים בהמלצות 'ועדת טל' הופסקו עד להודעה חדשה
הדר פרבר
מזכיר ועד הישיבות סירב להשתתף בוועדה
לרשימה המלאה

ארה"ב מעכבת הסגרת דמאניוק לגרמניה
יואב יצחק
דמאניוק מתגורר בארה"ב * התביעה בגרמניה מבקשת להסגירו לידיה כדי להעמידו לדין בגין סיוע לרצח 29 יהודים
לרשימה המלאה

שופט בית המשפט העליון (בדימ.), צבי טל, אשר מוכר לציבור יותר בשל הוועדה שנקראה על שמו, "ועדת טל", אשר גיבשה הסדרי דחיית שירות לגחורי ישיבה, מונה לבית המשפט העליון בשנת 1994. במסגרת סדרת הראיונות אשר ערכו שימי קדוש ואפריים דה-האס עם תשעה שופטי בית המשפט העליון (בדימ.) (ראיונות שפורסמו בכתב העת 'עלי משפט') נשאל טל, כמו קודמיו, אודות אקטיביזם שיפוטי, אודות הפרדת הרשויות, אודות השפיטות ובמקרה הספציפי שלו - אודות הוועדה אשר בראשה עמד.
בניגוד למרואיינים קודמים (חשין, ברק, שמגר, זמיר), סבור טל כי "הפרלמנט הוא מעל הכל", וכי גם באנגליה, למרות שיש זכויות למיעוטים "לא יעלה על הדעת שמיעוטים יכולים לדרוש הגדרה עצמית". טל מאזכר לנו כי "מה שיפה למדינת הגירה" כמו ארצות הברית, אינו יפה לנו, וכי אנו איננו יכולים להיות "מדינת כל אזרחיה" שכן מגילת העצמאות הגדירה את מדינת ישראל כ"מדינה יהודית".
סברתו כי "הפרלמנט הוא מעל הכל" הינה קונסיסטנטית, הוא לא אך ורק מתנגד לאקטיביזם שיפוטי בענייני מדינה וחברה, הוא גם מתנגד לדריסתו של רצון העם בידי חוק ההסדרים או לדבריו: "לא יתכן שבהצבעות על חוק של מאה סעיפים חברי הכנסת לא ידעו על מה הם מצביעים ופשוט ירימו את האצבעות באופן אוטומטי בגלל משמעת קואליציונית".
בניגוד למרואיינים קודמים, סבור טל כי אל לו לבית המשפט העליון להתערב התערבות יתר בהכרעות בית הדין הרבני הגדול, וכי הלכת בבלי, אשר כפתה על בתי הדין הרבניים לדון על-פי הפסיקה הישראלית, אינה ראויה. לדעתו, ישנם פסקי דין רבים אשר מצמצים את סמכות בתי הדין הרבניים "והופכים אותו לוועדה טכנית לגבי גירושין", וכי למרות שחוק יסודות המשפט, התשמ"א - 1980 מאפשר פניה למשפט העברי במקרה של לקונה, בית המשפט העליון, לטעמו, רוקן חיקוק זה מתוכן, תוך התעלמות מפאר היצירה של המשפט העברי. הוא סבור כי במקרים רבים אשר בהם מתבקשת התערבות בג"צ בפסיקות בית הדין הרבני הגדול, עליו לדחות עתירות בנושא זה על הסף. עוד הוא סבור כי אם חלקים גדולים בציבור הדתי אינם שבעי רצון מבית המשפט העליון, על בית המשפט העליון "לבקר את עצמו מפעם לפעם".
עם זאת, כאשר מדובר בפרט אל מול השלטון, באזרחים מוחלשים אשר נעשקים או נלחצים בידי השלטון, פה הוא דוגל באקטיבים שיפוטי, המאפשר פניה לבג"צ אשר יכול להוציא סעד "בתוך יום" (שלא כמו ערכאות אחרות). הוא גם סבור כי אגרות מהוות חסם עבור אוכלוסיות מוחלשות.
גם על חוק פינוי-פיצוי, אשר אינו מפצה אנשים על אובדן של עבודה ועמל של חיים שלמים, יש לו ביקורת קשה: "אדם בן 50 לא יודע מהיכן להתחיל את חייו מחדש והפיצוי כלל לא מתקרב למה שהיה צריך לקבל. אני התנגדתי להליך הזה ואני חושב שזה פשע. תארו לעצמכם מצב שבו הדבר היה נעשה לאוכלוסיה אחרת, נניח לציבור לא יהודי".
כשופט דתי בביהמ"ש העליון, הוא חש כעלה תאנה, שכן עצם העובדה שישנו 'כסא דתי, כיסא מזרחי וכיסא ערבי' בבית המשפט העליון, מקנה תחושה של עלה תאנה. ריבוי כסאות שכאלו יצור מגוון.
עם זאת, הוא מודע לכך שלא ניתן, בהינתן 14 כסאות בבית המשפט העליון, לאפשר יצוג לכל מגזר, שכן לא יהיה לכך סוף: יבקשו לפרוט את הכסא המזרחי לכל העדות, את הכסא הדתי לכל הזרמים, וכדומה.

פרקליטו של השטן

כשהוא נשאל למשפט דמניוק, בו היה שופט מחוזי עדין, הוא מצהיר כי "אין כל ספק כי דמיניוק הוא איוון האיום" וכי הוא "משתעשע ברעיון כי מה שהרתיע את בית המשפט היה פסק דין מוות שריחף באוויר והחשש מתגובות". עם זאת, לשיטתו "לעובדה שפתחו את המשפט ליריעה רחבה להוכיח את כל הזוועות של טרבלינקה ושל השואה הייתה תוצאה חיובית והיא העלאת התודעה של השואה בעיני הציבור הצעיר, קרוב לשלושים שנה אחרי משפט אייכמן". עם זאת, טל מקפיד על אובייקטיביות: הוא לא אהב את האופן שבו התייחס הקהל בבית המשפט לסנגורו האמריקני של דמיניוק, אוקונור, ועצם התגייסותו של שפטל לעניין גרמה לו דווקא להעריך את שפטל: "גם עם השטן עומד לדין השטן זקוק לסנגור הכי טוב, ואם לא תהיה הגנה טובה לא יהיה משפט. לכן ערכו גדל בעיני. אותו הדבר עם אייכמן, אומנם היה לו עורך דין גרמני, אבל לצידו עמד עורך דין ישראלי, פליליסט מצוין שחנך אותו ולימוד אותו ובלי זה המשפט לא היה משפט".

"צה"ל לא זקוק לאנשים נוספים"

שאלה מתבקשת של המראיינים את טל היא שאלה הנוגעת לוועדה אשר נקראה על שמו, ועדת טל. לשיטתו של טל "צה"ל לא זקוק לאנשים נוספים ואין לו תקציב לאנשים נוספים", ובשל כך "לא מגייסים עולים חדשים מגיל 22 ומעלה". אך יש לו ביקורת על הרצון לגייס את החרדים. הוא מסביר כי הגם שאין חוק אשר פוטר את אזרחי ישראל הערביים משירות צבאי, מבינים את הקושי הטבעי שלהם לשרת בצבא ופוטרים אותם באופן טבעי משירות זה. "ולחרדים לא קשה? לחשוף בגיל 18 צעיר לעולם מתירני, לעולם בדיוק הפוך ממה שהוא חונך והורגל... אותם אי-אפשר להבין?".
טל מכבד את זכותם של החרדים לערכים משלהם, בהם התנגדות למדינה הציונית ולערכיה. בכל מקרה, הוא מספר כי חוק ההסדרים של שנת 2003 מסמס את חוק טל כאשר אפשר לבחורי ישיבה הלומדים למעלה מ-45 שעות בשבוע לעבוד, גם מבלי לעבור דרך שירות צבאי.
בכך לשיטתו הכנסת מסמסה את מה שהיה יכול להיות כ"התחלה של שוויון".
מבין השורות משתמע כי למרות הביקורת על בית המשפט העליון אשר מתערב לכאורה בחקיקת הכנסת, למעשה, בהליך סמוי ולא גלוי, נערי האוצר של 'חוק ההסדרים' ממסמסים בהליך מקוצר חקיקת כנסת שנדונה שנים, מבלי שהציבור ירגיש או יהא מסוגל לבקר זאת.
כאשר הוא נשאל על פסק דין שעליו התחרט, הוא מצביע על עתירה לבג"צ אותה דחה בראשית כהונתו כשופט עליון, שכן לא היה לו די אומץ להתעמת עם "אנשי האוצר", אשר התקינו תקנות אשר מחייבות עולים חדשים להמיר את המטבע שלהם למטבע ישראלי, חרף ירידת הערך המתבקשת מכך. הוא מספר כי "גם אני אמרתי כמה דברים קשים על האוצר, אבל לא היה לי מספיק אומץ ונכנעתי לדעת הרוב שקבעה כי אין להתערב בהחלטת משרד האוצר. עד היום אני חושב שזה היה עוול של ממש כלפי אותם עותרים".

תאריך:  04/04/2009   |   עודכן:  04/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צבי טל: "חוק פינוי פיצוי הוא פשע"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סוף סוף שופט נורמאלי
מד' ליונה עיוורת  |  4/04/09 23:27
2
וידוי ראוי לפרסום נרחב
מוקסם  |  4/04/09 23:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יעל גיל
חוק למניעת אלימות במשפחה וחוק למניעת הטרדה מאיימת נועדו להגן על נשים וילדים (לרוב) החשופים לסיכון תמידי של אלימות במשפחה    יש מי שמנצל חוקים אלו לרעה להשגת יתרונות בהליכי גירושין
ענבל בר-און
כמו ילדים קטנים זבי חוטם שזקוקים לקצת ממתקים וטפיחה על השכם מן הדודה כדי לעשות נפשות לאגו שלהם, כך השרים לענייני שום דבר או השרים שמונו למרות היעדר ניסיון בתחום - מזינים את האגו הפגוע שלהם על חשבון טובתם של אזרחי ישראל
אמנון לורד
יתרונה הבולט של הממשלה החדשה הוא שבקבינט אשר יקבל בקרוב את ההחלטות הגורליות בנושאי אירן, סוריה או חמאסטאן, יישבו בוגי יעלון, בני בגין, דן מרידור, נתניהו, ליברמן וברק
מרטין שרמן
החלטת ממשלת אולמרט להימנע ממבצע קרקעי נרחב ברצועה נבעה בין השאר מכך, שיציאה למבצע כזה הייתה למעשה הודאה בכישלון תפיסת החד-צדדיות - העילה לקיום מפלגתו של אולמרט
עדי שטרנברג
ערב חג, התביישתי להיות אזרח ישראלי. כאבתי את כאבה של אותה אם חד הורית אמיצה, הנלחמת את מלחמת הקיום של משפחתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il