X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בין המוסדות להשכלה גבוהה עדיין ניטש מאבק אנכרוניסטי על יוקרה שאין לו שום הצדקה
▪  ▪  ▪
לא נופלות ברמתן מן האוניברסיטאות. מכללות

אוניברסיטה או מכללה? - זו ההתלבטות של אלה המתדפקים כיום על שעריו של מוסד כלשהו להשכלה גבוהה. מטבע הדברים נוטה משאלת הלב לעברה של האוניברסיטה, היוקרתית יותר; אלא שבשל המחסומים הרבים שהיא מציבה, לא כל מאן דהוא עשוי להתקבל אליה.
בימים של טרום המדינה, כוננו בארץ רק שני מוסדות להשכלה גבוהה. לאוניברסיטה העברית בירושלים ולטכניון בחיפה יכלו להתקבל רק המוכשרים מבין בוגרי התיכונים, בעיקר אם יצאה נפשם ללימודים ריאליים או ללימודי רפואה. ברף הלימודים הגבוה כל כך הייתה הסלקציה, מטבע הדברים, אכזרית למדי.
בינתיים זרמו מים רבים בים התיכון. בשנות ה-60 של המאה החולפת נוספו עוד שתי אוניברסיטאות למפת הלימודים האקדמית בארץ: אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בר-אילן, כשזו האחרונה נועדה בראשיתה למגזר הדתי בלבד. השתיים האלה נפלו אז ברמתן מזו של האוניברסיטה העברית. בעיקר הזדנבה הרחוק מאחור אוניברסיטת בר-אילן, שבפי ליצני הדור זכתה אז לכינוי הנלעג, "אוניברסיטה ברמת-גן", במשמעותו הכפולה. מי שסיים באותה תקופה שנת לימודים ראשונה באוניברסיטת תל אביב ובכל זאת נכסף להתקבל להמשך לימודיו באוניברסיטה העברית - יכול היה לממש את חלומו ולעלות על המקפצה הזאת, בתנאי ברור: היה עליו לחזור בירושלים על שנת הלימודים הראשונה שלו מתל אביב.
המפה השתנתה
במשך שנים נותרו הטכניון והאוניברסיטה העברית כמוסדות ההשכלה הגבוהה היחידים שהוכרו על-ידי מוסדות דומים בחו"ל לצורך המשך הלימודים בהם. רק משהפכה אוניברסיטת תל אביב בשלהי שנות ה-60 לחממה עבור המרצים מירושלים, כשקיבלו בה שכר גבוה הרבה יותר - השתנתה המפה האקדמית מן הקצה אל הקצה. או אז החלה האוניברסיטה התל אביבית לאיים ביוקרתה על זו של ירושלים, כשבחוגי לימודים לא מעטים אף התעלתה זו הראשונה ברמתה על זו האחרונה. זו גם הייתה שעתם היפה של אותם בוגרי תיכון שהתדפקו, לשווא, על דלתות האוניברסיטה בירושלים ושלא הצליחו להתקבל אליה.
במרוצת השנים נוספו למפת האוניברסיטאות בארץ עוד שתיים נוספות: זו של חיפה וזו של באר-שבע, וזה עדיין לא היה סוף פסוק. בשלהי המאה החולפת החלו צצות להן מכללות, אל מול האוניברסיטאות, כפטריות אחר הגשם. כמעט בכל יישוב בארץ קמה מכללה, שנאבקה מרות על זכויותיה במועצה להשכלה גבוהה, כדי שתכיר בה כמוסד אקדמי לכל דבר. המאבק, שקודם לכן ניטש בין האוניברסיטאות לבין עצמן, הופנה מעתה אל עבר המכללות, כשרק האוניברסיטאות הוכרו, מלבד היותן מוסדות-הוראה, גם כמוסדות-מחקר.
מאז ועד עצם היום הזה, קל יותר להתקבל למכללה מאשר לאוניברסיטה. כתוצאה מכך, נבצר לא אחת מבוגרי המכללות למיניהן להתקבל להמשך לימודיהם במוסדות השכלה יוקרתיים מעבר לים. יש בכך כדי להזכיר את הימים של מחצית המאה החולפת, כאשר בוגרי תיכון אקסטרני לא יכלו, בהעדר תעודת-בגרות, להתקבל ללימודים באוניברסיטה בארץ. מגבלה נוספת: תלמידי המכללות נאלצים, בדרך כלל, לשלם שכר לימוד גבוה הרבה יותר מזה של עמיתיהם לאוניברסיטאות.
הגיע הזמן שהמועצה להשכלה גבוהה תעשה רוויזיה בהתייחסותה לאקדמיות למיניהן. מה שברור הוא שלאפליה בין המכללות לאוניברסיטאות אין עוד כל הצדקה, בפרט כאשר רמתן אינה נופלת מהן משמעותית, על אחת כמה וכמה כשהמרצים של המכללות הם בעצמם מוסמכי אוניברסיטאות.

תאריך:  09/04/2009   |   עודכן:  09/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיוויון הזדמנויות לאוניברסיטאות ולמכללות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אליה וקוץ בה
חייםאל  |  9/04/09 21:05
2
חנן וייס-מדינת הפוליטיקה
בארה"ב הפרטיים  |  9/04/09 23:04
3
חנן וייס-גם הנעליים האדומות
בצבא היו של השמאל  |  9/04/09 23:29
4
חנן וייס-רוויזיה ?!
הכל מאפיה  |  9/04/09 23:34
5
אוניברסיטאות יוקרתיות בישראל?
gguioi787  |  10/04/09 15:19
6
נכון ומאד הגיוני. גם שוויון
לוגיקן בכיר  |  11/04/09 19:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון אקר וד"ר אלון הברפלד
גולשי ג'יי דייט
"המדריך לדייט המושלם" הינו ספר טיפים, שנכתב מניסיונם האישי של רווקי ורווקות אתר ההיכרויות JDate    הטיפים נאספו במסגרת תחרות שערך האתר, ודורגו על-ידי הגולשים    וגם: עובדות שכדאי לדעת לפני שיוצאים לדייט
ענבל בר-און
השר נאמן יוזם: הצעת חוק תקציבית תעבור רק ברוב 55 ח"כים    יהיה יותר קל לפרוש מסיעות גדולות    האם נאמן מכין התשתית לפרישת מופז מקדימה?
אברשה טנא
איזו לגיטימציה יש לממשלה המציבה את שלטון החוק כערך עליון - אך מקבלת לתוכה שר חוץ אשר נמצא בחקירות על הלבנת הון, מרמה, הפרת אמונים, הקמת חברות-קש, שוחד ושיבוש הליכי חקירה?
גלית רז
הבנתי עד כמה חשוב לשמור על ערוצי התקשורת בינינו לבין הפלשתינים פתוחים - ואם המנהיגים ואנשי התקשורת שלנו נכשלים לעשות זאת, האחריות של כל אחד מאיתנו הרבה יותר גדולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il