X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם להיות יהודי פירושו להשתייך לדת היהודית, או שמא ניתן להשתייך ללאום היהודי, ולהיות בן דת אחרת? שאלות אלו עלו בפרשה המפולאה של אוסוולד רופאיזן, יהודי אשר שרד את התופת, המיר דתו, אך המשיך לחוש קשר רגשי עמוק לעם היהודי והציל יהודים בשואה
▪  ▪  ▪
ניצל מהתופת, המיר דתו והציל יהודים [צילום: בית לוחמי הגטאות]

את סיפורו המופלא של האב אוסוולד רופאיזן, יהודי ניצול שואה ומומר, מתאר השופט ברנזון בפסק הדין אשר דן בבקשתו של אוסוולד רופאיזן לקבל תעודת עולה לפי חוק השבות (ע"א 72/62 אוסוולד רופאיזן נ' שר-הפנים . פ"ד טז(4), 2428):
המבקש נולד בפולין בשנת 1922 להורים יהודים והתחנך על ברכי היהדות. בנעוריו היה פעיל בתנועת הנוער הציוני "עקיבא" ואחרי סיום לימודיו בבית-ספר תיכון בשנת 1939 היה כשנתיים בהכשרה חלוצית בוילנא כהכנה לעלייתו ארצה. עם פרוץ המלחמה בין גרמניה ורוסיה ביוני 1941 הוא נתפס על-ידי הגסטפו והושם בכלא אך ברח והצליח להשיג תעודה שהוא גרמני-נוצרי ובתור שכזה נעשה במשך הזמן מזכיר ומתורגמן בתחנת המשטרה הגרמנית בעיר המחוז מיר. בהיותו במיר יצר קשר עם יהודי העיר והסביבה והיה מודיע להם על מזימות הגרמנים ותוכניות פעולותיהם נגד היהודים. כאשר נודע לו שהגרמנים עומדים לחסל את הגטו היהודי הודיע על כך ליהודי העיר וסיפק להם נשק. על סמך ידיעות אלו נמלטו רבים מיהודי הגטו על נפשם ליערות, כ-150 מהם ניצלו והצטרפו לפרטיזנים, ורובם של ניצולים אלה חיים כיום בישראל. אולם בעקבות הלשנתו של יהודי אחד, שהמבקש מגלה ליהודים את תוכניות הגרמנים, הוא נחקר על-ידי הממונים עליו ואז הוא גילה את פרצופו האמיתי ובגאווה יהודית סיפר שהוא עזר ליהודים מפני שהוא עצמו יהודי. המבקש נכלא, אך שוב הצליח לברוח ומצא מקלט בבית-נזירות שם שהה תקופה ארוכה, אך כשהתאפשר הדבר עזב את המנזר והצטרף לשורות הפרטיזנים הרוסיים. הרוסים חשדו בו שהוא מרגל גרמני ודנו אותו למוות. הוא ניצל בנס הודות להופעתו המקרית של יהודי אחד מניצולי מיר אשר העיד על זהותו האמיתית של המבקש. לבסוף זכה לאות הצטיינות רוסי על פעולותיו כפרטיזן.
בהיותו במנזר בשנת 1942 עבר המבקש לדת הנוצרית ובשנת 1945, בתום המלחמה, לבש מדי כומר ונכנס למנזר הכרמליתים. בכוונה, הוא אומר, בחר בנזר זה מתוך ידיעה שיש לו בסיס בארץ ויוכל במשך הזמן להצטרף אליו. בזמן מלחמת השחרור שלנו ופעמים רבות לאחר מכן ביקש רשות מהממונים עליו לאפשר לו לעלות לארץ, ובשנת 1958 ניתנה לו לבסוף הרשות, וכאשר הציר שלנו בורשה הודיע לו כי יקבל אשרת כניסה לארץ, פנה אל שלטונות פולין בבקשת דרכון ורשות לנסוע לישראל לצמיתות. פנייה זו של המבקש מראה בעליל שגם אחרי שעבר לנצרות הוא לא חדל בהכרתו הפנימית ובהופעתו החיצונית לראות את עצמו יהודי לאומי הקשור בלבו ובנפשו אל העם היהודי.

פולמוס פסיקתי על אופיו של העם היהודי

רופאיזן, אשר הגיש בקשה לקבל תעודת עולה לפי חוק השבות, שכן לטענתו, הגם שדתו נוצרית, לאומיותו יהודית, עורר דיון מרתק אשר בו חשף כל אחד מחמשת שופטי-בית המשפט העליון אשר ישבו בדין, את השקפתו באשר לדמותו המתהווה של העם היהודי בארץ ישראל: השופט זילברג ניסח את השאלה באופן הבא:
הקושי הפסיכולוגי הגדול שנתקלנו בו, מבראשית, במשפט בלתי-רגיל זה, הוא - למרבה הפרדוכס - באותה אהדה רבה ותודה עמוקה שאנו חווים כיהודים לאוסוולד רופאיזן, הוא המומר, "האח דניאל", המבקש שלפנינו. לפנינו אדם אשר, בשנים האפלות של השואה באירופה, חרף את נפשו למוות פעמים אין ספור למען אחיו היהודים, בבצעו את מעשי-ההצלה הנועזים מתוך גוב האריות ממש של הבסטיה הנאצו-גרמנית. הנסרב לאדם זה את משאת נפשו הגדולה: להתמזג כליל עם העם אשר אהב, ולהתאזרח, לא כזר-מהגר אלא כיהודי-עולה, בארץ חלומותיו?
השופט זילברג משיב על שאלה זו:
"ברם הוקרה זו, והחזקת-טובה מרובה זו, אסור לה שתהא ל"אהבה המקלקלת את השורה"; אסור לה שתשמש עילה לחילול השם והתוכן של המושג "יהודי". לכשנתעמק יפה יפה בדבר ונסקור ונזכור את מלוא האספקטים שבו, נראה כי את אשר האח דניאל מבקש מאתנו הוא: להעביר קו על המשמעות ההיסטורית, המקודשת של השם "יהודי", ולהתכחש לכל ערכי הרוח, עליהם הורגנו כל יום בתקופות השונות של גלותנו הארוכה. ההוד וההילה האופפים את מקדשי-השם בימי ביניים, יחוורו וימוגו על לבלתי הכר, וההיסטוריה שלנו תאבד את המשכיותה הרצופה, ותתחיל לספור את ימיה מראשית האמנציפציה שלאחר המהפכה הצרפתית. קרבן כזה אין איש רשאי לדרוש מאתנו, ואפילו הוא בעל זכויות כל כך גדולות כמו המבקש שלפנינו".
לשיטת זילברג, לאור לשונו של חוק השבות, התש"י – 1950, אשר קובע כי "יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה ואינו בן דת אחרת", יש לדחות את בקשתו של חסיד אומות העולם היהודי המומר, אוסוולד רופאיזן, לקבל תעודת עולה מכוח חוק השבות.
דעתו של השופט חיים כהן היא אחרת: לשיטתו, לצורך חוק השבות, בבואנו להשיב על השאלה 'מיהו יהודי', לא ניזקק להלכה. מבחנים דתיים כאלו או אחרים אינם מעלים ואינם מורידים. חוק יסוד כחוק השבות המיתרגם ללשון הלכה למעשה את ה'אני-מאמין' של מדינת ישראל, טעון פירוש, והוא זכאי, לשיטת חיים כהן, לפירוש אשר לא יתכחש לרקע ולרעיון של הקמת מדינת ישראל, אלא יביא לידי גמר את הגשמת חזונה ומטרותיה. פירוש כזה של חוק השבות אינו יכול להוביל לשלילת הזכות מן היהודי המבקש העומד לפנינו, כך קבע כהן. עוד קבע כהן כי החלטת הממשלה ולפיה חוק השבות יחול אך ורק על מי שהוא יהודי "ולא בן דת אחרת" ניתנה בחוסר סמכות והיא חסרת תוקף. לשיטתו של כהן, יש לאפשר לכל מי שרואה את עצמו יהודי (סובייקטיבית), בתום לב (ולא מתוך רצון לנצל את הארץ) כיהודי לצורכי חוק השבות. לשיטתו של כהן, עצם ההפרדה במרשם התושבים בין רובריקת הלאום לבין רובריקת הדת, מעידה על כך שאדם יכול להיות בעת ובעונה אחת בן הלאום היהודי ובן הדת הקתולית.
עד כמה פסק הדין משרטט את רב-גוניות התפיסות בעם היהודי באשר למיהו יהודי, ניתן לראות בדעות השונות אשר הובעו בפסק הדין: השופט לנדוי סבר כי עיון בכתביהם של אבות הציונות כגון הרצל, אחד העם ורופין, מגלה כי הגם שחלמו וייסדו מדינה חילונית ולא תיאוקרטית, ראו בהשתייכות, אפילו רופפת, אל העם היהודי, כמסמן של הלאום היהודי.
גם השופט ברנזון, עם כל אהדתו ותודתו הנתונה לעותר, סבור כי פירוש חוק השבות, תוך התחקות אחר כוונתם של אבות הציונות מוביל למסקנה כי מומר אינו יכול להיחשב כיהודי לצורך חוק השבות.

תאריך:  21/04/2009   |   עודכן:  21/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסיפור הלא-יאומן של ניצול השואה המומר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
כרבים רבים אחרים אף אני סבור שהעונש שהוטל על ד"ר סרוב חורג לחלוטין מכל פרופורציה    האם המשמעות האמיתית של המסר המשוגר על-ידי בית המשפט לנאשמים הוא ראו מה עולה בגורלו של מי שלא מסכים לעסקת טיעון ומבזבז את זמנו היקר של בית המשפט?
ענבל בר-און
המסר הציוני של השואה מובן לכל בר-דעת, ואין צורך להרחיב בו    יש לזכור גם את המסרים האוניברסליים של השואה    לעיתים המסרים נשזרים זה בזה
בצלאל לביא
את הרגע שבו נציגים של המדינות הדמוקרטיות החופשיות בעולם נוטשים את האולם בג'נבה, צריך להנציח ולהפוך למכשיר מוביל במדיניותה של ישראל, שמטרתה להמאיס את אחמדינג'אד על הקהילייה הבינלאומית ולהביא לבידודו ואולי להסתלקותו
עו"ד יוסי דר
"ישראל קסטנר הציל מאות אלפי יהודיות ויהודים בהונגריה" משקרת לנו מרב מיכאלי במצח נחושה, כי מאות אלפי יהודי הונגריה לא ניצלו
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
להלן המשך סקירה של החלטות המיסוי החדשות (פרק רולינג) בנושא מיסוי מקרקעין שניתנו בשנת 2008 ופורסמו לאחרונה, והפעם בעניין איגוד מקרקעין, חברת בית וחלוקת נכסי עזבון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il