X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
נאשם שהורשע באחזקת מנוע רכב גנוב טען כי לא היה מודע לכך שהמנוע גנוב, וכי חתם על הסדר טיעון בלא הבנת משמעותו בית המשפט העליון דחה את בקשתו למשפט חוזר
▪  ▪  ▪
המבקש טען כי לא ידע כי הודאתו תוביל לפגיעה בפרנסתו, וזאת בהיעדר תעודת יושר [צילום: AP]

במקרה הנדון לא מתקיימות הנסיבות למשפט חוזר, אשר מתקיים אך ורק כאשר הודאותו של נאשם לא ניתנה מרצון חופשי, או כאשר ישנו חשש ממשי לעיוות דין. לא הוכח כי במקרה הנדון ייצוגו של המערער היה כושל, או שלא הבין את משמעות הסדר הטיעון. כך קבע (יום ב', 20.4.09), שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי, בבקשה למשפט חוזר, שהגיש מוסא בדארנה אשר טען כי הודה בעבירה שלא ביצע (אחזקת מנוע רכב גנוב), רק משום שעורך דינו היה לא מנוסה בפליליים, וכי לא הבין את משמעות הסדר הטיעון.
המבקש הגיש בקשה למשפט חוזר בחלוף ארבע שנים מהרשעתו וגזירת עונשו לארבעה חודשי מאסר על תנאי, זאת כאשר הבין כי ללא תעודת יושר, לא יוכל לעסוק במקצועו. הוא טען כי כאשר הסכים להסדר הטיעון לא ידע כי ההסדר כרוך ברישום פלילי אשר ימנע ממנו לעסוק במקצועו, וכי לא ביצע את העבירה הנטענת, שכן לא היה מודע לכך שהמנוע שהותקן במכוניתו היה גנוב.
השופט אדמונד לוי קבע כי על המבקש היה לערער בזמן אמת על תוצאות גזר הדין או לחלופין לסרב להסדר הטיעון ולהיאבק על חפותו. כן קבע השופט לוי כי לא הוכח כי הייצוג שקיבל היה כושל (המבקש טען כי עורך דינו היה חסר ניסיון בתחום הפלילי, ולמד משפטים ברבת עמון ולא בארץ, והיה עורך דין אך ורק במשך שנה). בקשתו של המבקש לקיום משפט חוזר נדחתה.

עובדות המקרה

בכתב-אישום שהוגש לבית משפט השלום קריות, יוחסה למבקש עבירה של החזקת רכוש החשוד כגנוב, לפי סעיף 413 לחוק העונשין, התשל"ז-1977. זאת, לאחר שבאחד מימי אוגוסט שנת 2004 הוא נמצא מחזיק ברכב מסוג "יונדאי" בו הותקן מנוע החשוד כגנוב. באפריל שנת 2005, בגדרו של הסדר טיעון, הודה המבקש, שהיה מיוצג בידי סנגור, בעובדותיו של כתב-האישום, ובעקבות כך הורשע ונדון למאסר על תנאי בן ארבעה חודשים. כנגד פסק-דינו של בית משפט השלום לא הוגש ערעור.
במועדים הרלוונטיים לאישום שימש המבקש כבוחן רכב מוסמך, ולאחר הרשעתו החל בהליכים לקבלת הסמכה כבוחן כללי, בגדרם נדרש להציג תעודת יושר. או אז, גילה לראשונה, כך לטענתו, כי לחובתו הרשעה בפלילים, בגינה לא זו בלבד שלא יוכל להיות מוסמך כבוחן כללי, אלא אף לא יוכל לחדש את תעודת בוחן-הרכב בה הוא מחזיק. לאור זאת הגיש המבקש בקשה למשפט חוזר.

טענות הצדדים

את עתירתו לקיום משפט חוזר מבסס המבקש על שתי עילות. הראשונה, היא העילה המנויה בסעיף 31(א)(4) לחוק בתי-המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, ועניינה קיום חשש ממשי לעיוות דין. המבקש טוען כי יצוגו בבית משפט השלום היה כושל, הן משום שעורך דינו (שהינו חסר ניסיון בתחום הפלילי) לא יידע אותו בכך שההרשעה, גם בלא מאסר, לא תאפשר לו לעסוק במקצועו כבוחן רכב. המבקש סבור כי מתקיימים בעניינו גם הטעמים הקבועים בסעיף 153 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, בגינם יש להתיר לו לחזור בו מהודייתו. כן טען המבקש כי ההשלכות לרעה על פרנסתו לא הובאו בשלב גזירת העונש.
העילה השנייה בגינה מבקש המבקש משפט חוזר מבוססת על העילה המנויה בסעיף 31(א)(2) לחוק בתי-המשפט, קרי: קיומן של עובדות או ראיות חדשות, שיש בהן - כשלעצמן או בהצטרף לחומר הראיות אשר הונח לפתחו של בית המשפט לראשונה - לשנות את תוצאת המשפט לטובתו. המבקש גרס כי עקב היות ההרשעה מושתתת על הסדר טיעון, לא הזדמן לו להזים את הטענות שנטענו כלפיו: הוא טען כי כלל לא היה מודע לכך שהמנוע ברכבו גנוב.
המדינה לעומת זאת גרסה כי לו רצה המבקש להשיג על טענות אלו היה עליו לערער, ולא לבקש משפט חוזר בחלוף ארבע שנים, וכן כי המבקש לא הוכיח כשל בייצוג.

קביעות בית המשפט

  • סמכותו של בית המשפט לערוך משפט חוזר מאזנת בין שני אינטרסים: חשיפת האמת מחד-גיסא, ומאידך-גיסא, עיקרון סופיות הדיון. איזון זה מוצא את ביטויו בהוראות סעיף 31 לחוק בתי המשפט, המונה ארבעה עילות, שרק בהתקיים אחת מהן יורה בית המשפט על קיומו של משפט חוזר.
  • היה על המבקש להשיג את מבוקשו בדרך של ערעור ולא בדרך של בקשה למשפט חוזר, אך מטעמים השמורים עימו, בחר המבקש שלא לערער על פסק-דינו של בית משפט השלום.
  • טענת המבקש ולפיה לא היה מודע לנפקות הסדר הטיעון אין בה ממש: המבקש הודה בעובדות כתב האישום שהוקרא בפניו, ובית משפט השלום ציין במפורש כי הוא מרשיעו בעבירה שיוחסה לו בהתבסס על הודייתו.
  • נאשם יכול לחזור בו מהודייתו רק כאשר התקיים פגם חמור ברצון, ולא כך הוא במקרה דנן. אכן, טענה לכשל בייצוג עשויה במקרים מתאימים להצדיק קיומו של משפט חוזר או להתיר לנאשם לחזור בו מהודייתו, אך במקרה הנדון לא הוכח כשל בייצוג.

תוצאת ההליך

הבקשה למשפט חוזר נדחתה

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון
- בפני השופט אדמונד לוי
- בשם המבקש: עו"ד אהוד גרא

מ"ח 1154/08 מוסא בדארנה נ' מדינת ישראל
תאריך:  25/04/2009   |   עודכן:  25/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הודה הודאת שווא, אך לא יקבל משפט חוזר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
כך קבע הרכב בית הדין הצבאי לערעורים באזור יהודה ושומרון בעניינו של מחבל אשר הורשע בניסיון הריגה    עם זאת, נפסק כי עצם העובדה כי הדבר לא צלח בידו, בנס, אינה עילה להקלה בעונשו
ענבל בר-און
לעורך דין אסור להעיד בתובענה בה הוא מייצג    מה דין מעבידו של עורך דין זה? האם לו מותר להעיד?    על יישום כלל איסור ניגוד העניינים
עו"ד אבי גפן
לראשונה: בת הזוג מחויבת בפסק דין לשאת בחובות שנוצרו ולא רק ליהנות מרווחים ומחלוקת רכוש    פסק הדין יוצר שיוויון ועושה צדק היסטורי ומשפטי עם גברים
ענבל בר-און
היות שהאח האלים ערך סולחה עם אחיו והשתקם הפחית בית המשפט העליון בעונש המאסר    וזאת למרות רטוריקה הדורשת החמרה בענישה
עו"ד אילה בירגר
על-פי פסק דין תקדימי של השופטת מלכה אביב מבית משפט השלום בירושלים נקבע כי עצם הצבת האנטנות בסמיכות למקום מגורים מהווה סיכון בריאותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il