X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צדקה לעניים? אין להפריז בה, לא "כל המרבה הרי זה משובח", אלא - מידת הצדקה על-פי היהדות צריכה להיות מוגבלת לכדי 20% מהרווחים
▪  ▪  ▪

יש מצוות וכללי התנהגות הולמת, שבהם לא ראוי ללכת בדרך האמצעית אלא כל המרבה הרי זה משובח.
לדוגמא, סיפורי יציאת מצרים בליל הסדר - כל המרבה בהם הרי זה משובח. דוגמא נוספת - ההתרחקות מהכעס.
כלל זה לא חל על כל המצוות; הוא אינו חל על מידת הצדקה.
לדוגמא, בפרשיית "המשיח התימני" (התחזות אחד מהעם בתימן למשיח במאה ה-12), קבע הרמב"ם באגרת תימן [המכונה גם: פתח תקוה] כי אחד מהסימנים המעידים על כך שאותו אדם הטוען למשיחיות אינו משיח הוא - ציוויו לתת צדקה מופרזת, בכל הממון, דבר שלפי הרמב"ם הוא מנוגד לתורת משה.
הרמב"ם מסתמך בכך על פסוק כ"ח בפרק כ"ז בספר ויקרא, סוף פרשת בחוקותיי, שם כתוב:
"אך כל חרם אשר יחרים איש לה' מכול אשר לו, מאדם ובהמה ומשדה אחוזתו, לא יימכר ולא ייגאל, כל חרם קודש קודשים הוא לה'".
וכך הרמב"ם מפרש באיגרת תימן:
"עם הארץ שציווה לפזר כל אדם, כל ממונו ושיתנדבו לעניים.
וכל השומעים לו - הם טיפשים.
והוא - חוטא, שעושה הפך התורה.
הואיל ואין ראוי לתורתנו לעשות צדקה מכל ממונו, אלא מקצתו, שכן כתוב (ויקרא כ"ז כ"ח): 'אך כל חרם אשר יחרים איש לה' מכל אשר לו', ואמרו מקבלי השמועה: 'מכל אשר לו' ולא 'כל אשר לו', ושמו לנדבה גבול, והוא: החומש.
אמרו: "המבזבז - אל יבזבז יותר מחומש". ואין ספק ששכלו ולבו שנשאוהו לומר שהוא משיח - הוא אשר נשאו לצוות בני אדם לצאת מכל קניינם להתנדבו לעניים. ונעשו הם עניים - והעניים עשירים, וחיבו עמצם מן הדין להחזיר להם ממונם. ויהי הממון על הדרך הזה בין העניים והעשירים חוזר חלילה - וזו סכלות מבוארת"
.
אנשי השמועה - הם חז"ל, ולפי האמור לעיל - הגבול לצדקה הוא חומש, כלומר, חמישית (20%), ולא מעבר לכך.
הרמב"ם באגרתו מלגלג על ההוראה לתת צדקה לעניים מעל החומש עד כדי כל הממון, כפי שציווה אותו מתחזה למשיח מתימן, ומביאה לידי אבסורד וחוסר תוחלת.
כלל זה מוצא את ביטויו גם בפירוש הרלב"ג לתורה, פרשת בחוקותיי, המפרש את הפסוק המצוטט כך:
"ואמרה התורה מכל אשר, להעיר שאין ראוי לאדם שיחרים כל אשר לו, ויצטרך אחר זה לבריות. ולזאת הסיבה אמרה "מאדם ובהמה ומשדה אחוזתו". להורות שאין ראוי שיחרים כי אם קצת קניינו. ולזאת הסיבה בעינה התקינו רז"ל בעניין הצדקה שהמבזבז אל יבזבז יותר מהחומש".
כללו של דבר, הצדקה צריכה להיות מידתית, והמידה היא - חומש.

תאריך:  14/05/2009   |   עודכן:  14/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ידידיה ארגמן
להיתקע בפקק בגלל ביקור של נשיא ארה"ב לשעבר - זה בסדר - הרי הוא היה המנהיג של המעצמה שאנו נתונים לחסדיה. אבל להיתקע בפקק בגלל ביקורו של האפיפיור - זה לא בסדר - הרי הוא לא ממש אוהב אותנו
איתמר לוין
מה שנראה כמערכת של מצוות המיועדת למנוע הצטברות של עושר רב בידיים מעטות, טומן בחובו גם ובעיקר מסר רוחני חשוב מאין כמותו של עבודת ה'
אורן פרסיקו
הארץ מדגים איך משיגים ראיון עם נתניהו    "ישראל היום" הפך למשעמם    וב"כלכליסט" השתרבבה לכתבה על בנק הפועלים פליטת קולמוס
אהרון רול
מאז מסע הבחירות הנוכחי ועד עצם היום הזה עדים אנו למסע תיקשורתי רחב ממדים כנגד ממשלת ישראל הלגיטימית, אך שאינה כזו לגישת שוטמי גוש הימין שהפך לגוש השלטון המרכזי במדינתנו
ראובן לייב
ההיסטוריה וההיסטריה חוזרות. נקרולוג לעיתון על ערש דווי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il