X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המסר התורני בסוגיות כלכליות-חברתיות מסתכם במילה אחת: מוסריות!
▪  ▪  ▪
היש אמירה על-פי התורה? [צילום: AP]

פרשת בהר היא פרשה 'כלכלית', מן היותר חברתיות-כלכליות שיש בתורתנו; הלכות שמיטה ויובל, איסור ריבית, דיני מסחר בעבדים והיחס אליהם ועוד. גם פרשת בחוקותי פותחת בכלכלה "אם בחוקותי תלכו": ברכת הארץ, חקלאות משגשגת ובשורת ביטחון, שהיא תנאי הכרחי להישגים כלכליים.
כלכלה תורנית?
היש לתורה מדיניות כלכלית? ואם יש - מהי? לא מעט מאמרים והגיגים נכתבו על כך. שאלה אפקטיבית יותר היא האם יש אמירה כלכלית בת-זמננו על-פי התורה? ואם יש - האם היא חד-משמעית, או זריקת כיוון בלבד? ומהו? ניתן להתווכח כנסים על גבי כנסים האם התורה סוציאליסטית או קפיטליסטית? האם ההלכה מחייבת מדינת רווחה או איש לגורלו? האם המדינה צריכה לממן שירותים ציבוריים והשכלה שוויונית או שמא הצרכן בר-היכולת?
אי-בהירות שוררת גם בתחום החברתי. אומנם מוסכם על הכל כי יש לתורה מה לומר בסוגיות חברתיות המשיקות לחיובי חסד ולמצוַת "רעך כמוך". פסוק סופֶּר-חברתי בולט מצוי בפרשתנו: "וכי ימוך אחיך ומטה ידו והחזקת בו, גר ותושב וחי עמך" (כה, לה). אך האם יש לגזור הנחיות תורניות פרטניות לעדיפות חברתית בחלוקת משאבי התקציב, למשל? לְמה נקצה חלק גדול יותר בעוגה; לחינוך מיוחד, לסל התרופות, לקצבאות נכים, ללוחמה בפשע או לקליטת עולי אתיופיה? ובאיזה מינון? הדילמה מסתבכת הרבה יותר כאשר שמיכת התקציב נקרעת בין ביטחון, חינוך, תשתיות, יצירת תעסוקה, בריאות ועוד ועוד. מהו המידרג התורני ביניהם? היש בכלל דבר כזה?
הנחיית-על: מוסריות
עמדתי תומכת בדעה שהתורה השאירה גם בתחום זה פתח רחב ל'דינא דמלכותא' ולפרנסי הציבור, ואיננה יורדת לפרטים סוציו-אקונומיים ברזולוציה גבוהה. לדעתי, המסר התורני בסוגיות אלו מסתכם במילה אחת: מוסריות! זו מילת המפתח למדיניות הלכתית כלכלית, לאורה הכל יקום ויפול. ההגדרה למוסריות ולצדק חברתי לא נמצאת תמיד בסעיפי השולחן-ערוך. היא מצויה בעיקר על לוח לבנו...
התורה הנחילה לעולם כולו את השבת, המאוד חברתית-כלכלית. התורה גם הנחילה לעולם התרבותי את היחס המאוד הומניטרי לעבדות. צאו ולימדו מפסקי הרמב"ם ביחס לעבד עברי (עבדים א, ט): "חייב האדון להשוותן לו במאכל ובמשקה בכסות ובמדור... שלא תהא אתה אוכל פת נקי והוא אוכל פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש, אתה ישן על גבי מוכין והוא ישן על גבי התבן, אתה דר בכרך והוא דר בכפר, או אתה דר בכפר והוא יושב בכרך. שנאמר 'ויצא מעמך' (בפרשתנו! כה, מא). מכאן אמרו כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו". היחס כלפי עבד נוכרי ("כנעני") מופיע בהלכה החותמת ברמב"ם את הל' עבדים (ט, ח): "מידת חסידות ודרכי חכמה... שלא יכביד עולו על עבדו (=הנוכרי) ולא יצר לו. ויאכילהו וישקהו מכל מאכל ומכל משתה... וכן לא יבזהו, לעבדות מסרן הכתוב לא לבושה. ולא ירבה עליו צעקה וכעס, אלא ידבר עמו בנחת וישמע טענותיו".
מוסריות נדרשת זו איננה רק כלפי עבדים; יש בה כדי לשדר השראה למדיניות חברתית וכלכלית גם בדור שהעבדות השחורה נהפכה ל'עובדי קבלן', או אפילו ל'עבדי היי-טק'. ובכלל, בכל מרחבי המדיניות הכלכלית הציבורית. קיימות תופעות אי-מוסריות רבות בתחום הכלכלי אשר צריך להילחם בהן ולדכא אותן, גם מכוח היותנו מדינה יהודית, השואבת השראה ממקורותינו ומרוח התורה.

מציאות כלכלית בלתי מוסרית

להלן מספר נושאים אשר צפו בקצה מקלדתי תוך כדי כתיבה:
א) משכורות עתק במיגזר הציבורי, כולל בחברות ממשלתיות ובעמותות שונות. אין שום צידוק לתופעה זו של גריפת-שכר פי עשר ויותר מן הממוצע במשק. כולה אנטי-מוסרית הנוגדת את מגמת התורה והמסורת היהודית.
ב) בזבוז משאבים לאומיים על ממסד מנופח וביורוקרטי, ובראשו - כדוגמא שלילית בוטה - ממשלת-ענק תמנונית עם 31 שרים וכחצי תריסר סגני שרים! (האם לפחות ראש הממשלה יודע מי הוא מה?) למעלה ממחצית גלריה זו מיותרת, וממילא היא בלתי-מוסרית בעליל מבחינה חברתית-כלכלית.
ג) ועדי עובדים ה'מחזיקים את המשק בגרון', ובראשם עובדי חברת החשמל. ידועים לשימצה מבחינת הסבת נזקים למשק, לפחות בעבר, היו גם עובדי רשויות הנמלים - ים ותעופה. גם אם מדובר בענפי משק יצרניים או עסקיים - עדיין הדרישה להתנהלות מוסרית קיימת.
ד) למיגזר האי-מוסרי ניתן לשייך גם את הרפואה האי-שוויונית, למרות חוק ביטוח הבריאות הממלכתי הקיים בישראל. אם כי בשטח זה לא ניתן למנוע - חוקית וכלכלית - את המציאות ה'טבעית' לפיה בעל אמצעים יכול לרכוש רמת רפואה גבוהה יותר, או לרכוש פוליסת ביטוח מקיפה יותר.
מקוצר היריעה אני משאיר לקוראים להשלים את הרשימה, כהנה וכהנה...

תאריך:  14/05/2009   |   עודכן:  14/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היש כלכלה תורנית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש כלכלה בתורה ועלתה במקלדתי
ירון זכאי  |  14/05/09 20:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
לקראת מפגש ביבי-אובמה בוושינגטון יש לזכור, כי אובמה הוא נשיא של מדינה שאחריותה היא גלובלית, בעוד שביבי הוא ראש ממשלה של מדינה קטנה יותר, שאינה יכולה להתקיים מבלי לקחת בחשבון שהיא אינה השחקן היחיד בזירה    שני האישים יגנו על העמדות החשובות בעיניהם והחיוניות לטובתם
עו"ד יוסי דר
את תרגיל השופינג יתמרנו אי-אלו אינטרסנטים שמיקום המשפט - תל אביב - נוח ל'קייס' שלהם    מי הם האינטרסנטים ואיזה 'קייס' הולך להירקם נגד קצב?
ד"ר אברהם בן-עזרא
צדקה לעניים? אין להפריז בה, לא "כל המרבה הרי זה משובח", אלא - מידת הצדקה על-פי היהדות צריכה להיות מוגבלת לכדי 20% מהרווחים
ידידיה ארגמן
להיתקע בפקק בגלל ביקור של נשיא ארה"ב לשעבר - זה בסדר - הרי הוא היה המנהיג של המעצמה שאנו נתונים לחסדיה. אבל להיתקע בפקק בגלל ביקורו של האפיפיור - זה לא בסדר - הרי הוא לא ממש אוהב אותנו
איתמר לוין
מה שנראה כמערכת של מצוות המיועדת למנוע הצטברות של עושר רב בידיים מעטות, טומן בחובו גם ובעיקר מסר רוחני חשוב מאין כמותו של עבודת ה'
רשימות נוספות
הוחלט: הרפורמה בשוק התקשורת תצא לדרך  /  עופר וולפסון
מיטב: "אישור התקציב יגדיל האינפלציה ב-1.6%"  /  איריס בר-טל
למרות הקיצוץ השרים מרוצים  /  עופר וולפסון
יש ממשלה בירושלים  /  אהרון רול
שיעור באזרחות ליובל שטייניץ  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
ביבי בישל דייסה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il