X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוא לא ידע לאן הוא נכנס: זה התחיל בתביעה שהוגשה נגדו, והסתיים בתביעה שהגיש הוא עצמו נגד עורך הדין שלו הטענה: פרקליטו התרשל, שכח דיונים, שכח מועדים, והביא למתן פסק דין, בלא הגנה עתה הוא דורש: החזר לי את שכר הטירחה - ושלם את מלוא הנזק!
▪  ▪  ▪
לתבוע או לא לתבוע?

טֵנְזִין גְיָאטְסו, הדלאי לאמה הנוכחי, אמר פעם: "למד את החוקים, כדי שתוכל לשבור אותם באופן ראוי". אלא שצ', אשר נאלץ לפנות לקבלת שירותים משפטיים, מצא עצמו תובע את עורך דינו שלו, בגין רשלנות מקצועית, ודורש עתה מפרקליטו (לשעבר) - את ההפך הגמור: "למד נא את החוקים והמועדים, למד אותם היטב, כדי שלא אפסיד במשפטי".
לא הייתם רוצים להיות במקומו של התובע: לאחר שהוגשה כנגדו תביעה בסדר דין מקוצר על-ידי בנק המזרחי, פנה צ' לקבלת שירותים משפטיים. בסופו של הליך, הוא מצא עצמו גם נכשל בכל טיעוניו, גם משלם הוצאות, וגם מתהלך שוב במסדרונותיו של אותו היכל - והפעם - כדי לנהל הליך משפטי נוסף כנגד מי שהיה עד לאחרונה, פרקליטו שלו.
בפסק דין מעניין שניתן לאחרונה (ת.א. 14067/05), עוסק השופט פרידמן, מבית משפט השלום בחיפה, בניתוח מתחם האחריות המקצועית של עורך דין כלפי לקוחו. המסכת העובדתית רחבה מכדי לעסוק בה ביריעתנו הקצרה, אלא שדווקא התוצאה אליה הגיע בית המשפט, היא החשובה לענייננו, ויש בה כדי להאיר פן נוסף, חשוב בהחלט, בכל הקשור לחובות המקצועיות (והחוזיות) המוטלות על גבו של עורך הדין.
אם נדלג היישר להחלטת בית המשפט, הרי שמסקנתו אחת היא: עורך הדין התרשל בטיפול המקצועי אשר ניתן ללקוחו, ומכאן - שיש להחזיר לו את מלוא שכר הטירחה ששולם לו בתחילה, וכן לחייבו בהוצאות נוספות. בפועל, מדובר בשני מחדלים רשלניים של עורך הדין, שהוליכו לכך שהגנתו של לקוחו, חלשה ככל שתהא, לא נידונה לגופה בבית המשפט.
חשוב להדגיש: בית המשפט אכן מציין כי רשלנותו של עורך הדין לא הייתה בעצה משפטית לקויה, או בידיעה שגויה של המסגרת האקדמית-מקצועית בתחומו. הרשלנות המקצועית, כך מסתבר, נפלה ביחס לעמידה בסדרי דין ומועדים, ומצאה ביטויה באי-התייצבותו של עורך הדין לדיון, דבר שהוליך בתורו לפסק דין שניטל כנגד הנתבע - ולא בוטל. אם לא די בזאת, עורך הדין חטא אף באי-הגשת הודעת ערעור ועיקרי טיעון במועד, משעה שהוחלט שלא לבטל את פסק הדין, ומכאן שגם היא נדחתה, תוך שהיא מהווה כלשון בית המשפט: "בבחינת אקורד צורם להתנהלות זו".
בית המשפט סירב אומנם להיענות לבקשתו של הלקוח, לחייב את עורך הדין גם בהוצאות אשר נפסקו לרעתו בתיק הנדון. לגישת בית המשפט, הבחירה לנהל תיק הנה של הלקוח ואין לחייב עוה"ד בתוצאותיה, אלא במקרים בהם הייצוג הרשלני הסב נזק להגנה, ומוכח כמאזן ההסתברויות שסיכוייה היו טובים אלמלא אותו מחדל. בענייננו, קבע בית המשפט, כי בעוד שניתן לקבל שמחדלי עורך הדין הסבו נזק לבירור ההגנה - הרי שסיכוייה לא היו משובחים, וסביר יותר שהלקוח היה מפסיד לו ניהל הגנתו לגופה.
והנה, חרף כל זאת, קבע בית המשפט כי על עורך הדין להחזיר ללקוחו את מלוא שכר הטירחה ששולם לו בגין שירותיו המשפטיים. טעם הדבר, קבע בית המשפט, הנו שהופר ההסכם בין הצדדים לייצוג ראוי, ומשכך קמה זכותו של התובע להשבת שכר הטירחה ששילם.
כבר בפתחו של פסק הדין, בחר השופט פרידמן לגעת ביסודות היחסים שבין עורך דין ולקוח, וקבע, כי עורך דין עשוי למצוא עצמו חב בפיצוי לקוחו מכוח בסיס חוזי או נזיקי. טעם הדבר הנו, שבפן הנזיקי של עוולת הרשלנות, כמו לגבי כל איש מקצוע הנותן שירות, חב עוה"ד בשירות סביר וזהיר של איש מקצוע מיומן, באותו עניין בו נטל עליו הייצוג, שעשוי להצריך בקיאות בענף ספיציפי של הדין או אף בכמה ענפים המקרינים לאותו עניין לשמו ניטל הייצוג.

עו"ד מיומן וסביר - אינו חף מטעויות

השופט פרידמן מסייג אומנם את דבריו, ואומר בלשון חד-משמעית, כי עורך דין "מיומן וסביר", אין פירושו שעל עורך הדין להיות חף מטעויות; לשיטתו, כמו בכל מקרה אחר בעוולת הרשלנות - עוה"ד הסביר אינו עוה"ד המושלם; ואכן, עורכי דין שונים נבדלים בכישוריהם, ולא כל טעות בשיקול דעת עולה כדי התרשלות. מאידך-גיסא: יש מיני טעויות שתעלינה כדי התרשלות והפרת חובת הזהירות בה חב עורך הדין כלפי לקוחו. טעויות מסוג זה, אם גרמו נזק ללקוח, תחייבנה עוה"ד בפיצוי בגין הנזק שנגרם.
הקביעה כי במקרנו הפר עורך הדין את החוזה שנכרת עם לקוחו, נובעת, כך לטענת בית המשפט, מעצם החוזה שנכרת ביניהם תחילה. כאשר נוטל על עצמו עו"ד לייצג לקוח בעניין מסוים, ממילא כלול בהסכם ההתקשרות (בין אם נכרת בעל-פה ובין בכתב), תנאי מכללא לפיו עוה"ד בעצם הסכמתו ליטול הייצוג, מתחייב כלפי הלקוח שהנו בעל ידע ומיומנות מספקים באותם עניינים לשמם ניטל הייצוג, וישקיע הזמן והמאמץ הסבירים לשם מתן ייצוג נאות.
אם כן, מהי רמת המקצועיות שדורש בית המשפט מציבור עורכי הדין? ובכן, ככלל, מה שנדרש הוא מידת שליטה בדין והפרקטיקה ברלוונטיים (לעתים מתחומים שונים) שתמנע כשלים בסיסיים, ותאפשר ביצוע במועד של פעולות חיוניות נדרשות.
כעולה מספק הדין, סוג מסוים של טעויות בהן עשוי עו"ד לחטוא אינו נוגע דווקא לטעויות משפטיות, ייעוץ לקוי או אי-בקיאות בחומר שגרמו נזק; אלא להתנהלות "מנהלית" שגויה והתעלמות מסדרי דין. הכוונה היא, לאי-עמידה במועדים קצובים בין בדין ובין בהחלטות ביהמ"ש, או אי-התייצבות לדיונים. כאשר אין מדובר על טעות בודדה ונדירה, רשלנית או לא, אלא על תופעה חוזרת במשרד, נגרם הדבר לרוב כתוצאה של עומס יתר או של התנהלות לא זהירה בכל הקשור ברישום ומעקב של מועדי דיון, ושל מועדים קצובים לביצוע פעולות.
ואולם, "עומס" כידוע, או אי-קיום מעקב ובקרה נאותים אחרי מועדי דיונים ותאריכי יעד לביצוע, אינם יכולים להוות אמתלה ביחסים כלפי הלקוח, משעה שגרמו לכשל, וזה בתורו הסב נזק. לשיטתו של בית המשפט, מבחינת הלקוח, ניתן לקבוע כי כפי שעו"ד הנוטל ייצוג מתחייב מכללא לרמת מיומנות ומאומנות נאותה, כך מתחייב הוא מכללא שמשרדו ערוך לספק הייצוג אף במה שכרוך בפן של עמידה בלוחות זמנים, קיום סדרי הדין והתייצבות במועד לדיונים. אלה גם אלה, כלולים בייצוג הנאות ומשלימים זה את זה.
עובדותיו של פסק הדין בענייננו, אינן כנטע זר בנוף המשפט הישראלי. לרקע הצפת שוק עריכת הדין באלפי מתלמדים חדשים מדי שנה, יש הטוענים כי רמת השירותים המשפטיים בישראל נמצאת מזה כמה שנים בירידה תלולה. גם אם טענה זו נכונה, וגם אם לאו, הרי שבלשכת עורכי הדין כבר החלו מקבלים החלטות אשר עשויות, כך לגישתם, לצמצם את מאגר עורכי הדין, או למצער, להטיל "חסמי איכות" טובים יותר, לסינון "המתאימים למקצוע".
גם אם כך, וגם אם אחרת, הרי ששאלת הרשלנות המקצועית של עורך הדין - עודנה תישאר. בין כל ההלכות שניתנו בעניין, יפים הדברים שסוכמו בע"א 37/86 ואח' משה לוי נ' שרמן ואח', אשר אף צוטטו בהרחבה בפסק הדין שבענייננו.
וכך נכתב:
"הבסיס העיקרי לחבותו של עורך-דין כלפי לקוחו הוא בסיס חוזי. בין עורך הדין לבין הלקוח קיים הסכם, לפיו מתחייב עורך הדין להגיש ללקוח שירותים של עריכת-דין, בתמורה לשכר-טירחה המשולם לו. יש שהסכם זה מועלה על הכתב, ויש והוא מוצא ביטויו רק בדברים שבעל-פה. הבנה והתנאה מכללא בכל הסכם כזה הן, כי לעורך הדין, המקבל על עצמו את ייצוג הלקוח, יש המידה הנדרשת של ידע, מאומנות ומיומנות הנדרשים במקצוע עריכת הדין, וכי מתחייב הוא להפעיל כישורים אלה לטובת עניינו של הלקוח. התרשלות בייצוג ענייניו של הלקוח או בהפעלת מידה סבירה של מיומנות ומאומנות, הגורמת נזק ללקוח, ועל אחת כמה וכמה התנהגות שיש בה הפרת אמונים ואי-יושר כלפי הלקוח עשויות לשמש עילה לתביעה בגין הפרת חוזה או בשל הפרת חובותיו כלפי לקוחו.
"עורך דין, העושה מלאכתו למען לקוחו, נדרש לרמה מסוימת בכל הקשור לידיעת החוק. בהקשר זה אמרנו: "אין לצפות שעורך-דין יידע את תכנם של כל חוקי המדינה, אבל יש חוקים שימושיים שהוא חייב לדעתם, בייחוד אותם החוקים הנוגעים לעניין שהוא מסכים לטפל בו עבור לקוח".
"על עורך הדין מוטלת החובה להכין כראוי את התביעה ולפעול בהתאם לסדרי הדין, להופיע כנדרש בבתי המשפט ולנהל את הדיונים שם כראוי. כך, למשל, יחויב עורך-דין ברשלנות, אם בשל רשלנותו לא הופיע עד מרכזי בפרשת התביעה ובשל כך הפסיד הלקוח במשפט ...או אם ייעץ ללקוח לגשת לערעור, בעוד אשר כל עו"ד סביר היה קובע כי במקרה זה אין סיכוי להצלחה"
.

תאריך:  15/05/2009   |   עודכן:  15/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
נצלבים בשמים    מדד הדיור בשטחים    עוד 4 שנים לבחירות    שופטים ותקשורת    חשמל ונמל    עבודה על אידיאולוגיה
ד"ר יובל ברנדשטטר
עבדאללה: אם נתניהו חושב לפתור את הבעיה הפלשתינית בשטחי, שישכח מזה. בדיוק כמוהו, גם אני מסרב להתאבד    נתניהו: אם עבדאללה יפריע לנו בדרך לאירן, מבחינתי, אני מעביר את כל החמאס לצד שלו של הירדן, ואקרא לזה מחווה הומניטרית ואיחוד משפחות
נסים ישעיהו
בהקשר לביקור של אותו גוי מפורסם בארץ הקודש, הדבר בלט ביותר. המונח הזה, 'ארץ הקודש' אינו שגור על לשוננו ואין אנו רגילים לשמוע אותו מפי מעצבי דעת הקהל אצלנו. פתאום, השבוע, הצירוף הזה נשמע במחוזותינו. נו טוב, אם זו לא הייתה ארץ הקודש - מה יש לאותו גוי לחפש כאן?!
ראובן לייב
"איכה" שבטיילת התל אביבית פועלת, אומנם, הרחק מאור הזרקורים, אבל היא מסעדה משובחת שאסור להחמיצה
עופר סיטבון
האם הקיצוצים המופנים דווקא לשכבות החלשות, ותופיני הטבות המס למחוזקים ממילא, הם 'כורח המציאות'? או שמא אידיאולוגיה הדופקת ראשה בקיר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il