X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוק שירותי פס רחב נייד פורח בכל העולם והתקווה היא כי כך יקרה גם בישראל ועוד: מה יהיה הצעד הבא באבולוציה של HSPA
▪  ▪  ▪

יותר ויותר גולשים בכל העולם מאמצים שירותי מידע בפס רחב - Mobile Broadband) MBB) והקצב רק גובר, דבר המתבטא בפופולריות הרבה של טלפונים סלולאריים חכמים, בעלי רכיבים מתקדמים. הדוחות הכספיים של מפעילות הסלולר הגדולות משקפים גידול בהכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) בין השנים 2007 ל-2008. צמיחה הנובעת מהרחבת אימוץ שירותי פס רחב.
חברת המחקר הבינלאומית ComScore דיווחה כי השימוש הקבוע היומיומי באינטרנט בהתקנים ניידים ב-12 החודשים האחרונים - הוכפל. מחקר דומה של חברת המחקר Infonetics צופה כי למרות ההאטה בכלכלה העולמית, הדרישה לפס הרחב הסלולארי צפויה רק לגדול. המחקרים מראים כי עד שנת 2013 צפויים למעלה ממיליארד משתמשי פס רחב נייד בשוק העולמי לעומת 210 מיליון בסוף שנת 2008. המכירות של התקנים ניידים בפס רחב למחשבים נישאים נאמדו בכ-4.1 מיליארד דולר בשנת 2008 ולא ניתן לראות סימני האטה כלשהם. נתונים אלה בהחלט מהווים חדשות טובות עבור ספקיות הסלולר, שהכנסותיהן משירותי פס רחב עמדו על 49.8 מיליארד דולר בשנת 2008.
אנליסטים מחברת המחקר Infonetics חוזים כי הכנסות הפס הרחב אף יגדלו ויכפילו ספרות במשך חמש השנים הקרובות. בחברת In-Stat, קבעו האנליסטים כי בסוף שנת 2008 רק 11 אחוזים מכלל המנויים האלחוטיים בעולם עברו לדור השלישי, אך עד סוף שנת 2013 אחוז המנויים של הדור השלישי והרביעי צפוי להגיע לכ-30 אחוזים. עקב הביקוש הגדל לשירותי רוחב פס, יצטרכו מפעילות הסלולר להקדים את העקומה באמצעות השקעות בשדרוג הרשתות הקיימות, על-מנת שיהיו מוכנות כבר לרשתות הדור הבא. הרצון של הצרכנים להיות "תמיד מחובר" והצורך להיות מעודכן תמיד לאימייל באונליין, לרשתות חברתיות וליישומי מולטימדיה באתרים כמו Facebook, MySpace ו-YouTube אינו צפוי לדעוך בזמן הקרוב.
הפס הרחב בישראל
ישראל לא נשארה מחוץ לטרנד. היא הצטרפה למירוץ בשנת 2008, כשכל שלוש מפעילות הסלולר השיקו חבילות פס רחב נייד דומות לחבילות שהשיקו עמיתיהן האירופים והאמריקנים. חבילות אלו הציעו הצעות מחיר אחידות וחבילות חודשיות מוגבלות צריכה.
השאלה שעולה מכך היא "כיצד האקלים הכלכלי הנוכחי ישפיע על התפיסה של שירותי נתונים ניידים וכתוצאה מכך, על שוק ציוד התשתית?" - מחקר חברת IMS קובע כי לקוחות פס נייד רחב לא יושפעו רבות מן השפל בעסקים, אלא יבחרו להשאיר את שירות הפס הרחב ויבחרו לקצץ בשירותים אחרים. לפני הקריסה הכלכלית, רבים חשבו כי שנת 2009 תהיה שנה של התרחבות אגרסיבית בתחום רשתות נתונים ניידים וריבוי ההשקעות בדור הרביעי. עבור חלק מהמפעילים זה עדיין תקף. דוגמה לכך ניתן לראות בענקית הסלולר בארה"ב Wireless Verizon, המאיצה את תוכניות LTE בארה"ב. גם Telia Sonera אחת המפעילות המובילות בשוודיה הודיעה על התוכניות שלה להשיק את LTE המסחרית בשנת 2010, שתושלם עד 2013. עבור רבים אחרים עם זאת, חוסר הזמינות בהון והמצב ההפכפך ביותר בכלכלה הגלובלית יגרום ככל הנראה לעיכוב בפריסת הרשת של הדור הבא.
תוכנית (LTE (Long Term Evolution הינה המתחרה החדשה יחסית של טכנולוגיית ה-WIMAX והיא מציעה מעבר לרוחב פס גדול משמעותית עם מבנה רשת פשוט יותר ויעילות גבוהה, שבסופו של דבר יוזילו את עלויות התקשורת ואולי גם יובילו את השוק לעבר מודל של חבילות גלישה ללא הגבלה, עבור חברות אחרות, חוסר הזמינות בהון והמצב ההפכפך בכלכלה הגלובלית יגרום ככל הנראה לעיכוב בפריסת הרשת של הדור הבא.
ישראל אינה מבודדת מהעולם, במיוחד בהתחשב בשוק המקומי, בו קיים מצב שכל שלוש המפעילות הסלולאריות כבר פיתחו רשתות HSPA. ברור שיהיה הגיוני להמשיך ולפתח את הנתיב בו בחרו, מאשר לפתח את רשתות LTE/WiMAX. עם זאת, ארכיטקטורת רשת LTE עשויה לבוא בחשבון כפתרון אופטימלי עבור קיבולת גבוהה high capacity spots כשהפס הרחב הנייד צריך להתמודד מול כבל אלחוטי של ADSL המוצע על-ידי בזק או הוט.
העתיד - מה הוא צופן?
הטמעת LTE בקנה מידה מסחרי גדול צפויה להתבצע בשנת 2011. סביר להניח כי המצב הכלכלי יביא להאטה בפריסת רשתות LTE מכיוון שהמפעילות שמות דגש על הטמעת הרשתות בערים ספציפיות ולא בכל תחומי המדינות. המפעילות מעדיפות להתמקד באזורים מפותחים של העולם, בעלי שיעור מאוד גבוה של חדירת הסלולר, כגון צפון אמריקה, מערב אירופה, יפן ודרום קוריאה. גם לאחר התאוששות הכלכלה, מפעילים רבים, במיוחד אלו עם רשתות HSPA, יעדיפו להצטרף לאורך נתיב שדרוג דרך HSPA ולאמץ את ארכיטקטורת LTE בנוסף. רבות מן המפעילות מתחילות רק עכשיו לראות את ההחזר על ההשקעה בדור השלישי ועל כן לא ממהרות להוציא אל הפועל הטמעת רשתות בדור הרביעי.
שוק שירותי פס רחב נייד (Mobile Broadband) פורח בכל העולם ואנו מקווים כי כך יקרה גם כאן בישראל. למרות אי-הסדר הכלכלי, המפעילים היו צריכים לספק קיבולת ויכולות בכדי להתמודד עם הביקוש הגובר לשירותי נתונים ניידים. הם נוטים לעשות זאת על-ידי שיפור והרחבה של רשתות HSPA הקיימות. בשלב הבא תציע הטכנולוגיה אפשרויות הורדת קבצים במהירויות שיא של עד 84 Mbps על-ידי הצגתה לראשונה של טכנולוגיית MIMO בשילוב טכנולוגיית multi-carrier. זהו הצעד הבא באבולוציה של HSPA.

הכותב הוא ראש מחלקת ההנדסה באריקסון ישראל.
תאריך:  20/05/2009   |   עודכן:  20/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
בפעם המי יודע כמה לא השכילה ישראל לצאת לדרך עם תוכנית מדינית ברורה והתקפית אלא נגררת אחרי אחרים    ראש ממשלת ישראל הגיע לפגישה החשובה ביותר הראשונה שלו עם הנשיא אובמה בלתי מוכן לחלוטין
אביתר בן-צדף
האיפול נועד לכסות על ישבניהם של מנהלי הביטחון ע"מ שהעם לא יידע עד כמה בלתי מוכשרים בעליל המה    סרטו הנוגע ללב של יאיר אלעזר - הבן של דדו - שהוקרן בערוץ 1, עשה משהו; אך צריך לזכור מי עשהו    על שמו של אלעזר רשום הכישלון החמור ביותר של צה"ל מאז הקמתו
רחל זכאי
אין כל הצדקה לכך שהתייחסות המדינה לתושביה הבדואים תהיה שונה מהתייחסותה לשאר אזרחי המדינה    אין עוד מקום לעצימת עיניים בכל הנוגע לאכיפת החוק ויש להעביר מסר ברור כי הנגב אינו החצר האחורית של המדינה וכי חוקיה אינם בגדר המלצה בלבד
מתי דוד
חתרנות של קבוצות פוליטיות מבית, המשרתות אינטרסים זרים בסיוע כספים זרים ועוינים בזכות חופש הביטוי בדמוקרטיה, חייבת להיחקר, להיחשף ולהיפסק למען קיומו של שלטון החוק בדמוקרטיה הנתונה במלחמה
גדעון ביגר
אינני מבקש להתעמת עם מסקנות הדוח הממליץ ל"הלבין" למעשה את כל הבנייה הבלתי מסודרת על קרקעות    אך נראה כי עצם פרסום המסקנות, לפני שהוחלט לאמצן, מביא ויביא להתפרשׂות נרחבת יותר של האוכלוסיה הבדואית במרחבי הנגב בבחינת פרס למפירי החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il