X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם טענות כנגד אפלית מזרחיים הינן בגדר 'העלאת השד העדתי'? או שמא האפליה קיימת, אך יש מי שמטעמי נוחות מעדיפים להכחישה? על מקרה פרטי של אפליה כשיקוף של הלכי רוח ציבוריים
▪  ▪  ▪
לעובד שהופלה קשה להוכיח כי אכן התקיימה אפליה. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מספק מענה חלקי לסיטואציה
לפתע פתאום
הידיעה על המניע הפסול הובילה את מ' להגיש את קורות חייו בשנית, כשהם זהים לחלוטין לקורות החיים הראשונים, אלא שהפעם התנוסס עליהם שם ישראלי טיפוסי. למרבה הפלא, בפעם זו, תחת השם "הישראלי" החדש, כעבור דקות ספורות בלבד משליחת קורות-החיים בפקס, קיבל מ' טלפון מאותו מעביד (כך עולה מכתב התביעה שהוגש על-ידי מ'), המבשר לו כי עליו להגיע לראיון עבודה. עתה, הפכה לפתע המשרה לרלוונטית.

אחיות, עושות את זה בעבור עצמן
ענבל בר-און
מרכז תמורה, ביחד עם תנועת 'אחותי', הפיץ מייל, וקרא לנשים ממוצא מזרחי לבוא ולהפגין נוכחות בדיון המשפטי אשר יתקיים מחר בבוקר בבית משפט השלום בתל אביב בעניין ההפרדה על בסיס מוצא בבית הספר החרדי 'בנות יעקב'
לרשימה המלאה

""מה זה השם הזה? מי זה הערס שהבאת לי לעבודה?" הייתה תגובתו של רוני בר-און, מנהל עבודה בתעשיה האווירית אשר פרסם מודעה לחיפוש פראמדיקים, כאשר נשלחו אליו קורות חיים המעידים על ניסיון מקצועי רב ועל הכשרה מקצועית מקיפה, ואשר לראשם מתנוסס "שם מזרחי מובהק". כך עולה מכתב תביעה אשר הוגש (24.3.09) מצד עמותת 'שיח חדש' (אשר מוכרת גם כ'הקשת הדמוקרטית המזרחית'), באמצעות 'תמורה - המרכז המשפטי למניעת אפליה' כנגד התעשיה האווירית בישראל.
כעולה מכתב התביעה, מ', פרמדיק במקצועו, שלח קורות חיים למשרת פרמדיק בתעשיה האווירית בעקבות פניית חברו אליו, שסיפר לו כי מעבידו מחפש אדם מתאים למשרת פרמדיק פנויה במקום. מ', בחור צעיר, הנושא שם מזרחי "מובהק", ענה על כל דרישות הקבלה לעבודה ואף מעבר לכך, ובכל זאת לא זומן לראיון בטענת המעביד כי המשרה אינה רלוונטית עוד.
חברו של מ' גילה באוזנו מאוחר יותר כי בזמן שבר-און התבונן בשם המתנוסס על קורות החיים הוא שאל את החבר: "מי זה הערס הזה שהבאת לי?!"
הידיעה על המניע הפסול הובילה את מ' להגיש את קורות חייו בשנית, כשהם זהים לחלוטין לקורות החיים הראשונים, אלא שהפעם התנוסס עליהם שם ישראלי טיפוסי. למרבה הפלא, בפעם זו, תחת השם "הישראלי" החדש, כעבור דקות ספורות בלבד משליחת קורות-החיים בפקס, קיבל מ' טלפון מאותו מעביד (כך עולה מכתב התביעה שהוגש על-ידי מ'), המבשר לו כי עליו להגיע לראיון עבודה. עתה, הפכה לפתע המשרה לרלוונטית.
מכתב התביעה עולה עוד כי "בין הצדדים התנהלו שיחות טלפון נוספות, אשר חלקן תועדו על-ידי התובע. שיחות אלו איששו באופן ודאי את חשדותיו של התובע כי הסיבה בגינה נבצר ממנו לנסות ולהתקבל למשרה, הינה בשל מניעים גזעניים פסולים. כך, במסגרת שיחת טלפון נוספת בין השניים, עימת התובע את מר בר-און עם התנהלותו המפלה. מר בר-און לא הכחיש את הטענות האמורות וטען כי הוא איננו צריך לספק כל הסבר להשתלשלות האירועים המוזרה.
כתב התביעה מצביע על העובדה שקורות החיים עם השם המשופץ לא העלו כל חשד אצל מר בר-און כי מדובר בדמות פיקטיבית, מה שמעיד לשיטת התובע על כך שהנתבע כלל לא טרח לעיין בקורות חייו המקוריים של התובע, עקב השם המזרחי המובהק אשר התנוסס עליהם.
בין יתר העילות, תובע מ' בגין הפרת הוראות סעיף 2(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה (התשמ"ח-1988), אשר אוסר על אפליה מחמת גזע או ארץ מוצא.
הסכום הנתבע על-ידי מ' חושב על-ידי מכפלת שכרו החודשי המשוער (כ-6,160 שקלים לחודש), כפול משך הזמן שהיה יכול לעבוד בתעשיה האווירית כפרמדיק, לו היה מתקבל לעבוד שם (הוא יכול היה לעבוד כשנה ולצבור כ-73,920 ש"ח - הסכום אותו הוא תובע). אך מ' אינו מסתפק בזאת ותובע בנוסף סכום של כ-100,000 ש"ח בשל הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, כפיצוי אשר יגלם את הכאב, הסבל וההשפלה שבאי קבלה לעבודה על בסיס גזע ומוצא.

"לך תוכיח"

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אשר מגן על קבוצות מודרות בחברה מפני פגיעה בזכותן הקניינית לעבוד ולהתפרנס, הינו חוק בעייתי ליישום בשל הקושי להוכיח אפליה בעבודה. מעסיק אשר נמנע מלקבל עובד לעבודתו יטען תמיד כי העובד לא התאים, או לחלופין שהאפליה נובעת משוני רלוונטי. המחוקק היה מודע לקושי של אדם שלא התקבל לעבודה להוכיח כי לא התקבל בשל מינו/מוצאו/נטייתו המינית וכדומה, וקבע בסעיף 9(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה כי נטל ההוכחה יוטל על שכמי המעביד להראות כי לא הפלה, וזאת בהתקיים נסיבות מסוימות, כגון: מבקש העבודה מנוי על הקבוצה המוגנת בחוק, הוא הגיש מועמדות והוא בעל כישורים מתאימים, הוא נדחה ותחתיו נתקבלו עובדים מקבוצה אחרת.
סעיף 10 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה מסמיך את בית הדין לעבודה לפסוק כ-50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק, ובמקרים מסוימים אף לכפות את קבלת העובד המופלה לעבודה (וזאת בו פיצויים לבדם אין בהם כדי לעשות צדק).

פלוטקין כמקרה מבחן

פסק הדין בעניין שרון פלוטקין היווה ציון דרך ביישום החוק, ובתיקונו (הפרמטרים אשר נקבעו בפסק הדין לאבחון התנהלות מפלה של מעביד עוגנו מאוחר יותר בסעיף 9(א) בחוק, אשר דן בנטל ההוכחה).
באותה פרשה נענתה שרון פלוטקין למודעה שפרסמה חברת האחים אייזנברג בעיתון ולפיה דרוש/ה אש/ת מכירות למיקרוסקופים לתעשיה. פלוטקין התאימה לתפקיד, אך כשהפנו את כתב ידה לגרפולוג נכתב על ההפניה "הפנייה לבדיקת התאמה לתפקיד מזכירה". הגרפולוג ציין כי "למערערת אישיות סוערת, נמרצת, ודומה כי מנהלת מעין תחרות עם הגברים על-מנת להוכיח עליהם את עליונותה". בית הדין הארצי לעבודה פסק כי הייתה פה אפליה פסולה ופסק למערערת פיצוי על סך 50 אלף שקלים.
בית הדין קבע כי על המעביד היה להתעלם מחוות הדעת הגרפולוגית בהיותה סקסיסטית, סטראוטיפית ושוביניסטית, שכן גרפולוג לא היה כותב על גבר כי הוא "מנהל מאבק סמוי להוכיח את עליונותו".
האמור בפרשת פלוטקין שימש את התובעים בעניינו של מ', אשר נסיבותיו דומות שכן גם שם הביע המעביד אמירה סטראוטיפית ומפלה כלפי מגזר מסוים (יוצאי עדות המזרח, באותו מקרה).
בעקבות פסק הדין בעניין פלוטקין מציינים התובעים בכתב התביעה כי היות והתעשיה מודה במכתב התשובה ששלחה לתובע כי מעולם לא יצרה עימו קשר בשמו המקורי, אולם עשתה זאת תחת שמו החדש, הרי שדי בכך כדי להקים ראיה לכאורה של אפליה ולהעביר את הנטל אל שכמי הנתבעת, להוכיח כי לא הפלתה את מ'.
הקושי המרכזי העומד בדרכו של התובע בגין אפליה פסולה בקבלה לעבודה הינו טענה אפשרית של המעביד ולפיה גם אם מנע מן המועמד הפוטנציאלי עבודה בשל 'קריטריון מפלה', זה לא היה הקריטריון היחידי לאי-הקבלה לעבודה. גם למצב כזה נתנה תשובה בפרשת פלוטקין, שם נפסק כי אין זה משנה כי היו עוד טעמים לאי קבלת המועמד לעבודה, כל עוד שיוכו של המועמד למגזר מופלה היווה את אחד הפרמטרים.

אפליה כהשפלה

אפלייתו של אדם מחמת מוצאו בלבד, כרוכה מניה וביה בהשפלתו ופגיעה בכבודו כאדם באשר הוא אדם, נכתב בכתב התביעה, תוך ציטוט מ בג"צ 94\4541 אליס מילר נ' שר הביטחון מט (4)94, 129 :
"סגירת מקצוע או תפקיד בפני אדם מחמת מינו, גזעו או כיוצא באלה, משדרת מסר כי הקבוצה שעמה הוא נמנה היא נחותה, ובכך נוצרת לבנות הקבוצה ולבניה תדמית נמוכה. כך מתהווה מעגל קסמים המנציח את ההפליה. התדמית הנמוכה, שיסודה בשונות הביולוגית או הגזעית, גורמת להפליה, וההפליה מאששת את הסטריאוטיפים המשפילים בדבר נחיתות המופלה. על-כן, היסוד המרכזי בהפליה מחמת מין, גזע או הפליה דומה הוא השפלת הקורבן. דעתי היא אפוא, כי חוק היסוד מגן מפני פגיעה בעקרון השוויון כאשר הפגיעה גורמת להשפלה, כלומר לפגיעה בכבוד האדם באשר הוא אדם".

"אפליה מוצנעת ומושתקת"
שוויון???

התביעה הוגשה במטרה לצאת כנגד ההתנהלות המפלה, הנפרצת במדינת ישראל, בכל תחומי החיים על רקע השסע העדתי מזרחי-אשכנזי, ושהינה מוצנעת ומושתקת כלא הייתה. גם כיום, בישראל של שנות ה-2000, ממשיכה האפליה העדתית לתת את אותותיה, ולהשפיע על חייהם של מזרחים ומזרחיות

האם קיימת אפליה עדתית בישראל? כאשר מזרחי טוען לאפליה, מעירים לו בזעם שהוא "מעורר את השד העדתי", כפי שמעירים לאדם אשר לועס מסטיק בקולות לא נעימים במקום ציבורי.
אך אם אפליה עדתית לא הייתה קיימת, מדוע יש לזעום על כך ש"מעוררים את השד העדתי"? ומדוע הכעס הציבורי על "העלאת" אותו "שד" במקום על עצם תופעת הגזענות עצמה?
מדוע דיון ציבורי באפליה הוא עניין שהשתיקה יפה לו, כאילו מדובר על דיבורים על מין בחברה ויקטוריאנית? והאם האפליה העדתית תיעלם כאשר יעמידו פנים שאינה קיימת? באופן אישי שמעתי ונתקלתי בגילויים של אפליה עדתית בסביבתי הקרובה.
מספרים שכאשר עמיר פרץ נבחר לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה, היו מי שצקצקו לשונם ש"המרוקאים לא ספגו תרבות מערבית מספיק דורות". המרצה שלי בקורס הבחירה 'משפט ומגדר' במכללת שערי משפט הייתה ד"ר יפעת ביטון (עורכת הדין אשר מייצגת בתיק זה). כשסיפרתי לסטודנטית אחרת במכללה שנרשמתי לקורס של ד"ר יפעת ביטון, היא אמרה לי שהיא לא הייתה נרשמת לקורס של "מרצה בשם ביטון". כאשר התלוננתי בעבר בפני עמית לעבודה על שכן מרגיז, הוא אמר לי ש"עלי להזהר משכן עם שם משפחה שכזה". שם המשפחה היה, מן הסתם, מזרחי.
אני מאמינה שהצפתה הגלויה של צורותיה המכוערות של האפליה חיונית כדי להיאבק בה. הכחשה פאסיבית אגרסיבית בסגנון "זה רק בראש שלהם" (של המזרחיים) או "זו רק הפרשנות שלהם" או "הם מעוררים את השד העדתי" היא רעה חולה כפולה שכן היא מנציחה את האפליה, אך אינה מאפשרת הצפתה ברבים כדי למגרה.
סבתי, יקית מוינה, סיפרה לי תמיד כיצד דאגה שבנותיה לא יביאו הביתה 'פרענקים'. "לא שאני גזענית אבל יש להם תרבות אחרת", היא נהגה לאמר בחצי פה. זהו לא סיפור שאני גאה בו, אך אני רואה לנכון להציף סיפור זה על פני השטח, וזאת בכדי לא לתרום להסתרת האפליה. הצעד הראשון במאבק בכל סוג של סטראוטיפיזציה הינו הודאה בקיומה, תוך ויתור על הנוחות שבהעמדת הפנים שהיא לא קיימת. יש משהו מכוער בהעמדת פנים ולפיה האפליה אינה קיימת, וזאת היות והעמדת הפנים הזו מטילה במופלים קלון של 'מדמיינים' או 'מגזימים' או 'עושי צרות' או 'מעוררי שד עדתי'. במקום להרים גבות כלפי 'מעוררי השד העדתי' תוך הצגם כ'היסטרים' וכ'מנפחים' יש לעמוד באומץ אל מול ה'שד' הלא וירטואלי הזה, ולהכיר בקיומו.
ברוח זו נכתבו בכתב התביעה של מ' דברים בעלי הקשר היסטורי חברתי:
"התביעה הוגשה במטרה לצאת כנגד ההתנהלות המפלה, הנפרצת במדינת ישראל, בכל תחומי החיים על-רקע השסע העדתי מזרחי-אשכנזי, ושהינה מוצנעת ומושתקת כלא הייתה. גם כיום, בישראל של שנות ה-2000, ממשיכה האפליה העדתית לתת את אותותיה, ולהשפיע על חייהם של מזרחים ומזרחיות.
"האם פיה וליבה אינם שווים? - מדינת ישראל קידשה את ערכי השוויון והכתירה אותם כנקודת ההתחלה לכל חוקיה, ובכל זאת, גוף כמו התעשיה האווירית, שהינה חברה ממשלית מוכרת הפועלת בתחום רשותה של המדינה, מבטלת את ערכי השוויון הבסיסיים ומפרה את חוקי המדינה בצורה כה ברורה ובוטה.
"ההשפלה והביזוי שהסבה חברת התעשיה האווירית מזכירה תקופות מוקדמות במדינתנו הקטנה, תקופות של הפרדה ובידול שרבים מאמינים בטעות כי תמו. מדינת ישראל מבקשת להציג עצמה כמדינה נאורה ושוויונית, בה מלמדים את ילדינו מהו כבוד ומהי סובלנות, אך נראה שגם היום רווחות דעות קדומות בחברה, אשר מקטלגות ומבדלות בין בני אדם על סמך שמם וזהותם העדתית בלבד.
מ"קרה פרטי זה יש בו כדי להעיד על התנהלות חברתית מפלה נגד מזרחים, שאינה זוכה לחשיפה תקשורתית ושהחברה הישראלית מסרבת להכיר בקיומה".

מרכז תמורה
תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  27/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מי זה הערס הזה שהבאת לי?"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יש גם אפליה הפוכה
אריה רפפורט  |  27/05/09 17:46
 
- מה עניין שמיטה להר סיני?אתה
אהוד מזרחי  |  12/04/11 14:26
2
יורשים את הגזענות כמו גן ל"ת
ויצמן שירלי  |  27/05/09 17:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
הצעת החוק לאיסור ציון הנכבה אינה חוקתית    אי-אפשר לצנזר סבל, כאב, אבל או זכרון    עם אמת חלקית יש להלחם על-ידי אמירת האמת כולה    וגם: מדוע אציין את הנכבה בשנה הבאה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשיין
האם שינוי הלכה מהווה עילה לבקשה לתיקון שומה? לגישתנו התשובה בהחלט חיובית    לאחרונה פסקה במפורש כך גם ועדת הערר
ד"ר דוד סער
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מאפשר פיצוי לניזק ללא צורך בהוכחת אחריות המזיק    למעט במקרים שבהם הנהג נהג ללא ביטוח, היה מעורב בפשע וכדומה    אך גם לחריגים יש חריגים
חיים טולדנו, דניאל אגמון
מה כדאי לעשות ו/או לא לעשות כשבוחרים סיסמה למחשב?
דודו אלהרר
דרישה של יהודי לשוויון בין ערבים ליהודים הינה לא פחות מאשר חוצפה! וואללה, לקחתָ להם את הבית בכוח הזרוע ואתה עוד תובע בעבורם שוויון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il