האם קיימת אפליה עדתית בישראל? כאשר מזרחי טוען לאפליה, מעירים לו בזעם שהוא "מעורר את השד העדתי", כפי שמעירים לאדם אשר לועס מסטיק בקולות לא נעימים במקום ציבורי.
אך אם אפליה עדתית לא הייתה קיימת, מדוע יש לזעום על כך ש"מעוררים את השד העדתי"? ומדוע הכעס הציבורי על "העלאת" אותו "שד" במקום על עצם תופעת הגזענות עצמה?
מדוע דיון ציבורי באפליה הוא עניין שהשתיקה יפה לו, כאילו מדובר על דיבורים על מין בחברה ויקטוריאנית? והאם האפליה העדתית תיעלם כאשר יעמידו פנים שאינה קיימת? באופן אישי שמעתי ונתקלתי בגילויים של אפליה עדתית בסביבתי הקרובה.
מספרים שכאשר עמיר פרץ נבחר לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה, היו מי שצקצקו לשונם ש"המרוקאים לא ספגו תרבות מערבית מספיק דורות". המרצה שלי בקורס הבחירה 'משפט ומגדר' במכללת שערי משפט הייתה ד"ר יפעת ביטון (עורכת הדין אשר מייצגת בתיק זה). כשסיפרתי לסטודנטית אחרת במכללה שנרשמתי לקורס של ד"ר יפעת ביטון, היא אמרה לי שהיא לא הייתה נרשמת לקורס של "מרצה בשם ביטון". כאשר התלוננתי בעבר בפני עמית לעבודה על שכן מרגיז, הוא אמר לי ש"עלי להזהר משכן עם שם משפחה שכזה". שם המשפחה היה, מן הסתם, מזרחי.
אני מאמינה שהצפתה הגלויה של צורותיה המכוערות של האפליה חיונית כדי להיאבק בה. הכחשה פאסיבית אגרסיבית בסגנון "זה רק בראש שלהם" (של המזרחיים) או "זו רק הפרשנות שלהם" או "הם מעוררים את השד העדתי" היא רעה חולה כפולה שכן היא מנציחה את האפליה, אך אינה מאפשרת הצפתה ברבים כדי למגרה.
סבתי, יקית מוינה, סיפרה לי תמיד כיצד דאגה שבנותיה לא יביאו הביתה 'פרענקים'. "לא שאני גזענית אבל יש להם תרבות אחרת", היא נהגה לאמר בחצי פה. זהו לא סיפור שאני גאה בו, אך אני רואה לנכון להציף סיפור זה על פני השטח, וזאת בכדי לא לתרום להסתרת האפליה. הצעד הראשון במאבק בכל סוג של סטראוטיפיזציה הינו הודאה בקיומה, תוך ויתור על הנוחות שבהעמדת הפנים שהיא לא קיימת. יש משהו מכוער בהעמדת פנים ולפיה האפליה אינה קיימת, וזאת היות והעמדת הפנים הזו מטילה במופלים קלון של 'מדמיינים' או 'מגזימים' או 'עושי צרות' או 'מעוררי שד עדתי'. במקום להרים גבות כלפי 'מעוררי השד העדתי' תוך הצגם כ'היסטרים' וכ'מנפחים' יש לעמוד באומץ אל מול ה'שד' הלא וירטואלי הזה, ולהכיר בקיומו.
ברוח זו נכתבו בכתב התביעה של מ' דברים בעלי הקשר היסטורי חברתי:
"התביעה הוגשה במטרה לצאת כנגד ההתנהלות המפלה, הנפרצת במדינת ישראל, בכל תחומי החיים על-רקע השסע העדתי מזרחי-אשכנזי, ושהינה מוצנעת ומושתקת כלא הייתה. גם כיום, בישראל של שנות ה-2000, ממשיכה האפליה העדתית לתת את אותותיה, ולהשפיע על חייהם של מזרחים ומזרחיות.
"
האם פיה וליבה אינם שווים? - מדינת ישראל קידשה את ערכי השוויון והכתירה אותם כנקודת ההתחלה לכל חוקיה, ובכל זאת, גוף כמו התעשיה האווירית, שהינה חברה ממשלית מוכרת הפועלת בתחום רשותה של המדינה, מבטלת את ערכי השוויון הבסיסיים ומפרה את חוקי המדינה בצורה כה ברורה ובוטה.
"ההשפלה והביזוי שהסבה חברת התעשיה האווירית מזכירה תקופות מוקדמות במדינתנו הקטנה, תקופות של הפרדה ובידול שרבים מאמינים בטעות כי תמו. מדינת ישראל מבקשת להציג עצמה כמדינה נאורה ושוויונית, בה מלמדים את ילדינו מהו כבוד ומהי סובלנות, אך נראה שגם היום רווחות דעות קדומות בחברה, אשר מקטלגות ומבדלות בין בני אדם על סמך שמם וזהותם העדתית בלבד.
מ"קרה פרטי זה יש בו כדי להעיד על התנהלות חברתית מפלה נגד מזרחים, שאינה זוכה לחשיפה תקשורתית ושהחברה הישראלית מסרבת להכיר בקיומה".