X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם מה שנחוץ לסביבה האורבנית שלנו הוא קניון נוסף? או שמא מה שנחוץ הוא "קניון" ירוק, קרי, מרכז-מסחרי שכונתי אורבני, ממש כמו 'פעם'?
▪  ▪  ▪
מרכז מסחרי הנבנה במרכז YOO

ככל שיהיו יותר קניונים חדשים, כך יהיו יותר קניונים נטושים.
זה לא יתרחש השנה ולא בשנה הבאה, אבל בעוד מספר שנים לא ידוע, הקניונים המלאים בחומר ואדם יהפכו לחללים נטושים, ריקים, מוזנחים. ככל שיבנו יותר קניונים, תהליך נטישת הקניון, יהיה מהיר יותר.
כבר עכשיו ברור לכולם כי ההצגה הזאת לא תופיע לנצח, רובנו מבינים כי התיאטרון המאולץ הזה, "הקניון", יפסיק לפעול וככל שיבנו יותר קניונים, כך נראה יותר ויותר קניונים שחדלו לתפקד וכמו בתרבות הקניונים, עזבו, קברו את הישן. הקניונים החלשים יותר, אלו שאינם יכולים להתמודד מול החדשים והמפוארים יותר, ינטשו בתחילת התהליך.
היום ברור כי בכדי להציל את הסביבה שיש, צריך יותר "אדריכלות ירוקה", אדריכלות של שימור והגיון. לצערי, במציאות של היום אין כזה דבר "קניון ירוק", הקניון הירוק הוא השוק ומרכז קניות שכונתי פתוח. מטבעו הקניון הוא מבנה בזבזני בכל רובד אפשרי. הוא מבנה אופקי אטום שמבזבז עשרות דונמים, הוא מגביר את השימוש ברכב, במיזוג אוויר, בחשמל, בפרסומות ומאלץ צריכה לא נדרשת, לא נשלטת ואכילה אובססיבית לא נכונה. יתרה מכך, במישור החברתי/תרבותי הוא מגביר את המתח בין המעמדות, יוצר אילוזיה שהיא הצגה ולה מסכים רבים ומרוקן את האדם מחשיבה עצמאית נכונה.
ישנם מספר קריטריונים להערכת איכות אורבאנית. אחד מהם הוא מגוון, Diversity. קריטריון זה נוגע בדרכים השונות ובנוחיות להשגת תכלית ושונות בסביבה העירונית, כלומר, האם יש בסביבה דרכים שונות לספק לאנשים את כל צרכיהם (כמו אכילה, קנייה ועוד). בקריטריון זה בודקים האם לתושבים יש את המגוון הנחוץ לחיים איכותיים. קריטריון נוסף הוא היכולת לסיפוק צרכים עצמית, Self Sufficiency , כלומר, זהו בדיקת היחס בין המשאבים הנתונים האזוריים הקיימים לבין המשאבים שהאזור צריך כדי לקיים את עצמו. אזור יכול להיות אוטונומי, עצמאי או תלוי באזורים חופפים, גובלים ו/או המשיקים לאזור האורבאני הנבחן. חיי התושב יהיו נוחים יותר ככל שיהיו יותר דרכים לסיפוק צרכיו וככל שהשכונה תתפקד בצורה עצמאית יותר.
כבר כתבתי כי הסוף יתרחש במהרה, נראה כי הוא מתרחש מהר יותר. במתחם YOO העשיר מקימים בימים אלו מרכז קניות שכונתי, כן, שכונתי. גם אלו בעלי המכוניות האירופאיות השחורות והנוצצות לא רוצים לבזבז את זמנם ואת האנרגיות החומריות שיש להם, גם הם רוצים לרדת למטה ולרכוש את מה שהם צריכים. הגישה ההמונית לא חביבה יותר אצל ההמונים. כולם מחפשים את האינטימיות האנושית, להיות אדם ולא מספר.
גם בפרויקט אחר, בשכונת הר חומה בירושלים, מקימים מרכזים מסחריים שכונתיים ולא קניונים נוצצים. מחקרים שיווקים הוכיחו שהדיירים רוצים מרכזי קנייה שכונתיים קרובים למקום מגוריהם. גודל המרכזים שיבנו שם הוא בין 180 מ"ר ל-400 מ"ר.
לדעתי, בתי הספר לאדריכלות צריכים כבר מעכשיו להתחיל לאתגר בנושא זה את הסטודנטים, האדריכלים של העתיד. צריך לבקש מהם לתכנן פרויקטים שימצאו שימוש חלופי אלטרנטיבי לקניונים הרבים הפזורים בארץ. יש לאפשר לסטודנטים לתכנן פרויקט גמר שיתבסס על קניון כושל, לתת להם להשתמש באחד הקניונים הפזורים בארץ ולמצוא לו שימוש אחר, חיובי יותר ופחות בזבזני.

המרכז המסחרי בנווה שרת
תאריך:  02/06/2009   |   עודכן:  02/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מ. אלקרייאף
הסוד שלא פוענח: מאין זרמו כל המילארדים בהם נרכשו פרסומי עיתונים שלמים ושעות שידור של תחנות שלמות    הכסף נשפך כזבל למען מטרה אחת: בחירת מוסלמי מוסווה זמנית כנשיא ארצות הברית
מתי דוד
מזכרות "מעודדות" לקוראים לרגל פתיחת משפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט
ח"כ אריה אלדד
מדוע כיבה אובמה את האור?    מדוע כיבה קים ג'ונג איל את האור?    מדוע נכבה האור בג'נרל מוטורס?    כמובן - בגלל המאחזון    ואיפה לא נכבים אורות אף פעם? באירן
יהודה דוידוביץ
רכיבה על סוסים משפרת את הביטחון עצמי, שיווי משקל, מוטוריקה וכו'    לפני שאתם רושמים את ילדכם לבי"ס לרכיבה, בררו מהי הכשרתם של המדריכים ונסו להתרשם מהארגון במקום
איתמר לוין
יכול להיות שהמשטרה זימנה את אמצעי התקשורת לדירתו של דודו טופז? מה פתאום, זו הרי עבירה על החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il