X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד שהחקלאות בישראל מהווה לעיתים שק חבטות, בעולם אנו מושא לקנאה ולחיקוי מי שמנסה להפוך את החקלאים לאויבי המים טועה, מטעה ומסית את הדיון מהרמה העניינית לחילופי האשמות עקרים טוב תעשה המדינה אם תמצא את הדרכים לשמור על חקלאיה ולא לנסות לדחוק אותם אל מחוץ למעגל הייצור
▪  ▪  ▪
ישראל- מודל לחקלאות יעילה [צילום: יח"צ]

בעקבות משבר המים הקשה שוב נשמעים קולות המאשימים את החקלאות הישראלית בשימוש בזבזני במים. טענות אלו גורמות לעוול קשה למגזר החקלאי, שעשה בעשורים האחרונים מאמצים כבירים שנשאו פרי לחיסכון במים ולהתייעלות.
עד לשנות התשעים צרכה החקלאות בישראל מעל למיליארד קוב של מים שפירים. בשני העשורים האחרונים נרשמו מספר תהליכים במקביל: הייצור החקלאי גדל בעשרות אחוזים, בניגוד לתפיסה השגויה שהחקלאות הצטמצמה, חל מעבר בהיקף גדול לשימוש במי קולחין מטוהרים ומים מליחים ושוליים באיכויות שאינן מתאימות לשום שימוש אחר. כתוצאה מהקיצוצים החדים, השנה, צריכת המים השפירים לחקלאות מגיעה ל-350 מיליון קוב בלבד.
ההתייעלות בשימוש במים לחקלאות איפשרה העברת מאות מיליוני קובים של מים שפירים לשימושים השונים במגזר העירוני. בנוסף, המעבר למי קולחין בחקלאות פותר בעיה עצומה של סילוק מים אלו, שאילמלא השימוש בחקלאות, היו מוזרמים לים או לנחלים, דבר הגורם לזיהום חופי מדינת ישראל ומקורות המים.
מוזר בעיני שבעוד שהחקלאות בישראל מהווה לעיתים שק חבטות, בעולם אנו מושא לקנאה ולחיקוי. התערוכות החקלאיות שנערכות בישראל מושכות אליהן אלפי מבקרים מרחבי העולם שבאים ללמוד על שיטות ההשקיה החסכוניות והיעילות שיישמנו. בהקשר זה, כמה נכון הוא המשפט "אין נביא בעירו"...
בהזדמנות זו כדאי לנתץ מיתוס נוסף - "סבסוד המים לחקלאות".
בעבר אכן סופקו המים לחקלאות במחיר נמוך, אולם שורה של התייקרויות כפויות והסכם המים שנחתם בין הממשלה לבין התאחדות חקלאי ישראל שינו מצב זה.
חיסכון במים הוא צו השעה וחובה של כולנו. אין ספק שגם במגזר החקלאי, למרות העבודה הרבה שנעשתה, יש עוד מקום להתייעלות - ותמיד יהיה. אולם מי שמנסה להפוך את החקלאים לאויבי המים טועה, מטעה ומסית את הדיון מהרמה העניינית לחילופי האשמות עקרים.
החקלאות היא ענף כלכלי שצריך לפרנס את העוסקים בו, אבל מי שמודד את החקלאות רק בקריטריונים הכלכליים, מפספס בגדול. הגידול החקלאי הוא האמצעי היעיל ביותר לשמירת אדמות המדינה והשטחים הפתוחים ולשימור המרחב הכפרי. שטחים שננטשים על-ידי החקלאים הופכים לשממה או נתפסים על-ידי גורמים אחרים, וזהו תהליך שבמקרים רבים הוא חד כיווני ולא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור.
יש המשתעשעים ברעיון שאפשר לייבא את התוצרת החקלאית ממדינות אחרות ומשליכים אותו לחלל האוויר בהזדמנויות שונות, ספק ברצינות וספק כסוג של התגרות ופרובוקציה. זה רעיון שאינו רציני. מדינה במצבה של ישראל אינה יכולה להישען על אספקת מזון מבחוץ והדבר יהפוך אותנו לפגיעים יותר מבחינת התלות בקהילה הבינלאומית.
לפני כשנה התמודד העולם עם משבר קשה של התייקרות מחירי המזון. המשבר הפיננסי והכלכלי שבא בעקבותיו הביא לירידה מסוימת במחירי המזון ודחק את הנושא מהכותרות, אך בראייה ארוכת טווח ייתכן בהחלט שנחזה בחידוש עליית מחירי המזון ומדינות התלויות באספקה חיצונית של תוצרת חקלאית תהיינה בבעיה גדולה.
כמה מהכלכלנים המובילים בעולם מעריכים שכעת היא שעתה הגדולה של החקלאות. אני שותף להערכה זו ולכן טוב תעשה המדינה אם תמצא את הדרכים לשמור על חקלאיה ולא לנסות לדחוק אותם אל מחוץ למעגל הייצור.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת המושבים.
תאריך:  05/06/2009   |   עודכן:  05/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקלאות ישראל - דוגמה ומופת לחיסכון בצריכת המים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
למה מגדלים עדיין כותנה? ל"ת
א לי  |  5/06/09 12:52
2
הכול אמת. והרבה יותר מזה.
ירון זכאי  |  5/06/09 18:43
3
המדינה מעונינית בריסוק החקלאות
fr4tr4  |  5/06/09 20:49
4
לנתץ מיתוס נוסף
zoomarch  |  6/06/09 16:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
מוכנים לאפשר את ציון הנכבה? אין בעיה. מעוניינים ללמד על אודותיה? מצוין. רק אל תשכחו את העובדות. הנה הן לפניכם. לשנן לבגרות
אריאל ורדיגר
על כך שעוד לא נס ליחה של תוכנית הריאלטי עטורת הרייטינג ומעטירת המציצנות בקרב צופיה אין ויכוח. וגם על צלצול המטבעות המתמשך בכיסי מנכ"ליה אין עוררין. אבל, אולי הגיע הזמן שהצופים חסרי המעש יירקו ליחתם על כל אלו?
ד"ר צ'לו רוזנברג
הממשלה סובלת מטמטום עמוק הגורם נזקים כבדים ביותר לישראל. ראוי היה שהמומחים הגדולים לביטחון ולמדיניות חוץ, יעשו עבודה רצינית ומעמיקה, אך כרגיל במחוזותינו, היהירות, הרדידות, השחצנות והגסות הם המאפיינים הבולטים של אלה המושלים עלינו    ועוד: האם הגיעה העת לממשלת אחדות?
שי אטיאס
"לדבר עם אירן, האיסלאם רוצה שלום וביטחון ישראלי לא על חשבון פלשתין" - אובמה מציג בנאומו את מדיניות השמים הפתוחים של עידן הבתר-בוש: כולם שווים וכל הקודם זוכה
עמי דור-און
כאשר הנשיא האמריקני מצהיר כי ארצו היא המדינה המוסלמית הגדולה ביותר, אולי כדאי שההצרה האמריקנית על הדולר תעבור גם היא רפורמה, זאת במקביל לרפורמת אובמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il